AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #1 Skrevet 29. august 2023 Har en unghund på snart 10 mnd. Vi har nok gjort oss selv en bjørnetjeneste ved å ikke gått ifra han oftere. Med sommerferie og turnus har det stort sett alltid vert noen hjemme. De få gangene han var alene roet han seg fort (kamera). Denne uken har han bjeffet mye. Mannen har vert hjemme en tur på formiddagen, og svigermor har tatt han en time etterpå. Gode tips mottas med takk! Anonymkode: bd00e...dc7
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #2 Skrevet 29. august 2023 Hunden er enda ung, men det er lurt å ta tak i problemet nå med en gang. Hunden er engstelig og fortvilet, og det er ingen god følelse for verken den eller dere. Mitt beste tips: Start med «alene-hjemme-trening» når dere er hjemme. Selvom den har vært alene hjemme før, ville jeg startet litt på scratch. 1. Lag en base til hunden, f.eks i gangen. 2. Start med å gå ut døren, så rett inn igjen. Fortsett med dette, gå inn og ut mange ganger i døgnet, og overse den når dere kommer inn igjen. Dette for at det skal være den største selvfølge at når dere forlater huset, kommer dere alltid tilbake. Noen ganger tar det 8 minutter, noen ganger 8 timer. Gradevis øk hvor lenge dere er ute, og hunden venter inne. Start med bare å bare snu i døra, til å legge på ett minutt, så mer. Den viktigste jobben er å beholde ro, og få hunden til å føle seg trygg og komfortabel hjemme i basen sin. Når jeg jobbet med dette da min var valp gav jeg han også noe godt å tygge på mens jeg gikk til postkassen og tilbake. En frossen kong, eller det den er glad i ☺️ Ha god tålmodighet og lykke til Anonymkode: 8b4e1...adc 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #3 Skrevet 29. august 2023 Spørs hvor lenge hunden skal være alene, men her hjelper det å ha den i bur, og helst i bil mens vi er på jobb. Kan da ta en liten luftetur i lunsjen. I bilen har et stort bur som hunden kan bevege seg i, men samtidig føle seg trygg. Hjemme så går den bare rastløs rundt og venter og reagerer på lyder. I bilen ligger han i ro hele dagen. Anonymkode: e9546...264
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #4 Skrevet 29. august 2023 Vi vil helst ikke ha han i bur. Vi må nok begynne på scratch ja. Nå er han kjempe stressa, og jeg kjenner jeg blir litt fortvilet. Skulle nok øvd på dette med engang vi fikk han. Anonymkode: bd00e...dc7
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #5 Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Vi vil helst ikke ha han i bur. Vi må nok begynne på scratch ja. Nå er han kjempe stressa, og jeg kjenner jeg blir litt fortvilet. Skulle nok øvd på dette med engang vi fikk han. Anonymkode: bd00e...dc7 Så bra. Ikke ha han i bur, det er og blir dyreplageri å ha en hund i bur i flere timer. Uansett hva eierne selv overbeviser seg selv om. Anonymkode: 964b0...a57
Tabris Skrevet 29. august 2023 #6 Skrevet 29. august 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Hunden er enda ung, men det er lurt å ta tak i problemet nå med en gang. Hunden er engstelig og fortvilet, og det er ingen god følelse for verken den eller dere. Mitt beste tips: Start med «alene-hjemme-trening» når dere er hjemme. Selvom den har vært alene hjemme før, ville jeg startet litt på scratch. 1. Lag en base til hunden, f.eks i gangen. 2. Start med å gå ut døren, så rett inn igjen. Fortsett med dette, gå inn og ut mange ganger i døgnet, og overse den når dere kommer inn igjen. Dette for at det skal være den største selvfølge at når dere forlater huset, kommer dere alltid tilbake. Noen ganger tar det 8 minutter, noen ganger 8 timer. Gradevis øk hvor lenge dere er ute, og hunden venter inne. Start med bare å bare snu i døra, til å legge på ett minutt, så mer. Den viktigste jobben er å beholde ro, og få hunden til å føle seg trygg og komfortabel hjemme i basen sin. Når jeg jobbet med dette da min var valp gav jeg han også noe godt å tygge på mens jeg gikk til postkassen og tilbake. En frossen kong, eller det den er glad i ☺️ Ha god tålmodighet og lykke til Anonymkode: 8b4e1...adc Dette er en veldig bra fremgangsmåte. I tillegg til dette vil jeg bare legge til: - Det kan være at det er et for stort hopp å gå fra å gå ut døren og rett inn igjen til å være borte i ett minutt. Det kan være du må starte med noen sekunder bare. Det viktige her er at hunden ikke får noen flere negative erfaringer med å være alene. Begynner han å bjeffe, pipe eller bli urolig så har du vært borte for lenge. Gå da inn igjen med en gang og vær borte kortere neste gang. - Det er et bra tips å innføre f.eks frossen kong som hunden kan kose seg med, men vent med det til hunden klarer å være alene i minst ti minutter uten. Dette fordi hvis du gir noe godt i det du går med en gang så kan det avlede hunden slik at den ikke får med seg at du går. Hvis den da plutselig kikker opp og oppdager at du er borte, så kan det bli et sjokk som gir negativ erfaring igjen. - I perioden hvor dere trener på dette så kan hunden ikke være hjemme alene. Dere kan ha den med i bilen, få noen til å passe den eller som det er noe "doggy day care" der dere bor.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #7 Skrevet 29. august 2023 Har hatt samme problem som dere. Anbefaler boka Be right back! av Julie Naismith. Basert på forskning på temaet. Jeg kjøpte også appen Som Tabris sier, så kan nok en økning på ett minutt være for brått i begynnelsen. I boka over anbefales økning på 5-10% når hunden ikke viser tegn til stress. Kamera er viktig for å kunne følge med på tegn til ubehag, som slikking rundt munnen, gjesping osv, da kan man komme inn igjen før det utvikler seg. Anonymkode: 6aeeb...256
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå