AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #1 Skrevet 29. august 2023 Jeg har vært i kontakt med fastlegen. De hadde ikke noe tilbud. Kontaktlæreren er ikke helt på kjemi med min datter og har heller ikke så forståelse for ting som går utenfor fagene. Jenta er helt normal og etter min mening nydelig. Fint ansikt, flott hår, 171 høy og kanskje 65 kilo. Morsom og leken jente. Men hun tror alle hater henne. Hun tror hun er så feit at ingen gutter vil like henne. Hun påstår hun er den styggeste på skolen. Hun påstår ingen liker henne og hun blir utestengt. Jeg vet hun har venner. Jeg vet også at hun er veldig følsom. Men dette har tatt helt overhånd og jenta har det bare verre og verre med seg selv. I kveld gråt hun seg i søvn, igjen. Noen som har vært i lignende situasjon og har gode råd? Dette er min tredje tenåringsjente. Så har litt erfaring. Aldri opplevd det så vanskelig som nå. Anonymkode: 197cc...d6f 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #2 Skrevet 29. august 2023 Trist å lese. Er hun mye på sosiale medier som tiktok , Snap o.l? De unge i dag blir hjernevasket av det ser på sosiale medier. Anonymkode: 6a6e9...d47 3 3
spurven123 Skrevet 29. august 2023 #3 Skrevet 29. august 2023 Går gjennom det samme med vår datter,hun er 13. JEg kontaktet fastlegen og ba om henvisning til bup,så vi er igang der,håper det gjør det bedre,helt forferdelig at de skal ha det slik. Jeg forbanner både tiktok og snap,det skulle aldri eksistert. Men vanskelig å ta noe fra de som de har fått og alle andre har,da blir de værtfall utstøtt. 1 3
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #4 Skrevet 29. august 2023 Har en 14 åring og hun tenker på utseendet dagen lang. Det er antrekk, sminke og hår dagen lang og tiktok/snap. Har snakket med henne tusen ganger om hvordan sosiale medier/influencere jobber, og at de later som om de er vennen din, de bruker filter for å se bedre ut, riktig lys og riktig vinkel osv og at det er en kunstig verden som ikke kan sammenlignes med oss vanlige, men det går ikke inn. Anonymkode: 6a6e9...d47 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #5 Skrevet 29. august 2023 Jeg har min andre tenåring nå, og jeg hater også tiktok. Fy flate så mye dritt det er på den appen! Min tenåring gråt seg også i søvn på grunn av lav selvfølelse i kveld, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre jeg heller. Har tenkt litt på å kontakte en psykolog privat, men tenåringen her vil ikke snakke med noen andre enn meg, så da er vi liksom like langt… Med storebror var det null problem, han gav blaffen i hva folk tenkte og mente, og trivdes uansett hva han gjorde. Var ikke så mye til hjelp det her, bare et hjertesukk fra en annen mamma som er lei seg💔 Anonymkode: 2bd60...059 3
Grüner Skrevet 29. august 2023 #6 Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Jeg har vært i kontakt med fastlegen. De hadde ikke noe tilbud. Kontaktlæreren er ikke helt på kjemi med min datter og har heller ikke så forståelse for ting som går utenfor fagene. Jenta er helt normal og etter min mening nydelig. Fint ansikt, flott hår, 171 høy og kanskje 65 kilo. Morsom og leken jente. Men hun tror alle hater henne. Hun tror hun er så feit at ingen gutter vil like henne. Hun påstår hun er den styggeste på skolen. Hun påstår ingen liker henne og hun blir utestengt. Jeg vet hun har venner. Jeg vet også at hun er veldig følsom. Men dette har tatt helt overhånd og jenta har det bare verre og verre med seg selv. I kveld gråt hun seg i søvn, igjen. Noen som har vært i lignende situasjon og har gode råd? Dette er min tredje tenåringsjente. Så har litt erfaring. Aldri opplevd det så vanskelig som nå. Anonymkode: 197cc...d6f Synes den læreren høres ganske tafatt ut. Hvis det er en 9a-sak har hen faktisk aktivitetsplikt. Men her høres det ut som det kanskje er en kombinasjon av at datteren din er ekstremt følsom og har lav selvtillit som gjør at hun tolker alt i verste mening og innbiller seg at andre synes ditt og datt om henne, og mater seg selv med denne negativiteten som bryter henne ned. Jenta di trenger hjelp til å bryte dette negative mønsteret, så jeg ville ha kontaktet BUP, helsesøster og sosiallærer på skolen . 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #7 Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Jeg har vært i kontakt med fastlegen. De hadde ikke noe tilbud. Kontaktlæreren er ikke helt på kjemi med min datter og har heller ikke så forståelse for ting som går utenfor fagene. Jenta er helt normal og etter min mening nydelig. Fint ansikt, flott hår, 171 høy og kanskje 65 kilo. Morsom og leken jente. Men hun tror alle hater henne. Hun tror hun er så feit at ingen gutter vil like henne. Hun påstår hun er den styggeste på skolen. Hun påstår ingen liker henne og hun blir utestengt. Jeg vet hun har venner. Jeg vet også at hun er veldig følsom. Men dette har tatt helt overhånd og jenta har det bare verre og verre med seg selv. I kveld gråt hun seg i søvn, igjen. Noen som har vært i lignende situasjon og har gode råd? Dette er min tredje tenåringsjente. Så har litt erfaring. Aldri opplevd det så vanskelig som nå. Anonymkode: 197cc...d6f Jeg var svært deppa i den alderen. Ble ansett som veldig pen og ressurssterk, hadde venner, men reagerte veldig på jenteintriger. Trivdes ikke med jentene, det ble så mye drama. Isolerte meg mye. Når jeg ser tilbake angrer jeg på at jeg ikke gikk mer ut i naturen. Trente. Og fokuserte på skole. Hadde jeg visst det jeg vet i dag hadde alt vært lett den gang, jeg hadde ikke brydd meg. Har ikke kontakt med noen fra den tiden. Fikk meg nye venner i studietiden, kjæreste og har i dag en grei jobb og god økonomi. Men kunne nådd mye lenger, hvis jeg gav mer faen de årene. Ikke brydde meg så mye om folka rundt meg, utseende og tullete ting. kanskje du kan prøve å snakke med henne om det større bildet. At tenårene er dritt for mange, og mange rundt en er mentalt umodne, og de « kule» ender ofte opp som de største taperne senere. Få henne inn på det rette sporet. Tenker mange hadde hatt fantastiske liv hvis de bare slapp ungdomsskolen. Den fucker opp for mange. Får folk inn på feil veivalg. Irriterende. Synes ikke skolene er gode nok jeg. De burde være mer opptatt av det faglige og disiplin. Det sosiale har fått for mye plass og bitchene ruler i skolegårdene. Anonymkode: 95238...994 1 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #8 Skrevet 29. august 2023 Meld henne på en masse fritids aktiviteter, det finnes noe for enver smak.Hun er også gammel nok til å gjøre noe for andre, ta deltidsjobb etc. Poenget et å sette fokus på noe helt annet. Hvordan er du, har du selvtillit, gir du blaffen i vekten din, og har du fokus på karriere etc? Kanskje hun trenger flere voksne kule rollemodeller det er litt tak i, som en motvekt til fordummelsen på some. Anonymkode: a79ea...4b3 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #9 Skrevet 29. august 2023 Noe av problemet her er at jentene fyrer hverandre opp ved å fokusere så mye på utseende. Når det kommer til partner, så vet i alle fall vi voksne kvinner at det er lett å få kjæreste selv om en ikke er perfekt. Fordi ingen menn er perfekte heller. Anonymkode: 716a3...cdc 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #10 Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Meld henne på en masse fritids aktiviteter, det finnes noe for enver smak.Hun er også gammel nok til å gjøre noe for andre, ta deltidsjobb etc. Poenget et å sette fokus på noe helt annet. Hvordan er du, har du selvtillit, gir du blaffen i vekten din, og har du fokus på karriere etc? Kanskje hun trenger flere voksne kule rollemodeller det er litt tak i, som en motvekt til fordummelsen på some. Anonymkode: a79ea...4b3 Uenig at det er positivt å fokusere på karriere for å redusere stress og bekymringer. Da bør hun heller trives i livet og gjøre artige ting. Fysisk aktivitet er et must for god psykisk helse i dag. Anonymkode: 716a3...cdc 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #11 Skrevet 29. august 2023 Takk for alle fine svar❤️ Trådstarter. Anonymkode: 197cc...d6f
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #12 Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Trist å lese. Er hun mye på sosiale medier som tiktok , Snap o.l? De unge i dag blir hjernevasket av det ser på sosiale medier. Anonymkode: 6a6e9...d47 Ja💔 Anonymkode: 197cc...d6f
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #13 Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Ja💔 Anonymkode: 197cc...d6f Har dere snakket sammen om hvordan sosiale medier/influencere fungerer og at det er en kunstig verden? Hvilke fritidsaktiviteter har hun? Har hun veninner? Anonymkode: 6a6e9...d47
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #14 Skrevet 29. august 2023 Spørsmålet er jo hvor fokusert foreldre og voksne rundt er på SoMe og den digitale skjermen som er trykket opp i trynet på alle til enhver tid. Voksne mennesker forguder jo tydeligvis TikTok, det ser man jo bare her inne. Voksne sitter og følger disse influensaene som ødelegger barn og ungdom i dag med dette overfladiske jåleriet som handler om dem i deres lille boble. Det er så kvalmt som det kan bli. Det ansvaret er det veldig få voksne som tenker på, men barn påvirkes av de rund. Anonymkode: b8483...28c 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #15 Skrevet 29. august 2023 43 minutter siden, AnonymBruker said: Uenig at det er positivt å fokusere på karriere for å redusere stress og bekymringer. Da bør hun heller trives i livet og gjøre artige ting. Fysisk aktivitet er et must for god psykisk helse i dag. Anonymkode: 716a3...cdc De av oss som har karriere trives gjerne med det og synes det er artig! Det gir ikke trivsel og mening å gå på tomgang. Som mor er man et viktig forbilde, så kanskje man må gå litt i seg selv dersom barna blir lite robuste og opptatte av overfladiske ting. Anonymkode: a79ea...4b3
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #16 Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg har vært i kontakt med fastlegen. De hadde ikke noe tilbud. Kontaktlæreren er ikke helt på kjemi med min datter og har heller ikke så forståelse for ting som går utenfor fagene. Jenta er helt normal og etter min mening nydelig. Fint ansikt, flott hår, 171 høy og kanskje 65 kilo. Morsom og leken jente. Men hun tror alle hater henne. Hun tror hun er så feit at ingen gutter vil like henne. Hun påstår hun er den styggeste på skolen. Hun påstår ingen liker henne og hun blir utestengt. Jeg vet hun har venner. Jeg vet også at hun er veldig følsom. Men dette har tatt helt overhånd og jenta har det bare verre og verre med seg selv. I kveld gråt hun seg i søvn, igjen. Noen som har vært i lignende situasjon og har gode råd? Dette er min tredje tenåringsjente. Så har litt erfaring. Aldri opplevd det så vanskelig som nå. Anonymkode: 197cc...d6f Hvis hun blir utestengt bør hun få mulighet til et bedre skolemiljø.. det er ditt ansvar at hun har det bedre psykisk. Anonymkode: d5166...a5e
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #17 Skrevet 30. august 2023 Uff, stakkars 💔 Gruer meg sånn til min datter kommer i den alderen. Håper sosiale medier er forbudt for barn under 18 år, når den tid kommer. Forbud av sosiale medier og streng straff til foreldre som lar barn bruke det. Syns tenåringstiden var vanskelig nok uten alle disse influencerene. Jeg hadde aldri greid å være tenåring i dag. Anonymkode: 240c7...a55 1
fru Alving Skrevet 30. august 2023 #18 Skrevet 30. august 2023 Hun trenger noen å prate med om dette, forsøk helsesøster. Eller BUP/psykolog. Vanskelig å vite om hun blir utestengt eller om det er hun selv som går og kverner på ting uten at det er helt reelt. Blir hun faktisk utestengt på skolen så må dere jo ta fatt i det. Det er en vanskelig alder og mange sliter, SOME gjør alt verre også.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #19 Skrevet 30. august 2023 - Meld på fritidsaktiviteter - Usunn matvaner? Kjøp inn noe sunt og næringsrikt - Dra på shopping og kjøp nye klær - Makeover! Farge eller stripe håret? Klippe det? Sette på extensions? - Ha jentekveld der dere fikser negler og øver på sminke eller noe annet gøy Dette var noe som min mor gjorde og det tok ikke langt tid før selvtilliten min var på topp! Om dette er noe som ikke interessere henne så ville jeg ha tatt kontakt med helsesøster for tips og veiledning. Det er ikke unormalt at man er sårbar og usikker i tenårene. Anonymkode: 22128...a74
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #20 Skrevet 30. august 2023 Har hun en hobby? Fritidsaktiviteter? Hjelp henne å finne noe hun kan føle lidenskap for. Om det er akrylmaling, buldring, kickboxing, svømming, dans etc. Gi henne muligheten til å prøve ut noe nytt. Det kan være greit om hun får prøvd ut nye ting alene, utenfor den vanlige venninnegjengen. Da lærer hun enten å trives alene, eller så finner hun nye venner og får litt annet perspektiv i livet. Å ha en hobby gir deg også mestringsfølelse og selvtillit. Ellera så bør du be fastlegen henvende henne til bup. Anonymkode: 13eb6...166
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå