AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #61 Skrevet 31. august 2023 Jeg har ikke jobbet i barnehage men ville heller jobbet der enn på sykehjem. Har hatt jobber som pleieassistent ved sykehjem i mange år under studiene og litt her og der. DET er en slitsom og underbemannet jobb. Det var nesten alltid fravær da jeg kom på vakt. En gang sprang jeg gjennom 3 etasjer på en kveldsvakt. Med ansvar for stell og vask, legging, mating, matlaging, rydde etter matlaging, kaffeservering, snakke med pårørende, svare på pasienter som ringte på , hjelpe på toalettet, skifte bleier. Ikke snakk om lunsjpauser eller pause generelt. Bare løp og løp med høy puls og så på klokka, prøvde å time inne i hodet at alt skulle gå i forhold til tiden som var igjen. Om jeg ikke var alene så få vi få, sykepleier som regel opptatt med medisinering og andre ting. Dette var et sykehjem på vestkanten i Oslo. Skulle tro ting fungerte fin og arbeidsforholdene var bra, men nei. Når man jobber med mennesker så kan man ikke la ting ligge til neste dag man må få det unna. Skulle gjerne jobbet 3 ansatte på 12-15 barn. Leke, servere mat og aktivisere. Har vært i barnehage og observert og jeg synes det ser ut som en hyggelig jobb. De ansatte ser alle rolige ut, sitter på gulvet og leker med barna eller sitter ved matbordet. Å skifte på et barn er også mye enklere enn en pasient over 100 kilo som du må frakte i personheis alene, eller drive å stå bøyd over seng for å flytte tunge mennesker fra side til side. Mange av sykehjemsjobbene har vasking av avdeling i tillegg, pluss klær og legge sammen, i tillegg til alt annet. Anonymkode: 3caa3...593 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #62 Skrevet 31. august 2023 For min del fordi jeg skal ha energi, humør og ork til å møte fam kaos her hjemme etter jobb.. men før jeg fikk barn så jobbet jeg med barn i skole alder💕 Anonymkode: 23a49...01b
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #63 Skrevet 31. august 2023 Søsteren min jobber i barnehage (den samme som barnet hennes går i), og hun elsker det og sier at det ikke engang føles som en jobb, men som om hun får betalt for å ha det gøy. Jeg derimot har mer enn nok med min egen unge og kan knapt tenke meg en verre jobb enn barnehage, haha. Godt vi er forskjellige! Anonymkode: f46bc...50c 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #64 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har ikke jobbet i barnehage men ville heller jobbet der enn på sykehjem. Har hatt jobber som pleieassistent ved sykehjem i mange år under studiene og litt her og der. DET er en slitsom og underbemannet jobb. Det var nesten alltid fravær da jeg kom på vakt. En gang sprang jeg gjennom 3 etasjer på en kveldsvakt. Med ansvar for stell og vask, legging, mating, matlaging, rydde etter matlaging, kaffeservering, snakke med pårørende, svare på pasienter som ringte på , hjelpe på toalettet, skifte bleier. Ikke snakk om lunsjpauser eller pause generelt. Bare løp og løp med høy puls og så på klokka, prøvde å time inne i hodet at alt skulle gå i forhold til tiden som var igjen. Om jeg ikke var alene så få vi få, sykepleier som regel opptatt med medisinering og andre ting. Dette var et sykehjem på vestkanten i Oslo. Skulle tro ting fungerte fin og arbeidsforholdene var bra, men nei. Når man jobber med mennesker så kan man ikke la ting ligge til neste dag man må få det unna. Skulle gjerne jobbet 3 ansatte på 12-15 barn. Leke, servere mat og aktivisere. Har vært i barnehage og observert og jeg synes det ser ut som en hyggelig jobb. De ansatte ser alle rolige ut, sitter på gulvet og leker med barna eller sitter ved matbordet. Å skifte på et barn er også mye enklere enn en pasient over 100 kilo som du må frakte i personheis alene, eller drive å stå bøyd over seng for å flytte tunge mennesker fra side til side. Mange av sykehjemsjobbene har vasking av avdeling i tillegg, pluss klær og legge sammen, i tillegg til alt annet. Anonymkode: 3caa3...593 Jeg har jobbet i hjemmesykepleien og i barnehage, og ville mye heller jobbet i hjemmesykepleien enn barnehage. Du skal være ekstremt glad i barn for å elske den jobben. Der du ser rolig lek og aktivitet (som riktignok også er en del av jobben, og den delen som er koselig), er en større del av arbeidsdagen unger som hyler og roper, løper rundt, krangler/sloss/er uvenner, ikke gidder å høre på voksne, omgangssyke, unger som nekter å gå ut når de skal ut, unger som nekter å gå inn når de skal inn og sure, slitne og leie unger. Og jo, det er ekstremt tungt å gå rundt å bære på unger også. For da er det ingen heis som kan hjelpe til, og man må gjerne bære rundt store deler av dagen, særlig på småbarnsavdeling. Det eneste hjelpemiddelet jeg vet om for ansatte i barnehagen er hoftesete, men når det bæres så mye som man må med enkelte barn, hjelper det bare til en viss grad. Man er også gjerne alene som voksen på starten og slutten av dagen. Det skjer jo ting da også, selv om det er færre barn da enn midt på dagen. Plutselig har ene barnet falt og slått seg og to andre krangler og sloss mens det siste maser om hele din oppmerksomhet mens du prøver å sjonglere å hjelpe alle disse barna. Og for ikke å snakke om alle de merkelige foreldrene man må forholde seg til, som kun vil at barnehagen skal gjøre det som foreldrene mener er til det beste for eget barn, og skjønner ikke at barnehagen har en hel gruppe med barn å forholde seg til. Så jeg hadde mye heller valgt hjemmesykepleien enn barnehage, om jeg måtte valgt mellom de to yrkene igjen. Anonymkode: f9f9c...2e5 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #65 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg har jobbet i hjemmesykepleien og i barnehage, og ville mye heller jobbet i hjemmesykepleien enn barnehage. Du skal være ekstremt glad i barn for å elske den jobben. Der du ser rolig lek og aktivitet (som riktignok også er en del av jobben, og den delen som er koselig), er en større del av arbeidsdagen unger som hyler og roper, løper rundt, krangler/sloss/er uvenner, ikke gidder å høre på voksne, omgangssyke, unger som nekter å gå ut når de skal ut, unger som nekter å gå inn når de skal inn og sure, slitne og leie unger. Og jo, det er ekstremt tungt å gå rundt å bære på unger også. For da er det ingen heis som kan hjelpe til, og man må gjerne bære rundt store deler av dagen, særlig på småbarnsavdeling. Det eneste hjelpemiddelet jeg vet om for ansatte i barnehagen er hoftesete, men når det bæres så mye som man må med enkelte barn, hjelper det bare til en viss grad. Man er også gjerne alene som voksen på starten og slutten av dagen. Det skjer jo ting da også, selv om det er færre barn da enn midt på dagen. Plutselig har ene barnet falt og slått seg og to andre krangler og sloss mens det siste maser om hele din oppmerksomhet mens du prøver å sjonglere å hjelpe alle disse barna. Og for ikke å snakke om alle de merkelige foreldrene man må forholde seg til, som kun vil at barnehagen skal gjøre det som foreldrene mener er til det beste for eget barn, og skjønner ikke at barnehagen har en hel gruppe med barn å forholde seg til. Så jeg hadde mye heller valgt hjemmesykepleien enn barnehage, om jeg måtte valgt mellom de to yrkene igjen. Anonymkode: f9f9c...2e5 Hjemmesykepleie er en ting men nå snakker jeg om sykehjem. Det er utrolig mange krevende pårørende også, som ikke har forståelse for hvor mye en ansatt må gjøre på en vakt. Jeg har barn selv så vet at bæring er tungt, men det kan allikevel ikke sammenliknes. Det er også krevende pasienter, man blir vant til kjefting, roping, og nærmest voldelige pasienter også. Jeg ville nok trivdes bedre med en barnehagejobb. Lettere å forholde seg til et gråtende barn enn en trassig 80 åring som er vant til å få viljen sin. Pleieassistent er også lavere ned på rangstigen enn sykepleiere og hjelpepleiere, så det er mye mer arbeidsbelastning og veldig dårlig lønn. Anonymkode: 3caa3...593
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #66 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hjemmesykepleie er en ting men nå snakker jeg om sykehjem. Det er utrolig mange krevende pårørende også, som ikke har forståelse for hvor mye en ansatt må gjøre på en vakt. Jeg har barn selv så vet at bæring er tungt, men det kan allikevel ikke sammenliknes. Det er også krevende pasienter, man blir vant til kjefting, roping, og nærmest voldelige pasienter også. Jeg ville nok trivdes bedre med en barnehagejobb. Lettere å forholde seg til et gråtende barn enn en trassig 80 åring som er vant til å få viljen sin. Pleieassistent er også lavere ned på rangstigen enn sykepleiere og hjelpepleiere, så det er mye mer arbeidsbelastning og veldig dårlig lønn. Anonymkode: 3caa3...593 Ja det er jo to sider av samme, rustne gamle mynten når man sammenligner sykehjem og barnehage. Helst skulle de ansatte hatt reell streikerett og streiket i hele oppvekst og omsorgssektoren samtidig. Anonymkode: 51631...fab
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #67 Skrevet 31. august 2023 Jeg likte godt å jobbe i barnehage. Hadde et års vikariat, litt kortere vikariater og var ringevikar for endel år siden. Fikk hodepine av støy på storbarnsavdelinga, men likte at barna kunne kommunisere bra og sa masse morsomt. Likte småbarnsavdelinga best, noen tror det er mye gråt og skriking der, men det var stort sett stille. Barna ble delt inn i mindre grupper. Man får beveget seg, er mye ute. Jeg liker å være rundt barn, gøy å følge med på utviklinga deres, koselig når de ble kjempeglad for å se meg på morgenen. Hyggelige kollegaer var det også. Trivsel har alt å si for meg! Heller litt dårligere lønn, men en jobb jeg alltid gleder meg til og av og til tenker "tenk at jeg får betalt for dette!" enn en jobb med høy lønn, men mye stress e.l. Synes det virker verre nå, kommunen har "lite penger", istedet for å ringe vikarer legger man kabal innad i barnehagen, flytter ansatte rundt på avdelinger utifra hvor det er mest behov. Det er nok endel stress og de ansatte føler ikke at de strekker til helt. Har to små barn selv, hadde ikke orka å jobbe i bhg nå. Anonymkode: 76e53...8ee 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #68 Skrevet 31. august 2023 Dere som sier barnehageansatte er underbetalt, ped.ledere og barnehagelærere har faktisk ikke dårlig lønn. Mulig assistentene har det, men ikke de med utdannelse. Anonymkode: 1454f...5a0
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #69 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Dere som sier barnehageansatte er underbetalt, ped.ledere og barnehagelærere har faktisk ikke dårlig lønn. Mulig assistentene har det, men ikke de med utdannelse. Anonymkode: 1454f...5a0 Hva tjener de da? Anonymkode: 0e90b...348
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #70 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hva tjener de da? Anonymkode: 0e90b...348 Ped.ledere tjener fra 550.000-700.000 etter ansiennitet, altså år i arbeidslivet. https://2180.webcruiter.no/Main2/Recruit/Public/4701309677?language=nb&link_source_id=0 man kan ikke si det er lav lønn, det er over gjennomsnittet. Anonymkode: 1454f...5a0
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #71 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Ped.ledere tjener fra 550.000-700.000 etter ansiennitet, altså år i arbeidslivet. https://2180.webcruiter.no/Main2/Recruit/Public/4701309677?language=nb&link_source_id=0 man kan ikke si det er lav lønn, det er over gjennomsnittet. Anonymkode: 1454f...5a0 Lønnsutviklingen er dårlig for barnehagelærere. https://www.unio.no/2022/12/01/det-ma-lonne-seg-a-ta-hoyere-utdanning/ Anonymkode: 51631...fab
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #72 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (På 30.8.2023 den 9.58): Enig. Skremmende at ikke fagforbundene har ryddet opp i arbeidsforholdet til de som jobber i bhg. Hvem vil ha en jobb hvor du ikke kan ta pauser, ikke kan stikke hjem tidlig en og annen fredag, en tirsdag. Ikke kan stikke ut og handle i lunsjen. Ikke chille på mobilen i arbeidstiden. Ikke bruke 5 min mer tid i en lunsj hvor du må ta noen telefoner. Ikke kan du legge noe arbeid til side og gjøre litt ekstra i morgen. Ikke kan du slutte tidlig og ta igjen det tapte til kvelden. Ungene er der hele tiden! De krever noe hele tiden. Ikke rart det er et enormt sykefravær med lav lønn og null fleksibilitet i arbeidsdagen. Skandaløse tilstander!! Hvor er LO??? Stakkars de som jobber i barnehage. Det er slavevilkår de jobber under, sammenlignet med de fleste andre. Problemet kan løses veldig enkelt, det er bare å ansette 2-3 stykker til på hver avdeling. Skammelig enkelt. Bemanningen MÅ opp. Jobber du med barn må du ha overskudd og tålmodighet. Det får du ikke under høyt stressnivå. Alle vet det. Men bare de som jobber i bhg ser ut til å skjønne det. Anonymkode: beb46...11f 👏👏👏 Anonymkode: 184ba...51a 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #73 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ped.ledere tjener fra 550.000-700.000 etter ansiennitet, altså år i arbeidslivet. https://2180.webcruiter.no/Main2/Recruit/Public/4701309677?language=nb&link_source_id=0 man kan ikke si det er lav lønn, det er over gjennomsnittet. Anonymkode: 1454f...5a0 Jeg med 7 års ansiennitet i bhg har lønn på 495 000 som pedleder. Går riktignok opp 24 000 etter vårens lønnsoppgjør... Men hvilken annen jobb med bachelorgrad hadde vært fornøyd med 519 000 i året, med personalansvar, etter 7 år? Anonymkode: 8c0ab...e7c
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #74 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ped.ledere tjener fra 550.000-700.000 etter ansiennitet, altså år i arbeidslivet. https://2180.webcruiter.no/Main2/Recruit/Public/4701309677?language=nb&link_source_id=0 man kan ikke si det er lav lønn, det er over gjennomsnittet. Anonymkode: 1454f...5a0 Skal sies at oslo-bhg har tillegg i lønn fordi de strever så ekstremt med å få tak i pedagoger. Sier vel litt om vilkårene Anonymkode: 8c0ab...e7c 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #75 Skrevet 31. august 2023 Vi har nettopp hatt innkjøring med vårt barn i bhg, og jeg tenkte faktisk at jeg gjerne kunne ha jobbet der. Høyt støynivå til tider, men det virker som en veldig meningsfull jobb. De finner på så mye fint for ungene som jeg aldri kunne funnet på selv, går masse turer i nærmiljøet, og barna er trygge og glade sammen med de voksne ❤️ Anonymkode: 1abbd...d91
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #76 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg synes ikke det er arrogant i det hele tatt. Jobben i barnehagen er underbetalt og svært belastende uten noen form for goder. Anonymkode: 51631...fab Tja, jeg syns det er et gode å ha fri og kunner være med egne barn hver eneste ettermiddag, kveld, helg, helligdager, julferie og påskeferie. Anonymkode: ee9b0...0e2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #77 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tja, jeg syns det er et gode å ha fri og kunner være med egne barn hver eneste ettermiddag, kveld, helg, helligdager, julferie og påskeferie. Anonymkode: ee9b0...0e2 Har ikke fri hver eneste ettermiddag og kveld. Helgene er fri, ja. Helligdager også. Juleferie har vi ikke og ikke påskeferie, kun helligdagene. Jobber også julafta, nyttårsafta, påskeafta. vi har også kun 5 ukers ferie i løpet av et år, som de fleste andre regna opp en periode hvor mye kveldsarbeid jeg gjorde. Gjennomsnitt 12 timer i uka. På dugnad. Ikke lønn, ikke avspassering, ingenting. Kun arbeid for at deres barn skal få et best mulig tilbud mens dere er på jobb. Anonymkode: 3c3eb...1bd 3
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #78 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (På 30.8.2023 den 6.46): Kan forstå det siste året i barnehagen da barna er mer selvgående og leker masse på egenhånd. Men å jobbe med små barn de første årene i barnehagen. Altså. Det må jo kun være de som ikke får NOEN annen jobb som arbeider der. Anonymkode: 2ffbd...209 Jeg jobber i barnehage, som barne og ungdomsarbeider, men jeg har også svennebrev som maler. Etter bare 5 år som maler var jeg dritt lei av at jeg ikke kunne ha en samtale med 95 % av de andre på byggepkassene. Var nesten bare øst-europeere som var der omtrent. Vil heller leke meg gjennom arbeidsdagen, gå turer i skogen, støtte barna i utviklingen og få utallige klemmer hver dag på jobb, enn å være stuck på en byggeplass med støy, mye forskjellig byggestøv og sparkle/male nye vegger hver eneste dag. Anonymkode: 4b4b7...ec8 1
Tullpeis Skrevet 11. september 2023 #79 Skrevet 11. september 2023 AnonymBruker skrev (På 31.8.2023 den 11.37): .. Skulle gjerne jobbet 3 ansatte på 12-15 barn. Leke, servere mat og aktivisere. Har vært i barnehage og observert og jeg synes det ser ut som en hyggelig jobb. De ansatte ser alle rolige ut, sitter på gulvet og leker med barna eller sitter ved matbordet. Å skifte på et barn er også mye enklere... Anonymkode: 3caa3...593 Dette var en virkelighet jeg aldri har vært borti. Det finnes mange fine øyeblikk i barnehagen, og det er nok grunnen til at mange av de ansatte jobber der. Selv om jobben er veldig meningsfull, så er den veldig fysisk og psykisk krevende. Og den er emosjonelt krevende ikke minst, en må alltid legge seg selv til side og være der for andre. Fysisk er det veldig tungt i lengden. Ser noen skriver at de har barn selv og sier det ikke er så tungt. Det er det! Forskjellen på hjemme og i bhg er at egne barn stort sett kommer en og en, og de vokser. Foreldrene bærer eget barn det første året, mens det er under 10 kg. Så begynner det i bhg og foreldrene står igjen med ettermiddag, helg og noen ferieuker. Egne barn er 2 år bare ett år, og det det samme 3 år. De som jobber i barnehagen fyller arbeidsdagene med 2 (og 3) -åringer som er tyngre enn spebarn, og de har 3-4 av dem i snitt hver dag. Når disse barna vokser og blir mer selvstendig, så kommer det nye til. Ergo, de ansatte på småbarn har konstant barn som veier mellom 10 og 16 kg som skal løftes, bæres, settes ned, hjelpes ut og inn av stoler, ned i og ut av vogner osv. Det er ekstremt fysisk tungt. Å påstå at barnehagelærere har nye fritid og godt betalt er en skam. Eller i det minste ekstrem uvitenhet. De jobber mange timer dugnad, blir lite anerkjent og har lavest lønn opp mot utdanning. Høyere utdanning betyr at en kommer senere i gang med ansiennitetsopptjening, pensjonsopptjening og en har studielån som skal betales tilbake (av lønnen en sitter igjen med etter skatt). Det må også være med i regnestykket! 1 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #80 Skrevet 11. september 2023 Mamma har jobbet i mange forskjellige barnehager siden 80-tallet, og det hender at hun selv lurer på hvordan i alle dager hun har holdt ut så lenge. 🙈 Hun sier selv at det i stor grad er barna med diverse utfordringer og fremgangen de opplever (spesielt barn som nettopp har kommet til Norge og ikke kan språket) som driver henne. Å jobbe i barnehage er veldig annerledes nå enn for 15 år siden, og hun tviler på at hun hadde holdt ut særlig lenge om hun hadde begynt å jobbe i barnehage i dag. Barna er ikke så annerledes, men foreldrene er mer krevende. Anonymkode: 4233f...40e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå