AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #1 Skrevet 29. august 2023 Hei dere! Skal holde det kort og godt. Har siden barneskolealder vært plaget med spiseforstyrrelser og psykoser. Har i tillegg en del fysiske sykdommer jeg bruker medisiner for. Jeg har siden studieslutt forsøkt så godt jeg kan å stå i full jobb, men jeg blir dessverre sykere og sykere, og legges inn hyppigere og hyppigere. Legen min har flere ganger vært inne på at noen er for syke til å stå i jobb. Har som regel sagt at jeg vil forsøke, men det går alltid samme vei. For dere som har fått innvilget uføretrygd, hvordan er prosessen? Er det noen lidelser som «automatisk» kvalifiserer? Har schizofreni og anoreksi. Anonymkode: 4fc58...af6
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #2 Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hei dere! Skal holde det kort og godt. Har siden barneskolealder vært plaget med spiseforstyrrelser og psykoser. Har i tillegg en del fysiske sykdommer jeg bruker medisiner for. Jeg har siden studieslutt forsøkt så godt jeg kan å stå i full jobb, men jeg blir dessverre sykere og sykere, og legges inn hyppigere og hyppigere. Legen min har flere ganger vært inne på at noen er for syke til å stå i jobb. Har som regel sagt at jeg vil forsøke, men det går alltid samme vei. For dere som har fått innvilget uføretrygd, hvordan er prosessen? Er det noen lidelser som «automatisk» kvalifiserer? Har schizofreni og anoreksi. Anonymkode: 4fc58...af6 Det er ikke lidelsen, men din funksjonsevne som sier noe om du kvalifiserer for uføretrygd. Så det er ingen lidelse som «automatisk» kvalifiserer til uføretrygd. Anonymkode: b06dc...9fe 1 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #3 Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er ikke lidelsen, men din funksjonsevne som sier noe om du kvalifiserer for uføretrygd. Så det er ingen lidelse som «automatisk» kvalifiserer til uføretrygd. Anonymkode: b06dc...9fe Takk! Det var behjelpelig Gir jo egentlig veldig mening. Anonymkode: 4fc58...af6
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #4 Skrevet 29. august 2023 Prosessen starter med sykemelding og etter ett år må man over på AAP. I AAP perioden går man igjennom kartlegging og arbeidsutprøving fra NAVs side. For å kunne søke uføretrygd må du være ferdig utredet og fått all behandling som anses som nødvendig, den må altså være ferdig eller at det kun sees som vedlikeholdsbehandling det du evt. fortsetter med. Den medisinske behandlingen vil altså ikke føre til bedring av arbeidsevnen. Kartlegging og arbeidsutprøving må også vise at du ikke fungerer i noen form for jobb uansett yrke. Hvor lang tid det tar er veldig forskjellig. Det er kun noen ytterst få diagnoser som er så kalte kurantsaker. Det er gjerne ulike former for demens, kreftsykdom som ikke kan kureres og man er alvorlig syk ol. Ingen psykiatriske diagnoser kan gå som kurantsaker, men man kan i noen tilfeller komme raskt igjennom AAP perioden. Men det er mange ting som spiller inn og hver sak er forskjellig. Anonymkode: 45633...010 1 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #5 Skrevet 29. august 2023 Vet ikke om du er i jobb? Jeg var i fast jobb når jeg blått ble alvorlig syk over natta, forsøkte jobbe redusert og tilrettelagt på jobben men var alt for dårlig. Sykemeldt ett år hvor behandling og utredning var fokus, utredning ikke ferdig etter sykemeldingsperioden og jeg ble sykere av ett rehabiliteringsopphold. Fikk da aap, mer utredning, diagnose, div behandling/opplegg, kurs og arb. evne vurdering som konkluderte med 0 i restarbeidsevne. Måtte søke ufør etter 3 år da jobb ikke var fysisk mulig for meg. Fikk innvilget. Jeg har en fysisk diagnose. jeg tenker at forløpet mitt var ganske «normalt» mtp NAV uansett skade/sykdom eller lyte. Anonymkode: 77195...180
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #6 Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Vet ikke om du er i jobb? Jeg var i fast jobb når jeg blått ble alvorlig syk over natta, forsøkte jobbe redusert og tilrettelagt på jobben men var alt for dårlig. Sykemeldt ett år hvor behandling og utredning var fokus, utredning ikke ferdig etter sykemeldingsperioden og jeg ble sykere av ett rehabiliteringsopphold. Fikk da aap, mer utredning, diagnose, div behandling/opplegg, kurs og arb. evne vurdering som konkluderte med 0 i restarbeidsevne. Måtte søke ufør etter 3 år da jobb ikke var fysisk mulig for meg. Fikk innvilget. Jeg har en fysisk diagnose. jeg tenker at forløpet mitt var ganske «normalt» mtp NAV uansett skade/sykdom eller lyte. Anonymkode: 77195...180 Jeg jobber 100% som rådgiver i idéell sektor. Har kun vært ansatt der noen måneder. Tidligere var jeg konsulent i en annen bedrift, og sykemeldt ett år der. Tenkte at en ny start kunne være bra, men er verken bedre eller verre enn keg var som sykemeldt. Har daglige hallusinasjoner, hører stemmer og er paranoid. Får ikke lov å spise av spiseforstyrrelsen. Har også mye vondt grunnet kroppssmerter. Etter jobb kommer jeg meg hjem til sofaen og gråter hele kvelden, fram til jeg sovner. Helger tilbringes alene, da jeg ikke har overskudd til å møte noen eller å gjøre noe. Da keg var sykemeldt var det et mye fredeligere hode, og jeg kunne møte venner 1-2 ganger ila uka. Anonymkode: 4fc58...af6
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #7 Skrevet 29. august 2023 Søkte på ufør 7 mnd inn i sykemeldingen. Fikk det innvilget den mnd sykemeldingen gikk ut. Var min andre "tur" på 3 år. Stått i jobb i veldig mange år før ufør kom i år. Er bipolar. Anonymkode: a71f7...250
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #8 Skrevet 29. august 2023 Det viktiste er at du ikke står på AAP om to år når det er fare for at Høyre kommer til makta igjen. De vil gjeninnføre karensåret = ett år uten støtte, kun sosialstønad. Så da bør du være ufør eller i 100% arbeid. Anonymkode: 1c0f3...486
Gjest Hoia Skrevet 29. august 2023 #9 Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei dere! Skal holde det kort og godt. Har siden barneskolealder vært plaget med spiseforstyrrelser og psykoser. Har i tillegg en del fysiske sykdommer jeg bruker medisiner for. Jeg har siden studieslutt forsøkt så godt jeg kan å stå i full jobb, men jeg blir dessverre sykere og sykere, og legges inn hyppigere og hyppigere. Legen min har flere ganger vært inne på at noen er for syke til å stå i jobb. Har som regel sagt at jeg vil forsøke, men det går alltid samme vei. For dere som har fått innvilget uføretrygd, hvordan er prosessen? Er det noen lidelser som «automatisk» kvalifiserer? Har schizofreni og anoreksi. Anonymkode: 4fc58...af6 Jeg ville ha undersøkt deg selv litt. Hva er det du har jobbet med, hvilke jobber kunne du ha jobbet med de diagnosene, hvis du ønsker å jobbe? Så justert etter det. Det er ikke andre som skal bestemme det for deg, kun deg selv. Jeg har ikke peiling på sykdommene du skisserer, og hvordan det er med selvinnsikt etc., men ønsker du å jobbe, ville jeg funnet noe som du kan fungere med, før du tenker varig.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #10 Skrevet 29. august 2023 Hoia skrev (17 minutter siden): Jeg ville ha undersøkt deg selv litt. Hva er det du har jobbet med, hvilke jobber kunne du ha jobbet med de diagnosene, hvis du ønsker å jobbe? Så justert etter det. Det er ikke andre som skal bestemme det for deg, kun deg selv. Jeg har ikke peiling på sykdommene du skisserer, og hvordan det er med selvinnsikt etc., men ønsker du å jobbe, ville jeg funnet noe som du kan fungere med, før du tenker varig. Tenker man skal høre på de som vet best jeg. Min psykriater så til meg at det kanskje var nok nå. Hadde jeg hørt på helsepersonell første gang hadde jeg endt opp et bedre sted. Anonymkode: a71f7...250
Gjest Hoia Skrevet 29. august 2023 #11 Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tenker man skal høre på de som vet best jeg. Min psykriater så til meg at det kanskje var nok nå. Hadde jeg hørt på helsepersonell første gang hadde jeg endt opp et bedre sted. Anonymkode: a71f7...250 Ja, det har det helt rett i.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #12 Skrevet 29. august 2023 Hoia skrev (34 minutter siden): Jeg ville ha undersøkt deg selv litt. Hva er det du har jobbet med, hvilke jobber kunne du ha jobbet med de diagnosene, hvis du ønsker å jobbe? Så justert etter det. Det er ikke andre som skal bestemme det for deg, kun deg selv. Jeg har ikke peiling på sykdommene du skisserer, og hvordan det er med selvinnsikt etc., men ønsker du å jobbe, ville jeg funnet noe som du kan fungere med, før du tenker varig. Som jeg skrev tidligere i tråden er jeg rådgiver i idéell organisasjon (100%). Selvinnsikten er det ikke noe problem med. For min del vil det være aktuelt å jobbe ved siden av uføretrygden, da jeg vil anta at en 30-50% stilling er hensiktsmessig. Jobben jeg har i dag/og har hatt tidligere, er rolige jobber hvor jeg kan skjermes noe mot ytre stimuli. Likevel er ikke dette nok, dessverre. Anonymkode: 4fc58...af6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå