Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke symptomer hadde baby? Når begynte det? Når gikk dere til legen? Kan man ta en test uten å måtte utelukke all melk i kosten i 6 uker? Vil gjerne ikke gå så drastisk til verks dersom det ikke er MPA.

Anonymkode: c1270...173

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Testene er ikke pålitelige dessverre.

Noen reagerer også lilt på soya og må derfor være uten begge deler.

Man kan ofte merke effekt etter bare noen få dager uten melk og soya.

Anonymkode: 914f6...8a5

Skrevet

Vi antar at baby hadde melkeproteinintoleranse. Vi tok ingen test hos legen, men diskuterte med helsesøster.

Baby hadde mye gulp og refluks, mye luft i magen, sov dårlig og avføringen var hyppig og eksplosiv.

Jeg kuttet først melkeprodukter helt i to uker. Etter noen dager sluttet hun å vri seg i søvne. Etter en uke bæsjet hun bare 1-2 ganger daglig. Etter to uker hadde hun mye mindre refluks, og gulpet bare etter måltider. Hun sluttet også å hikke.

Etter to uker uten melk begynte jeg å spise mat som kunne inneholde spor av melk, dette ga ingen endring (takk og lov, det gjorde hverdagen enklere). Etter tre uker testet jeg ved å spise litt melk. Den natten vred hun seg og klynket. Samme resultat når jeg testet igjen en måned senere.

Når hun nærmet seg et halvt år prøvde jeg igjen med litt melk, og då gikk det bedre. Jeg trappet derfor veldig forsiktig opp. Noen ganger spiste jeg litt for mye melk, da ble hun urolig, men små mengder gikk bra.

Når hun ble ti måneder begynte vi å gi henne små mengder melkeprodukter iblant. Det gikk bra så lenge vi holdt dosen lav. Så har vi gradvis trappet opp, og da hun var 15 mnd kunne hun spise en dl yoghurt eller osten til to brødskiver per dag. 

Å kutte melk i en periode har absolutt vært verdt det. Det er ikke så vanskelig, man må bare passe på litt når det gjelder ferdigmat. Uansett ble det enklere for meg å lage mat når vi faktisk kunne sove om natta. Det vanskeligste var nok faktisk is, men ellers gikk det bra. Når vi dro på besøk passet jeg på å ta med en pakke oreokjeks eller jaffakaker, så var det noe der jeg kunne spise.

Anonymkode: 69d44...b60

• Nyttig 1
Skrevet

Symptomene startet da han var bare noen uker gammel. Forstoppelse, utslett i fjeset, dårlig vekst, dårlig motorisk utvikling. Tok det opp med helsestasjon og lege fra starten av, men det ble bortforklart med andre ting. Var bl.a. igjennom flere operasjoner og gikk på øyedråper som ikke var godkjent for barn under 2/6 år, og bivirkninger hos så små var derfor ikke kartlagt. Vi stolte på legene og helsestasjonen, og det var jo logisk at det kunne skyldes flere runder i narkose og bivirkninger, men det burde vi ikke gjort.

Var 8 måneder gammel da fastlegen endelig var enig i at det måtte være noe galt her (var da 5 måneder siden siste narkose og 3 måneder siden han sluttet på de siste dråpene), og ble henvist til barneavdelingen på sykehuset. Fikk dog skryt for at vi hadde forsøkt alle tipsene vi hadde fått, og beskjed om at vi da hadde gjort 2/3 av utredningen på egenhand. Fastlegen var 99% sikker på at det var MPA, men ville ikke at vi skulle gå over til melkefritt før vi hadde vært på barneavdelingen i tilfelle de ville ta blodprøver.

Barnelegen mente han var for blid til at det kunne være noe så enkelt som MPA (eller andre allergier, for så vidt), og satte i gang utredning for Hirschsprungs. Å utelukke MPA er egentlig første ledd av utredningen, men det nektet han å gå med på, for det kunne ikke være så enkelt. Vi gikk over til melkefritt bak ryggen på legen mens vi ventet på time til biopsi av tarmen, og fikk et nytt barn. Han sov godt, bæsjet 1-2 ganger om dagen (lydløst!), var blid som en sol. Utslettet forsvant og han koste seg med maten. Utviklingen skjøt fart og i løpet av fem uker gikk han fra å bare kunne ligge på magen og rulle begge veier til å krype, sitte i høystol og sette seg opp selv.

Gastrokirurgen som skulle ta biopsien fortalte at dette dessverre var noe han så ganske ofte. Av 10 barn på samme alder og med samme symptomer han fikk inn til samme biopsi, hadde 1 barn Hirschsprungs, 1 barn cøliaki, 1 barn cøliaki og MPA og resten MPA. Dette var også grunnen til at MPA egentlig skal utelukkes før henvisning til biopsi sendes.

Vi begynte å merke effekt etter noen få dager, og folk rundt oss begynte å legge merke til endring etter litt over en uke.

Anonymkode: 9aec1...89d

• Nyttig 1
Skrevet

Vår hadde symptomer så og si helt fra fødsel av, men vi brukte dessverre lang tid på å forstå hva som var galt. Han hadde masse utslett (eksem) som vi da regna med var «bare» eksem, da det går i familien. Prøvde da å behandle det med kremer uten noen gode resultater. Han var også veldig utilpass, sov lite og gråt mye. Skjønte i ettertid at dette sikkert var pga. magevondt.

Vi gikk til legen og ble henvist til barnepoliklinikken, og fikk prikktest der. Tydelig utslag på melkeprotein. 

Vokste det av seg rundt 1-års alder. 

Skrevet

Kolikk, grønn skummende bæsj, utslett, lav vektoppgang.. startet med en gang. 

Anonymkode: 012cf...2d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...