Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

jeg har aldri født vaginalt før og føler meg lite forberedt. Men jeg har hatt en spontanabort i uke 13 for ikke så alt for lenge siden. Og jeg lurer på om det på noen som helst måte kan sammenlignes?

jeg hadde ingen smertelindring under spontanaborten og hadde helt tydelige rier som tok seg opp i allefall i 4-5 timer. Det kom på et tidspunkt et tydelig knepp fra magen og det rant vann ut. Så jeg antar det var en eller annen form for vannavgang.  Selve utdrivingen antar jeg det er STOR forskjell på fra SA til fødsel. Er jo tross alt mye større det som skal ut. 

Noen med erfaringer?

Anonymkode: bf362...be7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har både hatt spontanabort, tatt medisinsk abort og født. Jeg synes smertene med fødsel kan sammenlignes, spesielt med medisinsk abort. Da jeg spontanaborterte var det så tidlig (uke 6) så det kan nok ikke sammenlignes med deg nå. Men med Medisinsk abort var det samme type som riene under fødsel. Men riene er med intens under fødsel. Men følte at smertene under aborten var ca samme som rundt 4-5 cm åpning. 

Anonymkode: 3b6c3...162

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har både hatt spontanabort, tatt medisinsk abort og født. Jeg synes smertene med fødsel kan sammenlignes, spesielt med medisinsk abort. Da jeg spontanaborterte var det så tidlig (uke 6) så det kan nok ikke sammenlignes med deg nå. Men med Medisinsk abort var det samme type som riene under fødsel. Men riene er med intens under fødsel. Men følte at smertene under aborten var ca samme som rundt 4-5 cm åpning. 

Tusen takk for svar. Jeg har også hatt SA i uke 6 og forsåvidt i uke 8. det var ikke som i uke 13 i intensitet. 

Skrevet

Jeg hadde en SA i uke 11 og med unntak av blødningsmengden var det barnemat i forhold til en fødsel. 

• Nyttig 2
Skrevet

Ei venninne måtte føde i uke 20, og sa det ikke kan sammenlignes med en vanlig fødsel. Smertene var ikke i nærheten, og hun var fysisk tilbake i normal form igjen umiddelbart. 

Anonymkode: 66844...a81

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ei venninne måtte føde i uke 20, og sa det ikke kan sammenlignes med en vanlig fødsel. Smertene var ikke i nærheten, og hun var fysisk tilbake i normal form igjen umiddelbart. 

Anonymkode: 66844...a81

Men fødsel i uke 20 av dødt barn antar jeg gjøres på sykehus med maks smertelindring? Smertelindring ved normal fødsel er begrenset til det som ikke påvirker barnet. 

• Liker 4
Skrevet

Ja, det siste AB sier stemmer. Når barnet uansett er dødt kan man pøse på med alle slags smertestillende til mor. Ved en normal fødsel med et levende barn må man også ta hensyn til barnet. 

Skrevet

Jeg hadde MA i uke 13, og jeg synes de smertene var verre enn fødsel. Jeg hadde en rask fødsel uten noen form for smertelindring og synes ikke det var så gale. Riene var selvfølgelig vonde, men det verste var spontanaborten. En levende baby hjelper til med å komme ut, det gjør ikke et dødt ett. 
Men alle mennesker er forskjellige når det kommer til fødsel og smerte.

Anonymkode: 33e5a...819

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hei

jeg har aldri født vaginalt før og føler meg lite forberedt. Men jeg har hatt en spontanabort i uke 13 for ikke så alt for lenge siden. Og jeg lurer på om det på noen som helst måte kan sammenlignes?

jeg hadde ingen smertelindring under spontanaborten og hadde helt tydelige rier som tok seg opp i allefall i 4-5 timer. Det kom på et tidspunkt et tydelig knepp fra magen og det rant vann ut. Så jeg antar det var en eller annen form for vannavgang.  Selve utdrivingen antar jeg det er STOR forskjell på fra SA til fødsel. Er jo tross alt mye større det som skal ut. 

Noen med erfaringer?

Nei. Kjente ikke av abort, fødsel, det er fælt det. Innvendig tortur.

Anonymkode: 5b74c...c23

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei. Kjente ikke av abort, fødsel, det er fælt det. Innvendig tortur.

Anonymkode: 5b74c...c23

Hvilken uke var aborten?

ts

Skrevet

Hadde en spontanabort i uke 12/13, hadde sterke rier i 3-4timer. Før det kom ut en klump på størrelse med en kiwi. De sier jo ca 1cm åpning i timen, så stemte bra med størrelsen på det som kom ut. 

har ellers bare født med KS , så kan ikke si noe om selve utdrivelsen og når hodet kommer ut, men selve riesmertene var ca like vonde.

Anonymkode: eb7ff...d4f

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hadde en spontanabort i uke 12/13, hadde sterke rier i 3-4timer. Før det kom ut en klump på størrelse med en kiwi. De sier jo ca 1cm åpning i timen, så stemte bra med størrelsen på det som kom ut. 

har ellers bare født med KS , så kan ikke si noe om selve utdrivelsen og når hodet kommer ut, men selve riesmertene var ca like vonde.

Anonymkode: eb7ff...d4f

Ja det kan kanskje stemme med det jeg opplevde og. Jeg har også bare hatt KS tidligere fødsel. Og da hadde jeg rier i 10 timer først. Men de var helt ubrukelige tror jeg.og ikke like vonde som de jeg hadde ved SA

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Samme her. Jeg hadde SA før første fødsel, og forsto at det var rier jeg hadde og ikke kynnere når jeg skulle føde, fordi smertene var like som ved SA

Anonymkode: 55a31...b0b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde MA i uke 13, og jeg synes de smertene var verre enn fødsel. Jeg hadde en rask fødsel uten noen form for smertelindring og synes ikke det var så gale. Riene var selvfølgelig vonde, men det verste var spontanaborten. En levende baby hjelper til med å komme ut, det gjør ikke et dødt ett. 
Men alle mennesker er forskjellige når det kommer til fødsel og smerte.

Anonymkode: 33e5a...819

Mja, mange har ikke effektive rier da.

Jeg personlig hadde ineffektive rier hele veien, måtte ha sugekopp osv. 

Var ikke 1 cm pr time her. 

Dette vil variere, alle fødsler og spontanaborter er forskjellige. Men jeg hadde belaget meg på verre smerter ja. 

Anonymkode: ac2cb...199

Skrevet

Det er jo også greit å huske på at rent psykisk er det himmelvid forskjell mellom en SA og en fødsel. Det er ingenting positivt med en SA mens ved en fødsel vet man jo at på slutten får man barnet man har ventet på så lenge. De fleste synes selvsagt likevel at en fødsel er svært smertefull, men det er en slags mening med smerten tross alt og et mål i sikte. Man skal ikke kimse av hvor mye det påvirker opplevelsen selv om smertenivået kan være høyere.

• Liker 3
Skrevet

For min del har det nok vært veldig likt, men jeg hadde ikke vondt ved MA i uke 12, og synes heller ikke fødsel er vondt. Har hatt 3 vaginale fødsler helt uten smertelindring (hjemme med 2 av de), og synes ikke det er vondt. Forskjellen for min del var vel egentlig at ved MA var jeg jo ekstremt lei meg, og synes det var voldsomt vanskelig. Fødsel er kun fantastisk. 

Anonymkode: f8b13...c39

Skrevet

Jeg opplevde SA i uke 12 (sannsynligvis en MA i uke 9-10 der kroppen tilslutt ryddet opp selv). Har født to barn senere. Syns ikke det var sammenlignbart, men så tror jeg aborten min var mindre dramatisk enn det mange opplever så sent, også. (Altså, ikke spesielt mye vondere enn kraftige menskramper. Kanskje sammenlignbart med latensfase i fødselen.)

Anonymkode: be12c...f5c

Skrevet

En spontanabort kan være forferdelig smertefull både fysisk og psykisk. En spontanabort går også de fleste gjennom alene. Smerte, sorg og redsel.

En fødsel er smertefull, fantastisk, skremmende, forventningsfull og rå. Du har somregel en jordmor og en partner som hjelper deg. Leger er tilgjengelig om det skulle trenges. Du har i de fleste tilfeller tilgang på skikkelig smertelindring, om du ønsker. Sluttresultatet er så verdt det.

Kan ikke sammenlignes.

Anonymkode: 9f565...ce7

Skrevet

Har opplevd begge deler (SA uke 11), og min erfaring er at spontanabort er absolutt ingenting ifht fødsel. Men jeg hadde unormalt lite smerter under spontanaborten (mindre enn menssmerter), og unormalt mye smerter under fødsel (jeg var klinisk død av smerter 4 ganger)

Utdrivingen er åpenbart veldig annerledes ja, men, ihvertfall for min del, så var riene MYE verre enn utdrivingen under fødsel. Selve utdrivingen var bare en lettelse, for da visste jeg at riene snart ville gi seg, og det ga meg ny kraft.

Skrevet

Jeg hadde null fysiske smerter under min spontanabort i uke 12, men den psykiske smerten og redselen på grunn av alt blodet jeg mistet og sorgen over å miste et foster, var så uendelig mye vondere enn fødslene jeg har hatt. Nå skal det sies at jeg mistet så mye blod at jeg ikke fikk være alene på sykehuset og det hele endte i utskrapning for å stoppe blødningen. 

Anonymkode: 518b5...6cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...