Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heter det noe eller vi nærmere hverandre enn det 3-menninger er? 

Anonymkode: 3f705...053

Skrevet

Kusines barn skulle det stå

Skrevet

Her har de ikke egen tittel, men kalles  bare kusines barn, eller 3.menning til mine barn. Men jeg lærte nettopp i en annen tråd at noen steder i landet bruker de filletante/onkel om fettere/kusiner til foreldre. Det gjør ikke vi, filleonkel her er mannen til tante. 😊

Anonymkode: 9cea6...be8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Her har de ikke egen tittel, men kalles  bare kusines barn, eller 3.menning til mine barn. Men jeg lærte nettopp i en annen tråd at noen steder i landet bruker de filletante/onkel om fettere/kusiner til foreldre. Det gjør ikke vi, filleonkel her er mannen til tante. 😊

Ja det blir litt rart å kalle😄 Men det er nokså nært i slekt? 

Skrevet

Både mormor og morfar hos meg var enebarn. Ganske unikt for deres tidsperiode. Min mor og hennes søsken kom jo da veldig tett på både søskenbarn til mine besteforeldre, samt tremenninger og grandtanter og grandonkler.  Det var ekstremt mange som ble kalt for si «onkel Tor» også var det egentlig et søskenbarn av si min mormor. Jeg har helt gitt opp og få oversikten over hvordan de ulike egentlig er i slekt med meg, og bare kaller de alle for onkel og tante. Nå er den generasjonen død, men minnene er der jo, og de har fremdeles titler.  Noen av dem var 8 søsken, også er det ektefeller som også har blir kalt onkel og tante. 

Det har jo egentlig ikke noe navn, og det blir jo mer «kusines barn», eller «mine barns tremenning», osv etter hvor det er i generasjonen. Jeg tror også hvor nært en føler det er i familien kommer an på hvordan familien er, altså forhold, men også hvor stor familien er. Er mange faktorer her. F.eks så er en fetter av meg (oss) fadder til et barn av en av mine søsken. Jeg vet det er god kontakt mellom tremenningene på den siden av familien. Vi var bare noen få søskenbarn som vokste opp sammen, så vil tro det har noe å si, og vi var mye på ferie og på besøk hos hverandre. På andre siden så er det ingen kontakt som jeg vet mellom tremenninger, men der har vi heller ikke hatt så mye kontakt vi søskenbarna i oppveksten. 

Tror ikke det er noe fasit her på hvor nært det er i familien. For mange ulike faktorer som spiller inn etter hva folk tenker om det. 

Anonymkode: 0501e...6d9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ja det blir litt rart å kalle😄 Men det er nokså nært i slekt? 

Ja, jeg syns ut til 3menninger er nær slekt - dette er såpass nærme at de fleste ( kanskje ikke alle ) vet hvem hverandre er. Kanskje man ikke kjenner alle ordentlig, men man kjenner igjen navn hverfall.  For min del har jeg tremenninger jeg har vokst opp med, og de tenker jeg på på linje med søskenbarn. Andre tremenninger har jeg knapt truffet, men hadde plassert de på navn - og hadde gått bort og presentert meg dersom vi tilfeldigvis var samme sted. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg syns ut til 3menninger er nær slekt - dette er såpass nærme at de fleste ( kanskje ikke alle ) vet hvem hverandre er. Kanskje man ikke kjenner alle ordentlig, men man kjenner igjen navn hverfall.  For min del har jeg tremenninger jeg har vokst opp med, og de tenker jeg på på linje med søskenbarn. Andre tremenninger har jeg knapt truffet, men hadde plassert de på navn - og hadde gått bort og presentert meg dersom vi tilfeldigvis var samme sted. 

Jeg har ingen tremenninger på ene siden (mormor og morfar var begge enebarn), og det er generasjonsgap samt litt dårlige relasjoner på farssiden, så jeg har faktisk ikke snøring på en eneste tremenning. Jeg vet hvem noen på farssiden er, men jeg kan ikke plassere dem ifht hvor de hører hjemme, altså om de er mine tremenninger, eller firmenninger, eller f.eks er tante til min far. Så jeg tror ikke alle vet hvem deres tremenninger er. Jeg kommenterte over her også, og jeg vet at på morssiden hos meg så har søskenbarna såpass tett kontakt at deres barn igjen, altså tremenninger har kontakt og da vet hvem hverandre er (og mer enn det også, de kjenner hverandre). 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har ingen tremenninger på ene siden (mormor og morfar var begge enebarn), og det er generasjonsgap samt litt dårlige relasjoner på farssiden, så jeg har faktisk ikke snøring på en eneste tremenning. Jeg vet hvem noen på farssiden er, men jeg kan ikke plassere dem ifht hvor de hører hjemme, altså om de er mine tremenninger, eller firmenninger, eller f.eks er tante til min far. Så jeg tror ikke nesten alle vet hvem deres tremenninger er. Jeg kommenterte over her også, og jeg vet at på morssiden hos meg så har søskenbarna såpass tett kontakt at deres barn igjen, altså tremenninger har kontakt og da vet hvem hverandre er (og mer enn det også, de kjenner hverandre). 

Nesten alle skulle det stå. 

Skrevet

Nei,  det er fjern slekt. 

Skrevet

For å se hva som er nær slekt må man vite hvilke kromosomer de har arvet. Barn kan arve to forskjellige x kromosomer fra mor. Da må man se på om søsknene til mor deler samme kromosomer og om barna deres igjen har fått de samme som dere- og deres barn igjen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har ingen tremenninger på ene siden (mormor og morfar var begge enebarn), og det er generasjonsgap samt litt dårlige relasjoner på farssiden, så jeg har faktisk ikke snøring på en eneste tremenning. Jeg vet hvem noen på farssiden er, men jeg kan ikke plassere dem ifht hvor de hører hjemme, altså om de er mine tremenninger, eller firmenninger, eller f.eks er tante til min far. Så jeg tror ikke alle vet hvem deres tremenninger er. Jeg kommenterte over her også, og jeg vet at på morssiden hos meg så har søskenbarna såpass tett kontakt at deres barn igjen, altså tremenninger har kontakt og da vet hvem hverandre er (og mer enn det også, de kjenner hverandre). 

Ja, det varierer selvfølgelig hvem man kjenner - men likevel er jo tremenninger ganske nær slektning tenker jeg? Jeg har også mindre kjennskap på morfars side, men nærme nok til at jeg kjapt kunne funnet ut av det, msn behøver liksom ikke være slektsforsker 😊

Skrevet

For meg er nær familie foreldre/besteforeldre, søsken, nieser og nevøer, samt egne barn/barnebarn. Søskenbarn og tanter/onkler er familie og nær slekt, det samme er mine nieser og nevøer barn. Mine foreldre søskenbarn, mine søskenbarn barn og tremenninger er ikke nær slekt. Jeg har nært forhold til noen av disse, men regner de ikke som nær slekt. 

Anonymkode: a1d18...43e

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

For meg er nær familie foreldre/besteforeldre, søsken, nieser og nevøer, samt egne barn/barnebarn. Søskenbarn og tanter/onkler er familie og nær slekt, det samme er mine nieser og nevøer barn. Mine foreldre søskenbarn, mine søskenbarn barn og tremenninger er ikke nær slekt. Jeg har nært forhold til noen av disse, men regner de ikke som nær slekt. 

Anonymkode: a1d18...43e

Ja, det varierer nok hvordan man ser det.. Jeg tenker vi har samme oldeforeldre - og det er jo ganske nærme… 

Skrevet

Du er filletante til din kusines barn. Jeg vil ikke omtale det som nær slekt, nei.

Anonymkode: 028a4...0a7

Skrevet

Mannen her er amerikaner og alle barna til våre kusiner og fettere blir omtalt til barna som cousins.

Anonymkode: 3ab12...a03

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Mannen her er amerikaner og alle barna til våre kusiner og fettere blir omtalt til barna som cousins.

Anonymkode: 3ab12...a03

Så spennende. Men ts er ikke amerikaner, tror jeg.

Anonymkode: 6e855...1b0

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Veldig mange aner ikke hvem fettere og kusiner barn er. Mange kjenner knapt sine fettere og kusiner

Skrevet
Brunello skrev (13 timer siden):

Veldig mange aner ikke hvem fettere og kusiner barn er. Mange kjenner knapt sine fettere og kusiner

Nemlig. Jeg har grei oversikt over mine egne søskenbarn (det er en hel haug av dem på begge sider, de spenner i alder fra nylig konfirmert til nesten pensjonist, de bor spredt over store deler av landet og minst et par andre land, noen av de har jeg ikke sett siden bestemora vår døde i 1997) men klarer knapt huske hvor mange av dem som har hvor mange barn.  

Jeg har ikke kontroll på mine foreldres søskenbarn (som det også er mange av på begge sider), eller deres avkom (mine tremenninger), jeg kjenner bare en liten andel av disse. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Men mannen som er gift med din tante er jo onkel.

Filleonkel er fetteren til moren eller faren din.

Anonymkode: 6966f...3ff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...