*Heidi* Skrevet 19. januar 2006 #1 Skrevet 19. januar 2006 Jeg skal til egypt i mars og har en gutt på 7 mnd. Fordi det ikke står noe om man kan ta vaksinen eller ikke når man ammer, var helsesøster veldig usikker på om jeg kunne ta den?? Det er snakk om hepatitt A og stivkrampe samt en drikke vaksine som skal hjelpe mot diare. Noen som har tatt disse selv om dere har ammet og ikke merket noe?
Chiquita Skrevet 19. januar 2006 #2 Skrevet 19. januar 2006 Jegg fikk høre at stivkrampe ikke kunne tas under svangerskap eller amming i allefall. Søkte hun opp vaksinene i felleskatalogen (om de står der) Der skal de jo stå om bruk under amming. Eller så kan du ringe et større vaksinasjonskontor, der skal de være bra informerte - bedre enn helsesøstre...
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2006 #3 Skrevet 19. januar 2006 I følge denne: http://www.helsenett.no/Reisemedisin/Reise...lt/Hepatitt-A-1 kan du i alle fall ta vaksine mot hepatitt A selv om du ammer.
Murf Skrevet 19. januar 2006 #4 Skrevet 19. januar 2006 Helsesøsteren din kan ringe Folkehelseinstituttets avdeling for vaksiner, der har de lege/farmasøyter som svarer på spørsmål om vaksinene på det norske markedet. (Dette er en telefon for helsespersonell, derfor kan ikke du ringe.) Nummeret står bak i felleskatalogen. Jeg kikket litt på de ulike vaksinene i felleskatalogen sånn kjapt, og ingen av de du kunne tenke deg å ta er testet nok på ammende til at de vil komme med anbefalinger. (Vaksinene jeg kikket på var Hepatitt A = Havrix, stivkrampe= diTeBooster og diarevaksinen=Dukoral) Dukoral kan det være du kan la være å ta, den har ikke 100% beskyttelse, så du kan allikevel få turistdiare når du bruker den. Hjalp det noe?
*Heidi* Skrevet 20. januar 2006 Forfatter #5 Skrevet 20. januar 2006 Helsesøsteren din kan ringe Folkehelseinstituttets avdeling for vaksiner, der har de lege/farmasøyter som svarer på spørsmål om vaksinene på det norske markedet. (Dette er en telefon for helsespersonell, derfor kan ikke du ringe.) Nummeret står bak i felleskatalogen. Jeg kikket litt på de ulike vaksinene i felleskatalogen sånn kjapt, og ingen av de du kunne tenke deg å ta er testet nok på ammende til at de vil komme med anbefalinger. (Vaksinene jeg kikket på var Hepatitt A = Havrix, stivkrampe= diTeBooster og diarevaksinen=Dukoral) Dukoral kan det være du kan la være å ta, den har ikke 100% beskyttelse, så du kan allikevel få turistdiare når du bruker den. Hjalp det noe? ← Det var dette helsesøster også sa etter at hun hadde ringt å sjekket! De vil ikke forske på det fordi de er redd for å måtte ikke anbefalle dette til ammede og gravide.. Så derfor er det bare opp til meg om jeg velger å ta det eller ikke.. litt vanskelig pga at jeg har ikke lyst på noen leversykdom heller!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå