AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #101 Skrevet 12. september 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): På flere områder, men de har ikke sjans på helheten. Barnehagelærere er et profesjonsstudie, dvs at man ikke kan fylle kravene fra staten uten å ha gjennomført utdanningen. Å overlate ansvaret til en ufaglært er dårlig gjort og dødfødt. Har aldri møtt ufaglærte som mener de har kunnskapen som trengs og de mangler kompetansen til å være ansvarlige for det helhetlige læringsutbyttet til barna. Anonymkode: f0383...9d6 Du om det! Jeg har forøvrig møtt utdannet folk som virkelig ikke burde jobbet i bhg Anonymkode: a5dcc...541
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #102 Skrevet 19. november 2023 AnonymBruker skrev (På 31.8.2023 den 10.15): Jeg synes ikke det er arrogant i det hele tatt. Jobben i barnehagen er underbetalt og svært belastende uten noen form for goder. Anonymkode: 51631...fab Signerer, lønn man ikke kan leve av alene, ødelagte rygger, armer og skuldre. øresus, klær som slites og klesgodtgjørelse er 120 kr pr mnd. Flere faste ansatte er løsningen, da slipper man å jobbe for 3. Anonymkode: 30523...f71 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #103 Skrevet 19. november 2023 Slik det er blitt så har dessverre barnehage, skoler, sykehjem, politi og flere av de viktigste instutisjonene våre blitt angrepet stygt med nedbemanning og innsparing. Dette vil nok gjøre at man får mindre nye folk til yrket, og det blir gjort mye dårligere faglig sett enn det burde. Men det er sånn folket vil ha det, de stemmer på de samme partiene som har drevet med dette i 10-20 år nå, så værsågod. Anonymkode: e2ea5...a92 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #104 Skrevet 19. november 2023 On 8/31/2023 at 10:37 AM, AnonymBruker said: Jeg har ikke jobbet i barnehage men ville heller jobbet der enn på sykehjem. Har hatt jobber som pleieassistent ved sykehjem i mange år under studiene og litt her og der. DET er en slitsom og underbemannet jobb. Det var nesten alltid fravær da jeg kom på vakt. En gang sprang jeg gjennom 3 etasjer på en kveldsvakt. Med ansvar for stell og vask, legging, mating, matlaging, rydde etter matlaging, kaffeservering, snakke med pårørende, svare på pasienter som ringte på , hjelpe på toalettet, skifte bleier. Ikke snakk om lunsjpauser eller pause generelt. Bare løp og løp med høy puls og så på klokka, prøvde å time inne i hodet at alt skulle gå i forhold til tiden som var igjen. Om jeg ikke var alene så få vi få, sykepleier som regel opptatt med medisinering og andre ting. Dette var et sykehjem på vestkanten i Oslo. Skulle tro ting fungerte fin og arbeidsforholdene var bra, men nei. Når man jobber med mennesker så kan man ikke la ting ligge til neste dag man må få det unna. Skulle gjerne jobbet 3 ansatte på 12-15 barn. Leke, servere mat og aktivisere. Har vært i barnehage og observert og jeg synes det ser ut som en hyggelig jobb. De ansatte ser alle rolige ut, sitter på gulvet og leker med barna eller sitter ved matbordet. Å skifte på et barn er også mye enklere enn en pasient over 100 kilo som du må frakte i personheis alene, eller drive å stå bøyd over seng for å flytte tunge mennesker fra side til side. Mange av sykehjemsjobbene har vasking av avdeling i tillegg, pluss klær og legge sammen, i tillegg til alt annet. Anonymkode: 3caa3...593 Ja, samme erfaring. Det er meget tung jobb. Dessverre har sykehjem brukt ufaglærte som knapt kan norsk i mange år, noe som fører til veldig dårlig kvalitet, og yrket får også dårligere status enn det fortjener. For yrket kan være veldig givende, men da må bemanningen være høy nok til at man kan gjøre et faglig arbeid. Slik det er nå på de fleste sykehjem, så er det nok med å få tid til medisinutdelig, matlaging, stelling, dokumentering.. mye av det å være et menneske som "lytter" og ER DER, det er bare helt borte. Vi får knapt tid til å pusse tenner på beboerene, fordi noen av dem trenger stor tilrettelegging for alt i stell. Anonymkode: e2ea5...a92
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #105 Skrevet 19. november 2023 Barnehageansatte er jo en av de yrkesgruppene i Norge hvor det er stor mangel på folk, så vi skal være sjeleglade for alle som jobber der. Tenk hvis ingen gidder det en dag...? Og JA til høyere lønn til barnehageansatte og lærere ❤️ Anonymkode: 5c6a6...746 1 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #106 Skrevet 19. november 2023 On 8/29/2023 at 10:02 PM, AnonymBruker said: Jeg forstår det ikke, og jeg får nesten dårlig samvittighet hver gang jeg leverer barna mone og går videre til jobben min som jeg elsker. Jeg elsker å være med barna mine og, men det er to stk jeg har biologiske bånd til; og selv da synes jeg det er fantastisk å kunne levere de fra meg og dea på jobb. Hvorfor vil folk jobbe i bhg? Når lønn er så lav og dagene så strevsomme? Anonymkode: 0e90b...348 Mange er glad i barn, interessert i det faglige og føler et samfunnsansvar. Noen jobber der fordi det har tidligere vært lett å få jobb i barnehage uten utdannelse. Anonymkode: 744e8...c9c
PGMVL Skrevet 19. november 2023 #107 Skrevet 19. november 2023 (endret) On 8/31/2023 at 10:37 AM, AnonymBruker said: Jeg har ikke jobbet i barnehage men ville heller jobbet der enn på sykehjem. Har hatt jobber som pleieassistent ved sykehjem i mange år under studiene og litt her og der. DET er en slitsom og underbemannet jobb. Det var nesten alltid fravær da jeg kom på vakt. En gang sprang jeg gjennom 3 etasjer på en kveldsvakt. Med ansvar for stell og vask, legging, mating, matlaging, rydde etter matlaging, kaffeservering, snakke med pårørende, svare på pasienter som ringte på , hjelpe på toalettet, skifte bleier. Ikke snakk om lunsjpauser eller pause generelt. Bare løp og løp med høy puls og så på klokka, prøvde å time inne i hodet at alt skulle gå i forhold til tiden som var igjen. Om jeg ikke var alene så få vi få, sykepleier som regel opptatt med medisinering og andre ting. Dette var et sykehjem på vestkanten i Oslo. Skulle tro ting fungerte fin og arbeidsforholdene var bra, men nei. Når man jobber med mennesker så kan man ikke la ting ligge til neste dag man må få det unna. Skulle gjerne jobbet 3 ansatte på 12-15 barn. Leke, servere mat og aktivisere. Har vært i barnehage og observert og jeg synes det ser ut som en hyggelig jobb. De ansatte ser alle rolige ut, sitter på gulvet og leker med barna eller sitter ved matbordet. Å skifte på et barn er også mye enklere enn en pasient over 100 kilo som du må frakte i personheis alene, eller drive å stå bøyd over seng for å flytte tunge mennesker fra side til side. Mange av sykehjemsjobbene har vasking av avdeling i tillegg, pluss klær og legge sammen, i tillegg til alt annet. Anonymkode: 3caa3...593 Ingen tvil om at jobben du beskriver er både fysisk og psykisk tung. Ved politisk valg er økte ressurser til helsevesenet øverst på min liste når jeg velger parti. Jeg har enorm sympati for dere og pasientene/beboerne. Jeg er pedagogisk leder i barnehage. Et element i barnehage som mange kanskje ikke tenker på er den mentale belastningen det kan være når mange barn vil ha oppmerksomhet samtidig. Særlig på storbarnsavdeling der barna har fullverdig verbalspråk. 10 initiativ til samtale på én gang til enhver tid. Det er trist å "avvise" ivrige barn som stiller spørsmål, vil fortelle, trenger hjelp osv, og slikt blir det mye støy av. Man må være tålmodig og blid gjennom hele dagen fordi man har barn rundt seg hele tiden. For mange er det luksus å rydde i uteskuret eller vaske sengetøy og kluter. Pause for hodet, rett og slett. Du har observert rolige, fine stunder i barnehage på dager der man har tilstrekkelig bemanning, men det er ikke representativt for arbeidsdagen som helhet. På samme måte som det finnes sykehjem som på enkelte dager ville fremstått rolige og hyggelige steder å jobbe på. På alle storbarnsavdelinger er det flere barn som har særskilte utfordringer (noen ganger ganske komplekse) som trenger ekstra oppfølging og som tar bort pedagogen, som må skriftliggjøre tiltak, skrive rapporter og ha møter med eksterne instanser. Vi har også en god del krav til faglig innhold som må gjennomføres i tillegg til alminnelig uplanlagt gulvlek. På småbarnsavdelinger er det ofte slik at 2 ansatte plutselig er i en situasjon der 4 barn må skifte bæsjebleie, 3 barn gråter og trenger et fang og 3 barn er så trøtte at de henger med hodet og må legges, samtidig. "Leke, servere mat og aktivisere" er en litt provoserende beskrivelse. Du som jobber i et yrke som blir underprioritert og for lite verdsatt burde være litt mer lojal med oss andre i samme situasjon synes jeg. Endret 19. november 2023 av PGMVL Skrivefeil og tillegg 4
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #108 Skrevet 19. november 2023 On 8/31/2023 at 10:50 AM, AnonymBruker said: Jeg har jobbet i hjemmesykepleien og i barnehage, og ville mye heller jobbet i hjemmesykepleien enn barnehage. Du skal være ekstremt glad i barn for å elske den jobben. Der du ser rolig lek og aktivitet (som riktignok også er en del av jobben, og den delen som er koselig), er en større del av arbeidsdagen unger som hyler og roper, løper rundt, krangler/sloss/er uvenner, ikke gidder å høre på voksne, omgangssyke, unger som nekter å gå ut når de skal ut, unger som nekter å gå inn når de skal inn og sure, slitne og leie unger. Og jo, det er ekstremt tungt å gå rundt å bære på unger også. For da er det ingen heis som kan hjelpe til, og man må gjerne bære rundt store deler av dagen, særlig på småbarnsavdeling. Det eneste hjelpemiddelet jeg vet om for ansatte i barnehagen er hoftesete, men når det bæres så mye som man må med enkelte barn, hjelper det bare til en viss grad. Man er også gjerne alene som voksen på starten og slutten av dagen. Det skjer jo ting da også, selv om det er færre barn da enn midt på dagen. Plutselig har ene barnet falt og slått seg og to andre krangler og sloss mens det siste maser om hele din oppmerksomhet mens du prøver å sjonglere å hjelpe alle disse barna. Og for ikke å snakke om alle de merkelige foreldrene man må forholde seg til, som kun vil at barnehagen skal gjøre det som foreldrene mener er til det beste for eget barn, og skjønner ikke at barnehagen har en hel gruppe med barn å forholde seg til. Så jeg hadde mye heller valgt hjemmesykepleien enn barnehage, om jeg måtte valgt mellom de to yrkene igjen. Anonymkode: f9f9c...2e5 Amen! Anonymkode: 744e8...c9c
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #109 Skrevet 19. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Barnehageansatte er jo en av de yrkesgruppene i Norge hvor det er stor mangel på folk, så vi skal være sjeleglade for alle som jobber der. Tenk hvis ingen gidder det en dag...? Og JA til høyere lønn til barnehageansatte og lærere ❤️ Anonymkode: 5c6a6...746 Jeg er sÅ enig med deg. Takk og lov for de som jobber med barn og ungdommer. Er veldig enig i at lønnen må opp, men det må bemanningen også. Anonymkode: 272e1...de4
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #110 Skrevet 19. november 2023 Som barnehagelærer i over 15 år så lurer jeg ofte på det samme selv, dessverre. Jeg opplever at helsa mi sakte men sikkert blir ødelagt av jobben. Stress, fysisk og psykisk belastning og ikke minst støy. Krav som blir større og større, både fra oven og fra foreldre. Like lite tid til å faktisk utføre oppgavene. Det som holder meg gående er at jeg virkelig er glad i barn. Barn er fantastiske❤️ Og det at jeg kan være med på å gi barn en god barndom, det betyr mye for meg. Men det sagt, jeg vet med meg selv at det ikke går så mye lenger. Jeg ser ikke for meg å være i yrket om 5 år. 💔 Anonymkode: 412d0...347 1
PGMVL Skrevet 19. november 2023 #111 Skrevet 19. november 2023 On 8/29/2023 at 11:14 PM, AnonymBruker said: De som jobber i barnehage er utelukkende kvinner som ikke har andre muligheter av diverse grunner. De siste jeg ville latt oppdra mine barn. Anonymkode: 11331...b7b Idiot. Du fortjener oss ikke. Men det gjør barna dine, derfor gjør vi det vi gjør. 1 2 1
PGMVL Skrevet 19. november 2023 #112 Skrevet 19. november 2023 On 8/29/2023 at 11:18 PM, AnonymBruker said: Du vet at folk utdanner seg fordi de har lyst å jobbe med barn. Barne - og ungdomsarbeidere, barnehagelærere (hvorav sistnevnte er en bachelor). Men ja, jobber også endel ufaglærte der, og syns NAV ofte ukritisk dytter folk i barnehage som tiltak, f.eks folk som snakker gebrokkent norsk). Anonymkode: c399b...898 Jeg skjønner godt hva du mener med at det er lav terskel for hvem man sender til barnehage. Men noen av de flinkeste vikarene, assistentene og barne-og ungdomsarbeiderne jeg har jobbet med er innvandrere som snakket gebrokkent norsk. Språket er selvfølgelig en barriere, så de fungerer kanskje best med de yngste barna til de har blitt stødigere i norsk. Samtidig er det jo fint at norske barn (store som små) samhandler med folk fra andre land. Vi hadde en vikar på langtidsoppdrag fra India og når hun hadde sin siste dag på min storbarnsavdeling takket hun barna for at de hadde lært henne så masse norsk. Veldig fint øyeblikk.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #113 Skrevet 19. november 2023 On 8/30/2023 at 6:46 AM, AnonymBruker said: Kan forstå det siste året i barnehagen da barna er mer selvgående og leker masse på egenhånd. Men å jobbe med små barn de første årene i barnehagen. Altså. Det må jo kun være de som ikke får NOEN annen jobb som arbeider der. Anonymkode: 2ffbd...209 Skjønner du ikke hvorfor folk vil jobbe med små, skjønne barn? De er jo helt herlige. Småbarnspedagogikk/psykologi er også et eget felt. Det er ikke bare "bleier og byssing." Jeg har vært ped.leder på begge aldersgrupper og storbarnsavdelinger er travlere. Anonymkode: 744e8...c9c
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #114 Skrevet 19. november 2023 Å oppleve noe som meningsfylt må gi en viss drivkraft. Er vel få yrker som kan gjøre mer forskjell enn å jobbe i bhg. En god barnehage forebygger psykiske lidelser - det er vist i forskning. Må være svært meningsfylt når man ser at psykiske plager blir stadig mer presserende i samfunnet Anonymkode: 07feb...2b0 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #115 Skrevet 19. november 2023 PGMVL skrev (47 minutter siden): Idiot. Du fortjener oss ikke. Men det gjør barna dine, derfor gjør vi det vi gjør. Enig. Syns pedagoger og assistenter i bhg burde få et kraftig lønnshopp! Få jobber som er viktigere enn dette Anonymkode: 07feb...2b0 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #116 Skrevet 20. november 2023 Jeg vet ikke lenger hvorfor jeg orker. Mange små barn (1år) med lange dager og aldri får fri selv om foreldre har mulighet til å gi de kortere dager og en fridag i ny og nei. Irritasjon når vi minner om 48 timers regel eller ringer fordi barnet har feber. Av og til virker det som om at mange av dagens barn kun er til bry. Anonymkode: 62f79...3a7 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå