AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #1 Del Skrevet 29. august 2023 Jeg håper ikke at det er et liv etter døden. Livet er vanskelig nok som det er ,og håper at når man er dø så er man dø. Ettersom man vokser opp med å høre om religion og livssyn, og må høre mye om det i løpet av livet, så er det lett å bli påvirket. Det liker jeg ikke. Man vet jo blant annet at det finnes bevis på at Jesus levde,og det finnes en del gjennom forskjellige religioner som har vært eller er beviselig. Samtidig er det rart at det finnes så mange forskjellige religioner og livssyn, og pga. det er det lett å tenke at mennesker velger å tro på det som føles riktig for å føle seg trygge. Nettopp det gir en slags trygghet når man egentlig ikke vil, ønsker og egentlig ikke helt klarer å tro på noe. Det er nok ikke så uvanlig å være usikker på dette med religion og livssyn, men jeg håper virkelig at dette med liv etter døden er oppspinn og tull. Det virker egentlig ganske tullete. Er vi flere som tenker og håper likt her? Anonymkode: 560e7...9e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 29. august 2023 #2 Del Skrevet 29. august 2023 (endret) AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg håper ikke at det er et liv etter døden. Livet er vanskelig nok som det er ,og håper at når man er dø så er man dø. Ettersom man vokser opp med å høre om religion og livssyn, og må høre mye om det i løpet av livet, så er det lett å bli påvirket. Det liker jeg ikke. Man vet jo blant annet at det finnes bevis på at Jesus levde,og det finnes en del gjennom forskjellige religioner som har vært eller er beviselig. Samtidig er det rart at det finnes så mange forskjellige religioner og livssyn, og pga. det er det lett å tenke at mennesker velger å tro på det som føles riktig for å føle seg trygge. Nettopp det gir en slags trygghet når man egentlig ikke vil, ønsker og egentlig ikke helt klarer å tro på noe. Det er nok ikke så uvanlig å være usikker på dette med religion og livssyn, men jeg håper virkelig at dette med liv etter døden er oppspinn og tull. Det virker egentlig ganske tullete. Er vi flere som tenker og håper likt her? Anonymkode: 560e7...9e4 Ift til kristendommen er ikke livet etter døden noe å grue seg til i det hele tatt så du har hvertfall ikke noe å grue deg til om du velger å lytte til hva Jesus sier. Den veien er den enkleste veien å gå også; siden det er den eneste religionen som ikke krever av deg at du må jobbe for å være god nok og alltid vil ha en rekke regler som du ikke må bryte i andre religioner, mens i kristendommen handler det ikke om deg, men hva Jesus oppnådde FOR deg ved korset så du skal slippe å streve og likevel finne hvile. Kristendommen handler om Guds kjærlighet til deg og kun det - tiliitt til at det er slik og at Jesus verk på korset er NOK. Det hele er så enkelt at vi ofte gjør det MYE vanskeligere pga at vi er lært opp å oppnå noe bare ved å streve. Når da man tror på den og tar imot den så er ikke det neste livet - og heller ikke dette noe å grue seg til. Jeg sliter mer med reinkarnasjonstanken fordi da må en starte på nytt hver gang og det er for slitsomt å tenke på å gjennomgå. Endret 29. august 2023 av Lawyam 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Gnom Skrevet 29. august 2023 #3 Del Skrevet 29. august 2023 Først må vi nesten starte med kilder. Hvilke bevis har du for at jesus har levd? Det finnes mange som heter Jesus som lever,men tenker mer spesifikt på han de hang på korset. For jeg har aldri lest noe som helst sted at det finnes bevis for at jesus har levd slik de beskriver i bibelen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #4 Del Skrevet 29. august 2023 Om du ikke er kristen havner du automatisk i helvette. Men når du er i helvette "vet" man at kristendommen stemmer, så da begynner man automatisk å tro. Så da kommer man til himmelen. Det er min plan hvertfall😁 mvh ikke-religiøst agnostiker Anonymkode: 4fbc2...52b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Gnom Skrevet 29. august 2023 #5 Del Skrevet 29. august 2023 (endret) En annen ting når det kommer til religion og døden : Er det ikke dette de religiøse jobber for hele tiden? Å dø? Så de kommer til himmelen ? Da burde de jo hatt en stor fest istedet for å sørge. Forstår ikke religion jeg. Endret 29. august 2023 av Rosa Gnom 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #6 Del Skrevet 29. august 2023 Lawyam skrev (7 minutter siden): Ift til kristendommen er ikke livet etter døden noe å grue seg til i det hele tatt så du har hvertfall ikke noe å grue deg til om du velger å lytte til hva Jesus sier. Den veien er den enkleste veien å gå også; siden det er den eneste religionen som ikke krever av deg at du må jobbe for å være god nok og alltid vil ha en rekke regler som du ikke må bryte i andre religioner, mens i kristendommen handler det ikke om deg, men hva Jesus oppnådde FOR deg ved korset så du skal slippe å streve og likevel finne hvile. Kristendommen handler om Guds kjærlighet til deg og kun det - tiliitt til at det er slik og at Jesus verk på korset er NOK. Det hele er så enkelt at vi ofte gjør det MYE vanskeligere pga at vi er lært opp å oppnå noe bare ved å streve. Når da man tror på den og tar imot den så er ikke det neste livet - og heller ikke dette noe å grue seg til. Jeg sliter mer med reinkarnasjonstanken fordi da må en starte på nytt hver gang og det er for slitsomt å tenke på å gjennomgå. Jaaada , men jeg håper ikke at det er sånn. Jeg håper at alt bare er slutt når man dør,og that's it. Jeg kan ikke huske noe fra før jeg ble født, det eneste jeg vet om historie er det jeg har lest. Jeg har ikke opplevd det. Jeg håper at jeg ikke lever videre etter at jeg dør. Anonymkode: 560e7...9e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym111111 Skrevet 29. august 2023 #7 Del Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg håper ikke at det er et liv etter døden. Livet er vanskelig nok som det er ,og håper at når man er dø så er man dø. Ettersom man vokser opp med å høre om religion og livssyn, og må høre mye om det i løpet av livet, så er det lett å bli påvirket. Det liker jeg ikke. Man vet jo blant annet at det finnes bevis på at Jesus levde,og det finnes en del gjennom forskjellige religioner som har vært eller er beviselig. Samtidig er det rart at det finnes så mange forskjellige religioner og livssyn, og pga. det er det lett å tenke at mennesker velger å tro på det som føles riktig for å føle seg trygge. Nettopp det gir en slags trygghet når man egentlig ikke vil, ønsker og egentlig ikke helt klarer å tro på noe. Det er nok ikke så uvanlig å være usikker på dette med religion og livssyn, men jeg håper virkelig at dette med liv etter døden er oppspinn og tull. Det virker egentlig ganske tullete. Er vi flere som tenker og håper likt her? Anonymkode: 560e7...9e4 Tror de fleste av oss som er født og oppvokst i Norge skal være glade for at det bare er ett liv. Vanskelig å vinne i lotto to ganger på rad. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
proghodet Skrevet 29. august 2023 #8 Del Skrevet 29. august 2023 (endret) Jeg tenker at det er liten grunn til å bekymre seg (eller håpe, som jeg tipper en del religiøse gjør) på noe som kommer etterpå, ettersom det ikke finnes noen grunn til å anta at det kommer noe mer. Noen har skrevet om liv etter døden i en og annen bok for lenge siden, og det i seg selv er etter min epistemologi ikke grunn god nok til å ta det som fakta. Om Jesus har levd eller ikke er irrelevant for om resten av bibelen stemmer. Det finnes ting i boka som stemmer med andre historiske kilder, men på mange punkter, for ikke å si de viktigste, er bibelen eneste kilde, og hendelsene nedskrevet hundrevis av år etter de inntraff. Man må altså vurdere hver påstand for seg. Hva gjelder de overnaturlige hendelsene finnes det ingen andre kilder, pluss at historiene er forskjellige avhengig av hvem som forteller de i bibelen (oppstandelseshistorien, f.eks). I tillegg finnes det jo et utall med menigheter og retninger innen kristendommen som heller ikke blir enige om hva som er den rette tolkningen av tekstene. Prøv å gjøre din krok av planeten bittelitt bedre enn den allerede er, bruk tid med gode mennesker, vær frivillig hvis du har ressurser til det og nyt det livet ellers har å by på av kunnskap, kjærlighet og sanselige gleder. Et liv brukt til å være bekymret for hva som "kanskje" kommer senere høres bortkastet ut. Endret 29. august 2023 av proghodet 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 29. august 2023 #9 Del Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Om du ikke er kristen havner du automatisk i helvette. Men når du er i helvette "vet" man at kristendommen stemmer, så da begynner man automatisk å tro. Så da kommer man til himmelen. Det er min plan hvertfall😁 mvh ikke-religiøst agnostiker Anonymkode: 4fbc2...52b Gud er ikke interessert i at du skal havne der da, så Han prøver jo å dytte litt borti deg uten å tvinge deg til å vende om før du dør. Hver gang du har hører om Jesus faktisk, men jeg tror det er litt seint å si nei til helvete når det bare er to steder og du egentlig bare sier nei takk til å være med Jesus som om det er et dårligere alternativ nå enn å satse på at helvete er et sted en slipper unna hvis det er for ille. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #10 Del Skrevet 29. august 2023 Jeg håper det er noe etter døden. Livet er en så sinnsykt kort reise hvis man tenker på de få årene man opplever verdenshistorien. Jeg er redd for at man ikke «er» lengre etter døden, som når en hardisk kortslutter og alt blir sort. Men så hadde jeg heller ikke blitt skuffet eller lengtet etter livet dersom alt blir svart allikevel. Anonymkode: e8164...69a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #11 Del Skrevet 29. august 2023 Lawyam skrev (11 minutter siden): Gud er ikke interessert i at du skal havne der da, så Han prøver jo å dytte litt borti deg uten å tvinge deg til å vende om før du dør. Hver gang du har hører om Jesus faktisk, men jeg tror det er litt seint å si nei til helvete når det bare er to steder og du egentlig bare sier nei takk til å være med Jesus som om det er et dårligere alternativ nå enn å satse på at helvete er et sted en slipper unna hvis det er for ille. Hva hvis man liker Jesus, men allikevel ikke ønsker å tro på Gud? Jeg tror at Bibelen er skrevet av mennesker gjennom flere hundre år ,og at mye av det som står der er usannheter. Det er faktisk veldig rart at de som mener de er blodkristne, velger å følge det nye testamentet istedenfor det gamle testamentet. Nesten ingen som kaller seg kristne i Norge i dag følger det gamle testamentet. Anonymkode: 560e7...9e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #12 Del Skrevet 29. august 2023 25 minutter siden, Lawyam said: Gud er ikke interessert i at du skal havne der da, så Han prøver jo å dytte litt borti deg uten å tvinge deg til å vende om før du dør. Hver gang du har hører om Jesus faktisk, men jeg tror det er litt seint å si nei til helvete når det bare er to steder og du egentlig bare sier nei takk til å være med Jesus som om det er et dårligere alternativ nå enn å satse på at helvete er et sted en slipper unna hvis det er for ille. Jeg kan uansett ikke velge hva jeg tror på, så hvis jeg skal bli kristen igjen på et tidspunkt får gud sette igang med å overbevise meg. Anonymkode: 55571...787 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 29. august 2023 #13 Del Skrevet 29. august 2023 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva hvis man liker Jesus, men allikevel ikke ønsker å tro på Gud? Jeg tror at Bibelen er skrevet av mennesker gjennom flere hundre år ,og at mye av det som står der er usannheter. Det er faktisk veldig rart at de som mener de er blodkristne, velger å følge det nye testamentet istedenfor det gamle testamentet. Nesten ingen som kaller seg kristne i Norge i dag følger det gamle testamentet. Anonymkode: 560e7...9e4 Fordi det er to forskjellige ting. GT er historien om.jødene helst og loven de fikk og den viste mennesket hvor Gud setter standarden og beviser at mennesket ikke kan klare å holde budene eller standarden hvor mye vi enn prøvde. I den står det også profetert om Jesus og hva Han skulle gjøre for oss så vi ble reddet. Det er en pakt melllom Gud og jødene som kom via Moses, men det står utrolig mye om hva som skal komme, løfter og som vi ser skjer når vi leser NT. Så kommer den dagen Jesus som ble profert om og vi ser hvia Han siee (husk Han snakker til jødene og forteller dem at de er hyklere og at hvis de skal få evig liv ved å følge loven må de holde alle budene som det ble sagt i GT. Lovulydighet krever at brudd straffes. Men nå er Han kommet og ofrer seg selv for å redde de og alle vi andre slik at det er mulig å få evig liv uten å måtte ofre i hytt og pine hver gang noen hadde syndet slik jødene gjorde. Fordi Jesus ofret seg selv en eneste gang for ALLE og betalte for syndene og også resultat av synd. Da Han døde så gjorde Han det slik at alle fikk tilgivelse for både tidligere og fremtidige synder og Han tok straffen på seg. Og NT er testamentet og arven vi fikk etter Hans død. Arven er evig liv og helbredelse, tilgivelse, trygghet, fred osv og den Hellige Ånd og at alt Hans er vårt bare ved å ta imot Han. Hvis vi har tillitt til dette får vi altså nåde, blir benådet og det er ikke pga oss eller våre gjerninger, men kun fordi Gud ville det slik og derfor har nå Satan ikke noe makt over oss egentlig, men han er her ennå... Satan prøver å stjele den gleden og stiller spørsmål ved om vi kan stole på Gud, det var slik han startet og fikk gjennomslag da han spurte 'har Gud virkelig sagt det' ved syndefallet og hans metoder er de samme nå, men nå har Gud ved å sende Jesus stått frem og vist hvordan Han er og hva Han vil; at sykdommer skal bli borte, tilgir de, at Han vekker døde og passer på at folk har mat osv (les hva Jesus gjorde og demonstrerte da Han gikk rundt de tre årene). Han sa at Han bare gjorde Guds vilje og at den som har sett Han har sett Gud. Det var så viktig for Han at folk skulle bli helbredet at han sendte disiplene og senere 70 til for å helbrede folk og forkynne de gode nyhetene og da Han skulle opp til Himmelen sa Han at Han vi skulle overta det arbeidet og at Han ville sende den Hellige Ånd for å hjelpe. Han har gitt oss det vi trenger for å få en bedre verden, men kristne er sløve og redde og tror ikke alltid helt på det med annet enn å bli tilgitt og frelst, fordi det med helbredelse og at VI er sendt er blitt dysset ned. Mange prester og kristne påstår at helbredelser stanset da eller ved apostlenes død og at det ikke gjelder nå, og hele kristendommen er blitt fremstilt som en miks mellom GT og NT noe Jesus advarte om. Så det som er i dag er at det Han befalte å gjøre ikke blir fulgt opp så mange steder og det er kommet til noe nytt og det er et spørsmål (som egentlig er et tvilsutsagn inn som forteller at Gud kanskje ikke vil helbrede alle likevel). Det vil Han og allerede sagt ja til alt vi ber om, men det er VI som må tro Han først og når det skjer at vi gjør det Han sier så skjer helbredelsene. Altså det motsatte av å 'se og så tro' som er vanlig tankegang. Høre, tro på at det Han har lovet stemmer så ser vi det materialisert er Hans måte. Han selv så for seg hvordan alt skulle være da Han skapte jorden og oss og så talte Han det ut og så skjedde det. Jesus er Guds ord som ble materialisert som menneske og som er gått tilbake til Gud. Talsmannen er sendt ut og gis til de som tror, men Gud har skapt alt Han nå og responderer når vi har forstått det. Det er NT. Testamentet (Guds pakt nr 2, den nye pakt) er at vi har arvet det Han har gjort ferdig, men den må tas imot ved å tro på det. Alt stopper litt opp fordi vi får det vi tror; og det er ikke alt vi tror på så da får vi lite også. Det er vår feil og ikke Guds feil. Endret 29. august 2023 av Lawyam 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #14 Del Skrevet 29. august 2023 Lawyam skrev (4 timer siden): Jeg sliter mer med reinkarnasjonstanken fordi da må en starte på nytt hver gang og det er for slitsomt å tenke på å gjennomgå. Jeg har de siste årene trodd mer og mer på reinkarnasjon. Jeg har fulgt flere åndelige veiledere på sosiale medier (som jeg tilfeldigvis har funnet i en lang og vanskelig periode i livet), og alle sier mye av det samme, kort fortalt at vi som sjeler selv velger å leve mange liv på jorden for å lære, for å erfare alle følelser, for å vokse som sjeler gjennom alle utfordringer vi har. Vi velger selv våre utfordringer i vårt neste liv, før vi blir født på nytt. Jeg tror det er livet/livene her på jorden som virkelig er det som er tøft, mens «etterlivet», eller der vi sjeler befinner oss mellom livet, er der vi er «hjemme», der vi bare føler ren kjærlighet. Anonymkode: 2a408...e77 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #15 Del Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg håper ikke at det er et liv etter døden. Livet er vanskelig nok som det er ,og håper at når man er dø så er man dø. Ettersom man vokser opp med å høre om religion og livssyn, og må høre mye om det i løpet av livet, så er det lett å bli påvirket. Det liker jeg ikke. Man vet jo blant annet at det finnes bevis på at Jesus levde,og det finnes en del gjennom forskjellige religioner som har vært eller er beviselig. Samtidig er det rart at det finnes så mange forskjellige religioner og livssyn, og pga. det er det lett å tenke at mennesker velger å tro på det som føles riktig for å føle seg trygge. Nettopp det gir en slags trygghet når man egentlig ikke vil, ønsker og egentlig ikke helt klarer å tro på noe. Det er nok ikke så uvanlig å være usikker på dette med religion og livssyn, men jeg håper virkelig at dette med liv etter døden er oppspinn og tull. Det virker egentlig ganske tullete. Er vi flere som tenker og håper likt her? Anonymkode: 560e7...9e4 En logikk som tilsier at Hitler eller Putin etter døden ville fått samme skjebne som et barn som blir drept etter å først å ha blitt voldtatt i krigen i Ukraina. Takk og lov for at verden er mer rettferdig enn dette. Anonymkode: 0ff7c...71a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gamerface Skrevet 30. august 2023 #16 Del Skrevet 30. august 2023 Jeg vil ikke ligge i gresset og høre på harpemusikk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 30. august 2023 #17 Del Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): En logikk som tilsier at Hitler eller Putin etter døden ville fått samme skjebne som et barn som blir drept etter å først å ha blitt voldtatt i krigen i Ukraina. Takk og lov for at verden er mer rettferdig enn dette. Anonymkode: 0ff7c...71a ???? Snakker du ikke om verden? Er det noen rettferdighet over det du nevnte; det er jo HER slike ting skjer. Pga Putin og Hitler osv. Dette skjer Ikke i himmelen. Putin og Hitler vender nok ikke om, så vi slipper å møte de om vi kommer til himmelen. I helvete er det ingen barn.. Barn er automatisk tatt inn i himmelen de. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #18 Del Skrevet 30. august 2023 Lawyam skrev (4 minutter siden): ???? Snakker du ikke om verden? Er det noen rettferdighet over det du nevnte; det er jo HER slike ting skjer. Pga Putin og Hitler osv. Dette skjer Ikke i himmelen. Putin og Hitler vender nok ikke om, så vi slipper å møte de om vi kommer til himmelen. I helvete er det ingen barn.. Barn er automatisk tatt inn i himmelen de. Jeg tror ingen havner i det som vi her på jorden kaller «helvete». Jeg tror vi havner på ulike bevissthetsnivåer, utfra hva vi har lært, og hva vi evt har gjort feil i livet eller trenger å lære og erfare mer om. Livet er en skole. Anonymkode: 2a408...e77 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 30. august 2023 #19 Del Skrevet 30. august 2023 Gamerface skrev (6 minutter siden): Jeg vil ikke ligge i gresset og høre på harpemusikk. Det er nok minst like mye å finne på der som her, men du slipper sykdom, død, sorg, vold, ran og skader, krig, fare, sult, krangler og fattigdom og slike ting, men for all del hvis du er redd for å kjede deg er det jo sikkert mer spenning forbundet med å høre smerteskrik og kjenne flammenes hete gjennom hele evigheten. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 30. august 2023 #20 Del Skrevet 30. august 2023 (endret) AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg tror ingen havner i det som vi her på jorden kaller «helvete». Jeg tror vi havner på ulike bevissthetsnivåer, utfra hva vi har lært, og hva vi evt har gjort feil i livet eller trenger å lære og erfare mer om. Livet er en skole. Anonymkode: 2a408...e77 'Livet er et lære, man må alltid lære' Mayoo Helvete er muligens bare et sted hvor man er utenfor selve Himmelriket og Gud. Hvor man er adskilt. Problemet er at Satan skal kastes dit også så når han har tapt (han forsto litt seint at han tapte etter oppstandelsen og at hans tid på jorden var begrenset) så han stresser fælt nå på å gjøre mest mulig skade før hans tid her er omme. Regner med at han blir enda mer fresende når han ikke lenger har muligheten å holde mennesker vekke fra Gud. Da må han jo gå løs på noen andre. Jeg vil ikke dit. Endret 30. august 2023 av Lawyam 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå