Gå til innhold

Hvorfor orker folk å jobbe i bhg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Elsker å jobbe i barnehage. 

Derimot å forholde seg til foreldrene derimot er det som gjør meg sliten. Ekstremt mange raringer der ute. 

Anonymkode: cce72...6aa

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

De som jobber i barnehage er utelukkende kvinner som ikke har andre muligheter av diverse grunner. De siste jeg ville latt oppdra mine barn. 

Anonymkode: 11331...b7b

Så du går heller hjemme på trygd og oppdrar barna dine selv? 

Anonymkode: 5ad24...d71

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Fordi folk er forskjellige. Enkelt og greit. 

Å jobbe i barnehage hadde vært det ultimate marerittet for meg. Jeg er veldig introvert, og trenger mye tid "inni hodet mitt". Jeg blir ekstremt sliten av å måtte fokusere på ting som skjer rundt meg hele tiden, som man må når man passer på små barn. Jeg er veldig lydsensitiv, og blir gal av masse lyd. Jeg er ikke glad i masse kroppskontakt, og ihvertfall ikke med andre enn min egen mann og mine barn. Jeg blir gal av rot og gris og søl. 

Jeg blir kjempesliten av å passe på mine egne unger, og det selv de dagene jeg har fått sitte i fred og ro på hjemmekontor og bare er med ungene noen timer på ettermiddagen. Jeg direkte gruer meg til ferier, for jeg synes det er så slitsomt. 

Jeg trenger mye mental stimuli, som i å løse komplekse tenke-problemer. Jeg blir sur og lei og irritert om jeg ikke får brukt hjernen min. Det var møkk å være i mammaperm, for jeg følte hjernen råtnet bort. 

Men det er MEG. Andre folk er IKKE så lydsensitive. Andre folk blir IKKE sliten av å måtte følge med på ytre ting hele tiden. Andre folk synes det er helt ok å leke småbarnsleker. 

Jeg skjønner godt at folk som ikke har samme "Plagene" som meg kan stortrives med å jobbe med småbarn. Jeg synes også det er kjekt, morsomt, fascinerende, rørende, å se småbarn i god lek, se den utrolige utviklingen fra å ikke kunne gå, til å løpe og klatre omkring, fra å ikke kunne snakke, til sjarmerende babling og synging. 

Så det er rett og slett bare at folk er ulike... 

Anonymkode: 0710b...7ec

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du vet at folk utdanner seg fordi de har lyst å jobbe med barn. Barne - og ungdomsarbeidere, barnehagelærere (hvorav sistnevnte er en bachelor).

Men ja, jobber også endel ufaglærte der, og syns NAV ofte ukritisk dytter folk i barnehage som tiltak, f.eks folk som snakker gebrokkent norsk).

Anonymkode: c399b...898

Folk trenger ikke fagbrev for å være foreldre og da trenger de ikke fagbrev for å være assistent i barnehagen heller. 

Anonymkode: fa5dc...202

Gjest takinova
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg forstår det ikke, og jeg får nesten dårlig samvittighet hver gang jeg leverer barna mone og går videre til jobben min som jeg elsker. Jeg elsker å være med barna mine og, men det er to stk jeg har biologiske bånd til; og selv da synes jeg det er fantastisk å kunne levere de fra meg og dea på jobb.

Hvorfor vil folk jobbe i bhg? Når lønn er så lav og dagene så strevsomme? 

Anonymkode: 0e90b...348

Ja, det kan du si. Dette er den yrkesgruppen i Norge jeg skulle ønske fikk et skikkelig lønnshopp. Både de ufaglærte der, fagarbeiderne og barnehagelærerne. Minst 100k opp. I barnehagen legges virkelig grunnlaget. Og barna i barnehagen er de mest sårbare og yngste.

Skrevet

Jeg jobbet en liten stund i barnehage før jeg ble syk. Mest på småbarnsavdelingen, og det var så gøy! Jeg er veldig glad i barn, og de minste synes jeg helt ærlig var de beste å være med. De utforsker og lærer noe nytt hele tiden, elsker sang og musikk, og alt trenger ikke å være så «mye». Vi fant frem tomflasker og puttet på litt forskjellig (ris, vann og konditorfarge, macaroni, små leker, perler, skjell osv), og ungene kunne fint holde på med dem leeenge. Og jo, de sover en god del også, så det ble ofte rolig stund med 1-2 barn innimellom.

