Gå til innhold

Blir man «flat» i humøret av Cipralex?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om man blir likegyldig/flat i humøret ved å gå på Cipralex? Er det ikke stemningsstabiliserende som gjør en «flat»? 

Anonymkode: 27661...bab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, tvert imot, man kan bli ukritisk i innkjøringsfasen. Det flatere følelseslivet noen beskriver er en ønsket virkning, dvs adskillig færre bekymringstanker. Et smalere følelsesregister er faktisk et gode, og kommer uansett med alderen.

• Liker 1
Skrevet

Man kan bli flat ja.

Anonymkode: 0f52d...f2b

• Liker 3
Skrevet

Jeg ble ikke direkte flat men jeg gav mer faen! Og det er den diggeste følelsen jeg har hatt! Etter lang tid med angst og uro så ble jeg mye sterkere og det var hele herlig.  Savner den tiden. Så ble jeg gravid, sluttet. Og etter barnet ble født og jeg hadde behov for dem igjen, så hjalp dem. Men da hadde jeg vanlige bekymringer igjen. 

Anonymkode: b57b6...86c

• Liker 2
Skrevet

Ja...likegyldig .

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg ble likegyldig.Da vil jeg heller føle en å bli en zombie.

Anonymkode: 2a739...c6d

• Nyttig 1
Skrevet

Man kan bli det, ja. Det er nok et symptom på at problemet ditt ikke er relatert til serotonin. Studier viser at man ikke blir deprimert av å senke sertonin nivåene til mennesker, så det gir egentlig ikke mening å gi medisiner som skal øke serotonin til de som er deprimerte. For det er ikke sikkert serotonin har noe med depresjon å gjøre.

Å bli flat i humøret betyr at tilknytninger i hjernen din dempes, det blir mindre kommunikasjon mellom hjernecellene. Det er ganske urovekkende. Sannsynligvis vil det gjøre deg til en generelt dårligere tenker også, for dårligere kommunikasjon mellom nevroner = dummere.

Anonymkode: d96ac...a86

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg føler meg ikke flat. Uten Cipralex kjenner jeg masse på angst og uro som tar veldig mye kapasitet. Når jeg tar Cipralex slapper jeg mere av, gjør mere ting som gir energi og ler mer.😀

Anonymkode: efdd2...d53

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg mistet alt av følelser. Bare satt å så i veggen. Ikke lei meg, ikke sint, ikke glad, ingen motivasjon. Helt tomt.

Tror den påvirker mennesker forskjellig. For meg var det totalt bom.

Anonymkode: 4a9d7...d19

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Man kan bli det, ja. Det er nok et symptom på at problemet ditt ikke er relatert til serotonin. Studier viser at man ikke blir deprimert av å senke sertonin nivåene til mennesker, så det gir egentlig ikke mening å gi medisiner som skal øke serotonin til de som er deprimerte. For det er ikke sikkert serotonin har noe med depresjon å gjøre.

Å bli flat i humøret betyr at tilknytninger i hjernen din dempes, det blir mindre kommunikasjon mellom hjernecellene. Det er ganske urovekkende. Sannsynligvis vil det gjøre deg til en generelt dårligere tenker også, for dårligere kommunikasjon mellom nevroner = dummere.

Dette er det flere fagpersoner som har skrevet. Vi kommer til å se tilbake på overforbruken av denne medisinen med skrekk og gru. På den tiden er sikkert folk dumme nok til å ha operert inn neurochip i hjernen. 

Antidepressiva skal ikke brukes dersom man ikke virkelig må, typ alvorlig depresjon (selvmordstanker/planer, kommer seg ikke opp av senga). 

Anonymkode: 5e4fe...b24

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er det flere fagpersoner som har skrevet. Vi kommer til å se tilbake på overforbruken av denne medisinen med skrekk og gru. På den tiden er sikkert folk dumme nok til å ha operert inn neurochip i hjernen. 

Antidepressiva skal ikke brukes dersom man ikke virkelig må, typ alvorlig depresjon (selvmordstanker/planer, kommer seg ikke opp av senga). 

Anonymkode: 5e4fe...b24

Og bare for en kort periode. Med annen type behandlig i tillegg.

Jeg ble satt på disse pillene å sendt hjem. Når jeg tok kontakt med helsetjenesten og sa at disse pillene ikke funker, så sa de jeg skulle gå opp i dosering. Brukte mange år av livet mitt på det tulle der. Var ikke i stand til å jobbe heller. Ble helt ubrukelig og apatisk. Skremmende at unge mennesker få antidepressiva så lett. 

Anonymkode: 4a9d7...d19

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har gått på Cipralex i over 10 år nå etter flere moderate og en alvorlig depresjon.  

Opplevde at føleleselivet har blitt stabilt, ikke flatt.  Jeg gleder meg over ting, og jeg blir lei meg, men på normalt nivå. Faller ikke ned i kjelleren lenger. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Studier viser at man ikke blir deprimert av å senke sertonin nivåene til mennesker, så det gir egentlig ikke mening å gi medisiner som skal øke serotonin til de som er deprimerte. For det er ikke sikkert serotonin har noe med depresjon å gjøre.

Det var en studie som viste at de ikke klarer å vise hvorfor antidepressiva fungerer, og det er kanskje den du peker mot?

Men hensikten med antidepressiva er å behandle depresjon, noe medisinene gjør effektivt for mange. Det bestrider heller ikke denne studien. Hvordan de egentlig virker, er imidlertid stadig et mysterium. Det samme gjelder for en rekke medisiner, blant annet paracet.

Reglene for godkjenning av medikamenter innebærer at de må bevise at de fungerer bedre enn placebo. Det gjør antidepressiva. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tenker man må spørre seg hvorfor man skal ta dem?

De som kan ha nytte av ssri er jo gjerne såpass plaget av angst/depresjon/pmdd/svimmelhet/migrene eller annet som gjør at det overskygger det meste.

Dermed blir effekten ikke slik når man får roet ned kokende hjerne på overgir av X sykdom. 

Anonymkode: fd2d5...c7a

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...