AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #81 Skrevet 2. september 2023 1 hour ago, MayorSantos said: Hva er UP mat? kom med eksempler så kan du få svar Vet du virkelig ikke hva ultraprosessert mat er? Anonymkode: 200a4...a11
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #82 Skrevet 2. september 2023 Sikkert for mye. Anonymkode: a1330...603
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #83 Skrevet 2. september 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Råvarebasert, er bare ren råvare. F.eks gulrot, egg, ren indrefilet. Prosessert mat er behandlet mat, men som ikke har veldig mye tilsetningsstoffer. F.eks røkt peppermakrell, endel oster, kikerter på boks, osv. Ultraprosessert mat, er industrimat som inneholder sukker, vegetabilsk olje, og tilsetningsstoffer. Eksempelvis rekesalat, kjeks, Toro/Findus, pizza, en del brød, leverpostei, kokt skinke, etc. Så cluet er å lese på ingrediensene når man handler mat som ikke er ren råvare. Noe buljong er mindre prosessert enn andre, man må se på innholdet. F.eks Maggie buljong er langt mer prosessert enn den fra Helios. Anonymkode: 200a4...a11 Joda, dette vet jeg. Men hva gjelder den buljongen da, så har jo faktisk den fra Helios maltodekstrin av mais som andre ingrediens på lista. Jeg bruker en del buljong likevel, for smak til maten. Det handler om en kombinasjon av pris og gjennomførbarhet. Så er jo resten av suppa mest basert på råvarer likevel. Anonymkode: a2a43...54a 3
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #84 Skrevet 3. september 2023 11 hours ago, AnonymBruker said: Joda, dette vet jeg. Men hva gjelder den buljongen da, så har jo faktisk den fra Helios maltodekstrin av mais som andre ingrediens på lista. Jeg bruker en del buljong likevel, for smak til maten. Det handler om en kombinasjon av pris og gjennomførbarhet. Så er jo resten av suppa mest basert på råvarer likevel. Anonymkode: a2a43...54a Ja, og som jeg skriver så er den vesentlig mindre prosessert enn andre alternativ. Jeg sa ikke at den ikke var prosessert. Anonymkode: 200a4...a11 4
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #85 Skrevet 3. september 2023 Jeg har en del jeg ikke tåler, samt har ibs. Her kan jeg ikke spise Toro-produkter, Grandiosa, og veldig mye annet fordi jeg ikke kan ha løk. Det setter en pen stopper for veldig mye av seg selv. Jeg har også vært obs på saltinnhold i mange år, og mange av disse har mye salt. Jeg har nå for helsen økt litt på saltet, men det er likevel mye salt i mange av disse produktene. Jeg tåler ikke kumelk, men trenger kalsium, og velger da å bruke soyamelk med det tilsatt i havregrøten. Jeg spiser også noe naturell yoghurt av soya som jeg har hørt noen si er prosessert og andre si ultraprossesert. Mye pålegg er jo blandet, og jeg spiser heller ikke kjøtt, så jeg velger å heller spise andre ting, som havregrøt med frukt og bær. Det jeg får i meg på mer fast basis av ultraprossesert mat er vel noe kjøtterstatning, soyamelk, yoghurten som nevnt, litt sjokolade/proteinbarer, litt proteinpulver, noe godteri, og det tror jeg er det. Jeg spiser ikke brød, margarin, sauser, dressinger, halv og helfabrikata utenom noe kjøtterstatning. Jeg har redusert på kjøtterstatning og økt på det jeg tåler av andre proteiner, men det er mest fordi det er billigere. Jeg spiser nok ganske så «rent», med en stor salat som et fast måltid i løpet av dagen. Jeg tenker likevel det er viktig å finne en balanse. Jeg tror ikke det er krise å ta noen snarveier i hverdagen, og en del handler om økonomi også. Jeg er alene og har økonomi til en stor salat til meg selv, men det koster jo. Å finne en balanse tror jeg er viktig her. Anonymkode: 4670f...8f4 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #86 Skrevet 3. september 2023 Mye.. Men har tenkt å gjøre en endring ved det fordi kroppen min er skikkelig ræva for tiden. Drikker 1-3 «sukkerfrie» iskaffier fra Tine til dagen. Spiser en del yoghurter (skyr og yoplait da). Har også blitt veldig glad i Toro og andre middager fra boks og pose. Bruker ferdige sauser på glass ved pizza og pasta. Bruker dressing på salat og grillmat. Lager aldri saus fra bunnen. Anonymkode: ac464...d4a
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #87 Skrevet 3. september 2023 Her i huset har vi nesten klart å kvitte oss med alt. Det har tatt tid å innarbeide gode vaner, men er der nesten nå. Også blir der selvsagt noen utskeielser her og der. Men jeg vil estimere at kun 15% av maten vi spiser er ultraprosessert. Anonymkode: 82943...f30 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #88 Skrevet 3. september 2023 For noen år siden skulle alle spise økologisk, så var det spelt,lavkarbo,glutenfritt osv. Nå er det altså "ultraprosessert" som er det nye ordet! Det betyr at maten er bearbeidet,at det er gjort noe med feks det rene kjøttstykket for å lage kjøttboller av det. Sånn som man gjorde hjemme på kjøkkenet før. Man kvernet kjøttet,blandet med feks melk,egg,potetmel og krydder,og stekte kjøttboller. Det er det samme som blir gjort på en fabrikk, men der er det i tillegg strenge krav for hygiene,og de er nødt til å ha oppi konserveringsmidler for at produktet skal holde litt lenger. Enig i at det sikkert er mye de har i som kanskje ikke er så bra å få i seg mye av,som farge,kunstig søtning osv,men man trenger ikke bli hysterisk, man overlever fint ved å spise dette av og til. Ta melkeprodukter feks. Hvis man vil ha uprosessert melk,må man få det rett fra kua,og lage yoghurt, ost og smør selv. Tror ikke det er så aktuelt for de fleste. Jeg syns ihvertfall det er greit at noen prosesserer melka mi,slik at den er fettfri og holdbar. (Jeg liker skummet melk!) Anonymkode: d1405...ac9 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #89 Skrevet 3. september 2023 49 minutter siden, AnonymBruker said: Mye pålegg er jo blandet, og jeg spiser heller ikke kjøtt Anonymkode: 4670f...8f4 Hvorfor ikke? Anonymkode: 67273...21a 3
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #90 Skrevet 3. september 2023 32 minutter siden, AnonymBruker said: For noen år siden skulle alle spise økologisk, så var det spelt,lavkarbo,glutenfritt osv. Nå er det altså "ultraprosessert" som er det nye ordet! Det betyr at maten er bearbeidet,at det er gjort noe med feks det rene kjøttstykket for å lage kjøttboller av det. Sånn som man gjorde hjemme på kjøkkenet før. Man kvernet kjøttet,blandet med feks melk,egg,potetmel og krydder,og stekte kjøttboller. Det er det samme som blir gjort på en fabrikk, men der er det i tillegg strenge krav for hygiene,og de er nødt til å ha oppi konserveringsmidler for at produktet skal holde litt lenger. Enig i at det sikkert er mye de har i som kanskje ikke er så bra å få i seg mye av,som farge,kunstig søtning osv,men man trenger ikke bli hysterisk, man overlever fint ved å spise dette av og til. Ta melkeprodukter feks. Hvis man vil ha uprosessert melk,må man få det rett fra kua,og lage yoghurt, ost og smør selv. Tror ikke det er så aktuelt for de fleste. Jeg syns ihvertfall det er greit at noen prosesserer melka mi,slik at den er fettfri og holdbar. (Jeg liker skummet melk!) Anonymkode: d1405...ac9 Ultraprosessert er ikke noe nytt vi har fokus på. Det virker som du ikke forstår forskjellen på prosessert, og ultraprosessert. Anonymkode: 200a4...a11 12
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #91 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ultraprosessert er ikke noe nytt vi har fokus på. Det virker som du ikke forstår forskjellen på prosessert, og ultraprosessert. Anonymkode: 200a4...a11 Jo da,jeg forstår. Og som jeg skrev,så tror jeg heller ikke at alt er bra å få i seg mye av,feks kunstig søtning. Men poenget mitt er at begrepet "ultraprosessert" plutselig har blitt vanlig å bruke,det var det ikke før. Og det er alltid mange som kaster seg på og tror at ALL prosessert mat er kjempefarlig! Plutselig er yoghurt farlig,fordi det er prosessert mat! Men som jeg skrev,gidder vi å lage vår egen yoghurt, smør,ost osv? Nei,og da må noen andre prosessere den for oss,nemlig meieriet. Det er ikke farlig å spise yoghurt av den grunn. Og som sagt,jeg vet at noen matvarer er mer bearbeidet enn andre,og at det er tilsatt diverse for å forsterke smak og farge,få riktig konsistens,øke holdbarhet osv. Disse matvarene går det også fint å spise av og til,vi må ikke bli helt hysteriske. Anonymkode: d1405...ac9 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #92 Skrevet 3. september 2023 Er glad i yoghurt, og sa yoghurt med en eller smak (altså ikke naturel). Med en gang det er smak i den, så BAM er det ultraprosessert. Yoghurt naturel er bare prossesert. Jeg tenker at jeg lager mye av maten jeg spiser fra bunnen, og det får være godt nok. Skal jeg ha en wrap til lunsj, ja da kjøper jeg ferdig tortilla lefser. Orker ikke lage selv. Nå går det lite i brød, men brød kjøpes, pålegg kjøpes. Ja det går nok i en del ultraprosessert mat. Men er flink til å lage mye middag fra bunnen. Så det får være godt nok 😄 Anonymkode: 0568a...ac5
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #93 Skrevet 3. september 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jo da,jeg forstår. Og som jeg skrev,så tror jeg heller ikke at alt er bra å få i seg mye av,feks kunstig søtning. Men poenget mitt er at begrepet "ultraprosessert" plutselig har blitt vanlig å bruke,det var det ikke før. Og det er alltid mange som kaster seg på og tror at ALL prosessert mat er kjempefarlig! Plutselig er yoghurt farlig,fordi det er prosessert mat! Men som jeg skrev,gidder vi å lage vår egen yoghurt, smør,ost osv? Nei,og da må noen andre prosessere den for oss,nemlig meieriet. Det er ikke farlig å spise yoghurt av den grunn. Og som sagt,jeg vet at noen matvarer er mer bearbeidet enn andre,og at det er tilsatt diverse for å forsterke smak og farge,få riktig konsistens,øke holdbarhet osv. Disse matvarene går det også fint å spise av og til,vi må ikke bli helt hysteriske. Anonymkode: d1405...ac9 Det er vel fordi at det har blitt forsket mer på effekten ultraprosessert mat har på helsen vår enn det ble gjort tidligere. Og siden folk spiser så mye av det, snakkes det mer om det. Det er noe helt annet å spise gresk yoghurt, enn god morgen yoghurt eller den verste: Piano yoghurt. Ingrediensene avgjør prosesseringsgraden. Av disse tre er åpenbart gresk yoghurt det man bør gå for. Hvor ofte er "av og til", tenker du? Det handler ikke om å bli hysterisk, men å være bevisst. Mange har helseproblemer som forsvinner når de kutter ut ultraprosessert, meg inkludert. Anonymkode: 200a4...a11 11
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #94 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er vel fordi at det har blitt forsket mer på effekten ultraprosessert mat har på helsen vår enn det ble gjort tidligere. Og siden folk spiser så mye av det, snakkes det mer om det. Det er noe helt annet å spise gresk yoghurt, enn god morgen yoghurt eller den verste: Piano yoghurt. Ingrediensene avgjør prosesseringsgraden. Av disse tre er åpenbart gresk yoghurt det man bør gå for. Hvor ofte er "av og til", tenker du? Det handler ikke om å bli hysterisk, men å være bevisst. Mange har helseproblemer som forsvinner når de kutter ut ultraprosessert, meg inkludert. Anonymkode: 200a4...a11 Forskningen som er gjort på ultraprossesert mat skiller jo ikke mellom disse, den putter alt i samme kategori. Potetgull, fiskekaker, fruktyoghurt og så videre. Den ser nettopp ikke på enkeltingredienser (slik som mye forskning har gjort tidligere), men på graden av prosessering. Det er det som skiller dette fra tidligere forskning. Det kan riktignok tenkes at den negative helseeffektene man ser i slike studier skyldes mye salt, sukker, mettet fett, tilsetningsstoffer og annet vi allerede vet ikke er sunt for oss, for mye ultraprosesset mat inneholder mye slikt. Derfor trengs det mer forskning på feltet. Anonymkode: 6a900...d03 3
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #95 Skrevet 3. september 2023 10 minutter siden, AnonymBruker said: Forskningen som er gjort på ultraprossesert mat skiller jo ikke mellom disse, den putter alt i samme kategori. Potetgull, fiskekaker, fruktyoghurt og så videre. Den ser nettopp ikke på enkeltingredienser (slik som mye forskning har gjort tidligere), men på graden av prosessering. Det er det som skiller dette fra tidligere forskning. Det kan riktignok tenkes at den negative helseeffektene man ser i slike studier skyldes mye salt, sukker, mettet fett, tilsetningsstoffer og annet vi allerede vet ikke er sunt for oss, for mye ultraprosesset mat inneholder mye slikt. Derfor trengs det mer forskning på feltet. Anonymkode: 6a900...d03 Poenget mitt er at gresk yoghurt er ikke ultraprosessert, men fruktyohgurt er (selv om den er vesentlig mindre prosessert enn piano, f.eks). Så at gresk yoghurt går innunder slike tester, vil jeg gjerne ha link på. Anonymkode: 200a4...a11 9
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #96 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Poenget mitt er at gresk yoghurt er ikke ultraprosessert, men fruktyohgurt er (selv om den er vesentlig mindre prosessert enn piano, f.eks). Så at gresk yoghurt går innunder slike tester, vil jeg gjerne ha link på. Anonymkode: 200a4...a11 Men fruktyoghurt er bearbeidet en gang til,nettopp ved å putte oppi bær eller frukt. Det betyr jo ikke at den er mer usunn enn den andre,kanskje snarere tvert imot,da den inneholder vitaminer fra frukten... At den regnes som ultraprosessert er jo fordi den har blitt bearbeidet en rekke ganger fra melk rett fra kua,til å bli fruktyoghurt. (Om den er tilsatt søtning,sukker osv er selvsagt noe annet) Anonymkode: d1405...ac9 3
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #97 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (På 29.8.2023 den 19.02): Bare nei.. Ikke gi gode råd til en sykdom du ikke en gang vet hva er. Jeg lagde all mat fra bunnen i 30 år. Til slutt ble min bipolariet for mye å takle for hode og kropp. Mat er ikke problemet. Anonymkode: 5bcce...80e Hun sa hva som funket for henne, at du mener det er feil for deg så ikke gjør det enkelt som det er det. Når ble det og lage mat fra bunn av et problem? Antar det er en hun da kan være hen/han/hun. Skjønner du har bipolar og må gjøre ting på din måte, gjør det. Gir deg ingen rett til og mene hennes råd er feil, fordi det ikke passer deg. Jeg har også blitt frisk på mye, ved og kutte ut mye ferdig mat. Sunn mat fra bunn er aldri feil helseråd Anonymkode: 78d7a...053 3 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #98 Skrevet 3. september 2023 35 minutter siden, AnonymBruker said: Men fruktyoghurt er bearbeidet en gang til,nettopp ved å putte oppi bær eller frukt. Det betyr jo ikke at den er mer usunn enn den andre,kanskje snarere tvert imot,da den inneholder vitaminer fra frukten... At den regnes som ultraprosessert er jo fordi den har blitt bearbeidet en rekke ganger fra melk rett fra kua,til å bli fruktyoghurt. (Om den er tilsatt søtning,sukker osv er selvsagt noe annet) Anonymkode: d1405...ac9 Frukt yoghurt er tilsatt aroma, sukker, og frukt fra konsentrat. Gresk yoghurt er uten tilsetninger. Derfor faller disse innunder ultraprosessert vs prosessert. Jeg har ikke flere teskjeer... Anonymkode: 200a4...a11 6 3
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #99 Skrevet 3. september 2023 Sikkert for mye. Spiser prim, butikk-syltetøy, mellombarer, frukt-yoghurt, kjeks og sjokolade flere ganger i uka, noe av det daglig. Men får i meg mye uprosessert/lite prosessert også, da - havregryn, frukt og grønnsaker osv. Merker lite til de negative effektene det skal ha, og er undervektig, så da tenker jeg liksom at det går bra... Også har jeg en spiseforstyrrelse, så jeg prøver å unngå å få enda flere "regler". Anonymkode: 633e7...7af
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #100 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Frukt yoghurt er tilsatt aroma, sukker, og frukt fra konsentrat. Gresk yoghurt er uten tilsetninger. Derfor faller disse innunder ultraprosessert vs prosessert. Jeg har ikke flere teskjeer... Anonymkode: 200a4...a11 Akkurat, ikke veldig farlige greier,eller hva? Aroma er ofte naturlig smak fra frukten. Konsentrat betyr at vannet er tatt ut for transport,og så puttet tilbake. Ikke så farlig det heller. Poenget mitt er at all mat som blir beskrevet som ultraprosessert ikke er krise å få i seg. Yoghurt blir likestilt med godteri og pølser,fordi det er bearbeidet,men det faktiske næringsinnholdet ikke blir nevnt i den sammenhengen. Det er bedre å spise fruktyoghurt enn godteri,for å si det sånn. Jeg har noen teskjeer du kan få hvis du trenger. Anonymkode: d1405...ac9 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå