AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #81 Skrevet 11. september 2023 Kunne ikke jobbet i barnehagen pga det finnes for mange foreldre som ikke oppdrar barna sine. Anonymkode: 4999f...e90 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #82 Skrevet 11. september 2023 AnonymBruker skrev (På 31.8.2023 den 21.09): Har ikke fri hver eneste ettermiddag og kveld. Helgene er fri, ja. Helligdager også. Juleferie har vi ikke og ikke påskeferie, kun helligdagene. Jobber også julafta, nyttårsafta, påskeafta. vi har også kun 5 ukers ferie i løpet av et år, som de fleste andre regna opp en periode hvor mye kveldsarbeid jeg gjorde. Gjennomsnitt 12 timer i uka. På dugnad. Ikke lønn, ikke avspassering, ingenting. Kun arbeid for at deres barn skal få et best mulig tilbud mens dere er på jobb. Anonymkode: 3c3eb...1bd Jobber selv i helsesektoren og Job et mye gratis, men det gjør vi frivillig og ikke minst, vi ødelegger fremgang. Hvem vet hvor mye vi jobber mår vi jobber gratis? Hvordan skal du få mer tid til det du trenger når du ikke viser du trenger? Er faktisk noe vi selv har satt oss i. Jeg gjør det ikke mer, går kun utover meg selv og ikke minst de nye som skal jobbe innen helse. Synes ikke synd på deg, eller meg som jobber gratis. Anonymkode: 4999f...e90
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #83 Skrevet 11. september 2023 AnonymBruker skrev (På 30.8.2023 den 22.47): Mange av oss blir utbrente. Den eneste måten jeg har funnet for å takle det på, er å rett og slett finne meg i at jeg blir utbrent enkelte år og tenke at det er noe som hører til en slik jobb. - Legen min støtter dette 100% og mener at det er en veldig sunn innstilling for å komme seg ovenpå igjen. Legen din synes det er sunt at du har en jobb som gjør det utbrent år etter år?! Det høres ikke helt bra ut. Til slutt orker ikke kroppen din mer. Anonymkode: 8ecda...37e
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #84 Skrevet 11. september 2023 AnonymBruker skrev (På 31.8.2023 den 21.09): Har ikke fri hver eneste ettermiddag og kveld. Helgene er fri, ja. Helligdager også. Juleferie har vi ikke og ikke påskeferie, kun helligdagene. Jobber også julafta, nyttårsafta, påskeafta. vi har også kun 5 ukers ferie i løpet av et år, som de fleste andre regna opp en periode hvor mye kveldsarbeid jeg gjorde. Gjennomsnitt 12 timer i uka. På dugnad. Ikke lønn, ikke avspassering, ingenting. Kun arbeid for at deres barn skal få et best mulig tilbud mens dere er på jobb. Anonymkode: Siden du siterte jeg: jeg er selv ped.leder i en kommunal barnehage. Hvis du jobber gratis mange timer i uka, så ødelegger du for alle oss andre. Det er INGENTING positivt med det... Anonymkode: ee9b0...0e2 2 3
hocane Skrevet 11. september 2023 #85 Skrevet 11. september 2023 AnonymBruker skrev (På 29.8.2023 den 22.02): Hvorfor vil folk jobbe i bhg? Når lønn er så lav og dagene så strevsomme? Nå er det ikke så lav lønn om du har bachelor
Tullpeis Skrevet 11. september 2023 #86 Skrevet 11. september 2023 hocane skrev (1 time siden): Nå er det ikke så lav lønn om du har bachelor Det er ingen andre yrkesgrupper med krav om bachelor som har lavere lønn enn barnehagelærerne. 1 1
hocane Skrevet 11. september 2023 #87 Skrevet 11. september 2023 (endret) Tullpeis skrev (3 timer siden): Det er ingen andre yrkesgrupper med krav om bachelor som har lavere lønn enn barnehagelærerne. En adjunkt har i snitt 550 000 En barnehagelærer har 535 000 Er faktisk ikke så vanvittig og lavtlønnet som rykte tilsier. Endret 11. september 2023 av hocane
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #88 Skrevet 11. september 2023 hocane skrev (13 minutter siden): En adjunkt har i snitt 550 000 En barnehagelærer har 535 000 Er faktisk ikke så vanvittig og lavtlønnet som rykte tilsier. Lærere kan ta videreutdanning og få hvertfall noe uttelling for det. Tar du en master som barnehagelærer må du betale for det selv og du får ingen lønnsøkelse. Anonymkode: 51631...fab 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #89 Skrevet 11. september 2023 AnonymBruker skrev (På 31.8.2023 den 19.21): Ped.ledere tjener fra 550.000-700.000 etter ansiennitet, altså år i arbeidslivet. https://2180.webcruiter.no/Main2/Recruit/Public/4701309677?language=nb&link_source_id=0 man kan ikke si det er lav lønn, det er over gjennomsnittet. Anonymkode: 1454f...5a0 Det stemmer ikke her. Jeg har maks ansiennitet, tjener 605 0000. Anonymkode: 4a73e...3f5
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #90 Skrevet 11. september 2023 AnonymBruker skrev (På 30.8.2023 den 5.39): Ufaglærte kan være like god Anonymkode: a5dcc...541 På flere områder, men de har ikke sjans på helheten. Barnehagelærere er et profesjonsstudie, dvs at man ikke kan fylle kravene fra staten uten å ha gjennomført utdanningen. Å overlate ansvaret til en ufaglært er dårlig gjort og dødfødt. Har aldri møtt ufaglærte som mener de har kunnskapen som trengs og de mangler kompetansen til å være ansvarlige for det helhetlige læringsutbyttet til barna. Anonymkode: f0383...9d6
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #91 Skrevet 11. september 2023 AnonymBruker skrev (På 30.8.2023 den 8.39): Folk trenger ikke fagbrev for å være foreldre og da trenger de ikke fagbrev for å være assistent i barnehagen heller. Anonymkode: fa5dc...202 Mange foreldre trenger mye kurs, veiledning, støtte og hjelp for å greie å oppdra barna sine. En stor del av jobben i barnehagen er p hjelpe foreldre med å gjøre sin del som foreldre. Tilbud som barneverntjenesten, fosterhjem, forelder-barn klinikker, cos-kurs og seminar av ulik karakter i regi av helsestasjon osv - alt dette eksisterer nettopp fordi foreldre ikke håndterer helt av seg selv det å være foreldre. Anonymkode: f0383...9d6 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #92 Skrevet 11. september 2023 AnonymBruker skrev (På 30.8.2023 den 9.58): Utrolig godt innlegg, takk! Nå spør jeg bare fordi jeg ikke ønsker å pålegge de som jobber i mine barns barnehage noe mer trøbbel, men hva kjennetegner de verste og mest slitsomme foreldrene? Anonymkode: 0e90b...348 Vær oppmerksom på at du har valgt å kjøpe et tilbud, du har et ansvar for å skjøtte plassen barnet ditt har på en god måte. Å samarbeide med barnehagen om barnets beste og forholde deg til det de melder som viktig - så går resten av seg selv 😊 Anonymkode: f0383...9d6
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #93 Skrevet 11. september 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Legen din synes det er sunt at du har en jobb som gjør det utbrent år etter år?! Det høres ikke helt bra ut. Til slutt orker ikke kroppen din mer. Anonymkode: 8ecda...37e Nå har jeg lært meg å kjenne signalene, så jeg stopper før det skjer. Legen min mener at det er en sunn innstilling at man erkjenner at man faktisk blir utslitt av jobben og at man tar seg en pause, samtidig som en ser at det er jobben som gjør det og ikke fordi du selv er lat/ en dårlig ansatt/ engasjerer deg for mye/ er svak eller lignende. Det er det samme i mange yrker som krever at du er tilstede med hele deg, samtidig som det ofte er en kontrast mellom hva du føler og hva du kan uttrykke med « klienter» tilstede + at du i tillegg kjemper med at det er oppgaver du ikke får gjort pga bemanningssituasjon mm. Legen min sliter nok med noe av det samme i sin jobb.. Dersom vi som har vært utbrent en eller flere ganger på mitt arbeidssted skulle sluttet i jobben etterpå, ville alle barnehagelærerne sluttet. Det kan hende at det hadde vært lettere om vi ikke hadde barn og familie å ta oss av selv, man trenger litt restenergi for å bruke hjemme også. Anonymkode: e2e70...a64
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #94 Skrevet 11. september 2023 AnonymBruker skrev (På 29.8.2023 den 23.23): Hvorfor er det så umulig å se for deg? På basen til sønnen min har de det veldig koselig! 8 barn og 4 voksne. Har inntrykk av at de hygger seg veldig. Sier det til de ansatte der ofte - at de må jo ha verdens koseligste jobb som får tilbringe dagene sine sammen med den fine gjengen små mennesker, og se dem utvikle seg ❤️ Anonymkode: 57047...04e Jeg tenkte ofte før at det var slit: og det er det nok, men det må være så givende også. Etter å ha fått barn, vært på innkjøring og levert hver morgen - tenker jeg ofte «Gud så koselig de har det, her hadde jeg lett jobbet». Til og med inkludert gråt, snørrete unger og hva enn. Anonymkode: 1771b...c33
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #95 Skrevet 11. september 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg tenkte ofte før at det var slit: og det er det nok, men det må være så givende også. Etter å ha fått barn, vært på innkjøring og levert hver morgen - tenker jeg ofte «Gud så koselig de har det, her hadde jeg lett jobbet». Til og med inkludert gråt, snørrete unger og hva enn. Anonymkode: 1771b...c33 Hva stopper deg? Har du en god jobb nå er det vel ingenting i veien for å ta noen mnd permisjon og prøve deg i barnehagen. Anonymkode: 51631...fab
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #96 Skrevet 11. september 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hva stopper deg? Har du en god jobb nå er det vel ingenting i veien for å ta noen mnd permisjon og prøve deg i barnehagen. Anonymkode: 51631...fab Hvorfor skulle jeg tatt permisjon for å jobbe som ufaglært i en barnehage og oppdra andres barn som jeg har absolutt ingen kunnskap om? Jeg har større respekt for kunnskapen og faget, de som jobber i barnehage og barna som går der enn det. Anonymkode: 1771b...c33 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #97 Skrevet 11. september 2023 AnonymBruker skrev (På 31.8.2023 den 10.37): Jeg har ikke jobbet i barnehage men ville heller jobbet der enn på sykehjem. Har hatt jobber som pleieassistent ved sykehjem i mange år under studiene og litt her og der. DET er en slitsom og underbemannet jobb. Det var nesten alltid fravær da jeg kom på vakt. En gang sprang jeg gjennom 3 etasjer på en kveldsvakt. Med ansvar for stell og vask, legging, mating, matlaging, rydde etter matlaging, kaffeservering, snakke med pårørende, svare på pasienter som ringte på , hjelpe på toalettet, skifte bleier. Ikke snakk om lunsjpauser eller pause generelt. Bare løp og løp med høy puls og så på klokka, prøvde å time inne i hodet at alt skulle gå i forhold til tiden som var igjen. Om jeg ikke var alene så få vi få, sykepleier som regel opptatt med medisinering og andre ting. Dette var et sykehjem på vestkanten i Oslo. Skulle tro ting fungerte fin og arbeidsforholdene var bra, men nei. Når man jobber med mennesker så kan man ikke la ting ligge til neste dag man må få det unna. Skulle gjerne jobbet 3 ansatte på 12-15 barn. Leke, servere mat og aktivisere. Har vært i barnehage og observert og jeg synes det ser ut som en hyggelig jobb. De ansatte ser alle rolige ut, sitter på gulvet og leker med barna eller sitter ved matbordet. Å skifte på et barn er også mye enklere enn en pasient over 100 kilo som du må frakte i personheis alene, eller drive å stå bøyd over seng for å flytte tunge mennesker fra side til side. Mange av sykehjemsjobbene har vasking av avdeling i tillegg, pluss klær og legge sammen, i tillegg til alt annet. Anonymkode: 3caa3...593 Har jobbet på sykehjem før, barnehage er mye verre. Anonymkode: 8d9d1...9a1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #98 Skrevet 11. september 2023 Hva legger du i dårlig lønn? En venninne av meg er pedagogisk leder i en barnehage, og hun tjener rett i underkant av 600 (mener det var 590ognoe). Syns ikke det er spesielt dårlig for en treårig utdanning (selv om hun tross alt har noen års ansiennitet). Er student selv, men studerer for å bli kjemiingeniør. Medianlønn for kjemiingeniører er 714000. Ja, det er jo mer i rene penger, men studieløpet er tungt og krevende, og jobben innebærer mye ansvar. I tillegg er det vanskelig å få jobb med 'bare' bachlor, så jeg kommer i all sannsynlighet til å opparbeide meg mer studiegjeld enn det min venninne har. Men ja, folk er rett og slett forskjellige. Yrket hadde nok ikke passet for meg, men jeg har jo heller ikke den grunninteressen. Dog er det jo veldig fint at andre trives med det. Anonymkode: 25798...03c
Tullpeis Skrevet 12. september 2023 #99 Skrevet 12. september 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hva legger du i dårlig lønn? En venninne av meg er pedagogisk leder i en barnehage, og hun tjener rett i underkant av 600 (mener det var 590ognoe). Syns ikke det er spesielt dårlig for en treårig utdanning (selv om hun tross alt har noen års ansiennitet). Er student selv, men studerer for å bli kjemiingeniør. Medianlønn for kjemiingeniører er 714000. Ja, det er jo mer i rene penger, men studieløpet er tungt og krevende, og jobben innebærer mye ansvar. I tillegg er det vanskelig å få jobb med 'bare' bachlor, så jeg kommer i all sannsynlighet til å opparbeide meg mer studiegjeld enn det min venninne har. Men ja, folk er rett og slett forskjellige. Yrket hadde nok ikke passet for meg, men jeg har jo heller ikke den grunninteressen. Dog er det jo veldig fint at andre trives med det. Anonymkode: 25798...03c Aner ikke om du spør meg, men jeg drister meg til å svare. Barnehagelærerne er dårligst lønnet etter utdanning. Det kommer klart frem år etter år, og skulle være unødvendig å måtte forklare dypere. Lønn må alltid sees i sammenheng med utdannelse og hva en har ofret på veien dit (eks. som jeg nevnte utsatt ansiennitets- og pensjonsopptjening og studielån) Det er spesielt at du som studerer kjemiingeniør, altså noe helt annet enn barnehagelærer, mener at du fortjener flere hundre tusen mer enn din venninne og alle andre barnehagelærere fordi du mener at studiet er tøft og yrket har mye ansvar (tøffere og mer ansvar enn barnehagelærer leser jeg det som) Hva vet du om det? Det sier en del om ditt syn på barnehagelærere. For ordensskyld. Om din venninne har opp under 600K i årslønn som ped.leder, så betyr det minst en av tre ting. 1. Hun har 16 års ansiennitet, og nådd topplønn (og vil ikke stige flere ganger i yrkeskarrieren annet enn ved lønnsoppgjør for alle) 2. Hun har en privat avtale som gir henne høyere lønn enn tariff. 3. Hun jobber i Oslo, hvor de har tilbydd noen mer for å tiltrekke seg kompetent bemanning, og de har en noe høyere tariff pga høye kostnader å leve der Snittlønnen for kjemiingeniører var ca. 728 000 i des. 21 ser jeg. Det er to lønnsoppgjør siden, så noe skurrer her. 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #100 Skrevet 12. september 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hva legger du i dårlig lønn? En venninne av meg er pedagogisk leder i en barnehage, og hun tjener rett i underkant av 600 (mener det var 590ognoe). Syns ikke det er spesielt dårlig for en treårig utdanning (selv om hun tross alt har noen års ansiennitet). Er student selv, men studerer for å bli kjemiingeniør. Medianlønn for kjemiingeniører er 714000. Ja, det er jo mer i rene penger, men studieløpet er tungt og krevende, og jobben innebærer mye ansvar. I tillegg er det vanskelig å få jobb med 'bare' bachlor, så jeg kommer i all sannsynlighet til å opparbeide meg mer studiegjeld enn det min venninne har. Men ja, folk er rett og slett forskjellige. Yrket hadde nok ikke passet for meg, men jeg har jo heller ikke den grunninteressen. Dog er det jo veldig fint at andre trives med det. Anonymkode: 25798...03c I følge Tekna, er typisk lønn for en ingeniør 826000. En pedagogisk leder i barnehage tjener gjerne under 600000. Pedagogiske ledere har også mye ansvar. Anonymkode: a4868...58a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå