Gå til innhold

Er det greit å flytte lånet til en annen bank så fort du har fått det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte nylig en bolig av en bekjent, dessverre var det mye heftelser på denne. Det var nesten ingen banker som ville røre søknaden, pga. alt som sto på boligen...vel, over et par mnd. fikk vi systematisk fjernet alt, og banken var veldig smidig med å hjelpe til i prosessen. Samtlige andre banker nektet å hjelpe til med noe, og sa bare "Sorry, vi kan ikke gå videre med søknaden"

Jeg er selvfølgelig veldig glad for dette...men, effektiv rente ligger på over 6%. 

Nå når alt med boligen er på det gode, og jeg har kjøpt den, så kan jeg få tilbud fra en annen bank som kan gi litt over 4% i effektiv rente - det er altså snakk om rundt 2% forskjell. Når det kommer til kroner og øre, så vil jeg spare rundt 25000 kr i året på å bytte bank / ta det nye tilbudet.

Det skal også sies at den banken jeg opprinnelig fikk lånet av er en liten lokal bank - som nok også er grunne til at de var så behjelpelige. 

Er det skikkelig dårlig gjort å flytte boliglånet innen bare et par uker/mnd., når banken har gått den ekstra mila? Fortsatt, det er snakk om en del penger. 

Eller er det mulig å spørre om banken om bedre rente? Ved å f.eks vise til et tilbud fra den billige banken.

Anonymkode: 9eeb8...44d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ingen krise å bytte bank. Vi nordmenn er alt for ærekjære mot bankene, og bare godtar at bankene tar en høy rente. særlig de store bankene går med milliardoverskudd - og det er ingen som sier at de MÅ det.

Ja, du kan snakke med banken om det nye tilbudet. Kan de ikke matche det, så bytter du. 

Da vi kjøpte første bolig hentet vi inn tilbud fra flere banker, og fikk dem til å «slåss» for den beste renten :) 

Endret av Lacuna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ingen moralsk forpliktelse overfor banken. Flytt lånet! 

Anonymkode: cb1e7...57e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest takinova
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg kjøpte nylig en bolig av en bekjent, dessverre var det mye heftelser på denne. Det var nesten ingen banker som ville røre søknaden, pga. alt som sto på boligen...vel, over et par mnd. fikk vi systematisk fjernet alt, og banken var veldig smidig med å hjelpe til i prosessen. Samtlige andre banker nektet å hjelpe til med noe, og sa bare "Sorry, vi kan ikke gå videre med søknaden"

Jeg er selvfølgelig veldig glad for dette...men, effektiv rente ligger på over 6%. 

Nå når alt med boligen er på det gode, og jeg har kjøpt den, så kan jeg få tilbud fra en annen bank som kan gi litt over 4% i effektiv rente - det er altså snakk om rundt 2% forskjell. Når det kommer til kroner og øre, så vil jeg spare rundt 25000 kr i året på å bytte bank / ta det nye tilbudet.

Det skal også sies at den banken jeg opprinnelig fikk lånet av er en liten lokal bank - som nok også er grunne til at de var så behjelpelige. 

Er det skikkelig dårlig gjort å flytte boliglånet innen bare et par uker/mnd., når banken har gått den ekstra mila? Fortsatt, det er snakk om en del penger. 

Eller er det mulig å spørre om banken om bedre rente? Ved å f.eks vise til et tilbud fra den billige banken.

"Gått den ekstra mila" - ja, for å tjene penger. Ikke for å være snill med deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem så lenge den andre banken er villig å gi deg samme lån til bedre betingelser.

Bare husk etableringsgebyr, så ikke gjør det så ofte at det ikke lønner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da en ekstremt fantastisk rente du har fått tilbud om. Det er vel ingen banker som tilbyr nye kunder noe under 4,8% nå. Send over tilbudet til banken din og be dem matche tilbudet. Om de ikke gjør det bytter du. Det er ikke din oppgave å fylle bankens lommer 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt greit det. Men du burde gi banken du har nå sjansen til å matche renta først. Vis det nye tilbudet du har fått og si at det er for bra til å takke nei, men hvis de matcher så er saken en annen.

Anonymkode: 791f6...8c4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør banken din først om de kan matche rentetilbudet du har fått i annen bank, og si at du bytter hvis de ikke kan det. Velg den banken som kan gi deg den beste renta.

Anonymkode: aaa31...863

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ingen moralske forpliktelser ovenfor banken.

Men nå har denne ene banken strukket seg langt for å hjelpe deg med lån der ingen andre ville stille opp, samt hjelpt til med å rydde opp i disse heftelsene som gjorde at ingen annen bank ville stille med lån.

Ville i hvertfall fortalt de at du har fått ett bedre lånetilbud fra en annen bank så de får sjanse til å se om de kan matche tilbudet. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke nølt ett sekund med å bytte om du har fått ett så bra tilbud!

Anonymkode: e8122...21a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

det er altså snakk om rundt 2% forskjell.

Det er over 30% forskjell.

Elles så synest eg ikkje at det er di oppgåve å sponse lokalbanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint. Jeg kjøpte ny eiendom i fjor og siden jeg ikke kunne selge gammel før jeg kjøpte ny, så trengte jeg mellomfinansiering. Det ville ikke min bank (Sbanken) gi meg (boliglånet sto oppført på min exmann i Danske Bank og de kom jeg aldri i kontakt med). Jeg måtte skaffe ny (tredje) bank for å få mellomfinansiering i orden.

Når alt var i orden med kjøp og salg, flyttet jeg lån tilbake til Sbanken (som hadde lavere rente) og den nye (tredje) banken ringte meg opp og spurte om hvorfor jeg flyttet det så fort, jeg sa jeg ble om de kunne gi meg lik eller lavere rente enn Sbanken. Det kunne de ikke. Jeg takket for at de hjalp meg i en vanskelig situasjon, men at jeg måtte tenke økonomisk for fremtiden. Alt var i ok og fin tone mellom alle parter.

Anonymkode: 2293e...16e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du blander nok nominell og effektiv rente. Ingen banker gir pr. Dags dato noe lavere enn 4,5% og det gjelder nominell. Effektiv er høyere enn det.

Anonymkode: e6d45...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lacuna skrev (10 timer siden):

Det er ingen krise å bytte bank. Vi nordmenn er alt for ærekjære mot bankene, og bare godtar at bankene tar en høy rente. særlig de store bankene går med milliardoverskudd - og det er ingen som sier at de MÅ det.

Ja, du kan snakke med banken om det nye tilbudet. Kan de ikke matche det, så bytter du. 

Da vi kjøpte første bolig hentet vi inn tilbud fra flere banker, og fikk dem til å «slåss» for den beste renten :) 

Det er ingen krise å bytte bank nei, men mange banker ønsker ikke å røre en en flyttelass søknad av kunder som har flyttet på lånet sitt x-antall ganger. (Antall flyttelån som har blitt gjort på boliglånet får man opp når man jobber i bank)

For hvorfor gjøre «drittjobben» så kunden nok en gang bytter bank når første mulighet byr seg?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ingen krise å bytte bank nei, men mange banker ønsker ikke å røre en en flyttelass søknad av kunder som har flyttet på lånet sitt x-antall ganger. (Antall flyttelån som har blitt gjort på boliglånet får man opp når man jobber i bank)

For hvorfor gjøre «drittjobben» så kunden nok en gang bytter bank når første mulighet byr seg?

*Flyttelån, ikke flyttelass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er forskjell på å bytte noen få ganger, enn 10 ganger. Dessuten bidrar blant annet vår lojalitet til de høye rentene :) Du handler vel ikke en t-skjorte på en dyr merkebutikk hvis du får maken t-skjorte på tilbud på nett? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Lacuna skrev (2 timer siden):

Det er forskjell på å bytte noen få ganger, enn 10 ganger. Dessuten bidrar blant annet vår lojalitet til de høye rentene :) Du handler vel ikke en t-skjorte på en dyr merkebutikk hvis du får maken t-skjorte på tilbud på nett? 

Mange gjør faktisk det.

Anonymkode: 2e719...4a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Du blander nok nominell og effektiv rente. Ingen banker gir pr. Dags dato noe lavere enn 4,5% og det gjelder nominell. Effektiv er høyere enn det.

SPK har pr. dags dato nominell rente på 3.63% (den blir dog skrudd opp til 3.92% i morgen / 1 September)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

SPK har pr. dags dato nominell rente på 3.63% (den blir dog skrudd opp til 3.92% i morgen / 1 September)

ja, men da må du jo bytte jobb også, til en arbeidsgiver som har pensjon i SPK

Anonymkode: 25ea4...cbe

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...