Gå til innhold

Forbedre min livskvalitet som ufør.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må nok akseptere at jeg aldri vil klare å stå i arbeid. Jeg mister altfor lett fokus, får angst osv. Ingenting fysisk er det, men rent psykisk. Jeg har angst, høytfungerende autisme og PTSD etter overgrep og mye mobbing. 

Jeg er kvinne, singel, 27 år, bor til nød hjemme med mamma og pappa for å spare mest mulig. Heldigvis har jeg rike foreldre og jeg vet dem har snakket om forskudd på arv, og at dem vil hjelpe meg mye økonomisk. 

Har dere råd til hva jeg kan gjøre for å forbedre mitt liv? 

Jeg ønsker å ha bedre helse. Bedre venner. Kanskje noen hobbier. Kanskje finne meg en kjæreste.

Jeg er dessverre veldig ensom og har nesten ingen å være med. Føler det er ingen som vil ha meg uansett, og at det er bedre for meg å bare være alene. 
Kjæreste kan jeg vel bare glemme for hvem vil vel ha meg som er ufør? 

Anonymkode: 6e770...859

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde det slik selv, så tok jeg tak g fant meg en sosial hobby, litt skummelt i starten men livet ble mye bedre

• Liker 1
Skrevet
trøndermann38 skrev (17 minutter siden):

Hadde det slik selv, så tok jeg tak g fant meg en sosial hobby, litt skummelt i starten men livet ble mye bedre

Så bra :) 

Skrevet

Du har fått uføretrygd? Går du hos psykolog etc?

Skrevet
Sofakona skrev (10 minutter siden):

Du har fått uføretrygd? Går du hos psykolog etc?

Hatt ufør i flere år. Var tøft i starten å akseptere det, men går litt bedre nå. 

• Liker 1
Skrevet

Det å flytte ut og klare seg selv som 27åring tror jeg vil hjelpe.

Anonymkode: df3d9...ce3

• Nyttig 3
Skrevet

Har du vært utredet for ADHD ? 

Anonymkode: 98eb4...6a1

Skrevet

Det første du bør gjøre er å flytte for deg selv. ❤️

Få en hobby og være litt ute i frisk luft.

Anonymkode: c8ad6...d58

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du vært utredet for ADHD ? 

Anonymkode: 98eb4...6a1

Nei, men det har jeg ikke uansett. Har autisme :) Fikk det i ung alder. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, men det har jeg ikke uansett. Har autisme :) Fikk det i ung alder. 

Det er mulig å ha både autisme og AdHD. Barnebarnet mitt har begge deler. 

Anonymkode: b2d3c...eff

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det er mulig å ha både autisme og AdHD. Barnebarnet mitt har begge deler. 

Anonymkode: b2d3c...eff

Jeg har ingen av symptomene på ADHD, og jeg ble utredet for autisme på nytt da jeg var 20 for å være sikker. 
Hvorfor mistenkeliggjør du eller tror du ikke på meg? 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Anbefaler at du setter opp en fast ukesplan. Få evt. hjelp av foreldre eller psykolog eller ergoterapeut. Det er viktig å ha struktur på dagene, og mange med dine diagnoser kan slite med det. Derfor viktig å ha en fast plan.

F..eks. Mandag er psykolog.
Tirsdag er tur i skogen.
Onsdag er hobby.
Torsdag er husarbeid.
Fredag er treffe venner.
Lørdag er hobby.
Søndag er familietid. 

Sett også opp en dagsplan. Stå opp til fast tid. Spis måltider til fast tid. Dusj til fast tid. Osv. 

Mye lettere å faktisk gjennomføre når det er faste tidspunkter. Da er det også lettere for folk rundt deg å pushe deg litt. 

Anonymkode: 5f958...ff2

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg har ingen av symptomene på ADHD, og jeg ble utredet for autisme på nytt da jeg var 20 for å være sikker. 
Hvorfor mistenkeliggjør du eller tror du ikke på meg? 

Folk prøver bare å hjelpe deg. Slapp av. Det er svært mange som har autisme og ADHD samtidig. ADHD er for øvrig ikke bare hyperaktivitet og gamle stereotypier, fokusproblemer er f.eks. veldig vanlig. Det var nok derfor vedkommende foreslo det som en mulighet, ikke for å «ta» deg.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Er du medlem av autismeforeningen?  Der kan du treffe andre i samme situasjon, og bli med på aktiviteter hvis du ønsker det.  Det er i alle fall kanskje verdt et forsøk, for å utvide horisonten litt. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Anbefaler at du setter opp en fast ukesplan. Få evt. hjelp av foreldre eller psykolog eller ergoterapeut. Det er viktig å ha struktur på dagene, og mange med dine diagnoser kan slite med det. Derfor viktig å ha en fast plan.

F..eks. Mandag er psykolog.
Tirsdag er tur i skogen.
Onsdag er hobby.
Torsdag er husarbeid.
Fredag er treffe venner.
Lørdag er hobby.
Søndag er familietid. 

Sett også opp en dagsplan. Stå opp til fast tid. Spis måltider til fast tid. Dusj til fast tid. Osv. 

Mye lettere å faktisk gjennomføre når det er faste tidspunkter. Da er det også lettere for folk rundt deg å pushe deg litt. 

Anonymkode: 5f958...ff2

Takk for råd :) 

Skrevet
Kalikalinka skrev (2 minutter siden):

Folk prøver bare å hjelpe deg. Slapp av. Det er svært mange som har autisme og ADHD samtidig. ADHD er for øvrig ikke bare hyperaktivitet og gamle stereotypier, fokusproblemer er f.eks. veldig vanlig. Det var nok derfor vedkommende foreslo det som en mulighet, ikke for å «ta» deg.

Men dem er jo ikke psykologer og kan jo ikke bare diagnostisere en anonym person på nettet, hvert fall ikke mistenkeliggjøre meg uten videre. Det synes jeg blir utrolig spesielt og faktisk krenkende. 

At jeg er som jeg er kommer av min autisme. Jeg er utredet grundig i voksen alder og stoler på dem :) 

• Liker 1
Skrevet

Det med timeplan hjelper ikke alle. For meg ga det dårlig samvittighet hvis jeg ikke fikk gjennomført, og en manisk tilnærming til den at jeg måtte gjøre det med en gang jeg sto opp, gjerne hele uka på en gang så jeg slapp å forholde meg til den. Prøvde i 4 mnd da det var et tips etter innleggelse. Men for meg var det fiasko.

Anonymkode: df3d9...ce3

• Hjerte 1
Skrevet

Det er jo godt mulig at du kan kunne komme deg ut i en jobb etterhvert, men at du må ta tiden til hjelp for å jobbe med angst o.l. Finne deg en hobby, om det er trening eller hva det måtte være - for å styrke både selvfølelse og mestring. Prøve å komme deg mest mulig ut, ihvertfall en gang om dagen. Om det bare er en busstur til byen eller en gåtur, bestemmer du. 

Anonymkode: e7aeb...baa

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men dem er jo ikke psykologer og kan jo ikke bare diagnostisere en anonym person på nettet, hvert fall ikke mistenkeliggjøre meg uten videre. Det synes jeg blir utrolig spesielt og faktisk krenkende. 

Folk er folk, og særlig på nett. Noen er hobbypsykologer og liker å hobbydiagnostisere andre. Eller kanskje var det ikke sånn ment i det hele tatt. Umulig å vite, for ikke alle er like gode til å formulere hva de egentlig mener.

Det sier egentlig ikke noe om deg, bare om dem. Livet kan bli litt slitsomt hvis man skal ta innover seg alt folk mener i en kommentartråd. ❤️ 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

At jeg er som jeg er kommer av min autisme. Jeg er utredet grundig i voksen alder og stoler på dem :) 

Det er verken mistenkeliggjøring, diagnostisering eller krenkelse at noen spør deg om du har vært utredet for ADHD når du selv påpeker at du har fokusproblemer, og deretter følger opp med en faktaopplysning om at man kan ha begge deler.

Imidlertid tillegger DU andre dårlige hensikter. Hvorfor det? Dersom du ønsker deg venner, som du selv skriver at du gjør, er det nok lurt å ikke være fullt så hårsår som du er her nå. Ingen har prøvd å «ta» deg, men du tolker som du vil og går rett i forsvar likevel. Tenk litt over hvorfor du reagerer sånn. Ikke alle vil deg vondt :) 

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...