Gå til innhold

Noen her som alltid har uflaks? Hvordan takler dere det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan gi et eksempel på en typisk runde med uflaks: Jeg får jobb, men så går firmaet konkurs. Så skal jeg søke kredittkort siden jeg da trenger penger for en periode, men da kommer jeg plutselig ikke inn på siden hvor jeg kan søke om kredittkort. Da tar jeg kontakt med banken på telefon, men plutselig streiker telefonen for første gang etter lang kø. Så sender jeg melding inne i nettbanken, får svar, de finner ikke ut av problemet, så må de ta kontakt med it avdelingen og sånn fortsetter det. Nå rekker jeg ikke betale husleien for måneden

Sånne opplevelser er så vanlige for meg at jeg ikke blir sint lenger. Jeg blir bare tom. Statistisk sett skal det være nesten umulig å ha så mye uflaks med mange små ting så hvorfor har jeg det?

Anonymkode: f0db6...a9b

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Haha, jeg har samme. Ikke i den grad, men mer sånn, det er helt vanlig for meg, og har blitt en familievits, at når jeg kjøper noe nytt (dingser), så er de ødelagt ut av boksen. Altså, dead on arrival, så jeg må tilbake til butikken og få ny/få service og vente osv. Alt blir så mye mas for meg med sånt.

Jeg har heller aldri vunnet i loddsalg og alt sånt. Jeg og familien kan kjøpe x antall lodd hver, og de vinner vinflasker, gavekort, bløtkaker, you name it. Jeg har aldri vunnet slik i mitt liv 😂

Anonymkode: 6d3b4...5f6

• Liker 1
Skrevet

Har aldri flaks med noe i livet. Aldri hatt. Alltid forsent eller for tidlig ute til ting og tang som kan gi medgang. Mister ting. Regn når det er meldt sol. Er 40 og venter fortsatt på litt flaks. Føler meg tom jeg og. Det er slitsomt, føles som at det alltid er motbakke. Men man får jo ikke gjort så mye med det, må bare jobbe med det man kan få gjort noe med. 

Anonymkode: 29a2e...76d

• Liker 2
Skrevet

Jeg har sparepenger, så jeg trenger ikke kredittkort. Faste regninger ligger inne med automatisk overføring. Jeg sjekker økonomien til selskapene jeg søker jobb i. Da jeg en gang mistet jobben levde jeg på sparebluss til jeg fikk ny. Når jeg kjøper telefon holder jeg meg til de mest anerkjente merkene og leter opp erfaringer med modellen. Selv om det sjelden finnes garantier i livet er mye man kan gjøre for å redusere faren for "uflaks".

Anonymkode: 5435e...bb7

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg har det sånn. Anonym bb7 over her har noen grep som skal redusere faren for det hen kaller "uflaks". Jeg følger disse, men havner i gørra likevel. Jeg mistet for eksempel jobben i oljesmellen i 2015. Jeg hadde fått jobben to år tidligere, i et helt annet  marked. Da jeg ble ansatt var alle tall grønne, likviditet og robusthet ut av en annen verden. Så gikk det to år, og BAM! Ut med seg. 

Jeg har opplevd å få kortet skimmet selv om jeg fulgte alle forholdsregler. Banken var såpass enig i at dette ikke var selvforskyldt at jeg fikk alt tilbake, og slapp egenandel. Likevel var det jo veldig uheldig at dette skjedde mens jeg var student, rett før jeg skulle på interrail og ikke fikk økt kredittgrensen fra 5 000 kr (selv om jeg var frastjålet over 10 000). 

Vi kjøpte nylig hus, og gjorde vår "due dilligence". Vi visste at vi skulle pusse opp, men alle håndtverkere (3 byggmestere, to rørleggermestere) og takstmann vi hadde inne mente at huset var ordelig robust og solid hus, så det var snakk om overflatejobber. Det viste seg å være feil, og endte i totalrenovering. Vi fikk ikke dette på forsikringen heller, for det var ingen som kunne vite om all råten som satt i huset. 

Så skal det sies at selv om jeg har mye uflaks, har jeg også mye flaks. I det første tilfellet fikk jeg ny jobb før oppsigelsestiden var gått ut i den forrige, og gikk opp i lønn. I det andre tilfellet (som er noen år siden, før man hadde internett og nettbank med seg over alt), hadde jeg oppsparte penger og foreldre som hjalp meg med å overføre til kredittkortet underveis i ferien. I siste tilfellet hadde vi penger på bok til å ta kostnadene og gode håndtverkere som kunne ordne.

Dette er de store tingene. Mer hverdagse ting skjer hver dag. Min familie kaller meg Donald Duck.

Anonymkode: 8b2e9...d37

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...