Gå til innhold

Vil jeg bli gravid eller ikke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Altså, jeg er så opp og ned på den fronten. Vi har et barn på 1,5 fra før og har snakket om å begynne å prøve nå. Alternativet er å begynne å prøve neste vår/sommer, men da blir det jo omtrent tre års mellomrom mellom barna, og vi vil gjerne ha dem tettere enn det. Akkurat nå hadde jeg hoppet i taket av glede om jeg ble gravid, men for en måned siden tenkte jeg "faen om jeg blir gravid nå, orker ikke før neste år...", selv om jeg var veldig klar måneden før det igjen 😅 Er så redd for å få blandede følelser om jeg skulle bli gravid neste syklus, men i skrivende stund er det alt jeg ønsker. Synes det er vanskelig å vite når jeg er så opp og ned. Når det er sagt, hadde jeg ikke tatt abort uansett, for et barn til er absolutt ønsket. Det er bare tidspunktet jeg er så usikker på. Noen råd? 😊

Anonymkode: d2385...501

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi får nummer to neste år. Det blir da nesten to år i mellom dem. 22,5 mnd.

Jeg synes tre år er for stor aldersforskjell med tanke på interesser, leking osv. Jeg er selv oppvokst med en to år eldre bror og ønsker det samme for mine barn. Synes også det var fint og trygt med en storebror som gikk i 10. da jeg gikk i 8. Og som gikk 3. årer VGS da jeg gikk 1.

Jeg tenker i tillegg at jeg slipper å streve like mye med å trene opp kroppen, få pause, og så bli feit igjen, dersom vi hadde venta enda ett år 🤣 Bedre å bli ferdig med å være feit litt kjappere.

Det blir nok slitsomt til tider, men dette føles rett for oss :) Hver familie er ulik og må gjøre det de selv ønsker.

Anonymkode: 6ec11...56e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordeler og ulemper med 2 eller 3 års mellomrom. Vi har tre års mellomrom og våre gutter leker mye sammen og er veldig gode venner. Det var deilig at eldste var så og si ferdig med bleier når yngste kom og var litt selvstendig. Hvis det er bare to år mellom så har de likere fysiske forutsetninger mht fjellturer, sykkelturer mv., noe som hos oss hadde telt veldig positivt. Nå er lillebror her ganske sterk, men det er likevel en forskjell.

Dette er uansett bare noen hensyn. Og hva som er viktig for dere vet dere bare selv. 

Hvis du er i fysisk form til det, og det er et ønske fra begge, så ville jeg kjørt på. 😊

Anonymkode: 56ead...c52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at det er sånn for mange  :) Man føler kanskje at man akkurat har fått hodet over vannet mtp. førstemann og at hverdagen begynner å flyte greit, også skal man kaste seg uti det igjen?😅 

Det er jo sikkert fordeler og ulemper ved tette vs. 3+ år mellom. Har et vennepar som hadde tenkt å få barna tett, men etter flere spontantaborter etc. så ble det i stedet 3,5 år mellom. Ikke alltid det går etter planen og da er man gjerne glad for at det blir i det hele tatt.

Kan godt hende du kjenner på blandede følelser ved positiv test. Men et svangerskap er langt og man kan rekke å bearbeide og forberede seg på den tiden.

Anonymkode: 3c2e4...4a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis barnet er allerede 1.5 år, blir det uansett litt mer enn 2 års mellomrom - også hvis du blir gravid neste måned. 

Jeg ville ikke utsette prøving til neste vår. Ingen vet hvor lang tid det kan ta, og plutselig blir det 3.5-4 års aldersforskjell. Ikke noe galt med det, selvsagt, men hvis dere vil ha barna tettere, ville jeg kjørt på.

Anonymkode: 22c09...22a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kjørt på, man vet ikke hvor lang tid man bruker på å bli gravid, og man er tross alt gravid i nesten ett år.

Anonymkode: efaf4...879

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for innspill! Dere har jo helt rett i at det kan ta lenger tid enn planlagt, det må vi ta med i beregningen 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare flire, det viser seg nå at jeg visstnok er gravid! Er veldig glad i hvert fall, så da ble det svaret besvart kjappere enn jeg noen gang hadde trodd 😄 Krysser fingrene for at alt går vel! Ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...