Storbarn derimot slet meg helt ut. Så høyt lydnivå, de skulle hjelpe til med alt (og bra er jo det, men med feks matlaging følte jeg at jeg skulle hatt et par ekstra hender for å passe på), og lek var av et heelt annet nivå.

Men folk er forskjellige, og det synes jeg vi burde være glad for. Vi trenger ikke tråkke ned på andre bare fordi de har andre preferanser.

Anonymkode: 9270d...d17

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Å jobbe i barnehage hadde vært det ultimate marerittet for meg. Jeg er veldig introvert, og trenger mye tid "inni hodet mitt". Jeg blir ekstremt sliten av å måtte fokusere på ting som skjer rundt meg hele tiden, som man må når man passer på små barn. Jeg er veldig lydsensitiv, og blir gal av masse lyd. Jeg er ikke glad i masse kroppskontakt, og ihvertfall ikke med andre enn min egen mann og mine barn. Jeg blir gal av rot og gris og søl. 

Jeg blir kjempesliten av å passe på mine egne unger, og det selv de dagene jeg har fått sitte i fred og ro på hjemmekontor og bare er med ungene noen timer på ettermiddagen. Jeg direkte gruer meg til ferier, for jeg synes det er så slitsomt. 

Jeg trenger mye mental stimuli, som i å løse komplekse tenke-problemer. Jeg blir sur og lei og irritert om jeg ikke får brukt hjernen min. Det var møkk å være i mammaperm, for jeg følte hjernen råtnet bort. 

Men det er MEG. Andre folk er IKKE så lydsensitive. Andre folk blir IKKE sliten av å måtte følge med på ytre ting hele tiden. Andre folk synes det er helt ok å leke småbarnsleker. 

Jeg skjønner godt at folk som ikke har samme "Plagene" som meg kan stortrives med å jobbe med småbarn. Jeg synes også det er kjekt, morsomt, fascinerende, rørende, å se småbarn i god lek, se den utrolige utviklingen fra å ikke kunne gå, til å løpe og klatre omkring, fra å ikke kunne snakke, til sjarmerende babling og synging. 

Du undervurderer barnehageansatte jobb her føler jeg.

Vi må også bruke hodet hver dag, vi sitter ikke og leker med barna og barnelekene deres hele dagen slik det virker som du tror.

Vi må finne ut hvordan vi kan trygge Jens som har en tøff start på barnehageåret. Vi prøver å få Marthe og Lisa til å ville leke med Martine som sliter med samspill til andre. Kira savner mamma hver dag og vi kan ikke bare overlate henne til seg selv heller. Foreldrene til Janne står midt i en skilsmisse og bruker oss ansatte som søplebøtte på hver sin kant og vi må mekle og Janne sliter med å tilpasse seg situasjonen. Frida er under omsorg fra barnevernet og vi er stadig i møter med dem, foreldrene, fosterforeldrene og diverse. Anders føler seg alene og har asbergers og utagerer. Osv osv.

Jeg skjønner at dette ikke kvalifiserer som å bruke hjernen sin mye for deg, men vi må også løse problemer på daglig basis.

For vi ser ikke bare utvikling hos barna, vi er med på å skape den. 😉

I tillegg er det alltid noen foreldre som gir oss grå hår, tro meg når jeg sier at jeg bruker enormt med hjernekapasitet bare på å ikke klikke på enkelte av dem men finne pedagogiske måter å snakke med dem på. For uansett hvor mange problemer (eller utfordringer som vi blir indoktrinert til å kalle det) jeg har opplevd å ha med barna så er foreldrene alltid verst. Alltid.

Og systemet og rammene vi jobber under er så dårlig at vi alltid må starte dagen med å prøve å finne ut hvordan vi skal løse dagen og vi må løse diverse utfordringer pga dette kontinuerlig gjennom arbeidsdagen. Akkurat dette krever ikke enormt med hjernekapasitet da, men poenget er at vi ikke bare sitter i sandkassa og lager sandslott fra kl.07:30-kl.17.00 mens vi synger Bæ bæ lille lam.

Anonymkode: 8d9d1...9a1

• Liker 8
  • Hjerte 8
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Vi må også bruke hodet hver dag, vi sitter ikke og leker med barna og barnelekene deres hele dagen slik det virker som du tror.

Vi må finne ut hvordan vi kan trygge Jens som har en tøff start på barnehageåret. Vi prøver å få Marthe og Lisa til å ville leke med Martine som sliter med samspill til andre. Kira savner mamma hver dag og vi kan ikke bare overlate henne til seg selv heller. Foreldrene til Janne står midt i en skilsmisse og bruker oss ansatte som søplebøtte på hver sin kant og vi må mekle og Janne sliter med å tilpasse seg situasjonen. Frida er under omsorg fra barnevernet og vi er stadig i møter med dem, foreldrene, fosterforeldrene og diverse. Anders føler seg alene og har asbergers og utagerer. Osv osv.

Jeg skjønner at dette ikke kvalifiserer som å bruke hjernen sin mye for deg, men vi må også løse problemer på daglig basis.

I tillegg er det alltid noen foreldre som gir oss grå hår, tro meg når jeg sier at jeg bruker enormt med hjernekapasitet bare på å ikke klikke på enkelte av dem men finne pedagogiske måter å snakke med dem på. For uansett hvor mange problemer (eller utfordringer som vi blir indoktrinert til å kalle det) jeg har opplevd å ha med barna så er foreldrene alltid verst. Alltid.

Og systemet og rammene vi jobber under er så dårlig at vi alltid må starte dagen med å prøve å finne ut hvordan vi skal løse dagen og vi må løse diverse utfordringer pga dette kontinuerlig gjennom arbeidsdagen. Akkurat dette krever ikke enormt med hjernekapasitet da, men poenget er at vi ikke bare sitter i sandkassa og lager sandslott fra kl.07:30-kl.17.00 mens vi synger Bæ bæ lille lam.

Nei, nå mistolker du meg noe voldsomt. 

Jeg er fullstendig klar over at de voksne i bhg bruker mesteparten på tiden sin til andre ting enn å direkte leke med barna, og at det er mye tankearbeid i å finne ut hvordan man skal ivarta ørten ulike behov hos ørten unger samtidig. 

Det jeg snakker om er logisk tenkearbeid, som matematiske problemer. Slike problemer med "Hvordan trygge et barn" er sånt vi foreldre gjør hjemme også, men det er ikke det jeg snakker om. Jeg snakker om logiske tenkenøtter. Som i løse store, komplekse, sammensatte logiske problemer. For meg er det stimulerende, mens tenkenøttene av typen "Hvordan best møte ungen som får fullstendig meltdown over å måtte ta på seg regntøy, men vi MÅ ut, og hvordan ivareta de andre barna rundt", som er en situasjon vi foreldre også står oppi titt og ofte, er noe helt annet. Det er bare slitsomt og dritt for meg, mens tenkeproblemer som involverer matematikk og logikk og teknikk, er stimulerende og givende. 

Jeg har to barn i bhg, og har en søster som er barnehagelærer, og er fullstendig klar over at det er en voldsom jobb. Eksempelet med at leking var ETT eksempel... 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Stakkars unger. Hvorfor i alle dager har du barn? Høres ut som du hater dem.

Min mor var sånn, sendte meg vekk, ville ikke leke eller samhandle. Jeg følte meg bare i veien.

Har i dag kptsd, angst og ocd ispedd perioder med depresjon.

Selv elsker jeg leken og samhandlingen. Kunne lett jobbet i bhg hvis jeg ikke var ufør. Nå får mitt eget barn all leken og kjærligheten jeg savnet som barn i stede ❤️

Anonymkode: 57047...04e

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Utrolig godt innlegg, takk! Nå spør jeg bare fordi jeg ikke ønsker å pålegge de som jobber i mine barns barnehage noe mer trøbbel, men hva kjennetegner de verste og mest slitsomme foreldrene?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Enig. Skremmende at ikke fagforbundene har ryddet opp i arbeidsforholdet til de som jobber i bhg. Hvem vil ha en jobb hvor du ikke kan ta pauser, ikke kan stikke hjem tidlig en og annen fredag, en tirsdag. Ikke kan stikke ut og handle i lunsjen. Ikke chille på mobilen i arbeidstiden. Ikke bruke 5 min mer tid i en lunsj hvor du må ta noen telefoner. Ikke kan du legge noe arbeid til side og gjøre litt ekstra i morgen. Ikke kan du slutte tidlig og ta igjen det tapte til kvelden. Ungene er der hele tiden! De krever noe hele tiden.

Ikke rart det er et enormt sykefravær med lav lønn og null fleksibilitet i arbeidsdagen. Skandaløse tilstander!! Hvor er LO??? Stakkars de som jobber i barnehage. Det er slavevilkår de jobber under, sammenlignet med de fleste andre. Problemet kan løses veldig enkelt, det er bare å ansette 2-3 stykker til på hver avdeling. Skammelig enkelt. Bemanningen MÅ opp. Jobber du med barn må du ha overskudd og tålmodighet. Det får du ikke under høyt stressnivå. Alle vet det. Men bare de som jobber i bhg ser ut til å skjønne det.

Anonymkode: beb46...11f

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Barnehageansatte må få mer i lønn. Jeg har en jobb hvor jeg kan sitte i joggis på hjemmekontoret og drikke varm kaffe hele dagen. At jeg skal ha mer i lønn enn en barnehageansatt er helt hårreisende synes jeg. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Enig. Skremmende at ikke fagforbundene har ryddet opp i arbeidsforholdet til de som jobber i bhg. Hvem vil ha en jobb hvor du ikke kan ta pauser, ikke kan stikke hjem tidlig en og annen fredag, en tirsdag. Ikke kan stikke ut og handle i lunsjen. Ikke chille på mobilen i arbeidstiden. Ikke bruke 5 min mer tid i en lunsj hvor du må ta noen telefoner. Ikke kan du legge noe arbeid til side og gjøre litt ekstra i morgen. Ikke kan du slutte tidlig og ta igjen det tapte til kvelden. Ungene er der hele tiden! De krever noe hele tiden.

Ikke rart det er et enormt sykefravær med lav lønn og null fleksibilitet i arbeidsdagen. Skandaløse tilstander!! Hvor er LO??? Stakkars de som jobber i barnehage. Det er slavevilkår de jobber under, sammenlignet med de fleste andre. Problemet kan løses veldig enkelt, det er bare å ansette 2-3 stykker til på hver avdeling. Skammelig enkelt. Bemanningen MÅ opp. Jobber du med barn må du ha overskudd og tålmodighet. Det får du ikke under høyt stressnivå. Alle vet det. Men bare de som jobber i bhg ser ut til å skjønne det.

Så enig i dette. Kanskje det er vi andre som "har det for godt", men kontrastene blir fremdeles for store. Folk som sitter dag inn og dag ut med en chai-latte i en varm stue, flekser litt her og der mot at de taster litt ekstra på pc'en på kveldingen, tjener det dobbelte av en bhg-ansatt som står ute i pøs regn, omgitt av hyling og skriking, bæsjebleier og beskjeder fra foreldre 8-16 hver bidige dag. Jeg får vondt i magen

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Har selv jobbet i barnehage og har stor respekt for de som gjør jobben. Det var mye hyggelig med det. Søte barn, rutiner som gjorde at dagen gikk ganske fort. Fikk være mye ute. Spise to måltider med barna. Hvile mens de små sov. Synes det er mye mer slitsomt å sitte foran en pc og løse komplekse oppgaver. Kunne fint gått tilbake i tid og blitt førskolelærer. Mange som jobber i barnehage har jo ikke småbarn selv og litt annerledes da enn når du har små hjemme også.

Anonymkode: 3700f...372

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Barnehageansatte må få mer i lønn. Jeg har en jobb hvor jeg kan sitte i joggis på hjemmekontoret og drikke varm kaffe hele dagen. At jeg skal ha mer i lønn enn en barnehageansatt er helt hårreisende synes jeg. 

Enig! Dette er faktisk ikke en overdrivelse: alle vi andre som kan sitte og dasse på hjemmekontor med varm kaffe i joggingsen burde faktisk vært trukket 50k hver i året for at de heltene som ivaretar barna våre kunne fått et kraftig lønnshopp!

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Enig! Dette er faktisk ikke en overdrivelse: alle vi andre som kan sitte og dasse på hjemmekontor med varm kaffe i joggingsen burde faktisk vært trukket 50k hver i året for at de heltene som ivaretar barna våre kunne fått et kraftig lønnshopp!

Støttes! 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Stakkars unger. Hvorfor i alle dager har du barn? Høres ut som du hater dem.

Min mor var sånn, sendte meg vekk, ville ikke leke eller samhandle. Jeg følte meg bare i veien.

Har i dag kptsd, angst og ocd ispedd perioder med depresjon.

Selv elsker jeg leken og samhandlingen. Kunne lett jobbet i bhg hvis jeg ikke var ufør. Nå får mitt eget barn all leken og kjærligheten jeg savnet som barn i stede ❤️

Haha, jeg sa jeg ble sliten av ferier, om du skulle anklage alle som sa det samme for å hate ungene sine, hadde det jaggu ikke vært mange som iKKE hatet dem ;) Hvor i alle dager har du det fra at jeg "sender dem vekk"; "ikke vil leke eller samhandle"....? Jeg leker og samhandler med dem helt fra jeg henter i bhg til leggetid, og hele dagen i helger og ferier ;) Og det er slitsomt. Å synes noe er slitsomt, eri kke å hate ungene sine ;)

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Så enig i dette. Kanskje det er vi andre som "har det for godt", men kontrastene blir fremdeles for store. Folk som sitter dag inn og dag ut med en chai-latte i en varm stue, flekser litt her og der mot at de taster litt ekstra på pc'en på kveldingen, tjener det dobbelte av en bhg-ansatt som står ute i pøs regn, omgitt av hyling og skriking, bæsjebleier og beskjeder fra foreldre 8-16 hver bidige dag. Jeg får vondt i magen

Problemet er at de ansatte forsøker hele tide å formidle til foreldrene at alt er bare fryd og gammen, det er en del av jobben, og de ønsker å gjøre en god jobb, selvsagt. Hadde foreldrene visst hvilke arbeidsforhold det kan være på en barnehage, ville de krevd flere ansatte og bedre arbeidsforhold for de som har ansvaret for deres barn. Det andre problemet er virkelighetsfjerne pedagoger som sitter og koser seg på et kontor og planlegger krav og tilrettelegging på barnehagene. De drømmer seg bort og skaper en verden som i praksis gjør hverdagen til de som skal utføre arbeidet vanskeligere og vanskeligere. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg jobber som pedagogisk leder og jeg elsker heldigvis jobben min. Jeg tjener rundt 600k og klarer meg fint med det. Jeg vil mye heller ha flere kollegaer enn mer lønn. Rammene vi jobber innenfor er utmattende - både emosjonelt og fysisk. 

Hvorfor jeg vil jobbe i barnehage? Fordi det er verdens viktigste jobb!

Anonymkode: ee9b0...0e2

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg forstår det ikke, og jeg får nesten dårlig samvittighet hver gang jeg leverer barna mone og går videre til jobben min som jeg elsker. Jeg elsker å være med barna mine og, men det er to stk jeg har biologiske bånd til; og selv da synes jeg det er fantastisk å kunne levere de fra meg og dea på jobb.

Hvorfor jobber folk som tannlege? Eller dyrlege? To av de verste yrkene jeg kan tenke meg, likevel yrker som ikke sliter med rekruttering.

Svaret er, ts: fordi vi er ulike. Din drømmejobb er, helt garantert, den verste jobben tusenvis av mennesker bare i Norge kan tenke seg. 

Uansett, mulig det å øve litt på å tenke «andre mennesker har ikke mine preferanser» ville vært en god øvelse for refleksjon utover høsten?

Anonymkode: 1b677...4af

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...