Gå til innhold

Hvordan leve med angst og moderat depresjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er så innmari slitsomt! Jeg har allerede fått den hjelpen jeg har rett på så jeg vet at jeg ikke blir bedre med mindre det plutselig går over av seg selv. 

Noen i samme situasjon som klarer å håndtere det uten at selvmordstankene kommer snikende på?

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hatt angst hele livet, så er vant med den og lar den ikke stoppe meg. Er nå for 100 gang i mitt liv moderat deprimert. (Er bipolar med rapid cycling). Så kroppen min vet det vil gå bort igjen.

De aller fleste depresjoner forsvinner. Så håpet har jeg alltid med meg så fremst jeg ikke går inn i en alvorlig depresjon. Så det å klare og fokusere på at det blir bra igjen tror jeg er det som gjør at jeg kommer meg litt opp av senga. Jeg truet meg på butikken sammen med samboer innimellom, jeg truet meg til å sette inn i oppvaskmaskin fordi jeg har forferdelig dårlig samvittighet over at mannen gjør alt. Det også tror jeg er med på å holde meg moderat og at jeg ikke går inn i en alvorlig. Jeg gjør også ting jeg vet er godt for meg, selv om jeg vil. 

Jeg har hatt er forsøk på og avslutte livet og det var en såpass traumatiserende opplevelse at jeg etter det ikke føler for det. Føler for å få slippe og eksistere. Men vet at det ikke kommer til å skje. Så da er håpet om at livet igjen vil bli ok om en stund viktig å ha.

Jeg er heldig da jeg er født optimist. 

Anonymkode: 405c8...77f

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg har slitt med moderat til alvorlig angst og depresjon mer eller mindre hele livet (har autisme + adhd, og angst + depresjon er en gøyal bi-effekt for mange). 

For meg (og mange andre) hjelper trening. Det gjør ikke at det forsvinner, men det gjør det mye, mye bedre. 

Anonymkode: 387f2...ae2

Skrevet

Fikk 4-dagers intensivt angst- og ocd-kurs på DPS. Med eksponeringsterapi og metakognitiv terapi. Det hjalp veldig. Det er ikke perfekt enda da det er en kontinuerlig arbeidsprosess, men livskvaliteten er en helt annen og depresjonen har lettet mye da angsten var mye skyld i depresjonen. Anbefaler det på det sterkeste.

Anonymkode: 9e3da...a9d

Skrevet

Daglig meditasjon i 10 minutter ca har hjulpet meg. Bruker appen Calm

Anonymkode: 0cba4...0fe

• Nyttig 1
Skrevet

Angst er forferdelig utmattende og slitsomt. Hvis du tenker maslows behovspyramide så er det de grunnleggende tingene som mat, søvn osv viktig å få på plass. Da har man mer krefter til å takle angsten. 
Sliter selv med angst og det er klaustrofobisk vondt. 
Dette året her har jeg opplevd mye vondt, og da kommer angsten. 
Når du fokuserer på alt annet enn angsten vil den dempes. Men det er ikke lett å tanke på noe annet når man kjenner på det hele tiden. 
det er som å si til en med tannverk - tenk på noe annet. 

Anonymkode: 3d101...2b0

• Liker 1
Skrevet

Beste råd mot angst er " let go". Dvs gi faen. Aksepter deg selv som du er og livet som den er. Du som vanlig dødelig nenneske kan ikke styre / ha kontroll over andres tanker om deg. Verden/ livet er kaotisk og livsfarlig. Du kan bli syk, Dine nærmeste kan bli syke, du kan bli utsatt for ulykke, folk kan mene du er idiot rar, gal..,. Man må bare være modig og fortsette. For å sitere Brenee Brown: " stay awkward brave and kind" eller noe sånt mitt personlig favoritt sitat, som holder meg gående når ting blir eksta vanskelig. Ingen er perfekt. Jeg vil derfor helst være uperfekt, mest komfortabel rundt andre uperfekte!!

Depresjon er verre med, jeg er ganske ny for depresjon og har ingen løsninger annet enn å ha gode mennesker rundt. Men hva gjør man om man ikke har det? 

Anonymkode: f4c59...b9e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...