Gå til innhold

Behandler på dps mener jeg ikke behøver uføretrygden min

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun stiller spørsmål ved om jeg egentlig trenger uføretrygd og om kanskje diagnosen min bør vurderes på nytt. Jeg er livredd nå, kan ikke miste pengene mine. Har behandlere på dps meldeplikt til Nav? Jeg fikk trygd på grunn av diagnosen og litt forskjellig, og det er mange år siden. Jeg kom ikke på dps på grunn av dette, og hun sa først hun ikke skulle blande seg opp i dette med trygd og diagnose men nå gjør hun det likevel. Kan trygden bli stoppet? Jobbe har jeg ikke klart. Utdyper ikke noe mer.

Anonymkode: 696f0...ce4

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En får ikke ufør pga en gitt diagnose, men pga arbeidsevnen din. 

Aner ikke om du kan risikere å måtte bli vurdert på nytt, men jeg trodde det skulle litt til. Skjønner godt du er stresset, og håper noen andre har noen bedre svar her. Det over er jeg sikker på da. 

Anonymkode: 6ef24...c20

• Liker 6
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

En får ikke ufør pga en gitt diagnose, men pga arbeidsevnen din. 

Aner ikke om du kan risikere å måtte bli vurdert på nytt, men jeg trodde det skulle litt til. Skjønner godt du er stresset, og håper noen andre har noen bedre svar her. Det over er jeg sikker på da. 

Anonymkode: 6ef24...c20

Skjønner. 

Får håpe det går bra 🙂

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Håper noen andre her vet mer om det en meg 🙂

Skrevet

Ville gjort det hekt klart for behandler at du faktisk ikke kan jobbe og ikke kan ha en behandler som slår tvil om vurderinger flere behandlere og Nav har gjort av deg. Det er heller ikke i din interesse å sammarbeide med noen som vil ha deg over på sosialpenger i realiteten.

Anonymkode: 8e031...d5d

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du har fått et vedtak om uføretrygd? Det blir altså ikke tatt fra deg på grunn av noe en behandler måtte finne på å mene. Du har trygden din til du faktisk kommer ut i arbeid, og du mister den ikke permanent før du har stått i jobb i flere år.

Sannsynligvis mener behandler her at du kan jobbe, burde jobbe og sikkert hadde fått bedre helse av å jobbe. Du kan selvsagt protestere, men du skal ikke utelukke at hun faktisk har et poeng her.

Anonymkode: 6133d...702

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet

Hvorfor tror behandler du har arbeidsevne?

Anonymkode: c03d3...a20

• Liker 4
Skrevet

Får du hjelp av denne behandleren uavhengig av dette temaet? 

Jeg jobber i samme bransje og synes det er rart at stiller spørsmål om trygd. Diagnoser kan og bør evalueres og endres i noen tilfeller, men det er (heldigvis) ikke jobben til Dps å vurdere arbeidsførhet. Ikke når du tydeligvis ikke er enig 

Anonymkode: 24e7a...eb8

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor tror behandler du har arbeidsevne?

Anonymkode: c03d3...a20

Vet ikke. Hun begynte å snakke om dette sist jeg var her. Skal ta det opp neste gang jeg kommer. Hun sa bare at det på grunn av diagnosen ikke var riktig at  jeg skulle ha trygd. Men det er jo ikke bare diagnosen i seg selv.

Skrevet

Jeg vil tro denne behandleren har taushetsplikt og ikke kan utlevere helseopplysninger om deg  til NAV.

Anonymkode: 6bc18...060

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Får du hjelp av denne behandleren uavhengig av dette temaet? 

Jeg jobber i samme bransje og synes det er rart at stiller spørsmål om trygd. Diagnoser kan og bør evalueres og endres i noen tilfeller, men det er (heldigvis) ikke jobben til Dps å vurdere arbeidsførhet. Ikke når du tydeligvis ikke er enig 

Anonymkode: 24e7a...eb8

Ja.

Enig, det er jo litt rart at hun tar det opp.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vil tro denne behandleren har taushetsplikt og ikke kan utlevere helseopplysninger om deg  til NAV.

Anonymkode: 6bc18...060

Ja det har hun vel. Men får ikke håpe hun har meldeplikt dit...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja.

Enig, det er jo litt rart at hun tar det opp.

Skrevet

Selv om diagnosen er feil, så er ikke det grunnen for at du ble ufør. Og bli ufør er en lang prosess. Du vil jo ikke forandre deg på hva du sliter med selv om diagnosen dem har satt ikke er riktig. Vedkommende kan jo ikke si du skal mistet uføren din bare fordi dem mener diagnosen er feil. Du vil jo forsatt være arbeidsufør. Vedkommende har taushetsplikt og kan ikke utlevere sånn info om deg til nav, det alene at du har ikke fått ufør pga den spesifikke diagnosen.

Anonymkode: 94b58...c7d

• Liker 3
  • Hjerte 3
Skrevet

Kanskje du burde se deg om etter jobb? Altså, ikke fordi du kommer til å muste trygden, men kanskje du har helsemessig godt av å ha en liten deltidsstilling, være ringevikar eller lignende slik at du får noe å gå til? 😊

Anonymkode: df456...0b7

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hun stiller spørsmål ved om jeg egentlig trenger uføretrygd og om kanskje diagnosen min bør vurderes på nytt. Jeg er livredd nå, kan ikke miste pengene mine. Har behandlere på dps meldeplikt til Nav? Jeg fikk trygd på grunn av diagnosen og litt forskjellig, og det er mange år siden. Jeg kom ikke på dps på grunn av dette, og hun sa først hun ikke skulle blande seg opp i dette med trygd og diagnose men nå gjør hun det likevel. Kan trygden bli stoppet? Jobbe har jeg ikke klart. Utdyper ikke noe mer.

Så jævlig! Disse DPS og NAV greiene som skal blande seg med alt. Kutt henne ut. De kan ikke stoppe trygd pga at en person i DPS mener noe. Trygden din ble utredet etter mye papirarbeid og flere år. Ikke stress men kutt henne ut.

• Liker 2
Skrevet
Natta1980 skrev (2 minutter siden):

Så jævlig! Disse DPS og NAV greiene som skal blande seg med alt. Kutt henne ut. De kan ikke stoppe trygd pga at en person i DPS mener noe. Trygden din ble utredet etter mye papirarbeid og flere år. Ikke stress men kutt henne ut.

Disse DPS folka sitter og ser og hører på oss. Meget mulig man bør ta et hint fra de også. Kan tenkes ts faktisk nå bør få seg en liten jobb, at psykologen tenker ts har godt av det?

Vi hører ikke versjonen til psykologen her. Så være bastant er litt dumt.

Anonymkode: c7246...139

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Det har ikke hun noe med.

Er nav som bestemmer dette.

Syns hun er frekk.

• Liker 1
Skrevet

Har hun sagt at hun mener du kan jobbe litt, Som er positivt, eller bare prompa ut med at du ikke har rett på trygd pga diagnose? Kan du ha misforstått hva hun sa? Du mister ikke trygden din med mindre du har oppgitt falske opplysninger. Diagnosen din er jo uansett stilt av fagfolk.

Jeg bare lurer på om hun mener du kan jobbe litt nå om du ønsker?

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Disse DPS folka sitter og ser og hører på oss. Meget mulig man bør ta et hint fra de også. Kan tenkes ts faktisk nå bør få seg en liten jobb, at psykologen tenker ts har godt av det?

Vi hører ikke versjonen til psykologen her. Så være bastant er litt dumt.

Vel, jeg sa til psykologen min hos DPS at jeg ikke trodde at jeg ville bli kurert av angst ved å gå der, og hun ble skikkelig rar og fikk nesten sjokk. Fant senere ut at hun kunne faktisk nekte å behandle meg for at jeg mente det. Men hva skjedde i ettertid, og 20 år senere? Ikke kurert mot angst. 

Vel, de kan vel bare prøve henne ut i jobb, og se at det ikke funker, da, eller?

Jeg kunne også tenke meg å jobbe så mye som mulig, jeg er glad i folk! Men funker det i hverdagen når angsten kommer krypende midt på natta? 

Endret av Natta1980
Skrevet
Natta1980 skrev (2 minutter siden):

Vel, jeg sa til psykologen min hos DPS at jeg ikke trodde at jeg ville bli kurert av angst ved å gå der, og hun ble skikkelig rar og fikk nesten sjokk. Fant senere ut at hun kunne faktisk nekte å behandle meg for at jeg mente det. Men hva skjedde i ettertid, og 20 år senere? Ikke kurert mot angst. 

Vel, de kan vel bare prøve henne ut i jobb, og se at det ikke funker, da, eller?

Jeg kunne også tenke meg å jobbe så mye som mulig, jeg er glad i folk! Men funker det i hverdagen når angsten kommer krypende midt på natta? 

Er litt med innstillingen sin da. Man sier ikke man ikke tror på behandlingen, da vil den jo ikke fungere fordi man har bestemt seg. Har selv angst som aldri vil forsvinne, det er psykologen min helt enig i, vi snakker heller om hvordan man takler angst som er der 24/7. Jeg har alltid vært villig til å gjøre alle øvelsene jeg har fått, jeg har levd med angst i full jobb i 30 år, fordi jeg aldri ville latt angsten vinne. Tipsene jeg har fått fra psykolog har hjulpet meg til det. Man må faktisk bli venn med det som aldri forsvinner. 

Jeg krabber rundt i butikker grinende pga angst, men går da jaggu i den butikken hver dag. Etter noen år så krabber man kanskje kun 1 gang i året. Angsten er der, men den vinner ikke hver dag.

Men psykologer og psykiatere er rimelig sikre på at man kun får hjelp fra de hvis man er villig til å jobbe. Med innstillingen at det ikke hjelper, nei da hjelper det ikke. Og klart de da kan avslutte behandlingen. Terapi er hjelp til selvhjelp.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...