Gå til innhold

Hvor mye ultraprosessert mat spiser dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere kuttet ut ultraprossesert mat? Eller minsket inntaket? Det sies at befolkningen i snitt kjøper 60% ultraprosseserte produkter. Stemmer det for deg? 

Her prøver vi å spise mest mulig råvarebasert, men er ikke helt i mål. Blir fremdeles noe godteri og Stabburet leverpostei. Men er på god vei 😊 Lager isen selv, baker stort sett brød selv, og har byttet ut youghurt med smak til tyrkisk youghurt. 

Anonymkode: bfb2a...090

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser at øl er på lista over ultraprosessert mat, så da "spiser" jeg vel det nesten hver dag da 😅😅

Anonymkode: 136c0...f84

• Liker 4
Skrevet

Jeg spiser svært sjeldent ultraprosessert, og merker så stor forskjell på helsa når jeg ikke gjør det. 

Anonymkode: 0e299...495

Skrevet

En del, men langt mindre enn gjennomsnittet (tror jeg). Skyldes hovedsakelig at jeg er så kresen på butikklagd- og ferdiglagd middagsmat, så jeg lager stort sett det meste av middagsmaten fra bunnen av. Men drikker jo noe brus, spiser litt søtsaker innimellom, snacks, pålegget er jo stort sett ultraprosessert alt. Lager brød selv. Yoghurt spiser jeg og det er jo mye ultraprosessert.

Det er ingenting sjokkerende for mine ører å høre at ultraprosessert mat er den usunneste maten. Denne maten er jo tilsatt en rekke ekstra ingredienser både for å holde seg lenger, og for å smake bedre. Mye salt, mye sukker, mye annet tilsetning. Forøvrig tror jeg at man bør finne en balansegang. Man blir ikke syk av noe leverpostei og noe godis, så lenge man lager en del av maten selv.

Anonymkode: 14ddd...549

• Liker 2
Skrevet

Tja. Spiser ikke brød uansett, rundstykker i helgene. De er sikkert ultraprosseserte. Spiser dessverre mye godteri og chips. Middag lager vi fra bunn med sunne ingredienser. På jobb spiser jeg salat. Sum i sum midt på treet. Vi er to voksne.

Anonymkode: 94af0...3fd

Skrevet

I ukedagene blir det lite, jeg er oppvokst med fokus på gode råvarer, bakedager, lage opp masse supper/sauser osv og fryse, tørking av frukt, bær og sopplukking osv.  

I helgene blir det noen ganger snop, chips, brus, take away og søte bakverk. 
Jeg tenker at det er summen som teller og er ikke fanatisk. Men det er helt sinnsykt dyrt. Jeg merker enorm forskjell på matbudsjettet nå i forhold til for ett par år siden selv om jeg spiser samme maten. 

Anonymkode: 97371...251

• Liker 2
Skrevet

Masse.

Anonymkode: 8a9cf...6d8

Skrevet

Ja litt. Men lager alltid middag fra bunnen av. Spiser ikke brød eller knekkebrød. Spiser bare pålegg til frokost. Men ja tar meg en sjokolade innimellom. Og drikker iskaffe da. Det er min synder i hverdagen. Men bare en. 

Skrevet

Mye, siden jeg ble syk for 2 år siden er det å lage mat ikke aktuelt hver dag, eller ukentlig, så da står mannen for det meste av mat (av alt et hus trenger egentlig).

Mat er ikke noe han er god på, så da blir det mye halvfabrikat. All heder og ære til mannen min som står i det.

Anonymkode: 5bcce...80e

• Hjerte 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Mye, siden jeg ble syk for 2 år siden er det å lage mat ikke aktuelt hver dag, eller ukentlig, så da står mannen for det meste av mat (av alt et hus trenger egentlig).

Mat er ikke noe han er god på, så da blir det mye halvfabrikat. All heder og ære til mannen min som står i det.

Jeg kuttet ut ultraprosessert mat da jeg ble alvorlig syk. Var sengeliggende store deler av døgnet, hadde ingen til å lage mat til meg. Var ekstremt utfordrende for å si det pent. Men små endringer, litt og litt, og veldig enkel matlaging (vi kompliserer for ofte og tror at sunn matlaging tar mye lenger tid), og jeg har en helt annen helse i dag. 

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet

Spiste mye av det før, har nå kuttet drastisk ned. Nå spiser jeg kanskje en gang i uka eller mindre.

Anonymkode: e23c0...a8c

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg kuttet ut ultraprosessert mat da jeg ble alvorlig syk. Var sengeliggende store deler av døgnet, hadde ingen til å lage mat til meg. Var ekstremt utfordrende for å si det pent. Men små endringer, litt og litt, og veldig enkel matlaging (vi kompliserer for ofte og tror at sunn matlaging tar mye lenger tid), og jeg har en helt annen helse i dag. 

Bare nei.. Ikke gi gode råd til en sykdom du ikke en gang vet hva er. Jeg lagde all mat fra bunnen i 30 år. Til slutt ble min bipolariet for mye å takle for hode og kropp. Mat er ikke problemet.  

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Skrevet

Hva er kriteriene for at noe er "ultraprossesert", og hvem setter opp disse kriteriene? 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Bare nei.. Ikke gi gode råd til en sykdom du ikke en gang vet hva er. Jeg lagde all mat fra bunnen i 30 år. Til slutt ble min bipolariet for mye å takle for hode og kropp. Mat er ikke problemet.  

❤️ 

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Har dere kuttet ut ultraprossesert mat? Eller minsket inntaket? Det sies at befolkningen i snitt kjøper 60% ultraprosseserte produkter. Stemmer det for deg? 

Her prøver vi å spise mest mulig råvarebasert, men er ikke helt i mål. Blir fremdeles noe godteri og Stabburet leverpostei. Men er på god vei 😊 Lager isen selv, baker stort sett brød selv, og har byttet ut youghurt med smak til tyrkisk youghurt. 

Anonymkode: bfb2a...090

Uff alt for mye. 
I dag spiste jeg kjøpernes med kyllingcurrysalat. Alt dette regnes vel som ultraprossesert? 
Så har jeg drukket en sukkerfri brus….. 

Så spiste vi medisterkaker, poteter, gulrot med hjemmelaget saus. I sausen var det sukkerkulør og buljong som sikkert er ultraprosessert. Inkludert medisterkakene. 

I går drakk jeg Biola med smak ( ultraprosessert?), spiste kjøpebrød med gulost. 
Lagde pasta carbonara med egg, parmesan (eller erstatningen, da) og bacon. Vet ikke om noe av dette er ultraprosessert? 

Dagen før Toro tomatsuppe og hjemmelagde pannekaker med kjøpt syltetøy. (Ultraprossesert alt sammen omtrent) 

så jaaa.. håper jeg skal få tilbake litt energi etter graviditeten er over og får en sovebaby. 🤞🤞🤞🤞

Anonymkode: 683e9...d00

• Liker 2
Skrevet

Vet noen om ei liste over produkter man kan bruke eller lure bytter som er gratis? Eller en nettside om up-mat? 

Anonymkode: 683e9...d00

• Liker 1
Skrevet

Veldig mye. Ikke alltid til middag, men brød, pålegg og så videre. Det blir en del i middagene også, i går var det fiskekaker, i dag blomkålsuppe som hadde vært OK om det ikke var for buljongterningen.

Det er ganske typisk her at vi lager noe fra grunnen, men tilsetter en eller to ingredienser som er ultraprosseserte. Bacon i bolognesesaus, soyasaus i wok og så videre. Men brødmåltidene er definitivt verst.

Anonymkode: 6a900...d03

• Liker 2
Skrevet

Sjokolaaaaadeeee

Anonymkode: 68e18...e5d

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...