Hensatt Skrevet 30. august 2023 #1 Skrevet 30. august 2023 (endret) https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/MobwA0/huitfeldt-innroemmer-feil-sier-hun-ikke-visste-om-mannens-aksjekjoep Snakker ikke ektefeller sammen om økonomi? Hadde skjønt det om det var snakk om småbeløp fordelt på flere aksjer, men her snakker vi om transaksjoner på flere hundre tusen per måned som han har holdt skjult for henne. Aldri i verden om hun ikke visste noe... Endret 30. august 2023 av Blizz1 15 5
norw Skrevet 30. august 2023 #2 Skrevet 30. august 2023 Blizz1 skrev (1 minutt siden): https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/MobwA0/huitfeldt-innroemmer-feil-sier-hun-ikke-visste-om-mannens-aksjekjoep Snakker ikke ektefeller sammen om økonomi? Hadde skjønt det om det var snakk om småbeløp fordelt på flere aksjer, men her snakker vi om transaksjoner på flere hundre tusen per måned som han har holdt skjult for henne. Aldri i verden om hun ikke visste noe... Hvor mye visste Wara om Bertheussen? 10 6
kraftwerk Skrevet 30. august 2023 #3 Skrevet 30. august 2023 Blizz1 skrev (3 minutter siden): https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/MobwA0/huitfeldt-innroemmer-feil-sier-hun-ikke-visste-om-mannens-aksjekjoep Snakker ikke ektefeller sammen om økonomi? Hadde skjønt det om det var snakk om småbeløp fordelt på flere aksjer, men her snakker vi om transaksjoner på flere hundre tusen per måned som han har holdt skjult for henne. Aldri i verden om hun ikke visste noe... For alle ekteskap er som ditt, eller? Hvorfor skal alle kvinner eller menn ha full oversikt over partneren sine egne investeringer, med egne penger? Høres ut som du griper etter mørket, for det høres urealistisk ut. 12 1
GammelKaktus Skrevet 30. august 2023 #4 Skrevet 30. august 2023 Alle disse politikerne driver jo med noe snusk og det er vel ikke alt de vil vite heller slik at de kan nekte bekjentskap til ting. 12
Gjest SVK Skrevet 30. august 2023 #5 Skrevet 30. august 2023 (endret) 57 minutter siden, kraftwerk said: For alle ekteskap er som ditt, eller? Hvorfor skal alle kvinner eller menn ha full oversikt over partneren sine egne investeringer, med egne penger? Høres ut som du griper etter mørket, for det høres urealistisk ut. Det handler ikke om full oversikt, men at mannen ikke investerer i noe kona sitter med innsideinformasjon om. Det er klart det ser mistenkelig ut om parteren kjøper aksjer i bedrifter kona har innsideinformasjon om. Hadde du vært sjefen for Telenor og mannen din tjente penger på å kjøpe og selge Telenor-aksjer så ville det sett mistenkelig ut. Kanskje fikk mannen din ingen innsideinformasjon fra deg, men det kan ikke vi andre vite noe om. Alt vi ser er at han tjener penger på hva kona har innsideinformasjon om og at det er lett å mistenke innsidehandel. Endret 30. august 2023 av SVK
kraftwerk Skrevet 30. august 2023 #6 Skrevet 30. august 2023 (endret) SVK skrev (1 minutt siden): Det handler ikke om full oversikt, men at mannen ikke investerer i noe kona sitter med innsideinformasjon om. Det er klart det ser mistenkelig ut om parteren kjøper aksjer i bedrifter kona har innsideinformasjon om. Hadde du vært sjefen for Telenor og mannen din tjente penger på å kjøpe og selge Telenor-aksjer så ville det sett mistenkelig ut. Kanskje fikk mannen din ingen innsideinformasjon fra deg, men det kan jo ikke vi andre vite noe om. Alt vi ser er at han tjener penger på hva kona har innsideinformasjon om og at det er lett å mistenke innsidehandel. Det er ganske irrelevant om kona har innsideinformasjon så lenge dette ikke er delt. Eksempelet ditt kan ikke sammenlignes. Endret 30. august 2023 av kraftwerk 1
Hensatt Skrevet 30. august 2023 Forfatter #7 Skrevet 30. august 2023 kraftwerk skrev (6 minutter siden): For alle ekteskap er som ditt, eller? Hvorfor skal alle kvinner eller menn ha full oversikt over partneren sine egne investeringer, med egne penger? Høres ut som du griper etter mørket, for det høres urealistisk ut. Ektefeller og stadsråder bør være innhabile når det gjelder så store investeringer så lenge de sitter på stortinget, i tilegg til en karantenetid. Det er jo ikke snakk om småbeløp i på en sparekonto her. 21
Hensatt Skrevet 30. august 2023 Forfatter #8 Skrevet 30. august 2023 kraftwerk skrev (2 minutter siden): Det er ganske irrelevant om kona har innsideinformasjon så lenge dette ikke er delt. Eksempelet ditt kan ikke sammenlignes. Påstanden om hun har delt informasjon er helt irrelevant, da det ikke er mulig å ettergå i en slik sak. Saken handler egentlig ikke om han har fått informasjon eller ikke, men at han har hatt mulighet. 17 9
Måneskinn Skrevet 30. august 2023 #9 Skrevet 30. august 2023 Jeg syns dette er helt talentløst av han. Altså, kona er utenriksminister! Hun er en av de høyeste i landet med sin posisjon - og så går han og kjøper akskjer i et sånn firma?! Har nesten ikke ord for hvor dumt det er. Og har de så dårlig kommunikasjon hjemme ?! Reglene er vel ganske klare, og med alle saker som har vært oppe dette året burde man jo skjønne at dette ikke ser bra ut. Er det rart folk blir oppgitt... 36 2
Gjest SVK Skrevet 30. august 2023 #10 Skrevet 30. august 2023 Just now, Måneskinn said: Jeg syns dette er helt talentløst av han. Altså, kona er utenriksminister! Hun er en av de høyeste i landet med sin posisjon - og så går han og kjøper akskjer i et sånn firma?! Har nesten ikke ord for hvor dumt det er. Og har de så dårlig kommunikasjon hjemme ?! Reglene er vel ganske klare, og med alle saker som har vært oppe dette året burde man jo skjønne at dette ikke ser bra ut. Er det rart folk blir oppgitt... Anniken hevder også at hun sa han ikke skulle kjøpe våpenaksjer.
Gjest SVK Skrevet 30. august 2023 #11 Skrevet 30. august 2023 6 minutter siden, Blizz1 said: Påstanden om hun har delt informasjon er helt irrelevant, da det ikke er mulig å ettergå i en slik sak. Saken handler egentlig ikke om han har fått informasjon eller ikke, men at han har hatt mulighet. Enig. Habilitetsreglene handler om tillit. Det er ikke som med straffeloven at det må bevises utover enhver rimelig tvil at det er begått straffbar handling.
Baktus2024 Skrevet 30. august 2023 #12 Skrevet 30. august 2023 hva skal ektefeller få lov til ? er det forbudt å handle aksjer ? har hun hatt informasjoner som vil begunstige ektemannen ? hvorfor ikke stille seg selv relevante spørsmål her inne.. 2
newman01 Skrevet 30. august 2023 #13 Skrevet 30. august 2023 En ting er at han har kjøpt aksjer i Kongsberggruppen og kanskje tjent litt penger på det basert på informasjon kona garantert hadde og antagelig delte. Men hva med alle aksjene i oppdrettsselskaper han IKKE kjøpte? Ifølge VGs oversikt solgte han siste rest av aksjer i oppdrettsselskaper i slutten av juni 2022. I god tid før grunnrenteskatten ble innført. Og selv om Anniken er sjef i UD visste hun GARANTERT om hva som skjedde med laks og skatt. Og det har antagelig ektemannen tjent gode penger på. Muligens Innsideinformasjon gjelder begge veier: både ved å kjøpe aksjer fordi man veit noe positivt. Eller fravær av kjøp som følge av innsideinformasjon om noe negativt. 34 8
Gjest SVK Skrevet 30. august 2023 #14 Skrevet 30. august 2023 4 minutter siden, newman01 said: En ting er at han har kjøpt aksjer i Kongsberggruppen og kanskje tjent litt penger på det basert på informasjon kona garantert hadde og antagelig delte. Men hva med alle aksjene i oppdrettsselskaper han IKKE kjøpte? Ifølge VGs oversikt solgte han siste rest av aksjer i oppdrettsselskaper i slutten av juni 2022. I god tid før grunnrenteskatten ble innført. Og selv om Anniken er sjef i UD visste hun GARANTERT om hva som skjedde med laks og skatt. Og det har antagelig ektemannen tjent gode penger på. Muligens Innsideinformasjon gjelder begge veier: både ved å kjøpe aksjer fordi man veit noe positivt. Eller fravær av kjøp som følge av innsideinformasjon om noe negativt. Godt observert!
Illuminatum Skrevet 30. august 2023 #15 Skrevet 30. august 2023 newman01 skrev (10 minutter siden): En ting er at han har kjøpt aksjer i Kongsberggruppen og kanskje tjent litt penger på det basert på informasjon kona garantert hadde og antagelig delte. Men hva med alle aksjene i oppdrettsselskaper han IKKE kjøpte? Ifølge VGs oversikt solgte han siste rest av aksjer i oppdrettsselskaper i slutten av juni 2022. I god tid før grunnrenteskatten ble innført. Og selv om Anniken er sjef i UD visste hun GARANTERT om hva som skjedde med laks og skatt. Og det har antagelig ektemannen tjent gode penger på. Muligens Innsideinformasjon gjelder begge veier: både ved å kjøpe aksjer fordi man veit noe positivt. Eller fravær av kjøp som følge av innsideinformasjon om noe negativt. Helt enig. Dette er nok det "verste". "Alle" ville forstått at det kan være fordel å kjøpe våpenaksjer når det er krig, men det er mer pussig at vedkommende selger ut oppdrettsselskaper kort tid før det offentliggjøres en ny skatt. Dette kan ikke andre enn innvidde vite noe om. Selvsagt kan det være andre årsaker til salget, men..... 12 3
senior Skrevet 30. august 2023 #16 Skrevet 30. august 2023 45 minutter siden, SVK said: Anniken hevder også at hun sa han ikke skulle kjøpe våpenaksjer. Da vet han jo akurat hva han skal kjøpe . . . 3
Gjest Refreng Skrevet 30. august 2023 #17 Skrevet 30. august 2023 – Jeg er helt trygg på at jeg ikke har delt noen informasjon med ham som kan ha betydning for hans kjøp og salg av aksjer. Dette er informasjon som jeg håndterer hver eneste dag, og som jeg er svært nøye med, og ikke deler, så det er jeg helt trygg på. Jeg snakker ikke med ham om den typen saker. Han har sagt til meg at han har basert sine kjøp og salg på en teknisk analyse, forklarer hun. Dagens vits 🙃
Gjest Adobyen Skrevet 30. august 2023 #19 Skrevet 30. august 2023 newman01 skrev (1 time siden): En ting er at han har kjøpt aksjer i Kongsberggruppen og kanskje tjent litt penger på det basert på informasjon kona garantert hadde og antagelig delte. Men hva med alle aksjene i oppdrettsselskaper han IKKE kjøpte? Ifølge VGs oversikt solgte han siste rest av aksjer i oppdrettsselskaper i slutten av juni 2022. I god tid før grunnrenteskatten ble innført. Og selv om Anniken er sjef i UD visste hun GARANTERT om hva som skjedde med laks og skatt. Og det har antagelig ektemannen tjent gode penger på. Muligens Innsideinformasjon gjelder begge veier: både ved å kjøpe aksjer fordi man veit noe positivt. Eller fravær av kjøp som følge av innsideinformasjon om noe negativt. Skal man dømmes for noe man antakelig har delt? Uten bevis. Hvordan fungerer det med taushetsplikt egentlig? Er det vanlig å plapre til ektefeller? Min eks jobbet i skatteetaten, og der var dette veldig strengt. Jeg er ikke enig i alt som denne regjeringen gjør, men de får også mye urettferdig kritikk av «blodtørstige» folk og presse. Jeg hadde aldri orket å utsette meg selv for slikt.
newman01 Skrevet 30. august 2023 #20 Skrevet 30. august 2023 (endret) 8 minutter siden, Adobyen said: Skal man dømmes for noe man antakelig har delt? Uten bevis. Hvordan fungerer det med taushetsplikt egentlig? Er det vanlig å plapre til ektefeller? Min eks jobbet i skatteetaten, og der var dette veldig strengt. Jeg er ikke enig i alt som denne regjeringen gjør, men de får også mye urettferdig kritikk av «blodtørstige» folk og presse. Jeg hadde aldri orket å utsette meg selv for slikt. Nå har de jo bevist at de IKKE følger håndbok for politisk ledelse når det kommer til aksjekjøp, nettopp på grunn av tilgang på innsideinformasjon. Nå er jeg ganske sikker på at Anniken ikke har tatt noen feil avgjørelser hva angår styring av landet, ei heller at hennes posisjon har vært inhabil som følge av mannens små aksjeposter. Det jeg stiller meg kritisk til er at folk som styrer landet har lov til å kjøpe enkeltaksjer. Om det er ministeren selv som gjør det, eller mannen, er totalt irrelevant. Hvorfor får de lov til å gjøre slike investeringer privat når de potensielt har tilgang til så mye informasjon? Og jeg er rimelig sikker på at ektemannen på et eller annet tidspunkt har hørt ordet "grunnrenteskatt" og solgt rubbel og bit. Eller at de snakket om det rundt middagsbordet Endret 30. august 2023 av newman01 6 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå