Gå til innhold

Hva kan man IKKE bruke en Chromebook til?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

kims2000 skrev (14 timer siden):

Fikk ikke brukt excel ordentlig, så ble Windows pc her.

Mener du Excel eller mener du Google regneark?

Det kan være noen har mest lyst til å bruke microsoftprogrammer fordi de er vant til det, men på en Chromebook vil googles egne passe bedre, for meg har de samme funksjonalitet for det behovet ts beskriver 

Ts, du kan vel bruke Gmail i stedet for Outlook?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hareena skrev (10 minutter siden):

Det kan være noen har mest lyst til å bruke microsoftprogrammer fordi de er vant til det, men på en Chromebook vil googles egne passe bedre, for meg har de samme funksjonalitet for det behovet ts beskriver 

Mener du Gmail som i at det er en mailklient jeg kan laste ned og legge inn flere e-poster på, eller at jeg skal ha en Gmail-adresse som jeg må inn på en nettleser for å sjekke? 
Sistnevnte går ikke da jeg har mange e-postadresser jeg følger opp hele dagen. 

Ts

Anonymkode: 71978...865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

kilder på dette?

Anonymkode: 2022c...e6b

Nå er det vel egentlig ikke snakk om salg av direkte personopplysninger, men alvorlig talt, hvorfor trenger du kilder på dette?

Det er jo dette Google tjener penger på og det er jo ikke noe de prøver å skjule en gang. Hvordan tror du at et firma som i all hovedsak gir bort programvaren sin gratis kan omsette for milliarder av dollar?

Google er ikke softwareselskap. Google er en annonsebroker, som gir bort software i bytte mot personopplysninger.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/29/2023 at 7:49 PM, AnonymBruker said:

Takk for innspill.

Den skal bare brukes til jobb. Surfe, sende mailer, tekstbehandling, regneark. 

Kan man laste ned epost-program? Eller må man sjekke mailen sin på en nettside? 

Ts

Alt foregår som apper

Anonymkode: 7d154...4e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chromebook er Linuxbasert, så man kan skru av Android-skiten og kun kjøre Linux for å lettere kunne spille vanlige spill som f.eks Minecraft.

Lite sidespor som krever litt fikling, men for meg var maskinen mer eller mindre ubrukelig når nettleseren var omtrent det eneste den kunne kjøre.

Anonymkode: ad051...5f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chromebook er et Android-nettbrett med tastatur.

Du kan bruke apper fra googles app-butikk, og disse appene er det eneste du kan installere på Chromebooken. Nå finnes veldig mange bra apper, og de fleste vil klare seg med det.

Hvis du er vant til PC med Outlook, Word, Excel og kanskje Adobe-programmer og annet, vil Chromebook bli en stor overgang, og kanskje litt ugreit. Du kan f.eks. ikke installere fullversjonen av Office på Chromebooken. Det finnes noen enklere apper, og om du har tilgang til Microsoft 365, finnes online/nettleserbaserte versjoner av Outlook, Word og Excel, men de nettbaserte versjonene mangler fortsatt en del funksjonalitet sammenliknet med fullversjonen som du kan installere på PC og Mac.

Hvis du kan leve med å jobbe gjennom nettleser og enkle apper, er Chromebook en bra løsning, men hvis du er avhengig av å installere verktøy som Microsoft Office, Adobe eller kanskje fagsystemer i forbindelse jobb, da tror jeg du vil trenge en Windows-basert maskin, eller kanskje en Mac.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, Hareena said:

Det er litt rart, men det er mange som mener de MÅ ha Excel, selv om de egentlig bare bruker rutenettet og knapt vet hva en formel er. Om jeg spør hva det er de skal gjøre i MS Office som de ikke kan gjøre i Google Drive, får jeg sjelden noe særlig godt svar.

Enkelte bare tåler ikke forandring, og sjapper som Micrsoft og Adobe lever i stor grad på folks manglende endringsvilje.

Anonymkode: b964c...3e9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som alle andre her har sagt, alt du kan gjøre i Chrome nettleser UTEN tillegg kan du gjøre på en Chromebook. Veldig mange tillegg fungerer og på Chromebook men da må du sjekke opp i de for å være sikker. 99% sikkert trenger du ikke tillegg.

Men om du har vært i Apple økosystemet i 15 år - hvorfor ikke kjøpe deg en iPad og et tastatur til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fungerer helt fint. 

Jeg kan noen ganger savne noen funksjoner i Microsoft word og Powerpoint. Men det duger helt ok. 

Epost er uproblematisk 

Anonymkode: 02c59...d32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte min Chromebook for noen år siden, og kommer aldri til å gå for Chromebook igjen.

Den er treig, kronglete, det er vanskelig å finne fram i filer, Firefox er ikke kompatibel. For å nevne noe.

Muligens jeg kjøpte en dårlig modell, men den ga i alle fall ikke mersmak for å si det sånn.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det man definitivt ikke kan bruke en Chromebook til, er privatliv.

Absolutt alt som gjøres på en Chromebook, blir overvåket og lagret av Google, som er veldig glade i å samle inn opplysninger for å selge dette videre.

Anonymkode: da4b4...7f6

Dette gjelder jo ikke bare Google. Privatliv? Det er ikke meningen vi skal ha. Skal vi ha det så MÅ det være IRL.

Anonymkode: 97603...7fd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke bruke den til å banke inn spiker med og du kan ikke bruke den i matlaging og gulvvaskprosjekt. 

Anonymkode: 11d91...b64

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hareena skrev (8 timer siden):

Jeg fikk jobbet i googles egne. Men enkelte funksjoner var ikke tilgjengelig der. Så måtte likevel kjøpe ny for full utnyttelse av excel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snublefot62 skrev (8 timer siden):

Som alle andre her har sagt, alt du kan gjøre i Chrome nettleser UTEN tillegg kan du gjøre på en Chromebook. Veldig mange tillegg fungerer og på Chromebook men da må du sjekke opp i de for å være sikker. 99% sikkert trenger du ikke tillegg.

Men om du har vært i Apple økosystemet i 15 år - hvorfor ikke kjøpe deg en iPad og et tastatur til?

Har en iPad, men hadde lyst til å ha et ekstra alternativ liggende på et av mine arbeidssteder bare for helt enkle oppgaver. Ser at chromebook har en del større skjerm og er veldig billig.

Tror jeg tester det ut ☺️ Er vant til å bruke Google drive. Kun e-post som kan bli en utfordring siden jeg liker å bruke et mailprogram, og ikke webmail. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
kims2000 skrev (På 30.8.2023 den 18.04):

Fikk ikke brukt excel ordentlig, så ble Windows pc her.

Hva savnet du? Hva fikk du ikke gjort o Excel?

Anonymkode: a3355...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg bruke den til å skrive i word  og litt enkel Excel.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hva savnet du? Hva fikk du ikke gjort o Excel?

Fikk ikke laget riktige grafer. Og beregnet internrente og nåverdi på riktig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kims2000 skrev (2 minutter siden):

Fikk ikke laget riktige grafer. Og beregnet internrente og nåverdi på riktig måte.

Ok, men å sette opp feks enkelt personlig regnskap og budsjett, med litt pluss minus og prosent går fint?

Hva betaler en for appene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, kims2000 said:

Og det fungerer ikke i Office 365 heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og det fungerer ikke i Office 365 heller?

Fikk aldri lastet ned excel/word , så måtte bruke de online. Og da var det mange funksjoner som ikke fungerte.  Men helt vanlige ting så er det helt topp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...