Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg ligger våken og funderer på menn.. den vanlige nordMann, din kollega, din nabo, din partner, mannen du ser gående med barnet sitt i butikken og som smiler til deg idet du går forbi. Disse mennene er helt vanlige menn. Men så kommer du i nærmere kontakt med dem, blir deres partner, de virker så snille og søkende til deg. Og du merker denne gjenkjennelige følelsen av giftighet. Alle vet hva det kan bety, men når er det giftig? Men så treffer du flere av de vanlige mennene gjennom livet, og alle har de samme egenskapene, giftige. Er det bare meg som tror de er sånn? Eller er det meg det er noe galt med? Finnes det virkelig så mange giftige folk der ute da? Kan noen hjelpe meg litt med å forstå denne sammenhengen?

Jeg kan si noe om mine påstander for at jeg kaller mennene jeg har erfart for giftige. Arrester meg gjerne om dette blir et for overdrevet/uriktig ord å bruke om disse helt vanlige mennene.

Min første erfaring er selvfølgelig min vanlige far. Kjernefamilie i et vanlig borettslag. Min far som var så humoristisk og sosial ute i borettslaget. Jeg var livredd hjemme flere ganger. Han "døde" ofte i ulike situasjoner, som f.eks da jeg gikk for nære han i trappen og han "falt" hardt ned og døde, og som da jeg maste ivrig etter å få en bamse jeg nettopp hadde sett i nærbutikken og som jeg veldig ville ha, så falt han om på gulvet å "døde" i hjertekrampe. Senere da mor og far skiltes tvang han meg med ut på natten for å lete og spionere gjennom vindu til huset der mors nye kjæreste bodde. Han tok "livet sitt" etterpå, og døde i fanget mitt. En stund senere måtte jeg minne han på hvem han prøvde seg på, der jeg lå som 14 år gammel, spratt opp av sengen og løp ut, satte meg på en stein og tenkte masse.. Jeg har tenkt mye opp igjennom årene, etterhvert som jeg har truffet helt vanlige hverdagsmenn i mitt liv. De er så like alle dem. De samme egenskapene. Noe pedofile trekk går igjen, selvhevdende, nedpsykende, i mangel på bedre ord, ekle bare. Men samtidig også snille, gir meg fordeler og lytter til mine traumer, men så opplever jeg at dette blir brukt mot meg igjen også i noen sammenhenger. Så utrolig vanskelig å forklare. Er det egentlig meg og min personlighet som får vanlige hverdagsmenn som jeg får en relasjon til, til å bli denne utgaven av seg selv? Det kan ikke finnes så mange giftige menn/-esker vel? 

Det er mere. Da jeg var i tenårene møtte moren min en ny mann. Jeg var så glad. Tenkte at nå avtar den hissige tilnærmingen fra broren min seg, og jeg skulle slippe å føle meg så redd hjemme pga det mer. Endelig. Og heldigvis kom han inn i familien med penger også, så den fattige tilværelsen ble mye bedre. 

Det startet med hånden på låret. Jeg orker ikke skrive dette, blir litt skjelven i hendene og får lammende følelse i armene. Jeg sliter mye med det. Men dere forstår sikkert hva jeg mener av det som skjedde. Og det eskalerte jo selvfølgelig til at jeg fikk tilbud om å ha sex med han bak mors rygg mot 1.000 kr pr gang. 

For det første, hvilken helt vanlig mann i en helt vanlig jobb vil ha mora og så datteren samtidig? For det andre, hvilken helt vanlig mann tror at jeg vil gå bak ryggen på min egen mor, og synes det er helt greit å bruke samboers datter til dette formålet? 

Å hvorfor er alle de menn jeg møter helt like? Kan noen si noe? Hva som helst, vær gjerne helt ærlig, jeg tåler det. Er det jeg som får menn til å bli sånn? 

Anonymkode: 3f329...aae

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ingen ekspert og har ingen erfaring med slikt, men..

Det er ikke du som får menn til å bli sånn, det lover jeg deg. Det er de mennene det er noe galt med, slikt har ikke skjedd om det var snakk om oppriktig snille folk. Noen ser muligheter i andres traumer, men da har de ille egenskaper i seg fra før av. 

Forferdelig hva du har opplevd, har ikke ord 😔 Vet ikke hvorfor noen menn er sånn og andre ikke. Har personlig ikke møtt noen slemme menn, unnskyld. Det er så urettferdig at du virkelig har vært uheldig. Alle menn er ikke sånn, eller jeg håper hvertfall ikke det 🤔 Nei de kan ikke være det.

Håper du er trygg nå og lurer på om du har snakket med psykolog om dette? Hoff, ønsker deg alt godt. 

Skrevet

Noen folk leter etter mennesker med "sår". Og når du forteller om din fortid og i hvilke situasjoner du blir retraumatisert, så gir du dem bruksanvisning på hvordan de kan skade deg.

Kanskje du burde hatt terapi for å komme over traumene, og hjelp til å bryte mønsteret så du ikke stadig vekk finner deg menn som skader deg. Du har nok selv også måte å reagere på som er giftig pga barndommen du har hatt, og ikke har hatt gode forbilder som har lært deg en sunn måte å reagere på.

Anonymkode: 476e1...302

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Rosakatt skrev (4 timer siden):

Forferdelig hva du har opplevd, har ikke ord 😔 Vet ikke hvorfor noen menn er sånn og andre ikke. Har personlig ikke møtt noen slemme menn, unnskyld. Det er så urettferdig at du virkelig har vært uheldig. Alle menn er ikke sånn, eller jeg håper hvertfall ikke det 🤔 Nei de kan ikke være det.

Huh? Unnskyld for hva?

Anonymkode: b47ef...212

Skrevet

Mennesket i seg selv, er ikke en spesielt snill rase, det er bare å se på verden. Etter å ha lest om "broken window theory", så tror jeg at skadde personer faktisk trigger noe hos dem som er tilbøyelig til å ødelegge mer. 

Det finnes også dem med overskudd av empati, som søker å beskytte, eller reparere. Det er dessverre ikke så lett å skille dem, i begynnelsen. 

Anonymkode: ef04f...3cb

• Liker 1
Skrevet

Du må komme deg til psykolog og få hjelp til å bearbeide det du har opplved. Det er ikke normalt at menn oppfører seg slik, men når man har vokst opp med menn som er sånn så tiltrekkes man ofte ubevisst den type menn (det samme gjaldt nok moren din). Dette mønsteret kan brytes, men du trenger hjelp til det. Og nei, det er IKKE din feil at de oppfører seg sånn.

Anonymkode: 51da2...1f4

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...