Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et familiemedlem som omtrent hver måned spør om å få låne penger. Jeg får alltid tilbake og merker at jeg er redd for å si nei i frykt for å virke kjip. Jeg vet jo egentlig at denne personer har nok penger til å klare seg, bare at vedkommende sløser mye penger. 

Hva tenker dere? Er jeg kjip om jeg sier nei? Er det helt normalt å låne penger på denne måten? Personlig har jeg aldri bedt noen om å låne penger i voksen alder..

Anonymkode: 68985...602

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det har jeg sjeldent blitt spurt om. Har blitt spurt om det en gang av en ny venn, men jeg sa nei. Det var vel snakk om 500-1000kr. Men da tenker jeg at man heller kan selge noe man ikke bruker, bruke litt kreditt eller høre med familie. Veldig rart å spørre noen man nettopp har blitt kjent med.

Anonymkode: 3fe2a...6e8

• Liker 1
Skrevet

Nei, aldri. 

Skrevet

Ja,hvis det virkelig virkelig krise. Hadde satt pris på det selv hvis jeg var i en vanskelig situasjon. Og vanskelige situasjoner kan være så mangt og trenger ikke være ens egen feil....

Livet skjer 

Anonymkode: 3dc73...728

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja,hvis det virkelig virkelig krise. Hadde satt pris på det selv hvis jeg var i en vanskelig situasjon. Og vanskelige situasjoner kan være så mangt og trenger ikke være ens egen feil....

Livet skjer 

Anonymkode: 3dc73...728

Her er det egentlig ingen vanskelig situasjon. Kun sløsing/feil prioritering av penger.. ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, det har jeg sjeldent blitt spurt om. Har blitt spurt om det en gang av en ny venn, men jeg sa nei. Det var vel snakk om 500-1000kr. Men da tenker jeg at man heller kan selge noe man ikke bruker, bruke litt kreditt eller høre med familie. Veldig rart å spørre noen man nettopp har blitt kjent med.

Anonymkode: 3fe2a...6e8

Det er jeg enig i, men dette er jo «trossalt» familie. Ts

Skrevet

Nei. Låner ikke bort penger. Kun mine barn som kan spørre om det. Mine venner vet hvor jeg står økonomisk. Sliter de med noe så vil jeg heller hjelpe dem med min kunnskap om penger. Slik at jeg kan få dem på rett kjør igjen. 

Anonymkode: da612...b16

Skrevet

Selvfølgelig, til familie og nære venner jeg vet er pålitelige og betaler tilbake.
Gjorde dog tabben å låne til en nå eksvenninne gjentatte ganger som var veldig manipulerende og satte meg i situasjoner der jeg ikke kunne si nei, for eksempel at hun hadde kjøpt ting og så sagt hun har glemt kortet i kassa og skulle vipse asap, men så hadde hun flere ganger gjort sånn at hun vipset slik at pengene skulle komme om 3 dager, og så i mellomtiden avbrøt hun så hun lurte meg for flere tusen. Etter det er jeg mer forsiktig.

Anonymkode: 00821...ce2

• Liker 1
Skrevet

Nei det der hadde jeg sagt nei til! Har lånt mine egne barn av og til, men gjør det klart at jeg ikke har mye penger tilgjengelig for utlån til enhver tid. Å selge fond eller ta av rammelånet f eks er jeg egentlig ikke i interessert i å gjøre for å låne ut penger. 
Høres ut som dette familiemedlemmet bruker deg som gratis kredittkort. På tide å sette ned foten. I disse tider bør det være kurant å si at du dessverre ikke har råd.  

Anonymkode: dea5b...e99

Skrevet

Men ja, hver måned forstår jeg er irriterende om vedkommende har god økonomi

Skrevet

En veninne spurte hele tiden før om hun kunne låne penger. Jeg pleide ikke å få det tilbake så jeg sluttet å låne henne penger. En gang sa jeg at jeg ikke hadde å låne bort, også så hun meg på butikken litt senere, og da ble hun sur fordi hun mente jeg hadde løyet til henne. Hun sa du hadde jo penger, hvorfor lånte du ikke bort til meg da? Og hun sa jeg var egoist og bare tenkte på meg selv. Vi er ikke veninner lenger.

Anonymkode: 46bb0...cc0

• Liker 8
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker said:

En veninne spurte hele tiden før om hun kunne låne penger. Jeg pleide ikke å få det tilbake så jeg sluttet å låne henne penger. En gang sa jeg at jeg ikke hadde å låne bort, også så hun meg på butikken litt senere, og da ble hun sur fordi hun mente jeg hadde løyet til henne. Hun sa du hadde jo penger, hvorfor lånte du ikke bort til meg da? Og hun sa jeg var egoist og bare tenkte på meg selv. Vi er ikke veninner lenger.

Anonymkode: 46bb0...cc0

Kanskje vi hadde samme venninne 😆 

• Liker 2
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har et familiemedlem som omtrent hver måned spør om å få låne penger. Jeg får alltid tilbake og merker at jeg er redd for å si nei i frykt for å virke kjip. Jeg vet jo egentlig at denne personer har nok penger til å klare seg, bare at vedkommende sløser mye penger. 

Hva tenker dere? Er jeg kjip om jeg sier nei? Er det helt normalt å låne penger på denne måten? Personlig har jeg aldri bedt noen om å låne penger i voksen alder..

Nei, du er ikke kjip. Si du har en policy om å ikke låne til familie og venner fordi relasjonen da lett blir ødelagt. 

Håper du bare låner små beløp som hundrelapper. Lån aldri bort større summer 

Skrevet

Jeg har gjort det til en bekjent, men jeg har sluttet. Det eskalerte og hun ba om å låne mye og ofte. 

Jeg tenker det er greit å låne en gang til nær familie og venner om det er noe spesielt. Det er ikke greit å bli brukt som mini-bank av noen som tar dårlige valg. 

Anonymkode: b4d0f...229

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ja men da er det skikkelige beløp, har hjulpet folk med ek slik at de får kommunalt lån, venner som ønsker å beholde huset etter skilsmisse o.l 

Da lages det gjeldsbrev og renten er satt til NB sin til enhver tids utlånsrente. 
Dette er ikke noe jeg gjør for å tjene penger men for å hjelpe. Skal sies at jeg gjør forundersøkelser slik at jeg ikke låner til noen som ikke har råd til å tilbakebetale iløpet av oppsatt plan. De fleste øker lånet sitt etter en periode og restutbetaler meg slik at andre kan nyte godt av å låne litt av meg.

Anonymkode: 2afa8...401

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
theTitanic skrev (10 timer siden):

Nei, du er ikke kjip. Si du har en policy om å ikke låne til familie og venner fordi relasjonen da lett blir ødelagt. 

Håper du bare låner små beløp som hundrelapper. Lån aldri bort større summer 

Låne vekk stort går bra men da må en gjøre sine forundersøkelser 

Anonymkode: 2afa8...401

Skrevet

Nei, jeg har aldri lånt bort penger til venner og familie.

Anonymkode: 287a8...d07

Skrevet

Klart jeg gjør, kommer fra en familie med knapp, men ryddig økonomi. Det er ekstremt sjeldent at noen av oss låner penger fra hverandre, men det har skjedd og jeg har alltid fått tilbake på avtalt tidspunkt. Har også en venn med tidvis dårlig råd som har lånt penger av meg før og betalt tilbake som avtalt. Kunne ikke lånt til fremmedfolk, men jeg vet at venner og familie hadde stilt opp for meg hvis det var krise så da er jeg åpen for det :) Det har bare skjedd 4-5 ganger i mitt over 30 år lange liv da.

Anonymkode: c14f6...f42

Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

... merker at jeg er redd for å si nei i frykt for å virke kjip.

Det er lov å være kjip. 

Anonymkode: b390c...83c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...