AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #21 Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Men mannen som er gift med din tante er jo onkel. Filleonkel er fetteren til moren eller faren din. Anonymkode: 6966f...3ff Helt feil ! Fetter/Kusine har ingenting med filletante/onkel å gjøre. Filletante/Onkel er ektefellen til biologisk Onkel/Tante. Anonymkode: 53aaa...5b3
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #22 Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Men mannen som er gift med din tante er jo onkel. Filleonkel er fetteren til moren eller faren din. Anonymkode: 6966f...3ff AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Helt feil ! Fetter/Kusine har ingenting med filletante/onkel å gjøre. Filletante/Onkel er ektefellen til biologisk Onkel/Tante. Anonymkode: 53aaa...5b3 Jeg lærte også nettopp at begge disse variantene er «godkjent» og i bruk i Norge, jeg var ikke klar over det. Ingen som har rett eller feil 😊 Her bruker vi det om mannen til tante, og det var tradisjonelt mest vanlig i landelige strøk/nynorsk. Som betegnelse på fetteren til foreldre var det mest vanlig i by/bokmål. Nå i dag er det mer blander ut hvem som bruker hva. 😊 Anonymkode: 9cea6...be8 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #23 Skrevet 30. august 2023 Tante til mine barns far kalte seg filletante til mine barn. Anonymkode: d3cf4...ea3
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #24 Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Tante til mine barns far kalte seg filletante til mine barn. Anonymkode: d3cf4...ea3 Er det vanlig hos dere? 😊 her kaller vi det grandtante / onkel - søsken til besteforeldre. Anonymkode: 9cea6...be8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå