Gå til innhold

Ulike forventinger til tid sammen på (sløve)kvelden. Hva tenker dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen har veldig ulike forventninger til hvordan ting skal være på kveldstid. Jeg liker noen kvelder å bare skrolle på telefonen mens noe lite vettugt står på på tv. Jeg kan like diverse hus/hjem" programmer, han kan like intetsigende komi. Noen kvelder bare orker man jo ikke gjøre noe som krever fokus. 

Men han mener at når vi er i stua sammen må vi legge telefonen bort og sette oss ned og se på tv sammen. Det er jo en fin hovedregel. Og tid til hvert vårt alene er jo også behagelig. Jeg mener likevel det må gå ann å chille i stua av og til i hver sin ende av sofaen med hvert vårt. Vi har faste dager hvor vi legger bort telefonen og ser på gode serier, filmer sammen. Men for ham er det enten eller. Enten er jeg alene på stua, og han setter deg med pc eller så må vi være "sammen" sammen. Aldri en mellomting om å bare chille sammen på stua. 

Dette er jo ikke et stort problem. For vi har jo også ordentlig tid sammen oftest to-tre kvelder i uka. Men jeg irriterer meg over at vi aldri bare kan chille på stua sammen, mens vi skriver meldinger, leser aviser, henger på kg osv. Det leder også litt til at vi må dele på stua, de gangene han vil slappe av på sofaen. Fordi jeg da bare er "i veien" om jeg vil chille og ikke delta på det han vil. Merker da han er skuffet. Så vi bruker en del tid om kveldene hver for oss. Og er jeg for sliten en fredag til å bli med og de den gode serien kan vi aldri bare chille og gjøre hvert vårt på stua sammen. Da setter han seg på pcen i stedet. Enten gjør vi noe ordentlig sammen, eller så sitter vi hver til vårt. 

Er jeg vanskelig? Er han vanskelig? Er dette et "ikke problem"?

Anonymkode: f6689...de9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei vettu hva, du må da få kunne sitte i din egen stue å gjøre hva du vil vel...

Anonymkode: 11c91...7d1

• Liker 11
Skrevet

Ut i fra svarene her kan jeg altså konkludere med "ikke tema"😆

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ut i fra svarene her kan jeg altså konkludere med "ikke tema"😆

Jeg kan bare sitere deg selv; dette er ikke et stort problem. Hva med å bruke denne kvalitetstiden sammen, til å øve på kommunikasjon? Å snakke sammen, og aktivt lytte til den andre, er ofte den beste måten å formidle at vi har ulike ønsker og behov, og hvordan det kan løses. 

Dette fikser du til neste konsultasjon.  

Anonymkode: 93556...04d

• Liker 1
Skrevet

Dette høres jo litt slitsomt ut. Det er jo veldig behagelig når man har et sånt forhold at man kan være alene, men sammen også. Bare chille og holde på med hver sine ting, snakke litt innimellom men trenger det ikke. I et samboerskap skal man jo kunne slappe av. 

Anonymkode: f636d...1f0

• Liker 4
Skrevet

Kommer ann på. For dere høres det ikke ut som et problem. Du scroller jo bare på ting som ikke betyr noe, og følger med ellers.

Min kone sitter med telefonen uansett hva vi ser på. Uansett hvor spennende det er. Også må hun spørre meg som følger med om hva som skjer. Prøvde lenge å tvinge inn mobilfri TV-titting, men det blir det bare surmuling av.

Så jeg har bare gitt opp. Det går rett og slett ikke ann å se på noe sammen. Så nå styrer jeg TV-en, og ser på det jeg vil se på, i mitt tempo. Det er faktisk litt digg det også.

Anonymkode: c9938...3ef

Skrevet

Det er han som er vanskelig (med mindre mobilen er limt til hånda di hele dagen lang og du aldri er påskrudd han).

Man skal selvsagt kunne sitte og gjøre hver sine ting sammen! Enten det er instagram, løse kryssord, lese avisa eller en bok eller en blogg eller hva det nå måtte være. 

Så titter man kanskje av og til opp fra mobilen/avisa/laptopen og sier at herregud, nå er Huitfeldt også i habilitetskrise eller det blir fint vær i morgen eller noe, så blir det en kort kommentar eller lengre samtale. Men begge sitter med sitt og trenger ikke prate eller gjøre det samme.

Jeg vil si det er et must, jeg hadde aldri orket å bo med noen hvor dette ikke gikk an.

Anonymkode: 069d6...abf

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Vi har så stor stue at han har pc med øreklokker i den ene delen og jeg har tvn i den andre delen. Har en mann som ønsker at vi slår av TVen og sitter og prater. Jeg føler ofte at jeg må være så "påkoblet" at det blir litt slitsomt. Så da sitter jeg heller alene oftest i hverdagene. I helgene blir det jo annerledes.

Endret av pippilang
Skrevet
pippilang skrev (1 time siden):

Vi har så stor stue at han har pc med øreklokker i den ene delen og jeg har tvn i den andre delen. Har en mann som ønsker at vi slår av TVen og sitter og prater. Jeg føler ofte at jeg må være så "påkoblet" at det blir litt slitsomt. Så da sitter jeg heller alene oftest i hverdagene. I helgene blir det jo annerledes.

Dette blir jo ganske likt som oss bare st pc står i et annet rom. Det er den same følelsen jeg har om at jeg må være "påkoblet" hvis vi er sammen. Setter han ser ned i sofaen med meg på dagtid om jeg er på mobil eller leser bok merker jeg også at han forventer samtale og at jeg legger bort. Jeg liker å prate ordentlig, og kan godt legge ting bort, vi har faste dager vi alltid gjør det flere ganger i uken. Men jeg liker ikke at at jeg ikke bare kan slappe av, så lenge han sitter i sofaen med meg. Da skal vi være sammen og påkoblet. 

Så løsningen vår er jo også at jeg blir sittende alene, men det er jo mer behagelig enn at jeg kjenner irritasjonen hans i lufta om jeg bare vil sitte halvveis med og skrolle etter klær samtidig feks. 

Gjest WhisperingWind
Skrevet

En må få gjøre hva en vil i eget hjem🫠

Jeg bor ikke med kjæresten, men han kan fint sitte med jobb mens jeg redigerer bilder eller spille piano mens jeg glaner på mobilen liksom…

Skrevet

Det høres litt slitsomt ut, men som du sier, ikke noe stort problem. Her i huset oppholder vi oss ofte i samme rom på kveldene, selv om vi har to stuer. Så gir vi hverandre rom for å slappe av på hver vår måte, jeg sitter kanskje med mobilen og redigerer bilder, han med laptopen å gamer. Er den ene ikke i humør til serier, kan den andre se i fred, men vi er likevel sammen. Å kunne slappe av sammen uten å måtte gjøre noe sammen er koselig. 

Anonymkode: 0acaa...55b

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Vi har det som mange nevner, oppholder oss i samme rom og kan gjøre ulike ting. Vi spør hverandre om det er noe spesielt den andre vil se på, hvis ikke gjør vi hver vår greie. Veksler mellom å ligge inntil hverandre, eller kanskje vi gir hverandre en fotmassasje selv om vi er opptatt med hver vårt.  Eller så stryker vi på hverandre, utveksler blikk, et kyss, kanskje har vi sex. Jeg elsker han så inderlig høyt og nyter å være rundt han. Bare det å styre på med mitt samtidig som jeg kan se han og kjenne på han om jeg vil. 

Jeg bestemmer ikke hva han skal bruke tiden sin på og vice versa, vi inviterer hverandre til noe vi vil gjøre sammen. Av og til passer det, andre ganger ikke.

Er ikke dette basic da?

Anonymkode: 11a56...366

Skrevet

Vi slapper av i hverandres selskap, og må ikke være 100% påkoblet hverandre når vi er i samme rom. Legger vekk telefonen når vi er på date eller spiser sammen eller snakker sammen eller går tur eller ser på film. Men har ikke noe regler til hverandre at vi må legge vekk telefonen. Hadde det vært et problem at vi ikke fikk kontakt med hverandre pga at vi var på telefonen 24/7, så måtte vi gjerne prøvd å ha mobilfri tidspunkter

Anonymkode: f03f7...308

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...