Gå til innhold

Melkeallergi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her med melkeallergi som kan fortelle litt om hvordan de opplever det? Jeg lurer på om det er det jeg har. Har aldri vært spesielt glad i melk, så jeg har ikke drukket det på veldig mange år, men begynte for et par måneder siden etter råd fra ei venninne som er ernæringsfysiolog. Årsaken var å få mer protein i kosten. Jeg har merket at jeg har vært litt oppblåst, men ikke noe mer enn det. For to uker siden begynte jeg med proteinpulver i tillegg, og det er jo rent myseprotein, og etter det har jeg hatt det gående. Kraftige kramper i magen, avføring opptil seks ganger om dagen og nesten sånn influensafølelse i hele kroppen. Jeg sluttet med proteinpulveret da jeg skjønte sammenhengen, men nå blir jeg dårlig av å drikke melk også.

Det rare er at jeg kan gå rundt og føle meg mørbanket i hele magen store deler av dagen, men så er det om natta at jeg våkner med magekramper. Altså at jeg drikker melk om morgenen og får reaksjon, men at den voldsomme reaksjonen kommer mange timer senere. Er det vanlig?

Før noen kjefter på meg, så må jeg bare si at jeg selvfølgelig har sluttet å drikke melk nå når jeg igjen så sammenhengen. (jeg er visst litt treg i oppfattelsen :P Føler meg mye bedre nå to dager etter siste glass melk, men fortsatt øm i magen og litt influensafølelse.

Anonymkode: ff274...369

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen som vet om det er slik melkeallergi arter seg?

Skrevet

Det kan det. Både allergi mot melkeprotein og laktoseintoleranse. Det beste er at du tar det opp med fastlegen din. Det kan jo skyldes andre ting også. 

Skrevet

Snakk med veninnen din som er ernæringsfysiolog, hun må da vite symptomene på om det er intoleranse eller allergi du har.

Anonymkode: c3c73...6c1

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Snakk med veninnen din som er ernæringsfysiolog, hun må da vite symptomene på om det er intoleranse eller allergi du har.

Ja, men hun er bortreist de neste fire ukene. Har ikke lyst til å forstyrre henne i ferien, spesielt når det var hun som 'fikk' meg til å begynne å drikke melk :fnise:

Skrevet

De fleste har faktisk en viss grad melkeintoleranse. Det er naturlig at kroppen slutter å godta morsmelk for å bistå avvenning og overgangen til fast føde. Det trenger ikke å være melkeallergi du har, men melkeintoleranse.

Du trenger ikke å drikke melk for proteiner. Proteiner er noe av det letteste å få i seg, da det er proteiner i absolutt alt vi spiser. Jeg får i meg mer enn halve av hva man trenger av proteiner i løpet av en dag bare i frokosten, som består av havregryn, chia frø, banan og bær. 

Jeg vet ikke hva du spiser til vanlig, men ting du kan adde til kostholdet med høyt innhold av proteiner, er linser og bønner.

Anonymkode: dcc87...71c

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ja, men hun er bortreist de neste fire ukene. Har ikke lyst til å forstyrre henne i ferien, spesielt når det var hun som 'fikk' meg til å begynne å drikke melk :fnise:

Kontakt fastlegen da

Skrevet

Jeg har melkeallergi, samt ibs. Jeg har veldig sakte fordøyelsessystem, og da også ofte en senere reaksjon. Litt ulikt hvor lang tid, og lenge siden jeg hadde et uhell nå. Mageknip, mye luft, og diaré går igjen. Av og til også oppkast, og jeg kan bli veldig varm og klam i huden. Jeg vet det første går igjen hos veldig mange med melkeallergi. 

Å reagere på laktose er mye vanligere enn å reagere på proteinet, men mange av de samme symptomene, men gjerne ikke så sterkt (men det varierer veldig). Hadde proteinpulveret noe tilsatt så kan det jo være det også, men jeg ville bare holdt meg unna melk, det er annet du kan spise for proteiner. Spør din venninne mer når hun kommer hjem, og dropp melk før det. (Det hadde jeg gjort 😊). 

Fortsatt god bedring!

• Nyttig 1
Skrevet

Tusen takk for svar og gode råd :blomst:

Jeg spiser faktisk allerede havregryn med bær, nøtter og banan til frokost, samt mye bønner og linser til middag. Jeg har aldri tenkt tanken om at proteininntaket mitt var lavt før hun tok det opp. Jeg har begynt å trene mer styrke, så det var nok en faktor, samt det at jeg ikke spiser rødt kjøtt og egentlig ikke er så glad i hvitt kjøtt heller.

Det blir i alle fall ikke et savn for meg å kutte ut melk igjen!

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Tusen takk for svar og gode råd :blomst:

Jeg spiser faktisk allerede havregryn med bær, nøtter og banan til frokost, samt mye bønner og linser til middag. Jeg har aldri tenkt tanken om at proteininntaket mitt var lavt før hun tok det opp. Jeg har begynt å trene mer styrke, så det var nok en faktor, samt det at jeg ikke spiser rødt kjøtt og egentlig ikke er så glad i hvitt kjøtt heller.

Det blir i alle fall ikke et savn for meg å kutte ut melk igjen!

Jeg spiser ikke kjøtt, og har ikke noe problem med å få i meg proteiner i hvertfall 🙂 Muskler bygger jeg uansett kjapt. 

Cronometer.com er en god side for å følge med på inntak av macros. Det er helt gratis. Legg inn det du spiser, så får du opp hvor mye du får i deg av forskjellige typer proteiner, mineraler, vitaminer, karbohydrater, fett osv. 

• Nyttig 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg spiser ikke kjøtt, og har ikke noe problem med å få i meg proteiner i hvertfall 🙂 Muskler bygger jeg uansett kjapt. 

Cronometer.com er en god side for å følge med på inntak av macros. Det er helt gratis. Legg inn det du spiser, så får du opp hvor mye du får i deg av forskjellige typer proteiner, mineraler, vitaminer, karbohydrater, fett osv. 

Tusen takk igjen for tips! Det skal jeg gjøre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Rødt kjøtt er DET sunneste du kan spise, sammen med egg. 

Liker ikke, er det ikke noe som heter når man er mer enn 6 år.

Anonymkode: 146ee...589

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Rødt kjøtt er DET sunneste du kan spise, sammen med egg. 

Liker ikke, er det ikke noe som heter når man er mer enn 6 år.

Anonymkode: 146ee...589

Det tviler jeg på at du finner noen andre enn carnivore-forkjempere som mener. Absolutt ikke noe for meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...