Gå til innhold

Bli kvitt angst/fobier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har altså en skikkelig fobi for noe så dumt som oppkast, og har hatt dette omtrent hele livet. Dette er jo tross alt ikke noe man blir utsatt for hele tiden, så derfor skurer å går det da, men kjenner jeg begynner å bli lei av denne angsten som tar vel stor plass i livet mitt. 

Har noen opplevd noe lignende, og faktisk klart å bli kvitt det? Har prøvd hypnose uten hell, og har nå Google meg frem til kognitiv terapi eller eksponeringsterapi kan være ett alternativ. Og bli eksponert for det her blir man jo svett bare av å tenke på, men har noen noe erfaring med kognitiv terapi? Eller andre tips/triks som kan hjelpe. 

Anonymkode: 8d616...4fe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes vel videosnutter av folk som kaster opp på youtube skulle jeg tro. Der ligger alt.

Anonymkode: 00521...a2e

Skrevet

Where your fear is, there is your task

..har jeg lest. 

Hvordan startet denne fobien da? Hvilke underliggende faktorer er det som gjør deg fobisk mot spy? Grav litt dypt og finn ut hvor grunnen egentlig ligger💛

Anonymkode: 796dc...ff7

Skrevet

Har vært på kurs med metakognitiv og eksponeringsterapi, og kan oppsummere i korte trekk hva du kan gjøre selv.

For det første, å føle ubehag eller angst er ikke farlig. Lær deg å kjenne på det uten å agere på det. Du kan styre selv hvilke følelser du velger å gi oppmerksomhet.

Personlig gjorde jeg dette ved å se på bilder og høre på podkast og se dokumentarer. For din del kan det være å se på filmer av folk som kaster opp, men du har helt sikkert flere forslag selv. Jeg måtte grave veldig dypt for å finne ting som faktisk trigget meg, da det for meg ikke var åpenbart.

Mens du gjør ting som trigger deg så kan du øve på å ikke gi angsten oppmerksomhet, men fokusere på andre ting. Feks at bøtta hun spyr i er blå, lurer på hvor den genseren er fra, håret hennes er kort. Altså tanker som er nøytrale og som ikke tar fokuset bort fra det du ser på men som ikke fokuserer på hva du føler.

Kanskje du kan se på videoene mens du lager mat også, og bare fokusere på at du skal fortsette å gjøre det du holder på med.

Hvis du trigges av ord og beskrivelse så kan du spille inn disse på tape og spille de av om og om igjen mens du gjør helt vanlige ting.

Nøkkelen er å bare stå i følelsen uten å gi den oppmerksomhet. Når jeg får tanker jeg ikke ønsker så sier jeg til meg selv "dette trenger ikke jeg å gi oppmerksomhet, jeg bestemmer selv hva jeg vil bruke energi på" eller "oi det var ubehagelig å se/tenke/føle. Det er ikke så rart at jeg reagerer på det, det var ekkelt, men nå holder jeg på med noe annet". Også fokuserer jeg på det jeg gjør. Og bare lar det være ubehagelig til det går over uten å endre noe.

Også skal du gjøre ting du kjenner at trigger angsten din. Bare for å lære deg at det ikke er farlig og å stå i det. Hvis det er noe du unngår pga frykt for oppkast så skal du gjøre akkurat det, samtidig som du jobber med hodet ditt. Helt til det blir "kjedelig". 

Når det er sagt, det er lett å bare skrive ned en oppskrift eller fortelle om det. Vi som var på dette kurset holdt på i 4 dager hvor 2 av dem var kun eksponering. Og sammen med hver vår psykolog. Det krevde ekstremt mange tårer og veiledning. Det er ikke så enkelt å gjennomføre likevel, men kanskje en enkel forklaring hjelper mot riktig sti 💕

Anonymkode: bbbfb...75f

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.8.2023 den 15.32):

Har vært på kurs med metakognitiv og eksponeringsterapi, og kan oppsummere i korte trekk hva du kan gjøre selv.

For det første, å føle ubehag eller angst er ikke farlig. Lær deg å kjenne på det uten å agere på det. Du kan styre selv hvilke følelser du velger å gi oppmerksomhet.

Personlig gjorde jeg dette ved å se på bilder og høre på podkast og se dokumentarer. For din del kan det være å se på filmer av folk som kaster opp, men du har helt sikkert flere forslag selv. Jeg måtte grave veldig dypt for å finne ting som faktisk trigget meg, da det for meg ikke var åpenbart.

Mens du gjør ting som trigger deg så kan du øve på å ikke gi angsten oppmerksomhet, men fokusere på andre ting. Feks at bøtta hun spyr i er blå, lurer på hvor den genseren er fra, håret hennes er kort. Altså tanker som er nøytrale og som ikke tar fokuset bort fra det du ser på men som ikke fokuserer på hva du føler.

Kanskje du kan se på videoene mens du lager mat også, og bare fokusere på at du skal fortsette å gjøre det du holder på med.

Hvis du trigges av ord og beskrivelse så kan du spille inn disse på tape og spille de av om og om igjen mens du gjør helt vanlige ting.

Nøkkelen er å bare stå i følelsen uten å gi den oppmerksomhet. Når jeg får tanker jeg ikke ønsker så sier jeg til meg selv "dette trenger ikke jeg å gi oppmerksomhet, jeg bestemmer selv hva jeg vil bruke energi på" eller "oi det var ubehagelig å se/tenke/føle. Det er ikke så rart at jeg reagerer på det, det var ekkelt, men nå holder jeg på med noe annet". Også fokuserer jeg på det jeg gjør. Og bare lar det være ubehagelig til det går over uten å endre noe.

Også skal du gjøre ting du kjenner at trigger angsten din. Bare for å lære deg at det ikke er farlig og å stå i det. Hvis det er noe du unngår pga frykt for oppkast så skal du gjøre akkurat det, samtidig som du jobber med hodet ditt. Helt til det blir "kjedelig". 

Når det er sagt, det er lett å bare skrive ned en oppskrift eller fortelle om det. Vi som var på dette kurset holdt på i 4 dager hvor 2 av dem var kun eksponering. Og sammen med hver vår psykolog. Det krevde ekstremt mange tårer og veiledning. Det er ikke så enkelt å gjennomføre likevel, men kanskje en enkel forklaring hjelper mot riktig sti 💕

Hørtes jo veldig greit ut. Er ikke ts men har samme fobi. Levde du greit i hverdagen? Jeg gjør i grunnen det men det er når det først går den syken blant nære eller den kommer i hus,så blir det helt krise. 

Jeg er mest redd for å spy selv,men er livredd for smitte. 

Anonymkode: c7f7c...8dc

• Hjerte 1
Skrevet

Har selv ekstrem oppkast angst fra veldig ung alder (fungerte ikke i hverdagen i det hele tatt) . gikk gjennom flere år med terapi, så 4 dagers eksponeringskurs. Det hjalp en god del. Selv om det ikke er borte, så er det virkelig verdt forsøket!! ville snakket med fastlegen ang henvisning. Videre anbefaler jeg alltid kontinuerlig eksponering, selv om det til tider er helt forferdelig. viktigste er å finne gode verktøy for å klare disse episodene best mulig så angsten ikke blir verre.

Anonymkode: ab60d...380

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hørtes jo veldig greit ut. Er ikke ts men har samme fobi. Levde du greit i hverdagen? Jeg gjør i grunnen det men det er når det først går den syken blant nære eller den kommer i hus,så blir det helt krise. 

Jeg er mest redd for å spy selv,men er livredd for smitte. 

Anonymkode: c7f7c...8dc

Nei jeg fungerte ikke spesielt godt. Jeg fungerte sosialt fordi det du var lettere å dempe angsten eller å unngå den, men jeg hadde veldig konkrete triggere som utløste masse tvangstanker for å unngå dem. Så jeg var fungerende sosialt men ekstremt lavtfungerende med mye uro og OCD hjemme. Og konstant stress- og angstpåvirket. 

Jeg har øvd meg en stund på teknikkene jeg beskrev, og nå går det veldig mye bedre. Jeg kjenner angsten, men jeg har verktøy til å ikke la den påvirke meg i like stor grad. Tvangstanker og ocd er jeg nesten kvitt. Ihvertfall i den grad at jeg kjenner dem igjen og velger å ikke agere på dem.

Skrevet

Jeg har gått gjennom EMDR-behandling (traumebehandling med en spesiell teknikk, med lys, vibrasjon og fastsatt "oppskrift" som behandleren følger) via DPS to ganger pga fobi. Det har hjulpet meg til å se bakom, og hva som faktisk gjør meg redd. Dette igjen har gjort det mye lettere å ta i mot og bruke kognitiv terapi. 

Bruker mye tid på å "trøste mitt indre barn", dvs si til meg selv at "det er ikke rart jeg er redd dette, jeg har jo opplevd xxx og xxx og det blir bare så overveldende". Behandle meg selv som jeg ville behandlet et redd barn. 

Har ikke prøvd metakognitiv terapi. Men for meg så var det viktig å få gjennomført EMDR før kognitiv (prøvde kognitiv først uten hjelp, så EMDR og så en periode ok før jeg måtte ha ny EMDR da det blusset opp. Og da fikk jeg kognitiv terapi litt samtidig pluss etterpå, som hjalp mye mer når jeg kunne fokusere på det bakenforliggende (fobien min handler mye om manglende kontroll, og "angst" for manglende kontroll var mye pga oppvekst, for stort ansvar, manglende tilknytning, ingen trygghet, lite kjærlig omsorgsperson osv). 

Anonymkode: 396a0...263

Skrevet

Google the thrive programme. Eneste som fungerer mot emetofobi.

Anonymkode: c5b92...72f

Skrevet

Det er minuttene før oppkast som er grusom, selve oppkast er bare godt når en er kvalm. 

Anonymkode: 1ee4e...731

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.8.2023 den 9.51):

Har altså en skikkelig fobi for noe så dumt som oppkast, og har hatt dette omtrent hele livet. Dette er jo tross alt ikke noe man blir utsatt for hele tiden, så derfor skurer å går det da, men kjenner jeg begynner å bli lei av denne angsten som tar vel stor plass i livet mitt. 

Har noen opplevd noe lignende, og faktisk klart å bli kvitt det? Har prøvd hypnose uten hell, og har nå Google meg frem til kognitiv terapi eller eksponeringsterapi kan være ett alternativ. Og bli eksponert for det her blir man jo svett bare av å tenke på, men har noen noe erfaring med kognitiv terapi? Eller andre tips/triks som kan hjelpe. 

Anonymkode: 8d616...4fe

Så lenge du «kun» har denne fobien som problematikk,så får du ikke plass ved det offentlig som dps for kognitiv terapi. Så enten må du gå privat eller be om eksponeringsterapi. Ja det er skremmende,men enten så vil du ta tak i problemet eller fortsette som nå.

Anonymkode: b5874...125

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...