Gå til innhold

Mulig jeg er kjempedum nå - hjelp til realfagskurs

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Holder på med de første oppgavene i fysikk. En oppgave går ut på å skrive visse små og store tall med dekadiske prefikser. Jeg skjønner jo hva dekadiske prefikser er og også hvordan de brukes, men jeg sliter litt i følgende tilfeller:

Tallet er 0,000 000 730 meter. 7,3 * 10^-7 m på standardform. Har en oversikt over dekadiske prefikser foran meg: http://www.it.hiof.no/tressfysikk/dekadisk_prefiks.html

Som dere ser i listen står det 10^-6 (micro) og 10^-9 (nano). Men hva gjør jeg når eksponenten er mellom de to? 😅 Hvilket prefiks er riktig da? Blir det 0,073 nanometer eller noe i den duren?

Anonymkode: 72ba7...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har forresten ikke fasiten tilgjengelig, har ikke fått oppgaveboken ennå. Bruker bare en gratis bla i bok-tjeneste fra bokhandelen, og da har jeg kun tilgang på de første sidene.

Anonymkode: 72ba7...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan uttrykkes som 730 nanometer eller 0,73 mikrometer. Begge deler er riktig. Når du står overfor oppgaver der du skal regne med tallene er det som regel lurt å uttrykke alt som enten mikro- eller nanometer, og ikke blande sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...