Gå til innhold

Aldri jobba 100% fast, dermed dårlig inntekt ved aap

Anbefalte innlegg

Leste i en tråd om ei som vil tjene noen tusenlapper ekstra pr.mnd. Jobber 60%, kan ikke jobbe mer, men har ikke aap. En kommentar om at det er dumt, fikk meg til å tenke litt på min situasjon:

Jeg har aldri vært istand til å jobbe 100% over særlig lang tid.

Har pushet meg selv i perioder, men sammenlagt i løpet av ett år har jeg maks jobbet 50% - 60%. Det vil si 100% i noen mnd, så nesten ingenting i en mnd, så 50% en stund osv. Har stort sett jobbet mindre.

Jeg er 35 år, nettopp diagnostisert med adhd. Da jeg var ung veksla jeg mellom å bo hjemme og være ringevikar, og å bo og jobbe jeg nok til å klare meg der jeg var i Spania, Hellas og Italia.

Har også hatt 4 samboere på ulike steder i Norge, så jeg har nokså impulsivt droppa jobber og flytta til nye steder uten å gruble særlig, også når det har vært utsikter til fast jobb.

Har hatt x antall jobber, mest ringevikar, men også mer langvarige vikariater, den største faste stillingen jeg hadde en stund var 50 %.

Jeg har ikke direkte skammet meg, men syntes det var vært veldig kjipt å ikke jobbe normalt. Har ikke særlig evne til å tenke langsiktig, ting har humpet og gått. Møtt veggen flere ganger, hvilt, pusha på, hvilt, pusha på.

Nå har jeg 35% jobb på et sted jeg elsker. Ble for noen år siden tilbudt 100% fast lignende jobb et annet sted i kommunen, men da måtte jeg kjørt i 40 min pr.vei. Altså helt normal reisevei for de fleste. Men jeg kviet meg for det. I perioder blir jeg veldig sliten av kjøring. Skjønner nå at det har med fokus å gjøre, stress gjør ting verre osv. Og 100% hadde ikke gått i mer enn noen mnd.

Siden trivsel er viktigere enn alt sier jeg ikke opp stillingen jeg har for å få høyere stilling annet sted. Er heller vikar her og der i perioder.

Ser nå at det har vært helt føkka oppigjennom..

Utredningen for adhd skjedde altfor sent. Det er typisk meg å ikke søke hjelp før ting er virkelig ille. Har vært helt på felgen, totalt utslitt lenge. Mens utredninga foregikk starta jeg i en ekstra jobb, for å få inn ekstra penger, selv om jeg visste at jeg burde jobbe mindre istedet. Sa ja til mange flere vakter enn jeg burde, jobben var hektisk, stressende, dårlig miljø. Å spare krefter til jobben var alt jeg gjorde. Slutta å gå turer for å ikke være for sliten for jobb, dro ingen steder etter jobb. Kjørte meg bare enda mer fast i søla.. Siden jeg fikk et halvårs vikariat der jeg jobba fra før, droppa jeg ekstrajobben etterhvert. Jobba litt mer enn 80% i noen mnd. Men så begynte jeg å bli irritert, sint, mer stressa, masse migrene og skikkelig sliten. Jobben+ å ta seg av hus og hjem ble for mye. Fungerte greit nok på jobb, men ikke på fritida.

Trodde ikke jeg hadde krav på sykepenger, så jeg spurte bare sjefen om jeg kunne jobbe litt mindre de siste mnd. Da vikariatet var ferdig ble det igjen bare ringevikariat i ny og ne, og de faste vaktene. Ble etterhvert helt sykemeldt i et par uker, så 65% sykemeldt så jeg kun jobba faste vakter. Nå er jeg 50% sykemeldt, får småpenger utbetalt i sykepenger og har søknad inne om aap.

Har krav på aap så vidt jeg vet. Regner med det blir veldig dårlig utbetalinger og, så nå stresser/bekymrer jeg meg igjen for økonomien. Samtidig som jeg er bestemt på at jeg ikke kan pushe på som før. Har hatt noen episoder med ujevne hjerteslag, har endel hjertebank, tinnitus, vært svimmel, dårlig matlyst, ymse plager relatert til stress. I tillegg har det tatt på å være udiagnostisert i alle år, og prøve så godt jeg har kunnet, men det har vært langt ifra godt nok, ubevisst maskert, skammet meg, lurt på hva som feiler meg, fått høre fra leger at blodprøvene er fine, og at jeg sikkert har vært utmatta noen ganger pga. "belastninger" med alvorlig sykdom i nær familie bl.a.

Småting stresser og det tar lang tid å stresse ned, så ille har det ikke vært før.

Den lille stillinga jeg har gjør meg godt. Vil ikke gå over til 100% aap f.eks. Men hva er lurt å gjøre fremover? Null sjanse for at jeg kan jobbe mye "en stund" for å kunne få mer i aap senere.

Kan det være mulighet for mer enn minstesats når ting har vært helt på trynet fra første dag som arbeidstaker eller er løpet kjørt, og utbetalinger regnes utifra inntekten jeg har hatt de siste x antall mnd. Tenkte etter at jeg oppfattet at jeg hadde krav på sykepenger, at det var dumt å prøve å holde ut vikariatet, bli mer utslitt og kronisk stressa istedet for å sykemelde meg tidligere.

Fremstår vel dum, men jeg har aldri hatt krav på dagpenger f.eks. Og uten sykdom/noe å vise til, har jeg tenkt at det ikke er noe Navkan hjelpe med. Ikke annet å gjøre enn å jobbe så mye jeg kan, til det sier stopp. Ta pause, gjenta...

Anonymkode: ec329...bdb

Fortsetter under...

AAP er basert på inntekt så blir nok minstesats ja.

Med mindre du har hatt inntekt som er over 3G blir det minste sats på 2 G hvis det blir godkjent.

2 G er per i dag 236400 så rundt 20 000 per måned før skatt.

AAP regnes ut fra snitt inntekten din de 3 siste årene fra du ble syk, og det er 66% av det du får i AAP, så du ender nok på minstesats. Men du vil nok likevel få mer enn du tjener idag når du alltid har jobbet lite.

Men man kan få mer enn minstesats selv om man ikke har jobbet 100%. Jeg var fagarbeider i en nattevaktsstilling i ca 64% de siste årene jeg jobbet. Tilleggene jeg hadde gjorde at jeg kom over minstesats både på AAP og ufør.

Legger ved et bilde der du kan se hva minstesats er på.

image.thumb.png.b1b1e6f058ad2b2905d689d385566ae1.png

Anonymkode: 731bc...4cb

Forstår godt at det er en fortvilet situasjon. Jeg har jobbet 100% så godt som hele yrkeslivet unntatt siste årene som telte som beregningsgrunnlag for AAP. Så ble minstesats her og.

Anonymkode: 1947e...fe1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...