AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #21 Skrevet 29. august 2023 er salatbaren på meny/rema1000 også ultraprosessert? de er kanskje spraya med noe for å ha lengre holdbarhet.. Anonymkode: ad63d...002
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #22 Skrevet 29. august 2023 Vårt kosthold i hverdagen er fri for ultraprosseserte produkter. Vi spiser wfpb( har ikke noe godt norsk ord) Vi lager egen havremelk,egen yoghurt,eget pålegg,baker brød og middager er lagt fra bunn av.men om ungene f.eks skal på grilling i skogen kan vi fint sende med en pakke veganske pølser og en pose marshmallows uten at vi ser på det som noe stort problem. Det samme gjelder også om vi er invitert bort,er på tur osv Anonymkode: 9d781...232 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #23 Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vårt kosthold i hverdagen er fri for ultraprosseserte produkter. Vi spiser wfpb( har ikke noe godt norsk ord) Vi lager egen havremelk,egen yoghurt,eget pålegg,baker brød og middager er lagt fra bunn av.men om ungene f.eks skal på grilling i skogen kan vi fint sende med en pakke veganske pølser og en pose marshmallows uten at vi ser på det som noe stort problem. Det samme gjelder også om vi er invitert bort,er på tur osv Anonymkode: 9d781...232 Hva er wfpb? Anonymkode: 683e9...d00 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #24 Skrevet 29. august 2023 Veldig lite ultraprossessert her. Planterømme av og til og noe snacks innimellom. Synes ikke ferdigmiddager smaker noe godt lenger. Anonymkode: 83745...99f
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #25 Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hva er wfpb? Anonymkode: 683e9...d00 Whole foods plant based, eller plantebasert hel mat på norsk. Anonymkode: 6a900...d03
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #26 Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): er salatbaren på meny/rema1000 også ultraprosessert? de er kanskje spraya med noe for å ha lengre holdbarhet.. Anonymkode: ad63d...002 De skal ikke spraye salatbaren med noe for at den skal holde seg. Men skinkebiter og sånn er sikkert ultraprosessert. Anonymkode: 71135...dc9 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #27 Skrevet 29. august 2023 Tiuren skrev (58 minutter siden): Har du lest artikkelen, det sier fortsatt lite om hvorfor vi bør unngå det og hva det er. Industriprodusert mat, med flere ingredienser enn "normalt". https://snl.no/ultraprosessert_mat#:~:text=Ultraprosessert mat%2C industriprodusert mat med,%2C kakemiks%2C margarin og sjokolademelk) Prosessert mat: varmrøkt makrell Ultraprosessert mat: leverpostei Anonymkode: 0e299...495 2 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #28 Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): er salatbaren på meny/rema1000 også ultraprosessert? de er kanskje spraya med noe for å ha lengre holdbarhet.. Anonymkode: ad63d...002 Kommer an på hvilken del av salatbaren. Agurk, salat, tomat, løk osv, er ikke prosessert. Men kremet pasta, falafel, nachos og de greiene der, veldig prosessert. Anonymkode: 0e299...495 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #29 Skrevet 29. august 2023 Jeg spiser nok mindre enn gjennomsnittet, men fortsatt for mye. Spiser kun økologisk brød og egg. Spiser mye grønt og nøtter. Men i en hektisk hverdag blir det av og til kjøttdeigretter med ferdigsaus til middag. Spiser derimot lite søtt og aldri brus eller annen søtet drikke. Har fått finere hud etter jeg ble oppmerksom på hva jeg får i meg ila en dag. Anonymkode: 5ef57...324 1
c_buk Skrevet 29. august 2023 #30 Skrevet 29. august 2023 Veldig lite. Hvis noe så blir det kanskje noe snacks annenhver uke og noe vin til helga (om det teller som ultraprosessert). Så vet jeg ikke om f.eks tofu eller ost er ultraprosessert). Da kan vi kanskje legge til 2-3 måltider i uka.
Lill3My Skrevet 29. august 2023 #31 Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har dere kuttet ut ultraprossesert mat? Eller minsket inntaket? Det sies at befolkningen i snitt kjøper 60% ultraprosseserte produkter. Stemmer det for deg? Her prøver vi å spise mest mulig råvarebasert, men er ikke helt i mål. Blir fremdeles noe godteri og Stabburet leverpostei. Men er på god vei 😊 Lager isen selv, baker stort sett brød selv, og har byttet ut youghurt med smak til tyrkisk youghurt. Anonymkode: bfb2a...090 Mest mulig "ren" mat her også. De få tingene som ikke er ren mat er typisk fiskekaker (men velger nå de med hele 92% fisk og da er det jo begrenset hvor mye annet det kan være i dem) og tyggegummi. Tidligere spiste jeg mye Skyr, trodde ikke det var ultraprossesert. Nå går det heller i gresk yoghurt og cottage cheese. 1
Tiuren Skrevet 29. august 2023 #32 Skrevet 29. august 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Industriprodusert mat, med flere ingredienser enn "normalt". https://snl.no/ultraprosessert_mat#:~:text=Ultraprosessert mat%2C industriprodusert mat med,%2C kakemiks%2C margarin og sjokolademelk) Prosessert mat: varmrøkt makrell Ultraprosessert mat: leverpostei Anonymkode: 0e299...495 1 hour ago, AnonymBruker said: Industriprodusert mat, med flere ingredienser enn "normalt". https://snl.no/ultraprosessert_mat#:~:text=Ultraprosessert mat%2C industriprodusert mat med,%2C kakemiks%2C margarin og sjokolademelk) Prosessert mat: varmrøkt makrell Ultraprosessert mat: leverpostei Anonymkode: 0e299...495 Hvorfor regner du leverpostei som ultraprossesert mat, og hvorfor havner frokostblanding der og? Det står da uttrykkelig i artikkelen at det ikke er vitenskapelig bevist at ultraprossesert mat er en helserisiko, og de siste årene har jeg lært at man ikke fornekter vitenskapen (tenk på Covid/vaksine/klima fornektere). 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #33 Skrevet 29. august 2023 Har veldig lite UP mat i hus som jeg spiser, eneste jeg kommer på er majones som jeg spiser veldig sjeldent. Men er ikke fanatisk, får jeg servert noe så spiser jeg det. Men handler det veldig sjeldent selv. Har slitt lenge med magen og endelig blitt god, merka i ferien at når det skle litt ut med mye sukker og diverse at kroppen blir helt i ulage. Anonymkode: d9d91...11e 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #34 Skrevet 29. august 2023 Tiuren skrev (9 minutter siden): Hvorfor regner du leverpostei som ultraprossesert mat, og hvorfor havner frokostblanding der og? Det står da uttrykkelig i artikkelen at det ikke er vitenskapelig bevist at ultraprossesert mat er en helserisiko, og de siste årene har jeg lært at man ikke fornekter vitenskapen (tenk på Covid/vaksine/klima fornektere). Du får lese ingrediensene til leverpostei og f.eks coco pops og kellogs all bran, og gjøre regnestykket selv. Å dra inn vaksinenekting o.l i diskusjonen blir for dumt til at jeg ikke gidder å svare mer. Anonymkode: 0e299...495 9 1
Tiuren Skrevet 29. august 2023 #35 Skrevet 29. august 2023 9 minutter siden, AnonymBruker said: Du får lese ingrediensene til leverpostei og f.eks coco pops og kellogs all bran, og gjøre regnestykket selv. Å dra inn vaksinenekting o.l i diskusjonen blir for dumt til at jeg ikke gidder å svare mer. Anonymkode: 0e299...495 Gidder ikke = kan ikke.... Er kjøttdeig ultraprossesert? Hva med leverposteien jeg lager selv? Forholder du deg til forskning eller meninger og følelser, om jeg mente covidvaksine var skadelig og forskning viste noe annet så fornekter jeg vitenskapen. Det er akkurat det dere kostoldsfanatikere/kostholdssnobber gjør og. 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #36 Skrevet 29. august 2023 43 minutter siden, Tiuren said: Hvorfor regner du leverpostei som ultraprossesert mat, og hvorfor havner frokostblanding der og? Det står da uttrykkelig i artikkelen at det ikke er vitenskapelig bevist at ultraprossesert mat er en helserisiko, og de siste årene har jeg lært at man ikke fornekter vitenskapen (tenk på Covid/vaksine/klima fornektere). At "forskning ikke har vist at det er skadelig" er ikke det samme som at "forskning har vist at det ikke er skadelig." Før forskning viste hvor skadelig det er å røyke, var det heldigvis enkelte som lot være å røyke likevel, fordi de hadde rimelig god grunn til å anta at det var skadelig, ved å bruke sunn fornuft. Det gjenstår mye forskning på prosessert og ultraprosessert mat. Personlig tar jeg ikke sjansen på å vente på at alt det rare man får kjøpt i matbutikken skal bli frikjent av en grundig metaanalyse som utvetydig slår noe fast. Jeg holder meg fortrinnsvis til mat som ligner mest mulig på det våre tipp-tipp-tipp-tipp-tipp-oldeforeldre ville gjenkjent som mat og spist. Anonymkode: 67273...21a 1 5
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #37 Skrevet 29. august 2023 Tiuren skrev (24 minutter siden): Gidder ikke = kan ikke.... Er kjøttdeig ultraprossesert? Hva med leverposteien jeg lager selv? Forholder du deg til forskning eller meninger og følelser, om jeg mente covidvaksine var skadelig og forskning viste noe annet så fornekter jeg vitenskapen. Det er akkurat det dere kostoldsfanatikere/kostholdssnobber gjør og. Men så klart er ikke leverposteien du lager selv ultraprosessert da vet du jo ikke hva up vil si? Og kjøttdeigen er prosessert ikke up. Med mindre det er mye konserveringsmidler i den og slikt da det har jeg ikke sjekka. Anonymkode: 683e9...d00 6
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #38 Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men så klart er ikke leverposteien du lager selv ultraprosessert da vet du jo ikke hva up vil si? Og kjøttdeigen er prosessert ikke up. Med mindre det er mye konserveringsmidler i den og slikt da det har jeg ikke sjekka. Anonymkode: 683e9...d00 * Hvis du bruker rene ingredienser i den leverposteien da. Og ikke har i diverse fyllstoff som man som regel bare finner bak på ingredienslisten på up-produkter. Anonymkode: 683e9...d00 3
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #39 Skrevet 29. august 2023 Tiuren skrev (20 minutter siden): Gidder ikke = kan ikke.... Er kjøttdeig ultraprossesert? Hva med leverposteien jeg lager selv? Forholder du deg til forskning eller meninger og følelser, om jeg mente covidvaksine var skadelig og forskning viste noe annet så fornekter jeg vitenskapen. Det er akkurat det dere kostoldsfanatikere/kostholdssnobber gjør og. Jo jeg kan, og har. Men når du drar inn sånne idiotiske paraleller så... Kjøttdeig som bare består av kjøttdeig er ikke ultraprosessert. Leverpostei som består av følgende, er åpenbart ultraprosessert. Vann, svinelever (31 %), kjakeflesk av svin (31 %), potetstivelse, dekstrose (mais), salt, gjærekstrakt, hydrolyserte maisproteiner, aroma, solsikkeolje, løk, krydder (inkl. paprika), eddik, tomatpuré, stabilisator/emulgator e410, e412, e415, e1422, konserveringsmiddel e250, antioksidant e315. Hjemmelaget mat er ikke ultraprosessert, med mindre ingrediensene du bruker er det. Du får la være å forstå at det er ultraprosessert og har det motsatte av helsefordeler. Du får gaffle i deg kneip med rekesalat og grandiosa hver dag og tenke at det ikke betyr noe. Du får bare syns det er snobbete å bry seg om hva man putter i kroppen sin. Og hvis du skal dra inn forskning, her har du det med teskje: https://ncf.no/glutenfri-mat/kosthold-og-ernering/ultraprosessert-mat-verre-enn-sitt-rykte-#:~:text=Flere studier viser at inntaket,en 12 % økning i kreftrisikoen. https://forskning.no/mat-ntb/ultraprosessert-mat-oker-risikoen-for-kreft-mener-forskere/2202124 https://www.dagbladet.no/nyheter/ny-studie-oker-kreftrisikoen/78371701 https://www.imperial.ac.uk/news/242892/ultra-processed-foods-linked-increased-risk-cancer/#:~:text=The study found that higher,with ovarian and breast cancers. Anonymkode: 0e299...495 2 5
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #40 Skrevet 29. august 2023 Vil tro vi kanskje spiser 30% ultraprosessert, hvor de 30% går til brødmat stort sett. Det vi spiser mest av som er UP er nok yoghurt, salami og falukorv. En gang iblant spiser vi pølser eller ferdig hamburgere. Syns det er lettere å lage gode middager med råvarer, og kan ikke huske sist jeg brukte Toro eller ferdigretter. Det eneste må kanskje være lasagne og et par torosauser en gang hver 6. måned - men lager det stort sett selv også😅 Anonymkode: 06cfd...494
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå