AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #61 Del Skrevet 30. august 2023 Sikkert under middels fordi fabrikkert mat er dyrt og jeg har dårlig råd. Har ikke satt meg så inn i det. Men jeg storhamstrer på ris og linser, usaltede nøtter og grønnsaker og fisk som er på tilbud. Kjøtt har jeg ikke råd til, og savner det ikke. Men spiser når jeg får det servert. Så det ultraprosesserte blir sikkert sausene og dressingene (gidder ikke lage det selv) og pålegg. Er glad i makrell i tomat. Spiser heller ikke så mye sjokolade og chips og sånt selv om jeg liker det for det er så dyrt! Anonymkode: 545b6...8b9 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #62 Del Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg hører også om veldig mange som har fått helsa ødelagt av plantebasert og går over til carnivore for å få helsa på rett kjøl igjen. Jeg kommer heldigvis ikke fra en plantebasert bakgrunn, men jeg fikk ødelagt helsa nok av norsk husmannskost med mye toro og sånt. Jeg tør ikke tenke på hvor ille det hadde vært hvis jeg hadde vært veganer... Jeg spiste keto i ca 10 år og var fornøyd med det og fikk betydelig bedre helse av det. Så hørte jeg om carnivore av en av mine keto-venner og begynte å lære mer om det. Jeg leste og leste og jeg fant ikke mye vitenskap som talte imot det. Jeg byttet gradvis over og brukte opp alle keto-matvarene som mandelmel, fiberhusk, sukrin, sukrinsirup osv. Jeg liker ikke å kaste mat. Jeg har nå spist carnivore i 3 år og trives veldig godt. Jeg takler heller ikke å spise innmat, det var derfor jeg ble veldig positivt overrasket over at kjøttkaker med 1 del lever og 2 deler kjøttdeig hadde null smak av lever. Leveren lå i melk over natta, kjøttkakene ble stekt i ovn og så kokt i sausen på lav temperatur i noen timer. Jeg smakte på kjøttkakene da de bare var stekt og da smakte de lite lever, men de smakte lever og jeg sleit med å spise dem. Men kokt i sausen noen timer var det absolutt ingen leversmak! Men jeg spiser lever hver dag. Jeg kutter av noen små biter rå lever og svelger hel med munnen full av vann. Dette trikset leste jeg her på forumet og det funker faktisk. Når jeg ikke er hjemme, så tar jeg noen piller av tørket innmat fra Nordic Kings supplement. Anonymkode: a7289...e9f Var sånn jeg våknet, at andre eks-veganere stod frem. Tror for mange så kommer symptomene så snikende at man nesten ikke tenker over det, og når blodprøver er bra så tenker man at da er kostholdet bra. Men problemet med plantemat er at kroppen ikke klarer å nyttiggjøre næringen på samme måte fra animalsk. Så selv om f.eks både b-12 og jern var ok hos meg, fikk jeg etter mange år bleke anemiske lepper. Som forsvant veldig fort da jeg innførte fisk og kjøtt. Listen over problemer ble ganske lang. Grøsser når jeg ser folk prakke dette på barn. Selv om det er godt ment, så spiller foreldrene russisk rulett.. Jeg heller mot Keto, at jeg skal prøve det. Er du altetende innenfor animalsk, eller har du noe du ikke vil/kan spise? Jeg bruker denne. Har hittil bare brukt et par ganger i uka https://detox.no/collections/innmat/products/gressforet-okologisk-ultimat-organkompleks Anonymkode: 0e299...495 3 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #63 Del Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Sikkert under middels fordi fabrikkert mat er dyrt og jeg har dårlig råd. Har ikke satt meg så inn i det. Men jeg storhamstrer på ris og linser, usaltede nøtter og grønnsaker og fisk som er på tilbud. Kjøtt har jeg ikke råd til, og savner det ikke. Men spiser når jeg får det servert. Så det ultraprosesserte blir sikkert sausene og dressingene (gidder ikke lage det selv) og pålegg. Er glad i makrell i tomat. Spiser heller ikke så mye sjokolade og chips og sånt selv om jeg liker det for det er så dyrt! Anonymkode: 545b6...8b9 Jeg handler kjøtt på tilbud når Meny har 30% på angus kjøtt. Betalte sist 25 kr for en burger, da går det an. Anonymkode: 0e299...495 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #64 Del Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg handler kjøtt på tilbud når Meny har 30% på angus kjøtt. Betalte sist 25 kr for en burger, da går det an. Anonymkode: 0e299...495 Kjøtt er ikke viktig for meg. Liker det mest som garnityr av og til. Går helt fint å leve friskt og sunt på et kosthold med kjøtt av og til. Selv om veganere eller carnivorer alltid prøver å pushe det motsatte. Opplever at folk har blitt helt obsessed når det gjelder kosthold, og mange er puritanere når det kommer til sin egen overbevisning om hva kostholdet skal bestå av. Men innholdet i maten du spiser er bare ett ledd i helse. Spiser du nok, men ikke for mye, har du en sunn normalvekt, trener du og beveger deg gjennom dagen, har du et meningsfullt liv? I et samfunn med økende fedme så krangler folk om masse kjøtt eller aldri kjøtt. Hvorfor skal det være så fokkings enten-eller? Dette har blitt den store avsporingen i folkehelsediskusjonen. Anonymkode: 545b6...8b9 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #65 Del Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Kjøtt er ikke viktig for meg. Liker det mest som garnityr av og til. Går helt fint å leve friskt og sunt på et kosthold med kjøtt av og til. Selv om veganere eller carnivorer alltid prøver å pushe det motsatte. Opplever at folk har blitt helt obsessed når det gjelder kosthold, og mange er puritanere når det kommer til sin egen overbevisning om hva kostholdet skal bestå av. Men innholdet i maten du spiser er bare ett ledd i helse. Spiser du nok, men ikke for mye, har du en sunn normalvekt, trener du og beveger deg gjennom dagen, har du et meningsfullt liv? I et samfunn med økende fedme så krangler folk om masse kjøtt eller aldri kjøtt. Hvorfor skal det være så fokkings enten-eller? Dette har blitt den store avsporingen i folkehelsediskusjonen. Anonymkode: 545b6...8b9 Du skrev at du ikke hadde råd til kjøtt, og jeg fortalte bare at det ofte var på salg hos Meny. That´s all. Anonymkode: 0e299...495 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 30. august 2023 #66 Del Skrevet 30. august 2023 Må være lov med sunn fornuft også, jeg tenker det er litt forskjell på Ostepop og Biola, selv om begge er ultraprosessert. Det handler om å spise mat som er nærmest mulig utgangspunktet. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariaIsabel Skrevet 30. august 2023 #67 Del Skrevet 30. august 2023 Vi har kuttet det ut. Sønnen vår spiser godteri innimellom da, men ellers bruker vi kun råvarer, mest kjøtt. 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #68 Del Skrevet 30. august 2023 Aner ikke. Har ikke satt meg inn i hva det er. Så sannsynligvis en del. Bekymrer meg ikke. Anonymkode: aa95a...fb4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #69 Del Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Var sånn jeg våknet, at andre eks-veganere stod frem. Tror for mange så kommer symptomene så snikende at man nesten ikke tenker over det, og når blodprøver er bra så tenker man at da er kostholdet bra. Men problemet med plantemat er at kroppen ikke klarer å nyttiggjøre næringen på samme måte fra animalsk. Så selv om f.eks både b-12 og jern var ok hos meg, fikk jeg etter mange år bleke anemiske lepper. Som forsvant veldig fort da jeg innførte fisk og kjøtt. Listen over problemer ble ganske lang. Grøsser når jeg ser folk prakke dette på barn. Selv om det er godt ment, så spiller foreldrene russisk rulett.. Jeg heller mot Keto, at jeg skal prøve det. Er du altetende innenfor animalsk, eller har du noe du ikke vil/kan spise? Jeg bruker denne. Har hittil bare brukt et par ganger i uka https://detox.no/collections/innmat/products/gressforet-okologisk-ultimat-organkompleks Anonymkode: 0e299...495 Godt å høre at du har våknet. ❤️ Du sier mye fornuftig. Man må se på hva en matvare gir deg, ikke hva den inneholder. Planter kan se næringsrike ut på papiret, men næringen er mindre biotilgjengelig, så man får i seg mindre enn fra dyr. De fleste tåler å spise en del planter, men de er ikke nødvendige. Hvis man ikke har noen helseplager, så kan man sannsynligvis fortsette som man har gjort. Men min erfaring er at man har helseplager man ikke visste at man hadde fordi "alle" har det og fordi man kjenner ikke til noe annet. De har kommet snikende eller man har levd med det hele livet. Småvondter i kroppen forsvant etter noen uker med carnivore. Jeg fiser ikke lenger (bare bittesmå mengder når jeg bæsjer og sikkert bittelitt når jeg sover). Jeg hikker ikke lenger. Stemmen har blitt klarere, og sangstemmen har blitt bedre. Det hvite i øyet har blitt hvitt. Synet har blitt bedre. Hjernen funker bedre og jeg husker bedre. Og så en rar en: jeg har begynt å drømme. Jeg har gått hele livet nesten uten å drømme. Bare en sjelden gang i blant drømte jeg. Akkurat det savner jeg litt fordi det kan være litt slitsomt å drømme, særlig for meg som ikke er vant med det. Det var ganske fredelig å bare sovne, og så vokne igjen senere uten å drømme. Men mangel på drømming kan være mangel på vitamin B6, og det var det nok i mitt tilfelle. Det er lite B6 i planter og mye B6 i animalske matvarer. Jeg spiser ikke fisk og sjømat fordi jeg liker ikke smaken av det. Men av kjøtt spiser jeg alt, men er ikke veldig begeistret for lam, så det går det lite av. Jeg har ingen allergier eller intoleranser innenfor kjøtt, egg og meieiriprodukter, så det er lett å spise animalsk. Jeg tåler veldig godt meieriprodukter og spiser mye av det. Jeg reagerer på mange planter med fordøyelsesproblemer. Jeg har alltid slitt med fordøyelsen, men den har blitt perfekt på carnivore. Det tilskuddet var fint. Jeg har ikke sett den før. Nordic Kings har også et tilskudd som er en blanding av organer, men ikke like mange organer. Nordic Kings sin har lever, nyre og hjerte. Nutriest sin har lever, nyre, hjerte, bukspyttkjertel, milt og lunge. Det var dyrere, men jeg klikket hjem et glass. Anonymkode: a7289...e9f 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #70 Del Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Godt å høre at du har våknet. ❤️ Du sier mye fornuftig. Man må se på hva en matvare gir deg, ikke hva den inneholder. Planter kan se næringsrike ut på papiret, men næringen er mindre biotilgjengelig, så man får i seg mindre enn fra dyr. De fleste tåler å spise en del planter, men de er ikke nødvendige. Hvis man ikke har noen helseplager, så kan man sannsynligvis fortsette som man har gjort. Men min erfaring er at man har helseplager man ikke visste at man hadde fordi "alle" har det og fordi man kjenner ikke til noe annet. De har kommet snikende eller man har levd med det hele livet. Småvondter i kroppen forsvant etter noen uker med carnivore. Jeg fiser ikke lenger (bare bittesmå mengder når jeg bæsjer og sikkert bittelitt når jeg sover). Jeg hikker ikke lenger. Stemmen har blitt klarere, og sangstemmen har blitt bedre. Det hvite i øyet har blitt hvitt. Synet har blitt bedre. Hjernen funker bedre og jeg husker bedre. Og så en rar en: jeg har begynt å drømme. Jeg har gått hele livet nesten uten å drømme. Bare en sjelden gang i blant drømte jeg. Akkurat det savner jeg litt fordi det kan være litt slitsomt å drømme, særlig for meg som ikke er vant med det. Det var ganske fredelig å bare sovne, og så vokne igjen senere uten å drømme. Men mangel på drømming kan være mangel på vitamin B6, og det var det nok i mitt tilfelle. Det er lite B6 i planter og mye B6 i animalske matvarer. Jeg spiser ikke fisk og sjømat fordi jeg liker ikke smaken av det. Men av kjøtt spiser jeg alt, men er ikke veldig begeistret for lam, så det går det lite av. Jeg har ingen allergier eller intoleranser innenfor kjøtt, egg og meieiriprodukter, så det er lett å spise animalsk. Jeg tåler veldig godt meieriprodukter og spiser mye av det. Jeg reagerer på mange planter med fordøyelsesproblemer. Jeg har alltid slitt med fordøyelsen, men den har blitt perfekt på carnivore. Det tilskuddet var fint. Jeg har ikke sett den før. Nordic Kings har også et tilskudd som er en blanding av organer, men ikke like mange organer. Nordic Kings sin har lever, nyre og hjerte. Nutriest sin har lever, nyre, hjerte, bukspyttkjertel, milt og lunge. Det var dyrere, men jeg klikket hjem et glass. Anonymkode: a7289...e9f Alle leger burde egentlig spørre sine pasienter om hvor næringen de spiser kommer fra, og ikke lene seg på blodprøver. Men leger kan ærlig talt veldig lite om dette, så det er kanskje ikke å forvente. Okey, oppsummert så er fordøyelsen din bedre Du, vittig at du tok det opp. Jeg fikk så grov stemme etter mange år med plantebasert, og den har blitt mer normal igjen. Hm, visste ikke at mangel på drømming kunne ha med vitaminer å gjøre. Jeg drømmer ekstremt mye, kanskje jeg har for mye b6 Har hørt flere som har spist plantebasert i lang tid som har fått store utfordringer med fordøyelsen. Ei fikk ulcerøs colitt, og hun gikk over til carnivore og ble frisk. Jeg merket først hvor dårlig visse belgfrukter var for meg da jeg byttet det ut med animalsk. Jeg forstod egentlig ikke hvor dårlig jeg var før jeg gikk vekk fra plantebasert, og symptomene slapp i takt med kjøtt, fisk, og egg. Detox.no har flere varianter, de har også bare østers for fertilitet, og mye annet. Jeg hadde ikke peiling, jeg bare tok en 😜 Anonymkode: 0e299...495 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chupachupa Skrevet 31. august 2023 #71 Del Skrevet 31. august 2023 Spiser særdeles lite ultraprossesert. Har fokus på ren og næringsrik mat, og lager mest mulig hjemmelaget og u-fancy. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #72 Del Skrevet 31. august 2023 Typiske varer vi bruker er pålegg og noen ingredienser til middag. Ellers syns jeg vi er gode. Anonymkode: 0bae1...554 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #73 Del Skrevet 31. august 2023 Vi baker brød/bakst/kaker og lager alle middager fra bunnen, forutenom pastaen og noen sjeldne hamburgerbrød. Av pålegg går det mye i hvitost og kjøttpålegg. Men det går en del Cola Zero, Yt protein pudding og Yt protein milkshake. I helgene blir det gjerne litt sjokolade. Og en gang i måneden noe øl. Anonymkode: a6014...77b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #74 Del Skrevet 1. september 2023 Taco wraps og litt saus, ellers er alt jeg spiser råvarer. Anonymkode: 61713...0d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #75 Del Skrevet 1. september 2023 Pølser! Og litt ostepop av og til Anonymkode: ad5e2...e53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rufs Skrevet 1. september 2023 #76 Del Skrevet 1. september 2023 Veldig lite, kanskje enklere fordi vi ikke spiser kjøtt (og heller ikke "jukse kjøtt"). Men innimellom blir det noe snacks, en brus eller en cider. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #77 Del Skrevet 2. september 2023 Prøver å spise mest mulig råvarebasert, men er innimellom litt usikker på hvor skillelinjene går. Og så er det jo innimellom utfordrende, når eksempelvis helt vanlig kokt skinke er ultraprossesert. Noen ting er jeg også litt usikker på, hva med f.eks. buljong - er det ultraprossesert? Spiser uansett mye råvarer, godt med frukt og grønt, lager mesteparten av maten selv. Men spiser også selvsagt sjokolade og sånt innimellom, og noen ganger ferdigmat. Anonymkode: a2a43...54a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #78 Del Skrevet 2. september 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Prøver å spise mest mulig råvarebasert, men er innimellom litt usikker på hvor skillelinjene går. Og så er det jo innimellom utfordrende, når eksempelvis helt vanlig kokt skinke er ultraprossesert. Noen ting er jeg også litt usikker på, hva med f.eks. buljong - er det ultraprossesert? Spiser uansett mye råvarer, godt med frukt og grønt, lager mesteparten av maten selv. Men spiser også selvsagt sjokolade og sånt innimellom, og noen ganger ferdigmat. Anonymkode: a2a43...54a Råvarebasert, er bare ren råvare. F.eks gulrot, egg, ren indrefilet. Prosessert mat er behandlet mat, men som ikke har veldig mye tilsetningsstoffer. F.eks røkt peppermakrell, endel oster, kikerter på boks, osv. Ultraprosessert mat, er industrimat som inneholder sukker, vegetabilsk olje, og tilsetningsstoffer. Eksempelvis rekesalat, kjeks, Toro/Findus, pizza, en del brød, leverpostei, kokt skinke, etc. Så cluet er å lese på ingrediensene når man handler mat som ikke er ren råvare. Noe buljong er mindre prosessert enn andre, man må se på innholdet. F.eks Maggie buljong er langt mer prosessert enn den fra Helios. Anonymkode: 200a4...a11 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MayorSantos Skrevet 2. september 2023 #79 Del Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (På 29.8.2023 den 18.30): Har dere kuttet ut ultraprossesert mat? Eller minsket inntaket? Det sies at befolkningen i snitt kjøper 60% ultraprosseserte produkter. Stemmer det for deg? Hva er UP mat? kom med eksempler så kan du få svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #80 Del Skrevet 2. september 2023 1 hour ago, MayorSantos said: Hva er UP mat? kom med eksempler så kan du få svar Ultraprosessert... Anonymkode: 200a4...a11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå