Gå til innhold

Høy puls av å komme hjem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 12-åring som ikke hører etter. Hatt MANGE samtaler med henne i det siste og jeg kommer hjem og maser om de samme tingene HVER dag. Det handler om konstant rot, og mangel på pengeforståelse. 

Jeg er hjemme ca. kl.16 fra jobb. Så fort jeg åpner døra hjemme, får jeg høy puls. Alle lysene står på, klær på gulvet, frokosten er ikke ryddet vekk, sminke i gangen, grus og dritt over alt.. Kan ikke huske sist jeg kom hjem fra jobb og bare kunne "slenge beins på bordet", uten å måtte rydde, støvsuge osv. først.

Idag sto hun med en venninne på kjøkkenet, hvor de holdt på å lage seg to ulike middager, mens vi egentlig hadde igjen taco fra igår. Mat er dyrt om dagen, men det er det null forståelse for! Jeg blir selvfølgelig sint, og snakker til barnet mitt på en rolig måte, mens hun blir flau fordi jeg tar det foran vennen hennes og svarer meg ufint. Jeg når ikke inn til denne ungen! Vi er 2 mennesker i dette huset, men noen ganger føles det som vi er 5! Hvis hun skal ha med noen hjem, vil jeg at det skal planlegges, slik at jeg kan lage nok mat.

I tillegg er det ett h.......s mas om penger hele tida, hvorpå jeg selvfølgelig sier nei veldig ofte. Jeg har en helt alminnelig inntekt og står for alle utgifter vedr. barnet. Denne mnd'en har jeg også brukt 3500,- på en aktivitet + utstyr, og da sier det seg selv at jeg ikke har masse penger igjen til dilldall.. Men ingenting jeg gjør, settes pris på.

Hvordan kan jeg nå inn??

Anonymkode: c711c...c5c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oh, skjønner at jeg har mange år fremover med rot. Jeg har en 9-åring. Klarer aldri å rydde opp, det er smuler og havregryn på gulvet,etc om han har funnet seg mat etter skolen. 

Å rydde er det første jeg gjør når jeg kommer hjem.

Og nå leser jeg jo at 12-åringer også kan være slik 🥴 

Jeg synes jeg rydder og leter etter ting hele tiden 😅

Anonymkode: 34ee0...56c

Skrevet

La henne få lage en middag i uka, du gir henne 100kr for dette som hun kan handle for.

Ting som ikke blir ryddet bort havner i «karantene», ikke lov å ta disse tingene før det har gått 3 dager. Var bare eksempel, men ting må få konsekvenser. Er jo krise hvis man må gå 3 dg uten sminke liksom!!

La henne få et visst innblikk i budsjettet og økonomien din. Barn skjønner ikke at pengene tar slutt, de tror det er bare å dra kortet.

La henne hjelpe til med husarbeid, blir ikke ting gjort , neivel men da blir det heller ikke sminke, ukeblad, godteri på butikken osv

Virker som du ikke har vært konsekvent nok i oppdragelsen og nå kommer det tilbake for å bite deg i rompa. Dessverre

Anonymkode: b71ae...f6b

Skrevet

Hun klarer ikke å rydde opp sminken = Da får hun ikke bruke sminke.

Hun klarer ikke styre pengene sine = Da får hun ikke mer penger. Gi kun et fast beløp som hun får hver uke eller måned, når det er tomt så er det tomt.

Klær på gulvet = Klær blir ikke vasket.

Du kan gi ukelønn/månedslønn for husarbeid. Det vil si, hvis hun ikke har gjort sine oppgaver, får hun ikke lommepenger i det hele tatt.

Anonymkode: 40be9...277

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...