Gå til innhold

Bør jeg be samboere betale halvparten av rentene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært samboer i ca. et år nå. Samboer flyttet inn i min enebolig i et "fint" (dyrt) område. Han eier en mindre leilighet, som han flyttet fra da vi ble samboere og som han nå leier ut for 11000 per måned. De beholder han selv.
Jeg har 8000 i måneden i renteutgifter. Han er gjeldfri.

Han betaler halvparten av andre boutgifter, som strøm, internett, kommunale avgifter, eiendomsskatt om mat/dagligvare. Jeg har en tenåringsgutt boende her også, og det hender han kjøper mat for mine penger, ellers kjøper vi inn mat til alle tre fra felles-kortet.

Er det rimelig å foreslå at han også begynner å betale deler av renteutgiftene? Det er uansett ikke normalt å kunne bo i et sånt flott hus uten lån.
Eller blir det gjerrig av meg?

Anonymkode: 369ae...736

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg har vært samboer i ca. et år nå. Samboer flyttet inn i min enebolig i et "fint" (dyrt) område. Han eier en mindre leilighet, som han flyttet fra da vi ble samboere og som han nå leier ut for 11000 per måned. De beholder han selv.

Han betaler halvparten av andre boutgifter, som strøm, internett, kommunale avgifter, eiendomsskatt om mat/dagligvare. Jeg har en tenåringsgutt boende her også, og det hender han kjøper mat for mine penger, ellers kjøper vi inn mat til alle tre fra felles-kortet.

Er det rimelig å foreslå at han også begynner å betale deler av renteutgiftene? Det er uansett ikke normalt å kunne bo i et sånt flott hus uten lån.

Jeg har på en måte ventet på at han skal foreslå det selv, men han tenker ikke i det baner, tror jeg.

Skrevet

Tja, egentlig hadde jeg tenkt at det var fair at dere la sammen begges renteutgifter, delte på leieinntektene, og deretter betalte resterende sum 50/50.
Sånn det er nå får han jo antakelig dekket inn  det meste av sitt lån av utleieinntekter og betaler kun sin andel av fellesutgifter - mens du sitter igjen med hele ditt lån alene. Ergo kommer han i mitt hode en god del bedre ut av dette enn det du gjør. 

Anonymkode: 00422...299

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er din leilighet, er ikke hans oppgave å hjelpe deg å nedbetale.

At han hjelper til med halvparten av det andre er bare rimelig og greit.

Anonymkode: 17a1a...f91

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Tja, egentlig hadde jeg tenkt at det var fair at dere la sammen begges renteutgifter, delte på leieinntektene, og deretter betalte resterende sum 50/50.
Sånn det er nå får han jo antakelig dekket inn  det meste av sitt lån av utleieinntekter og betaler kun sin andel av fellesutgifter - mens du sitter igjen med hele ditt lån alene. Ergo kommer han i mitt hode en god del bedre ut av dette enn det du gjør. 

Han er gjeldfri

ts

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg tenke å betale avdragene på lånet slev, men be ham hjelpe til med rentene, det er jo ikke nedbetaling.

ts

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tenke å betale avdragene på lånet slev, men be ham hjelpe til med rentene, det er jo ikke nedbetaling.

ts

Det synes det jeg er høyst rimelig at du gjør, såfremt han har ok økonomi ellers.

Anonymkode: 9b78b...995

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Han er gjeldfri

ts

Aha, det endrer kanskje saken. Jeg vet ikke, synes alltid sånt er vanskelig. Men jeg synes vel i grunn ikke det er urimelig at han tar en del av rentene. 
Man skal jo vanligvis komme bedre ut av det ved å bli samboere begge to. Her får dere begge gjerne litt lavere fellesutgifter siden dere går sammen om det fremfor å betale hver for dere, men han får jo likevel 11k ekstra i inntekt i mnd, mens du står på stedet hvil. Hadde i det minste tenkt det var fair om du fikk halvparten av utleieinntektene, at det å flytte sammen slik ville komme begge til gode. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

ts

Kan vel be om noen få tusen iallefall? Renteutgiftene vil jo bare øke på, så kanskje be om 3.000,-/3.500,- i fast "leie", fremfor å be om dekking av halvparten av renteutgifter? Si gjerne at det begynner å strammes til økonomisk og du derfor lurer på om det er greit å bidra litt mer. 

Anonymkode: ff75c...91b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

ts

Ja, han bør betale halvparten av rentene. Han tjener masse penger på å bo hos deg. Dette skal du også dra fordeler av.

• Liker 9
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men ts skal tilrettelegge for at han skal tjene 11000 i måneden og bo gratis, tenker du?

• Liker 17
  • Nyttig 5
Skrevet

Rentene på lånet ditt avhenger jo av hvor stort lån DU har valgt å ta på deg og hvorvidt DU valgte å binde renta når den var lav. Hadde dere bodd i hans gjeldsfrie bolig hadde ikke du betalt halvparten av hans renter siden de hadde eksistert.

Anonymkode: 3fdfe...856

• Nyttig 1
Skrevet

Trodde det var normalt at man delte 50/50 på alt som begge benytter seg av når man er samboere.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Rentene på lånet ditt avhenger jo av hvor stort lån DU har valgt å ta på deg og hvorvidt DU valgte å binde renta når den var lav. Hadde dere bodd i hans gjeldsfrie bolig hadde ikke du betalt halvparten av hans renter siden de hadde eksistert.

Ja, men de fleste kan bli gjeldfrie hvis de kun eier en liten leilighet. Eier man en stor flott ville med en flott eiendom og byens beste beliggenhet, som koster mange, mange millioner, må man regne med å måtte ta opp et lån.
Det er de færreste forunt å bo gratis et sånt sted.

• Liker 2
Skrevet

1. Få en takst på huset, ta dagens rente på denne summen, og del det på to. Del også alle løpende utgifter til hus og familie på to.

2. Del alle løpende inntekter og utgifter på to. Evt også eksisterende kapital. Da binder dere dere sammen for livet.

Anonymkode: 1981e...72d

Skrevet

Ts, svaret på hva dere damer synes rettferdig i slike situasjoner får hvis du ser for deg om situasjonen var på andre vegen. Dvs. Du hadde flyttet in i hans hus og leiger ut di leilighet. 

Bare søke på liknende tråder her inne på KG

Hint, det er ikke de svare du får her. 

Anonymkode: dc1ad...543

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, men de fleste kan bli gjeldfrie hvis de kun eier en liten leilighet. Eier man en stor flott ville med en flott eiendom og byens beste beliggenhet, som koster mange, mange millioner, må man regne med å måtte ta opp et lån.
Det er de færreste forunt å bo gratis et sånt sted.

Hvis hun vil at han skal betale halvparten av rentene burde hun også gi han mulighet til å kjøpe seg inn. Såvidt jeg har forstått betaler han jo halvparten av alle boutgifter utenom de som er knyttet til lånet, så det tjener jo de begge på. Om det er for lite for hun kan jo en husleie basert på markedspris være en løsning. At han har en nedbetalt leilighet anser jeg som irrelevant.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis hun vil at han skal betale halvparten av rentene burde hun også gi han mulighet til å kjøpe seg inn. Såvidt jeg har forstått betaler han jo halvparten av alle boutgifter utenom de som er knyttet til lånet, så det tjener jo de begge på. Om det er for lite for hun kan jo en husleie basert på markedspris være en løsning. At han har en nedbetalt leilighet anser jeg som irrelevant.

BINGO!

Anonymkode: dc1ad...543

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Han har mulighet til det, men har ikke villet det foreløpig.
TS

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg tenker at de andre utgifter er større for ditt hus enn leiligheten hans og han sikkert betaler en del av de også på boligen sin. I tillegg må han skatte av leieinntekter.  Dine renteutgifter er ikke så høye heller til å ha et hus i et dyrt området.  Hvis det går greit økonomisk ellers, hadde jeg vært fornøyd i ditt tilfellet.  Sliter du med å betale for boligen,  da hadde jeg sagt at han må bidra mer.

Anonymkode: aced0...e85

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...