Gå til innhold

Min datter er alene hvert friminutt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er sørgelig i seg selv, men blir itillegg plaget av de andre jentene. Har tatt dette opp med skolen utallige ganger.

Ta det med foreldrene?

Ungdomskolen. 

Anonymkode: 24eb4...33d

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er sørgelig i seg selv, men blir itillegg plaget av de andre jentene. Har tatt dette opp med skolen utallige ganger.

Ta det med foreldrene?

Ungdomskolen. 

Ta det opp med foreldrene..  

Skrevet

Ta med opp med skolen, igjen og igjen. Ta det også opp med foreldrene ja. Du kan også spørre helsesykepleier om råd.

Finn ut om det er en årsak til problemet som kan løses. 

Anonymkode: 6b7e4...f29

• Liker 7
Skrevet

Jeg hadde satt himmel og jord i bevegelse hvis skolen ikke fikset dette. 
Jeg har en gang tatt direkte kontakt med mobbeombudet og da skjedde det endelig noe. 
ikke vær redd for å rope høyt! Datteren din vil takke deg i etterkant. 
Hadde nok også troppet opp hos de andre foreldrene og bedt dem filleriste drittungene sine

Anonymkode: 0dfce...ecf

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet

Er det mulig å skifte til Steinerskole e.l?

Hadde snakket med foreldre, men hjelper lite om de er dumme i hodet 

Anonymkode: f846a...f75

• Liker 1
Skrevet

I verste fall må du bytte skole. 

Dersom du selv hadde blitt utestengt og plaget på jobb. Hadde du byttet jobb dersom ingen tiltak bedret situasjonen? 

Ja jeg tror de fleste ville sagt opp ganske raskt. For noe sånt ville de neppe funnet seg i.

Hvis voksne ikke hadde godtatt en slik hverdag, da skal i alle fall ikke barn måtte finne seg i det i sin hverdag. 

Anonymkode: d3867...954

• Liker 11
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg hadde vurdert å bytte skole om det er mulig.

Anonymkode: 5bee1...753

• Liker 5
Skrevet

Hadde også vurdert individuell idrett for datteren fin: kampsport, klatring, surfing, orientering. Noe som gir henne selvtillit, mestringsfølelse.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Når de er så gamle som på ungdomsskolen spiller det liten rolle hva foreldre/lærere sier eller gjør, dessverre

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Si til skolen: hva vil dere gjøre med dette?

Jeg er lærer og skolen plikter å sette inn tiltak for at elevene skal trives. Ordlegg deg riktig, dette er skolens ansvar, ikke ditt eller din datters. Hun må gå der, det er lovfestet at barn skal på skolen, dermed plikter skolen å gi en trygg og god skolehverdag. 

Det er lovfestet at skolen skal sørge for trivsel: Opplæringsloven § 9a-1 gir elever en individuell rett til et godt fysisk og psykososialt skolemiljø. Bestemmelsen gir elever rett til et skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring og gir dermed elevene rett til mer enn et skolemiljø uten krenkelser.

Hun trives ikke psykososialt nå og skolen bryter loven hvis ikke de setter inn tiltak. Så hadde vist til denne paragrafen, spurt hva de har tenkt å gjøre og uten tiltak hadde jeg ringt fylkesmannen. Da skjer det noe. 

Anonymkode: 8edd6...aaf

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet

Ta det et hakk videre til ansvarlig i kommunen og fylkeskommunen. Og bytt skole.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei. Skolen må konfronteres og gjøre jobben sin. De SKAL skape trivsel for jenta. Hun skal ikke bytte skole, da slipper skolen og det pedagogiske personalet unna plikten sin. De er der for å jobbe og betjene hver eneste elev, nå må folk slutte å la de slippe unna. Skal det bli slutt på all denne piningen av norske skoleelever må foreldra trampe inn på rektors kontor med opplæringsloven under armen og fortelle dem hva som står der: ALLE barn SKAL trives på skolen. 
Det finnes ikke nok tiltak, de skal komme på løpende bånd til det ordner seg. Det er jobben til pedagogene.

hilsen en lærer ( som har vært med på mange prosesser med å få elever som ikke trivdes til å trives) 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Muligheten er der da hun sogner til en annen skole. Hennes bror byttet, men jentene på det trinnet er beryktet. Han vil tilbake.

Skrevet

Når eleven har en rett til et godt skolemiljø, har skolen og skoleeier en tilsvarende plikt til å sikre at elevene får denne retten oppfylt. Opplæringsloven kapittel 9a og § 13-10 inneholder plikter for skoleeier og skolen for å sikre at elevens rett etter § 9a-1 oppfylles. Det skal arbeides både systemrettet og individrettet.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei. Skolen må konfronteres og gjøre jobben sin. De SKAL skape trivsel for jenta. Hun skal ikke bytte skole, da slipper skolen og det pedagogiske personalet unna plikten sin. De er der for å jobbe og betjene hver eneste elev, nå må folk slutte å la de slippe unna. Skal det bli slutt på all denne piningen av norske skoleelever må foreldra trampe inn på rektors kontor med opplæringsloven under armen og fortelle dem hva som står der: ALLE barn SKAL trives på skolen. 
Det finnes ikke nok tiltak, de skal komme på løpende bånd til det ordner seg. Det er jobben til pedagogene.

hilsen en lærer ( som har vært med på mange prosesser med å få elever som ikke trivdes til å trives) 

Det med trivsel er så viktig også for å gjøre best mulig faglig som en får igjen for senere.

Kontaktlærer skal finne tid til møte, men  dette bare drøyer ut. 

Har god dialog med skolen, hun prater med sosiallærer, miljøarbeider og helsesøster.  Det har hjulpet på hennes humør,  men  hun er forsatt alene. Får de beskjed om å dele seg i grupper er hun alene. Reagerer når ikke lærer reagerer på det.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Muligheten er der da hun sogner til en annen skole. Hennes bror byttet, men jentene på det trinnet er beryktet. Han vil tilbake.

Så både din sønn og datter er mobbeoffer? Kan jeg spørre hva de mobbes for? Jeg ville flytta jeg, om det ikke funker å bytte skole. Mobbing ødelegger barndommen deres og potensielt skader utviklingen deres. Konsekvensene er så alvorlig at hvis de faktisk har bytta skole uten å lykkes så hadde jeg flytta.

Jeg ville også spurt skolen helt åpent hva de tenker vi som familie må gjøre annerledes for å unngå mobbing, er det noe med ungene de andre barna reagerer på som det kan gjøres noe med?

• Nyttig 5
Skrevet

Du må la henne bytte skole siden skolen ikke hjelper og når hun skal på vidergående søke et sted som er mer enn 4 mil hjemmefra så hun kan få borteboer stipend og bo på hybel. Du må beregne å bidra økonomisk. Borteboer stipendet er bare nok til kollektiv eller en bitte liten hybel. 

Hvis du har mulighet til å flytte bør du gjøre det - helst i går. Siden skolen ikke bryr seg 

Kanskje du har familie hun kan flytte til for å komme på en annen skole?

Husk at barna våre går dag ut og dag inn med de samme folka. Hvis vi mistrives på en jobb kan vi bytte jobb. Barna stakkar de er stuck på skolen. 

Det er veldig tungt for barna å bli behandlet som luft dag ut og dag inn og gå alene i friminuttene og ikke spise lunch med noen.

Anonymkode: cff7d...7a0

• Liker 1
Skrevet

Man kan aldri "tvinge" tenåringer til å genuint komme godt overens med hverandre. Man kommer bare til å bli stemplet som veldig innpåsliten, og at man forsøker å "egle sin innpå" andre. 

Anonymkode: e2d47...926

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Man kan aldri "tvinge" tenåringer til å genuint komme godt overens med hverandre. Man kommer bare til å bli stemplet som veldig innpåsliten, og at man forsøker å "egle sin innpå" andre. 

Anonymkode: e2d47...926

En kan vel kreve normal oppførsel?

• Liker 4
Skrevet
Full Ugle skrev (2 timer siden):

Så både din sønn og datter er mobbeoffer? Kan jeg spørre hva de mobbes for? Jeg ville flytta jeg, om det ikke funker å bytte skole. Mobbing ødelegger barndommen deres og potensielt skader utviklingen deres. Konsekvensene er så alvorlig at hvis de faktisk har bytta skole uten å lykkes så hadde jeg flytta.

Jeg ville også spurt skolen helt åpent hva de tenker vi som familie må gjøre annerledes for å unngå mobbing, er det noe med ungene de andre barna reagerer på som det kan gjøres noe med?

Sønnen min ble ikke mobbet på gamle skolen. Han har alltid vært godt likt og har mange venner på den nye skolen, men ingen i klassen.

Min datter har en annen stil og interesser enn de jentene som mobber henne.

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...