AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #1 Skrevet 29. august 2023 Det er en ny "trend" i hundemiljøet på tiktok og annet, hvor det blir vektlagt at å bruke maten til hunden i trening for å øke matmotivasjonen, kan regnes som mishandling. Man skal visstnok ikke holde tilbake mat for å bruke det i trening eller at hunden på noen måte må jobbe for det. Hunder skal få mat uten å måtte jobbe for det. Enrichment, som å kaste mat på plenen, kong og i trening, skal komme utenom og skal helst skje når hunden allerede har spist så man ikke tvinger de til å jobbe for maten kun fordi de er sultne og desperat etter mat. Hva er deres tanker rundt dette? Jeg synes det høres merkelig ut og forstår ikke helt hvor dette kommer fra. Anonymkode: 0777f...7b8 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #2 Skrevet 29. august 2023 Jeg har en hund som frivillig sulter seg om han ikke får jobbe for maten, så jeg tenker jeg skal fortsette å la ham få lov til det 🤣 Anonymkode: d13f3...226 1 2
Troyamin Skrevet 29. august 2023 #3 Skrevet 29. august 2023 En ting er å holde igjen på maten og gi det under trening. En annen ting er å ikke gi hunden mat dersom de ikke finner det i sporet e.l. til et punkt hvor hunden begynner å gå drastisk ned i vekt. 4
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #4 Skrevet 29. august 2023 Det er ikke lek da? Hender jeg gjemmer godbiter sånn at de må bruke hodet og sansene for å finne den, tørrfor har de fri tilgang til Anonymkode: 8618a...ac5 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #5 Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Enrichment, som å kaste mat på plenen, kong og i trening, skal komme utenom og skal helst skje når hunden allerede har spist så man ikke tvinger de til å jobbe for maten kun fordi de er sultne og desperat etter mat. Hva er deres tanker rundt dette? Anonymkode: 0777f...7b8 Mine tanker er det motsatte. Hunder (og mennesker) hvor spiselige ting er attraktive forsterkere, så utnytter man best best tiden der hunden (eller personen) er i faste. Altså før måltid. «Tvinge til å jobbe for maten» er følelsesbasert. Hunden din opplever ikke å «bli tvunget til å jobbe for maten» Det er i fastetiden spiselige forsterkere er mest potente. Anonymkode: f5ab4...0d1 3
Tabris Skrevet 30. august 2023 #6 Skrevet 30. august 2023 Det er en balansegang. Hvis hunden er veldig sulten så kan man argumentere for at den ikke jobber for belønning, men for å stille ubehaget "sult". Samtidig er det jo vanskelig å bruke godbiter hvis hunden er mett. Jeg trener med maten, men gir selvsagt mat utenom ved behov, da som regel i form av fylt kong eller godbitsøk. 4
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #7 Skrevet 30. august 2023 Her hadde hundene jeg har hatt maten stående døgnet rundt. Måtte skikkelige godbiter til for trening. Anonymkode: e0913...c88
Gliffy Skrevet 30. august 2023 #8 Skrevet 30. august 2023 Jeg syns det er helt ok å bruke mat i trening, men det kan bli for mye av det gode. Å jobbe for maten er vel og bra, men jeg syns ikke noe om denne filosofien om at hunden aldri skal få mat uten å jobbe for det ("ditch the bowl"). Jeg ønsker at hunden min skal føle seg trygg på at han får mat og kan spise seg mett, uavhengig av om han har vært snill og flink etter menneskestandard. Og så kan jeg gjerne la han snuse etter deler av måltidet, og bruke noe mat i opplæringen i tillegg. 2
Anonymbruker*** Skrevet 30. august 2023 #9 Skrevet 30. august 2023 Det skal alltid brukes så store ord når det kommer til hundehold. Det ene og andre er både mishandling og livsfarlig... Jeg ser ikke noe i veien med at hunden jobber for maten så lenge den ikke blir stresset el usikker av det. Og at man ikke lar være å gi dem dagsrasjonen sin om de ikke presterer selvfølgelig. Jeg gir ofte hunden mat i slike enrichment leker, noen ganger via søk og bruker av og til en neve med fórbiter som belønning for en serie triks/kommandoer. Hun virker mer glad og engasjert når jeg gjør sånt enn om jeg bare gir mat i skåla. Hun liker å jobbe for mat, og mengden blir jo så mye mer begrenset om de kun skal jobbe for ekstra og aldri for dagsrasjonen. 5
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #10 Skrevet 30. august 2023 Jeg synes ikke noe om dette med å bruke maten til trening. Her i huset får hunden sine måltider i ro og fred til faste tider. Da hovedsaklig vom og en del attåt. Maten blir heller ikke tatt bort om han ikke spiser den opp fort nok, slik jeg ser at noen driver med. Hunden har også alltid tørrfor tilgjengelig i tilfelle han skulle bli sulten. Han overspiser aldri på dette, kanskje fordi han aldri har opplevd at mat har blitt tatt fra han eller at han må stresse med å spise den opp, eller evt jage rundt og gjøre seg «fortjent» til hver tørrforkule, liksom. Dette skaper ro og fravær av stress rundt mat og ressurser, tror jeg. Og jeg tror det motvirker utvikling av ressursforsvar. Vår hund har null ressursforsvar. Anonymkode: 399d9...c63 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #11 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg synes ikke noe om dette med å bruke maten til trening. Her i huset får hunden sine måltider i ro og fred til faste tider. Da hovedsaklig vom og en del attåt. Maten blir heller ikke tatt bort om han ikke spiser den opp fort nok, slik jeg ser at noen driver med. Hunden har også alltid tørrfor tilgjengelig i tilfelle han skulle bli sulten. Han overspiser aldri på dette, kanskje fordi han aldri har opplevd at mat har blitt tatt fra han eller at han må stresse med å spise den opp, eller evt jage rundt og gjøre seg «fortjent» til hver tørrforkule, liksom. Dette skaper ro og fravær av stress rundt mat og ressurser, tror jeg. Og jeg tror det motvirker utvikling av ressursforsvar. Vår hund har null ressursforsvar. Anonymkode: 399d9...c63 Og min hund har noe ressursforsvar, men er generelt totalt uinteressert i mat servert i en vanlig matskål. Han har aldri opplevd å bli tatt fra maten på noe vis, men han er generelt uinteressert i mat hvis han ikke kan jage den eller gjøre noe for å få den. Han spiser noe vom, da hovedsakelig på natta i fred og ro. Det får han lov til, men det er ikke nok til at han holder vekta. Det er generelt farlig å generalisere på bakgrunn av én hund Anonymkode: d13f3...226 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #12 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg synes ikke noe om dette med å bruke maten til trening. Her i huset får hunden sine måltider i ro og fred til faste tider. Da hovedsaklig vom og en del attåt. Maten blir heller ikke tatt bort om han ikke spiser den opp fort nok, slik jeg ser at noen driver med. Hunden har også alltid tørrfor tilgjengelig i tilfelle han skulle bli sulten. Han overspiser aldri på dette, kanskje fordi han aldri har opplevd at mat har blitt tatt fra han eller at han må stresse med å spise den opp, eller evt jage rundt og gjøre seg «fortjent» til hver tørrforkule, liksom. Dette skaper ro og fravær av stress rundt mat og ressurser, tror jeg. Og jeg tror det motvirker utvikling av ressursforsvar. Vår hund har null ressursforsvar. Anonymkode: 399d9...c63 Å stappe hånden ned i matskåla etter at man allerede har gitt hunden maten, og å løpe rundt i stua med maten for å trene innkalling og håndfore, eller spre maten utover plenen, er to veldig forskjellige ting. Jeg er enig i at man ikke skal tukle med maten man allerede har gitt de. Det øker sjansen for matforsvar betraktelig, som du sier. Da ber man om trøbbel. Hunden din høres veldig bedagelig ut når det kommer til mat. Familiehunden vi hadde da jeg var barn, kunne også ha mat stående fremme. Den spiste kun når katten spiste, og holdt seg slank og fin hele livet. Hundene jeg har nå, ville spist seg fordervet. Rasen har en sterk tendens mot matforsvar, og begge mine kom med noe matforsvar som valper (mot andre hunder, og noe mot mennesker). Å la de ha maten i fred var viktig, men det var også viktig at de lærte at jeg var en god kilde til mat. Håndforing gjennom enkel trening var derfor noe jeg gjorde mye av da de var valper (spesielt også fordi rasen er veldig miljøfokuserte og ikke førerfokuserte). Bytte-lek med mat var viktig så jeg kunne ta fra de mat de fant ute selv i situasjoner hvor jeg ikke hadde noe av høyere verdi å bytte med. Matmotivasjon og potensialet for matforsvar varierer fra rase og hund. Noen hunder vil aldri utvikle matforsvar uansett hva man gjør fordi de har lav matmotivasjon kombinert med høy tillit/toleranse og/eller uvillighet til å gå inn i en konflikt. Anonymkode: 0777f...7b8 1 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #13 Skrevet 31. august 2023 Med tanke på at dyr må jakte på maten sin, syns jeg det virker en god del enklere å måtte ta noen lydighetsøvelser eller spise ut fra en slowfeeder/kong? Så lenge maten ikke blir tilbakeholdt hvis ikke hunden "leverer" selvfølgelig. Anonymkode: 53e47...795 1
Sirah Skrevet 31. august 2023 #14 Skrevet 31. august 2023 Tja, en fin balansegang tenker jeg man skal hige etter. Mine hunder får stort sett alltid maten sin i skålen, men jeg kan også fint finne på å kaste litt av den utover plenen eller legge det i en snusematte f.eks. Men jeg ville aldri reist på trening med en sulten hund og krevd at den skulle jobbet hardt for hele måltidet sitt! Mine hunder blir nemlig like gretne som meg når de er sultne 🙃 Nå sliter ingen av mine hunder med overvekt, men hadde de gjort det hadde jeg heller gitt mesteparten av måltidet i skålen så den kunne spist i ro og fred og brukt resten som «godbit» under trening. 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #15 Skrevet 31. august 2023 Min får maten i skål noen ganger, men stort sett får han maten via trening. Han må ikke alltid jobbe "hardt" for maten, enkle kommandoer som kontakt, fot, innkalling, ro når vi går forbi bjeffende hunder i hager osv er normalen. Vi kaster også ofte maten på plenen. Noen ganger får han kong også. Han er en type som aldri blir mett, så han kunne ikke hatt mat stående framme. Han har ikke ressursforsvar. Anonymkode: 89042...b47
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #16 Skrevet 31. august 2023 Maten er ofte en ganske liten del av belønninga når man trener hund, mesteparten av dopaminet (belønningshormonet) kommer i øyeblikkene før - når hunden skjønner at den gjør noe riktig, når hundefører bekrefter at hunden har gjort noe riktig og øyeblikket som leder opp til at den får en godbit. Jeg synes det er supert å ha godbiter som forsterker dersom man har en matmotivert hund (har også vært borti hunder som ikke vil ha godbit, deres belønning er følelsen av å løse oppgaver og det er motivasjon nok for de). Med mindre man har et matvrak av en hund, er det kanskje derfor man har forskjellen mellom hundemat og godbiter - godbiter er noe ekstra godt og spesielt man kun får når man trener mens maten er noe man skal ta for gitt. Hvis man har en hund som spiser alt med samme lyst og glede, er det jo ett fett for hunden om det er en godbit eller bare mat. Anonymkode: 73358...b0e 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #17 Skrevet 31. august 2023 Hunden min er et matvrak og jeg holder igjen på maten før trening for å øke motivasjonen. Hunder er ikke mennesker, og jeg nekter å behandle hunden min som et menneske. Jeg er veldig glad i ham som hund. Anonymkode: 8453c...317 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #18 Skrevet 1. september 2023 Jeg har en liten hund, og dagsrasjonen er ikke store mengden. Kan jeg ikke gi mat som belønning i trening så kan vi faktisk ikke trene, for gir jeg belønning i tillegg til den daglige maten blir hun smellfeit. Hun elsker dessuten å trene, så jeg tror hun foretrekker å jobbe for maten fremfor å få den "gratis" og kjede vettet av seg resten av dagen. Anonymkode: a2f79...1f1 4
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #19 Skrevet 1. september 2023 Min får mat 3 ganger om dagen, en blanding av tørrfôr og Vom. De dagene vi skal på trening, så får han litt mat før vi skal dra. For da er det lenge siden frokost, og vil ikke trene han på helt tom eller full mage. Han får da godbiter på trening, og resten av maten da han kommer hjem. Vi er alltid sultne og slitne begge to etter trening 😅 Å gi vanlige maten hans på trening kan jeg bare glemme, den er ikke bra nok. Så den spytter han bare ut 😂 Anonymkode: 854e6...14e
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #20 Skrevet 1. september 2023 Mater en gang om dagen rundt 15-18. Og da får den det den skal ha. Hvis jeg er hjemme fx i helgene får den litt tørrfisk som er bra for tenna, pels osv. Ikke noe mer. Den er slank og fin og har samme vekta livet ut som min forrige. 26 kg. Spiser den ikke opp lar jeg det være, men det er av og til kun noen få biter. Anonymkode: 3c360...8d3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå