Gå til innhold

Hva er folks vaner ang. budsjett?

Hva er folks vaner ang. budsjett?  

41 stemmer

1. 1. Ønsker du deg en god budsjettapp i hverdagen?

• Ja, hadde betalt for det også
      1
    • Ja, men kun når appen er gratis
      11
    • Nei, trenger ikke app
      26
    • Jeg bruker faktisk en app som jeg er fornøyd med
      3
  2. 2. Sprenger du budsjettet ditt ofte?

• Ja, vanskelig å få en god oversikt over både budsjett og utgifter på samme plass
      3
    • Tja, glemmer egentlig bare å tilpasse budsjettet mitt
      11
    • En sjelden gang
      16
    • Aldri
      11
  3. 3. Har du budsjettert for sparing?

• Ja
      32
    • Nei
      9

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du et budsjett? Hva er dine vaner for å budsjettere godt nok og ikke miste oversikt? Bruker du en app?

Anonymkode: a3912...04d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke budsjett. Har et nøkternt forbruk, og det som ikke blir brukt opp ila måneden går til sparing. Det funker, er aldri blakk og kjøper det jeg har lyst på. Trenger ikke mer oversikt enn det.

Anonymkode: cd841...ee5

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har budsjett i excel og synes at budsjettering av sparing og oppussing er mest gøy!

Schmuhu

• Liker 1
Skrevet

Budsjettet mitt er lønnen min. Tjener ikke nok til at jeg gidder bry meg. Jeg har billige vaner.

Anonymkode: 1b26c...0a9

• Liker 1
Skrevet

Jeg fører regnskap i stedet for budsjett og excel er et genialt redskap som jeg har med meg overalt. Trenger ikke noen spesialapp til økonomisk oversikt så lenge man har excel.

Anonymkode: fdcfd...c97

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Budsjettet mitt er lønnen min. Tjener ikke nok til at jeg gidder bry meg. Jeg har billige vaner.

Anonymkode: 1b26c...0a9

Grundig økonomisk oversikt er forskjellen på å få det til å gå rundt og å kunne spare seg opp til bedre økonomi når man har lav inntekt.

Skrevet

Jeg har et kombinert budsjett og regnskap i excel som jeg har laget selv, og fører inn manuelt.

ingen app har klart å automatisk fordele transaksjonene dit de skal på den måten jeg ønsker. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg fører regnskap i stedet for budsjett og excel er et genialt redskap som jeg har med meg overalt. Trenger ikke noen spesialapp til økonomisk oversikt så lenge man har excel.

Samme her. Budsjett er sikkert bra det, men har lite føre seg utan eit grundig rekneskap.

Me gjer jobben i Excel og budsjetterer med metoden «neste måned kan me ta oss råd til…» eller «no må me knipe litt inn på…». 

Skrevet

Jeg bruker en app som heter Ynab som jeg er veldig fornøyd med. Jeg har brukt den litt av og på de siste årene og det er utrolig hvor mye mer penger jeg har når jeg bruker den aktivt. Har nå budsjettert skikkelig det siste halvåret og har gått fra å være blakk før neste lønnsutbetaling til å ha en skikkelig buffer og kunne sette av en del tusen til sparing hver mnd. Den koster litt og systemet de bruker er nok ikke for alle, men for meg er den gull verdt. 

Skrevet

Har ikke behov for budsjett, men jeg bruker appen Moneylover for å føre regnskap.

Artig å se hvor pengene tar veien😛. Har også laget en Luksusfellen-tavle i Excel.

Hvis du går rundt og vurderer å lage en app, så ønsker jeg meg en med Luksusfellen-Hallgeir som vifter med pekefingeren hver gang man overstiger en viss sum. Hvis det blir riktig ille kommer det røyk ut av ørene hans. Og så klapper han hver gang man sparer.

Skrevet
26 minutter siden, Knirke said:

Artig å se hvor pengene tar veien😛. Har også laget en Luksusfellen-tavle i Excel.

Hvis du går rundt og vurderer å lage en app, så ønsker jeg meg en med Luksusfellen-Hallgeir som vifter med pekefingeren hver gang man overstiger en viss sum. Hvis det blir riktig ille kommer det røyk ut av ørene hans. Og så klapper han hver gang man sparer.

Skikkelig Hallgeir Fan her ser jeg 😅 !

Amazing.

Schmuhu

Skrevet

Jeg lager eget budsjett, trenger ingen app. Og hadde selvsagt ikke betalt for en.

Når det gjelder spørsmål 2 var det noen rare alternativer. Eneste man kan kombinere med "ja" er en lang begrunnelse som ikke passer. Og "tja, jeg glemmer å tilpasse budsjettet"? Jeg tilpasser ikke budsjettet annet enn ved inngangen til nytt år når jeg lager nytt. Hvis man bare skal øke postene underveis forsvinner jo noe av poenget med et budsjett. Det alternativet som ville passet meg er ja, budsjettet ryker ganske ofte, men da fordi jeg velger å unne meg ting og dermed ender opp med mindre sparing.

Dermed er spørsmål 3 også besvart, ja, jeg budsjetterer med sparing. Men det blir vesentlig mindre av det enn før, siden prisene øker mye raskere enn lønningen. Sparte kanskje 5 000 i mnd før pandemien, 10 000 under, og 2-3000 etter pandemien. 

Anonymkode: 4a2ac...478

Skrevet

Jeg bruker bare notisblokk faktisk, for min del er er veldig lett å holde budsjettet, de sjeldne gangene jeg sprenger det er det stort sett snakk om mindre summer og da gjerne summer som uansett er budsjettert med i det litt større bildet, feks nye vintersko i juni pga salg når de ikke egentlig trengs før i oktober. De er planlagt kjøpt, bare ikke skrevet opp ennå og kjøpet påvirker ikke sparing eller regninger uansett. 

Anonymkode: 50c38...cc0

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg bruker bare notisblokk faktisk, for min del er er veldig lett å holde budsjettet, de sjeldne gangene jeg sprenger det er det stort sett snakk om mindre summer og da gjerne summer som uansett er budsjettert med i det litt større bildet, feks nye vintersko i juni pga salg når de ikke egentlig trengs før i oktober. De er planlagt kjøpt, bare ikke skrevet opp ennå og kjøpet påvirker ikke sparing eller regninger uansett. 

Anonymkode: 50c38...cc0

Det er nettopp sånne ting som gjør at jeg foretrekker kun regnskap og ikke et fastlåst månedlig budsjett.

Skrevet

Et par ganger i året setter vi opp et budsjett for å gå gjennom faste utgifter og se om noe må justeres. Ofte er det f.eks forsikring som vi sjekker årlig. 

Vi har et lavt og nøkternt forbruk, og har ikke budsjett for ting som klær, pyntesaker, osv, fordi vi sjeldent kjøper det. Vi har en ca sum vi bruker på mat, og det er ellers lite vi bruker penger på av variable utgifter i måneden. Går heller gjennom hva som faktisk er brukt og vurderer om noe var unødvendig, eller om det er noe vi vil gjøre mer.

Vi sparer først i aksjer og fond, så ved å betale ekstra på boliglånet, og alt som er til overs i slutten av måneden går på høyrentekonto (sparing til nødvendig oppussing). Fornøyd med å spare på den måten. Føler ikke vi trenger en app, når forbruket er på få poster er det lett å holde oversikten.

Anonymkode: 822fb...d1e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...