AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #1 Skrevet 29. august 2023 Har hatt stor rydding i huset, og har en hel mengde med klær som jeg skal kvitte meg med. Er mange forskjellige conteinere i omerådet, men jeg går meg litt vil på hva som bør gå hvor. 1. Fine klær, nesten ikke brukt/med lapp på. (tenkte å selge noe på finn) 2. Fine klær som er brukt 3. Klær som er brukbare men tydlig godt brukt /slitt 4. Ødelagte klær. 5. Hulete sokker og gamle truser. (ubrukelige klær som er egenslig søppel) Hva gjør dere med de forskjellige? 🙂 Anonymkode: 8a31f...da7
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #2 Skrevet 29. august 2023 Alle tekstiler leveres til Uff/fretex. Det gjør ikke noe om tekstilene er hullete. Det som ikke er brukandes som klær, brukes som pussefiller i industrien. Mannen min jobber på et industrianlegg, og de har masse pussefiller som er gamle klær. Jeg liker å sy, og det hender støtt og stadig at mannen kommer hjem med stoffbiter til meg med kult mønster, som jeg kan sy noe av. Anonymkode: 1f9d1...fd1 3 1
Tjoheiii Skrevet 29. august 2023 #3 Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Alle tekstiler leveres til Uff/fretex. Det gjør ikke noe om tekstilene er hullete. Det som ikke er brukandes som klær, brukes som pussefiller i industrien. Mannen min jobber på et industrianlegg, og de har masse pussefiller som er gamle klær. Jeg liker å sy, og det hender støtt og stadig at mannen kommer hjem med stoffbiter til meg med kult mønster, som jeg kan sy noe av. Anonymkode: 1f9d1...fd1 Så fantastisk at fretex tar i mot gamle, hullete tekstiler også har hørt rykter om at de helst ikke ville ha det da de fikk så stor pågang at de ikke fikk unna alt, men da skal jeg begynne å gi de hullete buksene mine til fretex igjen😅
Perelandra Skrevet 29. august 2023 #4 Skrevet 29. august 2023 (endret) AnonymBruker skrev (5 timer siden): Alle tekstiler leveres til Uff/fretex. Det gjør ikke noe om tekstilene er hullete. Det som ikke er brukandes som klær, brukes som pussefiller i industrien. Mannen min jobber på et industrianlegg, og de har masse pussefiller som er gamle klær. Jeg liker å sy, og det hender støtt og stadig at mannen kommer hjem med stoffbiter til meg med kult mønster, som jeg kan sy noe av. Anonymkode: 1f9d1...fd1 Tjoheiii skrev (2 timer siden): Så fantastisk at fretex tar i mot gamle, hullete tekstiler også har hørt rykter om at de helst ikke ville ha det da de fikk så stor pågang at de ikke fikk unna alt, men da skal jeg begynne å gi de hullete buksene mine til fretex igjen😅 Fretex vil ha klær som er hele og ikke ødelagt. Jeg husker at de en periode tok i mot utslitte klær som kunne brukes til filler, men det ser ut som de ikke gjør det lenger https://www.fretex.no/gi-til-fretex/hva-kan-jeg-gi-i-fretexboksene Sitat Alt av tilbehør til klær og tekstiler er fine gaver, som kan leveres i boksene. Ødelagt tilbehør eller ødelagte sko kan vi dessverre ikke bruke. Vi ønsker at gavene er hele og fine slik at de kan gjenbrukes, enten via salg eller Frelsesarmeens utdeling. Endret 29. august 2023 av Perelandra Rettelse - utslitte klær 1 4
Tjoheiii Skrevet 29. august 2023 #5 Skrevet 29. august 2023 Perelandra skrev (47 minutter siden): Fretex vil ha klær som er hele og ikke ødelagt. Jeg husker at de en periode tok i mot uslitte klær som kunne brukes til filler, men det ser ut som de ikke gjør det lenger https://www.fretex.no/gi-til-fretex/hva-kan-jeg-gi-i-fretexboksene Ah, det var det jeg innbilte meg også vet du om det finnes andre som tar imot ødelagte klær, da?
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #6 Skrevet 29. august 2023 Tjoheiii skrev (3 minutter siden): Ah, det var det jeg innbilte meg også vet du om det finnes andre som tar imot ødelagte klær, da? du kan søke på din kommune her: https://sortere.no/produkttype/Ødelagte_klær/951 Anonymkode: 97ff7...309 1
Perelandra Skrevet 29. august 2023 #7 Skrevet 29. august 2023 Tjoheiii skrev (47 minutter siden): Ah, det var det jeg innbilte meg også vet du om det finnes andre som tar imot ødelagte klær, da? Så vidt jeg vet er det et stort problem som det jobbes med for å finne en løsning. Kommunale avfallsmottal sier at utslitte klær skal i kontainerne til organisasjoner som Fretex og Uff, mens organisasjonene vil ikke ta i mot klær som ikke kan selges videre. Jeg har selv en del klær liggende etter min avdøde mor som jeg ikke vet helt hva jeg skal gjøre med. Mye av det er helt utslitt og ikke noe andre kan ha interesse av å bruke. 4
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #8 Skrevet 29. august 2023 Legger alt i klescontainer. Gidder ikke selge noe. Anonymkode: 89571...1a3 1
Pusheen the cat Skrevet 29. august 2023 #9 Skrevet 29. august 2023 Tror h&m tar i mot poser med klær som er hullete og ødelagt. De blir resirkulert.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #10 Skrevet 29. august 2023 Ikke prøvd det selv, men leser at HM tar i mot alt av klær, ser de har dunker i butikken også. https://www2.hm.com/no_no/baerekraft-hos-hm/our-work/close-the-loop.html Hvor mye grønnere det er enn å kaste det i vanlig søppel aner jeg ikke, HM blir vel aldri en grønn bedrift uansett akkurat sånn som de holder på med fast fashion. Det er jo bare grønnvasking hele opplegget. Men du kan vel få en salgs følelse av at du har gjort noe bra, og det er ofte det viktigste for folk.. Leser også at du får en rabattkupong også. Kjenner jeg HM rett etter å har vært med i HM club en stund så er den nok på 10 kroner da, så ikke ha høye forhåpninger til akkurat det. Selv hiver jeg hele og fine klær i nærmeste UFF-container og resten går rett i søppeldunken. Jeg syr litt, så tar vare på noe som er fine stoffer eller som kan sys om. Reparerer også litt klær, men stopper ikke akkurat sokker. Har ei venninne som er veldig på gjenbruk og å spare penger, så hun fikk en søppelsekk med klær en gang. Anonymkode: 82e80...273 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #11 Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): du kan søke på din kommune her: https://sortere.no/produkttype/Ødelagte_klær/951 Anonymkode: 97ff7...309 jeg fulgte mitt eget tips, og fant ut at min kommune faktisk har en ordning med at de kommer hjem og henter sekker mer avlagte klær, som man kan velge om man vil gi til UFF, Fretex eller to andre organisasjoner. Så jeg har bestilt henting hjemme av de to sekkene jeg kjører rundt med i bilen, som jeg aldri gidder gjøre noe med...... Anonymkode: 97ff7...309 1
Elaine Marley Skrevet 30. august 2023 #12 Skrevet 30. august 2023 Jeg tror UFF tar imot ødelagte/slitte klær, men ikke Fretex. Jeg hadde en opprydding i vår og da leverte jeg det til UFF, men la det ødelagte og slitte i en egen pose. Usikker på om det var rett, men her jeg bor er det ingen ordning på det og jeg vil ikke kaste det i restavfallet heller. Så jeg gikk for den beste løsningen siden jeg ikke har mulighet til å lagre så mye hjemme 😊
Taluno Skrevet 30. august 2023 #13 Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Har hatt stor rydding i huset, og har en hel mengde med klær som jeg skal kvitte meg med. Er mange forskjellige conteinere i omerådet, men jeg går meg litt vil på hva som bør gå hvor. 1. Fine klær, nesten ikke brukt/med lapp på. (tenkte å selge noe på finn) 2. Fine klær som er brukt 3. Klær som er brukbare men tydlig godt brukt /slitt 4. Ødelagte klær. 5. Hulete sokker og gamle truser. (ubrukelige klær som er egenslig søppel) Hva gjør dere med de forskjellige? 🙂 Anonymkode: 8a31f...da7 1: selger eller gir bort 2: selger eller gir bort 3: bruker som koseklær eller hageklær til det kastes (eller bare kaster om det ikke kan brukes som koseklær) 4: kaster 5: kaster Kaster, som i leverer i innsamlingsboks. Jeg kaster i den boksen som er lettest tilgjengelig. Enten Fretex, Kirkens bymisjon eller UFF.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #14 Skrevet 3. september 2023 Det skal resirkuleres, ikke kastes. H&M tar i mot med dette som formål. Jeg selger klær som har mye liv igjen, om jeg går helt lei dem, mens en genser eller joggebukse bruker jeg under en annen genser eller joggebukse på vinteren om jeg ikke synes de er like kule lengre, jeg er frysapinnee og bor i gammelt hus, så bruker flere lag hjemme. Bruker stort sett alltid to par sokker, eldre under nyere. Bruker bare nyere T-skjorter om sommeren, mens mer slitne brukes under gensere om vinteren, da synes de jo ikke uansett. Utslitt resirkuleres eller klippes til pussefiller/ maleklær/ hageklær. Bruker ikke klær til de blir frynsete og hullete, da er de sendt til resirkulering eller blitt pussefiller etc. Anonymkode: 9da5a...a01
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #15 Skrevet 3. september 2023 Jobbklær er noe annet. Jobber mest hjemmefra, og da går det i genser og joggebukse/ treningsbukse, men skjorter, dressjakker etc gis til Fretex så fort det er litt bruksmerker. Men de varer årevis hos meg, ikke så ofte jeg må i møter og kle meg opp. Anonymkode: 9da5a...a01
Knirke Skrevet 3. september 2023 #16 Skrevet 3. september 2023 On 8/29/2023 at 11:00 PM, AnonymBruker said: Ikke prøvd det selv, men leser at HM tar i mot alt av klær, ser de har dunker i butikken også. https://www2.hm.com/no_no/baerekraft-hos-hm/our-work/close-the-loop.html Hvor mye grønnere det er enn å kaste det i vanlig søppel aner jeg ikke, HM blir vel aldri en grønn bedrift uansett akkurat sånn som de holder på med fast fashion. Det er jo bare grønnvasking hele opplegget. Men du kan vel få en salgs følelse av at du har gjort noe bra, og det er ofte det viktigste for folk.. Leser også at du får en rabattkupong også. Kjenner jeg HM rett etter å har vært med i HM club en stund så er den nok på 10 kroner da, så ikke ha høye forhåpninger til akkurat det. Selv hiver jeg hele og fine klær i nærmeste UFF-container og resten går rett i søppeldunken. Jeg syr litt, så tar vare på noe som er fine stoffer eller som kan sys om. Reparerer også litt klær, men stopper ikke akkurat sokker. Har ei venninne som er veldig på gjenbruk og å spare penger, så hun fikk en søppelsekk med klær en gang. Anonymkode: 82e80...273 On 8/29/2023 at 10:52 PM, Pusheen the cat said: Tror h&m tar i mot poser med klær som er hullete og ødelagt. De blir resirkulert. 59 minutter siden, AnonymBruker said: Det skal resirkuleres, ikke kastes. H&M tar i mot med dette som formål. Jeg selger klær som har mye liv igjen, om jeg går helt lei dem, mens en genser eller joggebukse bruker jeg under en annen genser eller joggebukse på vinteren om jeg ikke synes de er like kule lengre, jeg er frysapinnee og bor i gammelt hus, så bruker flere lag hjemme. Bruker stort sett alltid to par sokker, eldre under nyere. Bruker bare nyere T-skjorter om sommeren, mens mer slitne brukes under gensere om vinteren, da synes de jo ikke uansett. Utslitt resirkuleres eller klippes til pussefiller/ maleklær/ hageklær. Bruker ikke klær til de blir frynsete og hullete, da er de sendt til resirkulering eller blitt pussefiller etc. Anonymkode: 9da5a...a01 Grønnvasking er ordet: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/her-fant-de-hm-klaer-som-skulle-resirkuleres/15818658/ Miljøgevinsten med gjenbruk er dessuten minimal: https://forskning.no/forbruk-norges-forskningsrad-naeringsliv/miljonytten-av-gjenbrukte-klaer-er-en-drape-i-havet/1365795 Hvis man vil være miljøbevisst må man først og fremst slutte å kjøpe, ikke bare fylle containerne til UFF og Fretex. Verden har nok klær. Jeg kjøper svært skjeldent nye klær, sko og sportsutstyr. Kjøper heller brukt på Finn.no, men jeg skryter ikke på meg at jeg er miljøvennlig av den grunn. Klær jeg ikke bruker eller som ikke passer går i innsamlingscontainere, uavhengig av om de er slitte eller ikke. Jeg går ofte i hullete klær hjemme, fordi vi har hatt valp med skarpe tenner, og jeg ikke ser på små hull som kast-grunn for klær jeg liker. Hos Fretex eller UFF hadde de gått i søpla. 2
Gjest Albbas Skrevet 3. september 2023 #17 Skrevet 3. september 2023 (endret) On 8/29/2023 at 9:52 PM, Pusheen the cat said: Tror h&m tar i mot poser med klær som er hullete og ødelagt. De blir resirkulert. De blir "resirkulert". Og hele plagg blir "solgt". I realiteten havner de på en søppeldynge i Afrika og Sør-Amerika. Vi SELGER søppelet vårt til fattige land og lar de sitte med søpla vår. Det er fullstendig forkastelig. https://www.aftenposten.no/podkast/ap/episode/126846 https://www.mn24.no/nyheter/i/xgdPWR/aftonbladet-h-m-lover-aa-gjenvinne-klaer-mange-plagg-ender-sine-dager-paa-dynga-i-afrika Quote Flere av plaggene ble sporet til dumpingsplasser i fattige land. Eksporten av klær fra Europa forårsaker store miljøproblemer, og risikerer dessuten å utkonkurrere innenlandsk produksjon. ... – Jeg kjøper søppel. Man sender søppel til oss. Jeg vil si: Vær så snill, slutt å sende alt dette. Også Ghana mottar mange klesplagg fra deg og meg: 800 millioner brukte plagg, viser Aftonbladets granskning. Minst to tredeler kommer fra Europa Jeg hiver ødelagte klær i søpla. Kommunen må bare påstå at klærne heller bør gis til Fretex, men så lenge resirkulering ikke fungerer er det bedre at rike Norge håndterer søpla si selv enn at vi selger det til fattige land. Så får kommunene bare klage. Ødelagte truser og sokker blir ikke brukt som pussefiller. Hiv det i søpla. Og så sørger jeg selvfølgelig for å kjøpe færre plagg, og kjøpe klær som tåler en støyt. Men til sist blir klær ødelagt, og da sender hvertfall ikke jeg de ødelagte klærne mine til fattige land. Praksisen til HM og tilsvarende burde vært forbudt. https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/y69l2x/vi-har-en-naiv-tro-paa-at-donerte-klaer-sparer-miljoeet-slik-var-det-lenge-men-ikke-i-2023 Endret 3. september 2023 av Albbas
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #18 Skrevet 3. september 2023 Kast dem i søpla. Det gjør jeg. Anonymkode: 90c20...ec9 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #19 Skrevet 3. september 2023 1 og 2 gir jeg til Fretex. Resten kastes. Anonymkode: 5176d...2c8 1
BobbySocks Skrevet 3. september 2023 #20 Skrevet 3. september 2023 Hele fine klær til Fretex, resten kjøres på fyllinga.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå