AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #101 Skrevet 3. september 2023 23 minutter siden, AnonymBruker said: Akkurat, ikke veldig farlige greier,eller hva? Aroma er ofte naturlig smak fra frukten. Konsentrat betyr at vannet er tatt ut for transport,og så puttet tilbake. Ikke så farlig det heller. Poenget mitt er at all mat som blir beskrevet som ultraprosessert ikke er krise å få i seg. Yoghurt blir likestilt med godteri og pølser,fordi det er bearbeidet,men det faktiske næringsinnholdet ikke blir nevnt i den sammenhengen. Det er bedre å spise fruktyoghurt enn godteri,for å si det sånn. Jeg har noen teskjeer du kan få hvis du trenger. Anonymkode: d1405...ac9 Poenget mitt var at gresk yoghurt ikke går innunder ultraprosessert, og at dette alltid vil være et mye bedre valg (du nevnte yoghurt generelt, derav teskjeen). Konsentrat er ikke farlig, det er bare næringsfattig. Selvsagt er det bedre å spise frukt yoghurt enn smågodt. Smågodt er forøvrig ikke mat, og burde ikke være med i slike tester. Anonymkode: 200a4...a11 10
Korsihalsen Skrevet 3. september 2023 #102 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (På 30.8.2023 den 13.17): Hva i all verden får deg til å tro at mat fra bunnen ikke er godt? Tror du folk som unngår ultraprosessert mat bare spiser selleri og gresk yoghurt? Men hvis du syns frossen pizza smaker bedre enn hjemmelaget pizza (fortsatt bunn med hvete, topping med kjøtt, saus, ost osv), så ...vel. Anonymkode: 0e299...495 Ja, det synes jeg 😊
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #103 Skrevet 3. september 2023 2 minutter siden, Korsihalsen said: Ja, det synes jeg 😊 Sånt skjer når man får smaksløkene ødelagt. Vanlig når man spiser mye slik mat Anonymkode: 200a4...a11 8
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #104 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Poenget mitt er at gresk yoghurt er ikke ultraprosessert, men fruktyohgurt er (selv om den er vesentlig mindre prosessert enn piano, f.eks). Så at gresk yoghurt går innunder slike tester, vil jeg gjerne ha link på. Anonymkode: 200a4...a11 I innlegget jeg svarte på skrev du at pianoyoghurt er mye verre en vanlig fruktyoghurt. Begge deler er ultraprossesert, så forskning om ultraprossesert mat gir deg ikke noe belegg for å si det. Gresk yoghurt kan være så mangt, snakker du om naturell type som ikke er tilsatt noe regnes den vel som bare prosessert. En del typer gresk yoghurt er tilsatt fortykningsmiddel (men jeg tror ikke jeg har sett det i Norge) og noen tilsatt smak. (https://oda.com/no/products/8813-synnove-gresk-yoghurt-vanilje/?region_id=000001&&clid=14342128317_126263626996_540275467329&keyword=&gclid=EAIaIQobChMItOCwwMqOgQMVBIVoCR0gng8PEAQYCCABEgJmQvD_BwE&gclsrc=aw.ds ) Anonymkode: 6a900...d03 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #105 Skrevet 3. september 2023 19 minutter siden, AnonymBruker said: I innlegget jeg svarte på skrev du at pianoyoghurt er mye verre en vanlig fruktyoghurt. Begge deler er ultraprossesert, så forskning om ultraprossesert mat gir deg ikke noe belegg for å si det. Gresk yoghurt kan være så mangt, snakker du om naturell type som ikke er tilsatt noe regnes den vel som bare prosessert. En del typer gresk yoghurt er tilsatt fortykningsmiddel (men jeg tror ikke jeg har sett det i Norge) og noen tilsatt smak. (https://oda.com/no/products/8813-synnove-gresk-yoghurt-vanilje/?region_id=000001&&clid=14342128317_126263626996_540275467329&keyword=&gclid=EAIaIQobChMItOCwwMqOgQMVBIVoCR0gng8PEAQYCCABEgJmQvD_BwE&gclsrc=aw.ds ) Anonymkode: 6a900...d03 Jeg vet at begge deler er utraprosessert. Jeg forklarer simpelthen forskjellen på hvordan noe ultraprosessert er mye verre enn andre. Siden yoghurt ble tatt opp på et generelt grunnlag, svarte jeg at ikke all yoghurt var ultraprosessert, og dermed dro inn gresk yoghurt (åpenbart naturell). . Slike matforsikninger er ofte meningsløse fordi de blir for generelle. Ta kjøtt f.eks. De sier at rødt kjøtt er helsefarlig, men har kun forsket på hvem som spiser så og så mye rødt kjøtt, og ikke helheten av kostholdet. Sier seg selv at et stykke biff med grønnsaker ikke er helsefarlig sammenlignet med å spise frossen vegetarpizza og toroposer. Anonymkode: 200a4...a11 4 5
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #106 Skrevet 3. september 2023 46 minutter siden, AnonymBruker said: I innlegget jeg svarte på skrev du at pianoyoghurt er mye verre en vanlig fruktyoghurt. Begge deler er ultraprossesert, så forskning om ultraprossesert mat gir deg ikke noe belegg for å si det. Gresk yoghurt kan være så mangt, snakker du om naturell type som ikke er tilsatt noe regnes den vel som bare prosessert. En del typer gresk yoghurt er tilsatt fortykningsmiddel (men jeg tror ikke jeg har sett det i Norge) og noen tilsatt smak. (https://oda.com/no/products/8813-synnove-gresk-yoghurt-vanilje/?region_id=000001&&clid=14342128317_126263626996_540275467329&keyword=&gclid=EAIaIQobChMItOCwwMqOgQMVBIVoCR0gng8PEAQYCCABEgJmQvD_BwE&gclsrc=aw.ds ) Anonymkode: 6a900...d03 Og hvis det også er slik at tilsetningsstoff som ofte brukes faktisk endrer tarmfloraen vår, så kan det i seg selv være grunn til å rope varsku, da uavhengig av prosesseringsgraden https://forskning.no/mat-og-helse-tarm/tilsetningsstoff-endret-tarmfloraen-hos-mennesker/1941696 Anonymkode: 200a4...a11 1 8
Rosa Dartle Skrevet 3. september 2023 #107 Skrevet 3. september 2023 Godteri og potetgull i helgene. Tacolefser og tacokrydder innimellom. Frokostblanding innimellom. Ellers spiser vi veldig lite prosessert mat.
Matas Skrevet 5. september 2023 #108 Skrevet 5. september 2023 Tråden er ryddet for brukerdebatt og avsporinger. Matas, mod.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #109 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (På 3.9.2023 den 16.16): Jeg vet at begge deler er utraprosessert. Jeg forklarer simpelthen forskjellen på hvordan noe ultraprosessert er mye verre enn andre. Siden yoghurt ble tatt opp på et generelt grunnlag, svarte jeg at ikke all yoghurt var ultraprosessert, og dermed dro inn gresk yoghurt (åpenbart naturell). . Slike matforsikninger er ofte meningsløse fordi de blir for generelle. Ta kjøtt f.eks. De sier at rødt kjøtt er helsefarlig, men har kun forsket på hvem som spiser så og så mye rødt kjøtt, og ikke helheten av kostholdet. Sier seg selv at et stykke biff med grønnsaker ikke er helsefarlig sammenlignet med å spise frossen vegetarpizza og toroposer. Anonymkode: 200a4...a11 Nei planteyogurt er ikke være enn yoghurt lagd av kumelk med frukt. Anonymkode: 27676...fcd
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #110 Skrevet 5. september 2023 Spiser ikke prosessert mat. Anonymkode: 91129...715
Ebbeliten Skrevet 5. september 2023 #111 Skrevet 5. september 2023 Baker brød hver dag. Lager det aller meste av hverdagsmaten fra bunn. Prøver å unngå raske løsninger. Dyrker en del grønnsaker og frukt/bær til eget forbruk. Safter og sylter. Plukker blåbær, tyttebær og sopp som konserveres på ulike måter. Men det er absolutt ikke sånn at jeg unngår ultraprosesserte matvarer for enhver pris, nei. Er ingen fanatiker pånoe vis. Syns bare matlaging og konservering er moro å holde på med. Alt med måte. 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #112 Skrevet 5. september 2023 32 minutter siden, AnonymBruker said: Nei planteyogurt er ikke være enn yoghurt lagd av kumelk med frukt. Anonymkode: 27676...fcd Soya yoghurt naturell: Vann, avskallede Soyabønner (7,9%), sukker, trikalsiumsitrat, stabilisator (pektin), surhetsregulerende midler (natriumsitrat, sitronsyre), aroma, havsalt, antioksidanter (tokoferolekstrakt, askorbylpalminat), yoghurtkulturer (s. thermophilus, l. bulgaricus), vitaminer (b12, d2) Tine yoghurt naturell: Helmelk, skummetmelkpulver, yoghurtkultur Soyagurt on the go: Vann, avskallede Soyabønner (10,3%), pasjonsfrukt (10%) (fra juicekonsentrat (6%) og pure (4%)), , sukker, stabilisatorer (pektin, guarkjernemel), maisstivelse, surhetsregulerende midler (natriumsitrat, sitronsyre), trikalsiumsitrat, naturlig aroma, havsalt, frukt- og plantekonsentrat (saflor, sitron), antioksidanter (tokoferolrikt ekstrakt, fettsyreester av askorbinsyre), vitaminer (b12, d2), yoghurtkulturer (s. thermophilus, l. bulgaricus) Tine vaniljeyoghurt: Helmelk, 5 % sukker, skummetmelkpulver, vaniljeekstrakt, aroma, yoghurtkultur, vaniljefrø Anonymkode: 200a4...a11 4 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #113 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Soya yoghurt naturell: Vann, avskallede Soyabønner (7,9%), sukker, trikalsiumsitrat, stabilisator (pektin), surhetsregulerende midler (natriumsitrat, sitronsyre), aroma, havsalt, antioksidanter (tokoferolekstrakt, askorbylpalminat), yoghurtkulturer (s. thermophilus, l. bulgaricus), vitaminer (b12, d2) Tine yoghurt naturell: Helmelk, skummetmelkpulver, yoghurtkultur Soyagurt on the go: Vann, avskallede Soyabønner (10,3%), pasjonsfrukt (10%) (fra juicekonsentrat (6%) og pure (4%)), , sukker, stabilisatorer (pektin, guarkjernemel), maisstivelse, surhetsregulerende midler (natriumsitrat, sitronsyre), trikalsiumsitrat, naturlig aroma, havsalt, frukt- og plantekonsentrat (saflor, sitron), antioksidanter (tokoferolrikt ekstrakt, fettsyreester av askorbinsyre), vitaminer (b12, d2), yoghurtkulturer (s. thermophilus, l. bulgaricus) Tine vaniljeyoghurt: Helmelk, 5 % sukker, skummetmelkpulver, vaniljeekstrakt, aroma, yoghurtkultur, vaniljefrø Anonymkode: 200a4...a11 Kolonihagen naturell Vann (73 %), kokos* (22 %), tapiokastivelse* (5 %), salt, stabilisator (E 410*), melkesyrekultur (vegansk). *økologisk Q meieriene skogsbæryoghurt Melk3 % fett,Sukker* 3 % ,Melkeproteiner,Jordbærpuré 2 % ,Bringebærpuré 2 % ,Bjørnebærjuicekonsentrat ,Blåbærjuicekonsentrat ,Hvit druejuicekonsentrat Oligofruktose,Modifisert stivelse ,Pektin ,Naturlig aroma ,Gulrot- og solbærkonsentrat ,Johannesbrødkjernemel ,Laktase Anonymkode: 27676...fcd
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #114 Skrevet 5. september 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Kolonihagen naturell Vann (73 %), kokos* (22 %), tapiokastivelse* (5 %), salt, stabilisator (E 410*), melkesyrekultur (vegansk). *økologisk Q meieriene skogsbæryoghurt Melk3 % fett,Sukker* 3 % ,Melkeproteiner,Jordbærpuré 2 % ,Bringebærpuré 2 % ,Bjørnebærjuicekonsentrat ,Blåbærjuicekonsentrat ,Hvit druejuicekonsentrat Oligofruktose,Modifisert stivelse ,Pektin ,Naturlig aroma ,Gulrot- og solbærkonsentrat ,Johannesbrødkjernemel ,Laktase Anonymkode: 27676...fcd Du kan jo ikke sammenligne en naturell med en som er tilsatt smak Anonymkode: 200a4...a11 8
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #115 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du kan jo ikke sammenligne en naturell med en som er tilsatt smak Anonymkode: 200a4...a11 Nettopp. Så begynn å les før du siterer 🤦🏼♀️ Anonymkode: 27676...fcd
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #116 Skrevet 6. september 2023 10 hours ago, AnonymBruker said: Nettopp. Så begynn å les før du siterer 🤦🏼♀️ Anonymkode: 27676...fcd Du forstod ikke at jeg satte planteyoghurt og vanlig yoghurt opp mot hverandre i 2 forskjellige omganger? Først soya naturell vs Tine naturell. Så en variant av soyayoghurt med smak, vs en Tine med vanilje Anonymkode: 200a4...a11 6
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #117 Skrevet 6. september 2023 Dessverre alt for mye ultraprosessert mat, får i meg det daglig. Ønsker å kutte ned, men litt vanskelig. Middagen er stort sett fra bunnen og brød 🙂 Anonymkode: 9548c...ca3
Gjest Noskapin Skrevet 8. september 2023 #118 Skrevet 8. september 2023 Spiser daglig: Grovbrød (100% fra Rema), mager tubeost, Husman knekkebrød, kyllingfilet-pålegg. (noe salami også, men ikke daglig), Jeg vil tro at Plantego-pålegget (avocado og paprika-typene) regens som ultraprosessert. Jeg liker å lage Wraps, den er vel UP. Samme med hvitløksdressingen. Saltredusert soyasus. Av og til litt margarin på brødmat. Skivet gulost havner vel på "fy-lista", samme med lett-Philadelphia. Til middag går det mye i svine og kyllingfilet, så noen ganger er det godt med f.eks pølse, eller burger, og 3-4 ganger i mnd, kjører jeg frossenpizza (kjører da Grandis med tynn bunn med en salat til forrett) Sikkert noe mer også, men tenker det går fint. Har ikke tid til (eller vil ikke bruke tid) til å lage så mye fra scracth, annet enn syltetøy. Klarer ikke kjøpesyltetøy, det hjemmelaga er sukkerfritt (med unntak av det bittelille som er i fryse/syltepulver)... og hjemmesnekra sylt lager seg jo nesten selv.. (slev om det tar litt tid å kutte eplebiter)... bæra tiner jo mens jeg gjør andre ting. Jeg verken røyker eller snuser. Er totalavhold. Spiser lite snop, drikker minimalt med juice/brus/saft. Trimmer/trener/går tur/er ute i naturen i snitt 5 ganger i uka året rundt (fra 1 1/2 - 10-12 timer pr økt). Har delvis fysisk jobb, Spiser solide mengder frukt og grønt, og (kanskje i overkant?) med nøtter og frø. Hatt samme vekt (perfekt) i over 20 år. Sover godt, ikke noe stress og tjas. Masse energi og kroppen fungerer optimalt)
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #119 Skrevet 8. september 2023 20 minutter siden, Noskapin said: Spiser daglig: Grovbrød (100% fra Rema), mager tubeost, Husman knekkebrød, kyllingfilet-pålegg. (noe salami også, men ikke daglig), Jeg vil tro at Plantego-pålegget (avocado og paprika-typene) regens som ultraprosessert. Jeg liker å lage Wraps, den er vel UP. Samme med hvitløksdressingen. Saltredusert soyasus. Av og til litt margarin på brødmat. Skivet gulost havner vel på "fy-lista", samme med lett-Philadelphia. Til middag går det mye i svine og kyllingfilet, så noen ganger er det godt med f.eks pølse, eller burger, og 3-4 ganger i mnd, kjører jeg frossenpizza (kjører da Grandis med tynn bunn med en salat til forrett) Sikkert noe mer også, men tenker det går fint. Har ikke tid til (eller vil ikke bruke tid) til å lage så mye fra scracth, annet enn syltetøy. Klarer ikke kjøpesyltetøy, det hjemmelaga er sukkerfritt (med unntak av det bittelille som er i fryse/syltepulver)... og hjemmesnekra sylt lager seg jo nesten selv.. (slev om det tar litt tid å kutte eplebiter)... bæra tiner jo mens jeg gjør andre ting. Jeg verken røyker eller snuser. Er totalavhold. Spiser lite snop, drikker minimalt med juice/brus/saft. Trimmer/trener/går tur/er ute i naturen i snitt 5 ganger i uka året rundt (fra 1 1/2 - 10-12 timer pr økt). Har delvis fysisk jobb, Spiser solide mengder frukt og grønt, og (kanskje i overkant?) med nøtter og frø. Hatt samme vekt (perfekt) i over 20 år. Sover godt, ikke noe stress og tjas. Masse energi og kroppen fungerer optimalt) Alt dette, foruten knekkebrødet, er ultraprosessert. Om brødet er det, avhenger av ingrediensene, men mye brød er UP. Vanlig gulost er ikke ultraprosessert, mens pølser/salami og frossenpizza er. Philadelhia naturell er ikke UP. Det er litt misforstått at mat fra bunnen er veldig tidkrevende Jeg tror også det er helheten av ting som er viktig. Å holde seg unna tobakk og alkohol, samt være i aktivitet, er kjempeviktig. Og hvis man har en god balanse mellom ren mat og litt ultraprosessert, så går det nok bra for folk flest. Anonymkode: 200a4...a11 1 5
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #120 Skrevet 8. september 2023 Vi skal ikke ta helt av her Noskapin skrev (1 time siden): Spiser daglig: Grovbrød (100% fra Rema), mager tubeost, Husman knekkebrød, kyllingfilet-pålegg. (noe salami også, men ikke daglig), Jeg vil tro at Plantego-pålegget (avocado og paprika-typene) regens som ultraprosessert. Jeg liker å lage Wraps, den er vel UP. Samme med hvitløksdressingen. Saltredusert soyasus. Av og til litt margarin på brødmat. Skivet gulost havner vel på "fy-lista", samme med lett-Philadelphia. Til middag går det mye i svine og kyllingfilet, så noen ganger er det godt med f.eks pølse, eller burger, og 3-4 ganger i mnd, kjører jeg frossenpizza (kjører da Grandis med tynn bunn med en salat til forrett) Sikkert noe mer også, men tenker det går fint. Har ikke tid til (eller vil ikke bruke tid) til å lage så mye fra scracth, annet enn syltetøy. Klarer ikke kjøpesyltetøy, det hjemmelaga er sukkerfritt (med unntak av det bittelille som er i fryse/syltepulver)... og hjemmesnekra sylt lager seg jo nesten selv.. (slev om det tar litt tid å kutte eplebiter)... bæra tiner jo mens jeg gjør andre ting. Jeg verken røyker eller snuser. Er totalavhold. Spiser lite snop, drikker minimalt med juice/brus/saft. Trimmer/trener/går tur/er ute i naturen i snitt 5 ganger i uka året rundt (fra 1 1/2 - 10-12 timer pr økt). Har delvis fysisk jobb, Spiser solide mengder frukt og grønt, og (kanskje i overkant?) med nøtter og frø. Hatt samme vekt (perfekt) i over 20 år. Sover godt, ikke noe stress og tjas. Masse energi og kroppen fungerer optimalt) Du har et helt fint kosthold selv om mye av det du spiser er ultraprosessert. Det er mye viktigere at du er såpass aktiv, slank og frisk enn at du spiser noe ferdigmat. Et av de viktigste problemene med ultraprosessert mat er at den trigger lysten til å spise mer, man blir ikke så mett av en Grandis enn av et måltid hvor alt er laget fra bunnen hvor man har renere råvarer og mer tyggemotstand. Så det er mer konsekvensene av UP som er farlige - nemlig overvekt. Når du ikke sliter med overspising og lever så aktivt, totalavholds og godterifritt som du gjør så gjør det ingenting om pålegget ditt inneholder noen E-stoffer. De som spiser mat laget fra bunnen av men "skeier ut" med smågodt i helgen (bare e-stoffer og null næringsverdi) får i seg vel så mye UP-mat som deg. Anonymkode: 545b6...8b9 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå