AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #1 Del Skrevet 30. august 2023 Vi skal ha en rund feiring i høst. Min bestefar er avhengig av hjemmesykepleie. Han får hjelp til stell morgen og kveld, samt hjelp til toalettbesøk og bytte av pose til stomi. Han bor i nabokommunen. Selskapet vil vare ca 5t. Han må nok hjem i tide til å få hjelp til kveldstell og lagt seg. Jeg har hørt at man har rett på hjemmesykepleie dersom man f.eks reiser i Norge og er på overnatting. Gjelder dette også besøk i andre kommuner? Han vil nok ha behov for toalettbesøk en gang, og skifte av pose (den kan lekke da han har litt problemer). Han kan stå på beina, men sitter i rullestol. Det er rullestolvennlig wc i lokalet. Har han rett på hjelp fra hjemmesykepleien hvor han er på besøk? Og dersom han har rett, hvordan går vi frem? Må vi søke? Anonymkode: 5a79b...c97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #2 Del Skrevet 30. august 2023 Jeg hadde snakket med hjemmetjenesten der han har tjenester, og gjerne litt høyere oppe, for å høre hvilke muligheter som finnes. Tipper dette ikke er noe «alle på gulvet» har helt greie på, og jeg har ikke hørt om det selv, men jeg har jobbet mest på sykehjem. Er det noen mulighet for at noen i familien kan hjelpe? Her er det jo ulike familier, og ulike bånd, så mulig det ikke er så lett, men jeg kommer fra en familie med veldig mye helsepersonell, og selv om vi ikke er så nære ellers, så har det vært naturlig å hjelpe til når ulike har blitt eldre og har trengt hjelp med alt fra mat til toalettet, om ikke andre (hjemmetjeneste/pleiere) har vært tilgjengelige. En nær meg dusjet sin bestemor fast en gang i uken, da var hun som hjalp 18 år når hun begynte å hjelpe. Hun var ensete bestemoren aksepterte. Nei til både barn, hjemmetjeneste og alle andre. Ja bestemoren var begynnende dement. For noen er det naturlig, men det skal jo være greit for både bestefar og den som hjelper så klart. Hjemmetjenesten kan helt sikkert hjelpe litt med opplæring i stomien om dere er usikre på den. Kun en tanke, ikke sikkert det passer for dere. Anonymkode: f7464...13f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #3 Del Skrevet 30. august 2023 Dere gir beskjed til hjemmetjenesten så kontakter de den kommunen han skal til og avtaler besøk Anonymkode: 37f0e...4b8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #4 Del Skrevet 30. august 2023 Jeg jobber i hjemmesykepleien og det er fullt mulig ja. Bare ta kontakt med kommunen Anonymkode: d7887...3e5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #5 Del Skrevet 30. august 2023 Det skal ikke være noe problem. Snakk med hjemmetjenesten så ordner de det ☺️ hilsen sykepleier i hjemmetjenesten Anonymkode: 84d8d...0c9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tomas77 Skrevet 30. august 2023 #6 Del Skrevet 30. august 2023 Som andre sier så snakker dere med hjemnetjenesten som order det med hjemmetjenesten i kommunen dere skal til. Vi gjorde dette med min far så han kunne få en siste hyttetur og det funket som bare det. Gjestekommune stilte til og med med utstyr som dostol. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå