AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #1 Del Skrevet 29. august 2023 Hei. jeg og noen venner hadde en diskusjon angående empati og det komet frem at vi var flere av oss som har erfaring med å noen vi har måttet forholdet oss til har beskyldt oss om å ha mangel på empati. Vi forklarte så situasjonene til hverandre og vår konklusjon var at disse personene er de som virkelig har mangel på empati. Så mitt spørsmål er. Er det kanskje de som beskylder andre om mangel på empati, egentlig de som ikke forstår eller er kompatibel til å sette seg in i andres situasjoner? Er dette tilfelle eller er jeg og mine venner en gjeng av narsissister? Anonymkode: 86ad2...ee3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #2 Del Skrevet 29. august 2023 Veldig vanskelig å ha noen formening om det du spør om uten mer kontekst. Har du eksempel på en slik situasjon som du refererer til? Min personlige oppfatning er at empati i mer eller mindre grad er tillært. Man er lært opp til at man skal føle med mennesker som står i ulike vonde situasjoner, mer enn at man faktisk føler på det selv. Husker som barn at jeg var med i begravelsen til faren til en klassevenninne sammen med resten av klassen, og skammet meg veldig for at jeg ikke var lei meg. Husker jeg prøvde å stirre inn i lamper for å fremprovosere tårer. Tror ikke jeg er narsissist fordi 🤷🏼♀️ Anonymkode: f4077...4a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #3 Del Skrevet 29. august 2023 Empati er forståelse og medfølelse. Forstår man sjeldent er det et tegn på lite empati, og dersom noen opplever at andre har lite empati og sier det, så betyr ikke det at de selv har lite empati. Det kan like gjerne bety at de forstår at andre har lite empati. Anonymkode: c3b1a...cb5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Refreng Skrevet 29. august 2023 #4 Del Skrevet 29. august 2023 22 minutter siden, AnonymBruker said: Hei. jeg og noen venner hadde en diskusjon angående empati og det komet frem at vi var flere av oss som har erfaring med å noen vi har måttet forholdet oss til har beskyldt oss om å ha mangel på empati. Vi forklarte så situasjonene til hverandre og vår konklusjon var at disse personene er de som virkelig har mangel på empati. Så mitt spørsmål er. Er det kanskje de som beskylder andre om mangel på empati, egentlig de som ikke forstår eller er kompatibel til å sette seg in i andres situasjoner? Er dette tilfelle eller er jeg og mine venner en gjeng av narsissister? Anonymkode: 86ad2...ee3 Så de dere datet beskyldte dere for manglende empatii, men dere tenker det egentlig er de som mangler empati. Siden de anklagde dere for det. MEN Nå anklager dere disse mannfolka for å mangle empati, derfor mangler DERE empati også Jeg vil ikke si at dette river i fornuftmusklene mine, nei Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest theTitanic Skrevet 29. august 2023 #5 Del Skrevet 29. august 2023 Det handler om hva man GJØR, ikke hva man føler. De syntes ikke dere har gjort riktig. Empatiske handlinger er tillært. Svært mange gjør empatiske ting uten å føle noe som helst.- Noen gjør empatiske ting for selv å fremstå i et bedre lys, Og for at det ikke skal ta seg dårlig ut å la være. Noen anklager andre for å ikke være empatiske som hersketeknikk. Ingen vil bli beskyldt for å ikke være empatisk. Et bra kort for å få siste stikk. Noen er empatiske fordi de føler seg forpliktet til visse handlinger, ikke fordi de føler så mye. Å få omtanke har en verdi selv om ikke giveren føler så mye rundt det. De fleste merker sjelden forskjell på tillært empati og ektefølt empati. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ESFP Skrevet 29. august 2023 #6 Del Skrevet 29. august 2023 Det er ikke slik at man automatisk er narsissist selv om man ikke har empati. Kanskje ingen av dere har fullt utviklet empati, siden ingen forstår den andre part. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hoia Skrevet 29. august 2023 #7 Del Skrevet 29. august 2023 Sympati og empati er visstnok to forskjellige begrep. Men nå orker jeg ikke mer av Kvinneguiden! Så farvel! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #8 Del Skrevet 29. august 2023 Det vet du vel best selv. Ene eksen min mangler empati der det utvilsomt også er ett problem hos flere av hans kompiser. Kvinner hater dem alle sammen fordi de er en gjeng rævhol. Alltid masse drama med kvinner med hele gjengen, de de mener alke kvinner er gal. Null problemer med dem🥴 Like barn leker best som de sier.. Anonymkode: 1dc85...0dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 29. august 2023 #9 Del Skrevet 29. august 2023 Det kan like gjerne handle om at i situasjoner som involverer mennesker og følelser finnes det ikke ett klart og riktig svar. Dere har fortalt hverandre - venner som i utgangspunktet er tilbøyelig til å tenke det beste om hverandre - deres side og versjon av noe og hvordan dere tolket andres oppførsel i den anledning. Det er ikke et godt utgangspunkt for å gjøre sikre og objektive konklusjoner. Disse andre kan antagelig få like mye støtte hos sine venner for sine versjoner, uten at noen av dere er eller var påfallende uempatiske i den store sammenhengen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #10 Del Skrevet 29. august 2023 Daria skrev (5 minutter siden): Det kan like gjerne handle om at i situasjoner som involverer mennesker og følelser finnes det ikke ett klart og riktig svar. Dere har fortalt hverandre - venner som i utgangspunktet er tilbøyelig til å tenke det beste om hverandre - deres side og versjon av noe og hvordan dere tolket andres oppførsel i den anledning. Det er ikke et godt utgangspunkt for å gjøre sikre og objektive konklusjoner. Disse andre kan antagelig få like mye støtte hos sine venner for sine versjoner, uten at noen av dere er eller var påfallende uempatiske i den store sammenhengen. Nei vet du hva. Alle de vi hadde erfaring med har til felles at ingen ting er deres feil og de er offer i alle situasjoner. Hilsen. Trådstarter. Anonymkode: 86ad2...ee3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 29. august 2023 #11 Del Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Empati er forståelse og medfølelse. Forstår man sjeldent er det et tegn på lite empati, og dersom noen opplever at andre har lite empati og sier det, så betyr ikke det at de selv har lite empati. Det kan like gjerne bety at de forstår at andre har lite empati. Anonymkode: c3b1a...cb5 😳 Dette kjenner jeg meg overhodet ikke igjen i! Husker jeg var på jødisk museum som tenåring og holdt på å svime av og kaste opp pga at jeg ikke taklet å forholde meg til inntrykkene. Begravelse hadde jeg neppe klart å gå i som barn uten å gråte (gråter nå også) Om noen på skolen så lei seg ut plaget det meg fysisk og jeg forsøkte intuitivt å trøste dem. Mine barn er ganske lik, spesielt yngste. Hører barnet andre barn i gata gråte må barnet liksom «sjekke ut» og sikre seg at det gråtende barnet er OK og blir ivaretatt. ESFP skrev (1 time siden): Det er ikke slik at man automatisk er narsissist selv om man ikke har empati. Kanskje ingen av dere har fullt utviklet empati, siden ingen forstår den andre part. et ganske tydelig kjennetegn på en narsissist er nok fravær av empati.. theTitanic skrev (3 timer siden): Det handler om hva man GJØR, ikke hva man føler. De syntes ikke dere har gjort riktig. Empatiske handlinger er tillært. Svært mange gjør empatiske ting uten å føle noe som helst.- Noen gjør empatiske ting for selv å fremstå i et bedre lys, Og for at det ikke skal ta seg dårlig ut å la være. Noen anklager andre for å ikke være empatiske som hersketeknikk. Ingen vil bli beskyldt for å ikke være empatisk. Et bra kort for å få siste stikk. Noen er empatiske fordi de føler seg forpliktet til visse handlinger, ikke fordi de føler så mye. Å få omtanke har en verdi selv om ikke giveren føler så mye rundt det. De fleste merker sjelden forskjell på tillært empati og ektefølt empati. her skjønner jeg ikke hva du mener, fordi empati handler helt spesifikk om hva man føler (medfølelse) - ikke nødvendigvis hva man gjør. Man kan gjøre handlinger uten å ha empati, eksempelvis av sympati (forståelse for at noen har det vondt og dermed hjelper man, uten å nødvendigvis ha medfølelse/empati) Jeg tenker alle mennesker er født med en eller annen grad av empati, også blir dette enten bevart, forsterket eller redusert i løpet av livet. Jeg tror barn som selv ikke har fått nok empati og omsorg blir lettere empatiløse. Disse sliter i mellommenneskelige relasjoner. TS: Helt umulig for oss å si hvem som mangler empati av dere; kanskje ingen, kanskje alle. En ting er sikkert og det er at verden i 2023 legger til rette for en narsisistisk fremtoning og «selvdyrking» og dermed også på mange måter en mindre empatisk adferd. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 29. august 2023 #12 Del Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei vet du hva. Alle de vi hadde erfaring med har til felles at ingen ting er deres feil og de er offer i alle situasjoner. Hilsen. Trådstarter. Anonymkode: 86ad2...ee3 Et utsagn som lyser av empati og objektivitet... Så det du egentlig sier at disse menneskene ikke fortjener empati? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ESFP Skrevet 29. august 2023 #13 Del Skrevet 29. august 2023 Full Ugle skrev (5 minutter siden): 😳 et ganske tydelig kjennetegn på en narsissist er nok fravær av empati.. Ja, en person med narsissistisk personlighetsforstyrrelse har ikke emosjonell empati. Men hen har kognitiv empati. Personer med andre personlighetsforstyrrelser mangler også empati. Personer med autisme mangler kognitiv empati. Personer med depresjon, angst eller andre lidelser kan i perioder ha manglende og fraværende empati. Jeg synes ikke man skal bruke ordet narsissist om en person bare fordi det kan virke som personen ikke har empati. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 29. august 2023 #14 Del Skrevet 29. august 2023 ESFP skrev (2 minutter siden): Ja, en person med narsissistisk personlighetsforstyrrelse har ikke emosjonell empati. Men hen har kognitiv empati. Personer med andre personlighetsforstyrrelser mangler også empati. Personer med autisme mangler kognitiv empati. Personer med depresjon, angst eller andre lidelser kan i perioder ha manglende og fraværende empati. Jeg synes ikke man skal bruke ordet narsissist om en person bare fordi det kan virke som personen ikke har empati. Jeg skjønner hva du mener, enkelt sagt: En narsissist mangler empati men ikke alle som mangler empati er narsissister. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #15 Del Skrevet 29. august 2023 Minner meg litt om en plagsom og selvopptatt fyr som stadig kommenterte min kropp og utseende og la an på meg, og så sier jeg til han at det kan han slutte med. Han blir flyforbanna og sier at jeg har problemer og har det vondt. Og at jeg skal slutte å snakke så stygt til folk. For det har han og venninnene hans kommet frem til da, at jeg har det vondt. 🤪🤣 Anonymkode: 4e51d...979 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #16 Del Skrevet 30. august 2023 Venner forsvarer gjerne venner uavhengig om de har rett eller feil. Går jeg til ei venninne og sier at Frank sier jeg mangler empati, så sier hun garantert at jeg er en av de snilleste personene hun kjenner, så det er nok Frank som ikke har empati. Dette uten å spørre hva som egentlig skjedde. Kanskje jeg var skikkelig slem mot han. Anonymkode: e262d...f0b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isambard Skrevet 30. august 2023 #17 Del Skrevet 30. august 2023 Spørsmålet er hvorfor du og andre ble anklaget for å mangle empati. Det kan ha vært en grunnløs anklage, eller det kan være sant. Det kan være at man har vist lite empati i en situasjon selv om man har normal empati. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå