AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #121 Skrevet 9. september 2023 Noskapin skrev (17 timer siden): Spiser daglig: Grovbrød (100% fra Rema), mager tubeost, Husman knekkebrød, kyllingfilet-pålegg. (noe salami også, men ikke daglig), Jeg vil tro at Plantego-pålegget (avocado og paprika-typene) regens som ultraprosessert. Jeg liker å lage Wraps, den er vel UP. Samme med hvitløksdressingen. Saltredusert soyasus. Av og til litt margarin på brødmat. Skivet gulost havner vel på "fy-lista", samme med lett-Philadelphia. Til middag går det mye i svine og kyllingfilet, så noen ganger er det godt med f.eks pølse, eller burger, og 3-4 ganger i mnd, kjører jeg frossenpizza (kjører da Grandis med tynn bunn med en salat til forrett) Sikkert noe mer også, men tenker det går fint. Har ikke tid til (eller vil ikke bruke tid) til å lage så mye fra scracth, annet enn syltetøy. Klarer ikke kjøpesyltetøy, det hjemmelaga er sukkerfritt (med unntak av det bittelille som er i fryse/syltepulver)... og hjemmesnekra sylt lager seg jo nesten selv.. (slev om det tar litt tid å kutte eplebiter)... bæra tiner jo mens jeg gjør andre ting. Jeg verken røyker eller snuser. Er totalavhold. Spiser lite snop, drikker minimalt med juice/brus/saft. Trimmer/trener/går tur/er ute i naturen i snitt 5 ganger i uka året rundt (fra 1 1/2 - 10-12 timer pr økt). Har delvis fysisk jobb, Spiser solide mengder frukt og grønt, og (kanskje i overkant?) med nøtter og frø. Hatt samme vekt (perfekt) i over 20 år. Sover godt, ikke noe stress og tjas. Masse energi og kroppen fungerer optimalt) Salamien og tubeosten er langt verre enn plantego pålegget. Anonymkode: 27676...fcd
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #122 Skrevet 9. september 2023 Har kuttet ned på ultraprosessert mat og søker å spise mest mulig råvarebasert. Spiser mye frukt, grønnsaker og bær, nøtter, bønner/kikerter/linser. Spiser også litt egg og ost. Men foretrekker å bruke soyamelk som dessverre er ultraprosessert. Og unner meg av og til f.eks. bakst, nudler etc. Har aldri vært spesielt glad i godteri, så smågodt og lignende spiser jeg aldri (samme med iskrem), men spiser gjerne mørk sjokolade. Og min største svakhet er bakst (kanelsnurrer), det spiser jeg minst en gang i uka med god samvittighet Anonymkode: 95630...2b8
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #123 Skrevet 9. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har kuttet ned på ultraprosessert mat og søker å spise mest mulig råvarebasert. Spiser mye frukt, grønnsaker og bær, nøtter, bønner/kikerter/linser. Spiser også litt egg og ost. Men foretrekker å bruke soyamelk som dessverre er ultraprosessert. Og unner meg av og til f.eks. bakst, nudler etc. Har aldri vært spesielt glad i godteri, så smågodt og lignende spiser jeg aldri (samme med iskrem), men spiser gjerne mørk sjokolade. Og min største svakhet er bakst (kanelsnurrer), det spiser jeg minst en gang i uka med god samvittighet Anonymkode: 95630...2b8 Kan legge til at jeg sjelden spiser kjøtt. Går hovedsakelig i belgvekster, men av og til spiser jeg fisk eller reinkjøtt. Var veganer i 8 år, så trives med lite kjøtt. Mye kjøtt i butikken er jo dessverre ganske dårlig kvalitet, og f.eks. grillpølser og en del kjøttpålegg er jo ultraprosessert (samme med kjøtterstatning, men det spiser jeg heller ikke). Anonymkode: 95630...2b8
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #124 Skrevet 9. september 2023 54 minutter siden, AnonymBruker said: Kan legge til at jeg sjelden spiser kjøtt. Går hovedsakelig i belgvekster, men av og til spiser jeg fisk eller reinkjøtt. Var veganer i 8 år, så trives med lite kjøtt. Mye kjøtt i butikken er jo dessverre ganske dårlig kvalitet, og f.eks. grillpølser og en del kjøttpålegg er jo ultraprosessert (samme med kjøtterstatning, men det spiser jeg heller ikke). Anonymkode: 95630...2b8 Jeg var veganer dobbelt så lenge, og aldri mer. Først da jeg gikk tilbake til animalsk og kuttet ut belgvekster at jeg så hvor ødelagt fordøyelsen min hadde blitt av det. Skal man ha i seg rikelig med hem-jern, må det komme fra rødt kjøtt. Plantejern kan ikke måle seg. Enig i at kjøtt i butikken i stor grad er dårlig kvalitet, men man kan handle fra dyrket.no, og noen meny-butikker selger kjøtt fra Holte gård. Anonymkode: 200a4...a11 1 5
Gjest Noskapin Skrevet 9. september 2023 #125 Skrevet 9. september 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Salamien og tubeosten er langt verre enn plantego pålegget. Anonymkode: 27676...fcd Siden det er så mye dritt jeg ikke putter i meg, så kompenserer jeg med tubeost. Går relativt mye av det, siden det er så digg. Jeg kan fint snacke på Husman med,ager tubeost framfor sjokkis på lørdagskvelden
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #126 Skrevet 29. september 2023 Kuttet kraftig ned på up for et halvt år siden. Siden den gang har jeg fått mye dårligere mage (treg) og gått opp tre kg. Virker nesten som at kroppen savner lettproduktene🤷♀️ Anonymkode: ef63e...f9e
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #127 Skrevet 29. september 2023 Just now, AnonymBruker said: Kuttet kraftig ned på up for et halvt år siden. Siden den gang har jeg fått mye dårligere mage (treg) og gått opp tre kg. Virker nesten som at kroppen savner lettproduktene🤷♀️ Anonymkode: ef63e...f9e Kroppen din har sannsynligvis mistet litt evne til å bryte ned mer "kompleks" mat. Ultraprosessert mat er allerede brutt ned ganske mye. Når du spiser rene grønnsaker for eks, så får plustelig magen noe den må jobbe med. Kroppen bruker faktisk kalorier på å bryte ned mat vi spiser. Noe som også kan spille inn er fiber-sjokk. Dersom du har spist lite fiber og plustelig spiser veldig mye, så kan det gi magen sjokk. Du kan prøve introdusere mer fiber mer gradvis. Det høres ut som du burde kutte ut de ultraprosesserte produktene du bruker nå. Noen av de er verstinger når det gjelder vekttap. Noen "normale" matprodukter kan også gjøre at du overspiser og legger på deg. Ost er en versting der. De fleste jeg kjenner spiser alltid mer enn vanlig når det er mat med ost involvert. Dersom du drikker feit melk hver dag, så blir det en del kalorier også, dersom du ikke trener mye Dersom du fungerte bra på lettprodukter, så kan det være at du fungerer best på høy protein og høy karbo kosthold med lite fett. Anonymkode: e23c0...a8c
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #128 Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Kroppen din har sannsynligvis mistet litt evne til å bryte ned mer "kompleks" mat. Ultraprosessert mat er allerede brutt ned ganske mye. Når du spiser rene grønnsaker for eks, så får plustelig magen noe den må jobbe med. Kroppen bruker faktisk kalorier på å bryte ned mat vi spiser. Noe som også kan spille inn er fiber-sjokk. Dersom du har spist lite fiber og plustelig spiser veldig mye, så kan det gi magen sjokk. Du kan prøve introdusere mer fiber mer gradvis. Det høres ut som du burde kutte ut de ultraprosesserte produktene du bruker nå. Noen av de er verstinger når det gjelder vekttap. Noen "normale" matprodukter kan også gjøre at du overspiser og legger på deg. Ost er en versting der. De fleste jeg kjenner spiser alltid mer enn vanlig når det er mat med ost involvert. Dersom du drikker feit melk hver dag, så blir det en del kalorier også, dersom du ikke trener mye Dersom du fungerte bra på lettprodukter, så kan det være at du fungerer best på høy protein og høy karbo kosthold med lite fett. Anonymkode: e23c0...a8c Før spiste jeg mye lettyoghurt med cottage cheese og havregryn, og knekkebrød med kokt skinke. Alltid spist relativt rene middager. Ble også daglig inntak av proteinpulver og proteinbarer før. Nå spiser jeg kulturmelk, cottage cheese og havregryn til frokost. Frukt til når jeg husker det. På knekkebrødet spiser jeg mer ost, makrell i tomat og hummus i dag. Samme type middager, stort grønnsaker, kjøtt, linser, bønner, fullkornspasta ol. Lomper med makrell i tomat og grønnsaker til kvelds. Up-mat kan være div pålegg, brød fra butikken (baker ofte selv men), og søtsaker i helgene. Synes det blir mye pes hvis dette ikke er godt nok. Vurderer å gå tilbake til lettproduktene da kroppen faktisk fungerte bedre før. Har ikke merket noen positive endringer hverken psykisk eller fysisk, men kan legge til at jeg ikke har slitt med noen helseutfordringer mens jeg spiste mye up heller. Anonymkode: ef63e...f9e 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #129 Skrevet 29. september 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Kuttet kraftig ned på up for et halvt år siden. Siden den gang har jeg fått mye dårligere mage (treg) og gått opp tre kg. Virker nesten som at kroppen savner lettproduktene🤷♀️ Anonymkode: ef63e...f9e Hva har du erstattet lettproduktene med da? Anonymkode: 200a4...a11
Gjest Maatte_ha_konto Skrevet 29. september 2023 #130 Skrevet 29. september 2023 Jeg spiser jevnt over bra mat. Men merker ikke forskjell fra tidligere da jeg spiste mer tull. folk er forskjellige og noen er mer sensitive enn andre. Dog er det nok i lengden uansett bedre p spise bevisst.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #132 Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hva har du erstattet lettproduktene med da? Anonymkode: 200a4...a11 Ikke lett-produkter. Fett er viktig, animalsk fett extra virgin oil...viktig, Anonymkode: 3bd91...d29
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #133 Skrevet 29. september 2023 9 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke lett-produkter. Fett er viktig, animalsk fett extra virgin oil...viktig, Anonymkode: 3bd91...d29 ??? Kanskje du skal lese hva jeg svarte på.. Anonymkode: 200a4...a11
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #134 Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Hva har du erstattet lettproduktene med da? Anonymkode: 200a4...a11 Lignende produkter, bare ikke lettvariant. Altså fra sukkerfri yoghurt til kulturmelk/yoghurt naturell, lettbrus med Farris/vann, syltetøy uten sukker til hjemmelaget syltetøy.. Anonymkode: ef63e...f9e 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #135 Skrevet 29. september 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Lignende produkter, bare ikke lettvariant. Altså fra sukkerfri yoghurt til kulturmelk/yoghurt naturell, lettbrus med Farris/vann, syltetøy uten sukker til hjemmelaget syltetøy.. Anonymkode: ef63e...f9e Kulturmelk hadde alene tatt knekken på fordøyelsen min, og det gir lite mening at du skal føle deg dårlig av å bytte ut brus med vann osv. Det er ingenting av det du har spist tidligere som faktisk er hjelpsomt for fordøyelsen Anonymkode: 200a4...a11
exictence Skrevet 29. september 2023 #136 Skrevet 29. september 2023 Jeg spiser det meste mat som jeg lager selv. Er bevisst på å handle inn minst mulig ultraprossesert mat. Men dessverre liker kjæresten min så mange av de ferdige produktene. Jeg tror at jo mer du er vant til, og spiser ultraprossesert mat, jo mindre liker du de naturlige smakene av ubehandlete grønnsaker, hjemmelaget brød, hjemmelaget is. For det fins jo så mye lekkert halv eller hel fabrikat mat som er dynket med sukker og fett, delikate fargestoffer og formfulle fristelser. Naturlige kaker med bær og dadler er jo ikke det samme. Mye bedre med naturlig, synes jeg. Men kan forstå de som ikke er vant. Jeg har så lyst til å påvirke kjæresten til å ville foretrekke det sunne. I hvert fall som oftest. Ikke rart befolkningen sliter med overvekt og sykdommer. 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #137 Skrevet 29. september 2023 Just now, exictence said: Jeg spiser det meste mat som jeg lager selv. Er bevisst på å handle inn minst mulig ultraprossesert mat. Men dessverre liker kjæresten min så mange av de ferdige produktene. Jeg tror at jo mer du er vant til, og spiser ultraprossesert mat, jo mindre liker du de naturlige smakene av ubehandlete grønnsaker, hjemmelaget brød, hjemmelaget is. For det fins jo så mye lekkert halv eller hel fabrikat mat som er dynket med sukker og fett, delikate fargestoffer og formfulle fristelser. Naturlige kaker med bær og dadler er jo ikke det samme. Mye bedre med naturlig, synes jeg. Men kan forstå de som ikke er vant. Jeg har så lyst til å påvirke kjæresten til å ville foretrekke det sunne. I hvert fall som oftest. Ikke rart befolkningen sliter med overvekt og sykdommer. Enig. Husker jeg syntes all mat smakte forferdelig da jeg kuttet ut ultraprosessert mat, smaksløkene helt ødelagt. Men etter en stund, så ble det helt motsatt. Anonymkode: 200a4...a11 2
exictence Skrevet 29. september 2023 #138 Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Enig. Husker jeg syntes all mat smakte forferdelig da jeg kuttet ut ultraprosessert mat, smaksløkene helt ødelagt. Men etter en stund, så ble det helt motsatt. Anonymkode: 200a4...a11 Ja, det har jeg opplevd med flere. Det er trist at ultraprossesert mat skal være så fristende og med gode smaker. Jeg kan ikke konkurrere med mine deilige naturlige kaker uten så mye sukker, fett, farge, aromasmaker. Ikke litt en gang. Det er jo helt fantastisk av mangfoldet av delikate "plastikk" kaker.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #139 Skrevet 29. september 2023 Just now, exictence said: Ja, det har jeg opplevd med flere. Det er trist at ultraprossesert mat skal være så fristende og med gode smaker. Jeg kan ikke konkurrere med mine deilige naturlige kaker uten så mye sukker, fett, farge, aromasmaker. Ikke litt en gang. Det er jo helt fantastisk av mangfoldet av delikate "plastikk" kaker. Jeg gikk tilbake til UP en stund pga latskap, herregud så dårlig jeg følte meg etterhvert. Enkle og rene ingredienser, bruke rene krydder og urter, helt nydelig syns jeg. Og hvem trenger kake? Det er så mye misoppfatninger og emosjonelle knytninger til hva vi "må ha". Og raw kaker, med base av nøtter, frukt, bær, kakao osv, er faktisk veldig godt. Og det er ekstremt mettende, så man orker ikke så mye Anonymkode: 200a4...a11 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #140 Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Kulturmelk hadde alene tatt knekken på fordøyelsen min, og det gir lite mening at du skal føle deg dårlig av å bytte ut brus med vann osv. Det er ingenting av det du har spist tidligere som faktisk er hjelpsomt for fordøyelsen Anonymkode: 200a4...a11 Syrnede meieriprodukter er bra for fordøyelsen det? Så lenge man ikke har intoleranse er det sunt. Anonymkode: ef63e...f9e 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå