Gå til innhold

Mye goder ved å være aleneforsørger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får utvidet barnetrygd og har tilsammen med det og barnebidrag rundt 6000 kr. 

så har jeg lønn alene på 30 000 kr utbetalt.

Sfo er gratis enn så lenge. 

Barnefar har barnet annenhver helg og ferier..Da jobber jeg ekstra og har masse tid med barnet mitt tidlig etter skolen og ellers. 

Mange fordeler. 

Føler dere det og?

Anonymkode: 96a9e...c63

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt er relativt....men bra du er fornøyd.

Anonymkode: 71946...6e3

Skrevet

Bortsett fra for barnet, da. Noen skulle altså ikke hatt barn. 

Anonymkode: 6b4a4...3ec

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Når jeg var alenemor funka det veldig fint ja. Kom tidlig inn på boligmarkedet og jeg tror at det har gjort  en enorm forskjell på økonomien min i dag. Det kan vel ikke sammenlignes med to inntekter. Men så bra at du er fornøyd Ts! 

Anonymkode: 85b21...192

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg får utvidet barnetrygd og har tilsammen med det og barnebidrag rundt 6000 kr. 

Barnefar har barnet annenhver helg og ferier..Da jobber jeg ekstra og har masse tid med barnet mitt tidlig etter skolen og ellers. 

Mange fordeler. 

Føler dere det og?

Synes ikke 6000 i mnd er veldig mye når de skal ha klær, mat, idrett osv

Men fikk vel heller aldri barn for å tjene på det, synes det er fint at de får bo med mor og far og slippe, mine, dine og våres jeg;)

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Bortsett fra for barnet, da. Noen skulle altså ikke hatt barn. 

Anonymkode: 6b4a4...3ec

Er du en av de kanskje? 

Anonymkode: 85b21...192

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde heller ingenting å klage på (mange år siden nå). Jeg klarte meg godt selv om jeg kun fikk minstebidrag og barnetrygd i tillegg til egen lønn. 

Skrevet

Jeg ser at det er fordeler, men jeg ser også at jeg står alene med alle større utgifter, med gleder og bekymringer og når ungene blir 18 forsvinner alt av økonomisk støtte, og man står aleine om å forsøke å støtte dem økonomisk, mens andre med to foreldre får en mye bedre start på voksenlivet økonomisk. 

Anonymkode: db513...eb9

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Uten disse "fordelene" hadde jeg ikke hatt mulighet til å beholde leiligheten min, og nærmest vært personlig konkurs. Er alenemor til to stk på 2 og 4 år, føler meg helt ærlig ikke gode gjør opp for at det skulle vært to inntekter og to foreldre som gjorde denne jobben. Men for all del,  er glad vi har disse støtteordningene.

Anonymkode: 00d2a...b05

• Hjerte 1
Skrevet

Virkelig ikke. Du betaler for alt alene. Hus, strøm, mat, transport etc.  Jeg har hatt mine barn alene uten mulighet for avlastning og minimalt bidrag fra far. Det har på ingen måte vært lukrativt, hverken økonomisk eller å stå alene med omsorgsbelastningen.

Anonymkode: c1504...f2a

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet

Jeg føler ikke at det er så mange «goder» å få som alenemor. Bortsett fra utvidet barnetrygd og et latterlig lite barnebidrag så er det ikke mye lukrativt å ha barn alene for min del. Men man tjener kanskje mer på det hvis man kanskje tjener lite eller er arbeidsløs.

Anonymkode: 5e504...d03

• Liker 2
Skrevet

Tja, alt er relativt ts. Jeg hadde ikle gratis SFO da mitt barn var lite, men det er kanskje noe nytt? Har også stor gjeld etter å ha vært student og alenemor, for jeg kunne jo ikke jobbe i tillegg men utdanning måtte jeg jo ha. Så da ble det gjerne brukt kredittkort i tillegg studielån. Far er heller ikke inne i bildet, så jeg har barnet hele tiden og kan derfor ikke jobbe ekstra i perioder. Jeg hadde hatt det mye enklere økonomisk om vi hadde vært to voksne i husstanden. 

Men bra du er fornøyd, ts.

Anonymkode: 53120...71b

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Det beste med å være alene, er å ha EN voksen som bestemmer/tar avgjørelse i huset.  To stk som sier forskjellige ting er forvirrende. Det er ofte slik. Mamma sier nei, pappa sier ja. Mamma blir irritert på pappa osv… 

Anonymkode: 42b39...c98

• Nyttig 1
Skrevet

Ja. Får også overgangstønad som er fantastisk når barnet er ungt, at det går an å jobbe redusert. Synes dog disse stønaden er velfortjent! Det gjør at man klarer seg og hjelper meg med å kunne være en god mamma-som igjen gagner samfunnet på sikt.

Anonymkode: b540d...ce2

Skrevet

Ikke alle får barnebidrag  selv med lav inntekt. 

Spesielt ikke nå

Anonymkode: 63d70...118

• Liker 2
Skrevet

Prøv når de blir eldre. Ungdomsskole, klær, mobiler, konfirmasjon, Polentur, tannregulering, mopedlappen, lap top, busskort, billappen. Da holder ikke 6000 kr dessverre. Så nei. Det er best å være to.

Anonymkode: 167de...541

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Mange fordeler. 

Føler dere det og?

Jeg har så lav lønn at jeg betaler halv barnehage, altså samme jeg ville betalt med samboer for da hadde vi jo det utgiften. Jeg får ikke barnebidrag, aldri noe avlastning kun for å finne på noe gøy. Det eneste jeg har barnefri til er om jeg må jobbe ekstra. 

Jeg jobber og har 1.5 år av overgangsstønad igjen. På de to har jeg 27k utbetalt i mnd, så med barnetrygd har jeg 31 000 i mnd. 

Husleie, strøm, mat er kjempe dyrt, barn i voksefase - klær er dyrt selv om man kjøper brukt. Om noe ryker på bilen, må ha nye hvitevarer, så koster det. 

Mitt største problem er igrunn ikke økonomien, det er antall timer i døgnet og antall dager i uken. F.eks vinter, jeg må opp kl 5 for å se om det er brøytet. Eller så må jeg selv få vekk nok snø til å komme meg på veien. 

Det jeg må ha tid til ellers: plenklipping, rydding utenfor huset, lett oppussing og vedlikehold - eller penger til hjelp, holde orden på hus, klær, utstyr. Renhold i hjemmet, opprettholde en god standard. Handle, lage gode måltider, følge opp alt med barnehagen. Alt må gjøres alene og som regel må barnet være med. Samtidig er det høye krav på jobb, følge opp og ha energi til det. 

Det er ikke bestandig ting går som planlagt da det styres av trassalder. 

Fordelen er å slippe å bo med en psykisk syk mann. Den største fordelen er at jeg får oppleve hvert sekund med barnet. 

Det er ikke mitt valg å bli enslig med barn, det er vanvittig tøft. Ennå en ulempe er barnet som mangler en farsfigur. 

Anonymkode: 7de36...794

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Det å ikke forholde seg til andre på hverdagsbasis som hvem, hva og hvor ang barnet og oppdragelse synes jeg var fabelaktig. Fått veloppdragne barn som nå er voksne.

Og ser med gru på hvordan der hadde vært hvis man skulle vært to om å oppdra barna. Irritasjonen man kan føle overfor andre voksne m.m ting ikke barn bør oppleve.

Vi hadde ikle flust med penger, men vi hadde flust med kjærlighet.

Anonymkode: 5ec95...580

Skrevet

Tja, jeg klarer meg godt som aleneforsørger, og mottar kun utvider barnetrygd, ikke bidrag osv. Men det er et lite tankekors, jeg og kjæresten tok et lite regnestykke. Hvis vi velger å flytte sammen (noe vi ikke har planer om) så ville vi ha hatt ca 300 000,- mer til overs hvert år. Det er et ganske skremmende regnestykke. 

Anonymkode: 109bb...f3a

• Liker 2
Skrevet

All nattevåk alene, alle ambulanseturer og legebesøk/sykehustimer alene. Men jeg er veldig stolt over hvor fin ei jente hun har blitt.

Anonymkode: 1a517...c78

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...