Gå til innhold

Hvor mye ultraprosessert mat spiser dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo jeg kan, og har. Men når du drar inn sånne idiotiske paraleller så...

Kjøttdeig som bare består av kjøttdeig er ikke ultraprosessert. Leverpostei som består av følgende, er åpenbart ultraprosessert.

Vann, svinelever (31 %), kjakeflesk av svin (31 %), potetstivelse, dekstrose (mais), salt, gjærekstrakt, hydrolyserte maisproteiner, aroma, solsikkeolje, løk, krydder (inkl. paprika), eddik, tomatpuré, stabilisator/emulgator e410, e412, e415, e1422, konserveringsmiddel e250, antioksidant e315.

Hjemmelaget mat er ikke ultraprosessert, med mindre ingrediensene du bruker er det. 

Du får la være å forstå at det er ultraprosessert og har det motsatte av helsefordeler. Du får gaffle i deg kneip med rekesalat og grandiosa hver dag og tenke at det ikke betyr noe. Du får bare syns det er snobbete å bry seg om hva man putter i kroppen sin. 

Og hvis du skal dra inn forskning, her har du det med teskje:

https://ncf.no/glutenfri-mat/kosthold-og-ernering/ultraprosessert-mat-verre-enn-sitt-rykte-#:~:text=Flere studier viser at inntaket,en 12 % økning i kreftrisikoen.

https://forskning.no/mat-ntb/ultraprosessert-mat-oker-risikoen-for-kreft-mener-forskere/2202124

https://www.dagbladet.no/nyheter/ny-studie-oker-kreftrisikoen/78371701

https://www.imperial.ac.uk/news/242892/ultra-processed-foods-linked-increased-risk-cancer/#:~:text=The study found that higher,with ovarian and breast cancers.

Anonymkode: 0e299...495

Jeg kan da i det minste trekke den konklusjonen at man blir i dårlig humør av å spise "sunt", eller muligens vegansk... 😅

apropos, er ikke mye av veganforet "UP" ?

• Liker 2
Skrevet
Tiuren skrev (1 minutt siden):

Jeg kan da i det minste trekke den konklusjonen at man blir i dårlig humør av å spise "sunt", eller muligens vegansk... 😅

Hvis en velger up varer fra butikken er det jo det. Om man lager selv av rene råvarer er det ikke det. 

Anonymkode: 683e9...d00

• Liker 4
Skrevet
Tiuren skrev (9 timer siden):

Mat fra bunnen er ikke "sunt", det er sunt. Og man kan forøvrig lage mer usunn mat fra bunnen også, men som er uten en mengde tilsetningsstoffer og aroma. Dermed fortsatt mye sunnere enn ultraprosessert.

Mye ultraprosessert mat har ingredienser som trigger hjernens belønningssystem, som da nærer avhengighet og cravings. Dvs hvis du kutter ut denne typen mat, så er det relativt vanlig å få abstinenser og dårlig humør. Dette er midlertidig. 

• Liker 8
Skrevet
Tiuren skrev (9 timer siden):

Ferdigprodukter som er plantebasert har også en del ultraprosesserte alternativer, noen mer prosesserte enn andre. Disse er heller ikke sunne. Plantebasert mat er lett å lage fra bunnen, på lik linje som annen type mat. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Whole foods plant based, eller plantebasert hel mat på norsk.

Anonymkode: 6a900...d03

Plantebasert blir ikke helt riktig da det kun sier noe om at man ikke spiser animalier :) 

Anonymkode: 9d781...232

Skrevet

Så og si hver dag. Det bekymrer meg null og niks.

Anonymkode: 905ff...678

• Liker 2
Skrevet

Hver dag.

Anonymkode: 144f9...515

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Har dere kuttet ut ultraprossesert mat? Eller minsket inntaket? Det sies at befolkningen i snitt kjøper 60% ultraprosseserte produkter. Stemmer det for deg? 

Her prøver vi å spise mest mulig råvarebasert, men er ikke helt i mål. Blir fremdeles noe godteri og Stabburet leverpostei. Men er på god vei 😊 Lager isen selv, baker stort sett brød selv, og har byttet ut youghurt med smak til tyrkisk youghurt. 

Anonymkode: bfb2a...090

Sikkert 95% av det jeg får i meg, nei 98.

Kutter ikke ut god mat, ren mat får helsefanatikerne ta seg av. 

Endret av Korsihalsen
  • Liker 1
Skrevet

Sikkert alt for mye. Middagene mine er ofte rene (ren fisk/kjøtt og grønt, ikke sauser og sånt).  Men pålegg og snacks. Jeg spiser en del snop og brus så...jaja

Anonymkode: c88e5...75b

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Plantebasert blir ikke helt riktig da det kun sier noe om at man ikke spiser animalier :) 

Hæ? Wfpd betyr nettopp det at man spiser plantebasert, og da mat fra bunnen og ikke prosessert. 

• Nyttig 1
Skrevet
Korsihalsen skrev (12 minutter siden):

Sikkert 95% av det jeg får i meg, nei 98.

Kutter ikke ut god mat, ren mat får helsefanatikerne ta seg av. 

Hva i all verden får deg til å tro at mat fra bunnen ikke er godt? Tror du folk som unngår ultraprosessert mat bare spiser selleri og gresk yoghurt? Men hvis du syns frossen pizza smaker bedre enn hjemmelaget pizza (fortsatt bunn med hvete, topping med kjøtt, saus, ost osv), så ...vel. 

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet
Tiuren skrev (18 timer siden):

Har du lest artikkelen, det sier fortsatt lite om hvorfor vi bør unngå det og hva det er. 

image.png.96e1086e8b5f532e6b41dfc5dbd4ff27.png

Det finnes mye forskning på ultraprossesert mat, det er jo bare å Google å lese seg opp selv. 

Det er også en grunn til at dette har blitt ett hett tema det siste året. Både kliniske ernæringsfysiologer, ernæringsbiologer o.l har om alt dette på studiene sine nå. F.eks Marit Kolby som har en master i ernæringsbio er en offentlig talsperson for UP mat og har gitt ut en veldig fin bok om tematikken, anbefales. Eller Wolfgang Wee sine podkastepisoder med Marit er også veldig fine ☺️

Anonymkode: 5b951...523

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hæ? Wfpd betyr nettopp det at man spiser plantebasert, og da mat fra bunnen og ikke prosessert. 

Det stemmer at wfpb betyr det,men om man sier at man spiser plantebasert betyr ikke det at man automatisk lager alt fra bunn.Ergo er ikke wfpb og plantebasert det samme.

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det stemmer at wfpb betyr det,men om man sier at man spiser plantebasert betyr ikke det at man automatisk lager alt fra bunn.Ergo er ikke wfpb og plantebasert det samme.

Det var derfor jeg skrev "hel mat". Wfpb er jo en forkortelse for whole food plant based, så det er bare å oversette det til norsk.

Anonymkode: 6a900...d03

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Herregud. Wfpd er forkortelse for whole foods plant based. 

• Nyttig 6
Skrevet

Absolutt ingenting ultraprosessert mat i hverdagen. Jeg spiser carnivore, altså bare animalsk. I dag spiste jeg hjemmelagde kjøttkaker (med lever) i fløtesaus. Tre barn (3, 5 og 7 år) og tre voksne spiste også og alle forsynte seg mange ganger og var enige om at dette var fantastisk godt. Mora deres hadde aldri trodd at det skulle være så lett å få barna til å spise lever, så den oppskrifta ville hun gjerne ha. :) 

Anonymkode: a7289...e9f

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Absolutt ingenting ultraprosessert mat i hverdagen. Jeg spiser carnivore, altså bare animalsk. I dag spiste jeg hjemmelagde kjøttkaker (med lever) i fløtesaus. Tre barn (3, 5 og 7 år) og tre voksne spiste også og alle forsynte seg mange ganger og var enige om at dette var fantastisk godt. Mora deres hadde aldri trodd at det skulle være så lett å få barna til å spise lever, så den oppskrifta ville hun gjerne ha. :) 

Spennende. Jeg levde på plantebasert mat i veldig mange år, spiste mye såkalt fullverdige proteinkilder blabla, men fikk ødelagt helse på sikt. Ser flere har gjort helomvending og gått fra dèt til carnivore, og blitt friskere enn noensinne. Selv om det stritter i mot i hodet (og hjertet), så er det likevel interessant å høre andres erfaringer rundt det. 

Jeg spiser litt kjøtt, fisk, og egg igjen, men tar også tilskudd av innmat (takler ikke å spise det :ler:), og det har vært helt vanvittig bra. Hvor lenge har du levd sånn, og hva fikk deg til å ta den veien?

• Liker 3
  • Hjerte 7
Skrevet

Sikkert for mye. Siden jeg har en funksjonsnedsettelse, så er enkelte dager det å velge lette og ultraprosesserte løsninger være forskjellen på om jeg får laga meg mat selvstendig eller ikke. Helt ærlig, hva hadde andre valgt? Ikke skjemmes jeg heller. 

Syns store deler av "nei til ultraprosessering"- gjengen oser av ableisme og privilegier når de uttaler seg om hvordan man jo bare kan velge å spise. Selv om jeg naturligvis, som de fleste andre, i en ideell verden, skjønner poenget og langt på vei kan være enig i deler av budskapet. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

Vårt kosthold i hverdagen er fri for ultraprosseserte produkter. Vi spiser wfpb( har ikke noe godt norsk ord) Vi lager egen havremelk,egen yoghurt,eget pålegg,baker brød og middager er lagt fra bunn av.men om ungene f.eks skal på grilling i skogen kan vi fint sende med en pakke veganske pølser og en pose marshmallows  uten at vi ser på det som noe stort problem. Det samme gjelder også om vi er invitert bort,er på tur osv :) 

Eller et godt ord i det hele tatt...? For wfpb er jo ikke akkurat selvforklarende.

Anonymkode: a2a43...54a

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Spennende. Jeg levde på plantebasert mat i veldig mange år, spiste mye såkalt fullverdige proteinkilder blabla, men fikk ødelagt helse på sikt. Ser flere har gjort helomvending og gått fra dèt til carnivore, og blitt friskere enn noensinne. Selv om det stritter i mot i hodet (og hjertet), så er det likevel interessant å høre andres erfaringer rundt det. 

Jeg spiser litt kjøtt, fisk, og egg igjen, men tar også tilskudd av innmat (takler ikke å spise det :ler:), og det har vært helt vanvittig bra. Hvor lenge har du levd sånn, og hva fikk deg til å ta den veien?

Jeg hører også om veldig mange som har fått helsa ødelagt av plantebasert og går over til carnivore for å få helsa på rett kjøl igjen. Jeg kommer heldigvis ikke fra en plantebasert bakgrunn, men jeg fikk ødelagt helsa nok av norsk husmannskost med mye toro og sånt. Jeg tør ikke tenke på hvor ille det hadde vært hvis jeg hadde vært veganer...

Jeg spiste keto i ca 10 år og var fornøyd med det og fikk betydelig bedre helse av det. Så hørte jeg om carnivore av en av mine keto-venner og begynte å lære mer om det. Jeg leste og leste og jeg fant ikke mye vitenskap som talte imot det. Jeg byttet gradvis over og brukte opp alle keto-matvarene som mandelmel, fiberhusk, sukrin, sukrinsirup osv. Jeg liker ikke å kaste mat.

Jeg har nå spist carnivore i 3 år og trives veldig godt. Jeg takler heller ikke å spise innmat, det var derfor jeg ble veldig positivt overrasket over at kjøttkaker med 1 del lever og 2 deler kjøttdeig hadde null smak av lever. Leveren lå i melk over natta, kjøttkakene ble stekt i ovn og så kokt i sausen på lav temperatur i noen timer. Jeg smakte på kjøttkakene da de bare var stekt og da smakte de lite lever, men de smakte lever og jeg sleit med å spise dem. Men kokt i sausen noen timer var det absolutt ingen leversmak!

Men jeg spiser lever hver dag. Jeg kutter av noen små biter rå lever og svelger hel med munnen full av vann. Dette trikset leste jeg her på forumet og det funker faktisk. Når jeg ikke er hjemme, så tar jeg noen piller av tørket innmat fra Nordic Kings supplement.

• Liker 1
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...