Gå til innhold

Overvektig katt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt usikker på hvordan jeg skal slanke katten min… 

Han er en sterilisert hannkatt på 5 år. 
om vinteren ligger han stort sett og sover under dynen og går ut ca 1 gang i døgnet når nøden blir for stor. 
da vokser han også, og kan bli ganske rund i kantene. 
når våren kommer forsvinner han ut og er knapt innom for å få litt mat hver morgen og kveld. 
Da skrumper han og blir slank og fin. 
Denne sommeren har vært veldig våt, og jeg ser at han har vært uvanlig rolig. Nå er han alt for rund -rett og slett feit. 
jeg har nå latt han spise tørrfôr 2 ganger om dagen, og så fjerner jeg skålen hans. 
Men ser at han er fryktelig sulten, og jeg er veldig usikker på om jeg rett og slett gir ham for lite mat nå. 
hvordan vet man hva som er for mye og hva som er for lite? 
Jeg vil jo at han skal være i underskudd, men ikke regelrett sulte ham ned i vekt… 😬

Anonymkode: a6808...e3e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke aktivisere katten mer? 

Anonymkode: cc352...602

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan du ikke aktivisere katten mer? 

Anonymkode: cc352...602

Nja… Han er ikke interessert i å leke lenger. Han sluttet med det i 3 års alderen og uansett. Hvor mye jeg forsøker så ser han bare dumt på meg 😅

Skrevet

Jeg bruker specific sin weight reduction frd om vinteren på min. Den kan spise normalt da uten å legge på seg, så får den vanlig om sommeren når den er aktiv. 

Anonymkode: 9d5d7...336

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

hvordan vet man hva som er for mye og hva som er for lite?

Følger du foringsanvisningen på pakka?

Skrevet

Gi V&H kattemat, de har gode foringsanvisninger og du vet akkurat hva de får i seg.

du slipper også en katt med nyreskader,diabetes og alt mulig dritt som tørrforing fører med seg.

Anonymkode: a9545...b43

Skrevet

Slanking skal vel ikke skje på egen hånd men i samarbeid med veterinær?

Anonymkode: 2868b...383

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en hunkatt som er helt lik. God og rund om vinteren, slank om sommeren. Hun liker heller ikke regnvær så nå er hun ganske lubben ifht normal sommer. Jeg har gått ned til vinterforing så lenge hun er så lite aktiv, men tenkte på det først nylig så vet ikke om det har ønsket effekt. Men å gi bare tørrfor syns jeg ikke er noe god ide, da det kan gi en del andre helseutfordringer. 

Anonymkode: 37fbf...360

Skrevet
Millinea skrev (4 timer siden):

Følger du foringsanvisningen på pakka?

Nei. Har bare latt maten stå fremme så han har kunnet justere det selv. 
men må jo slutte med det nå

• Liker 1
Skrevet

Har en lubben katt selv. I tillegg får han lett for å tannstein så må gå på for for det.

Gir jeg han lite mat hjemme, så kommer han tuslende med mus og fugl som han lesker seg med, går ned på høykant de dyrene.

Så har innsett at jeg bare får ha en lubben katt. Foretrekker han spiser foret sitt fremfor dyr.

Han går ikke ned på sommeren heller da han kun jakter, det vil si at han sitter på samme flekk å venter på rett dyr skal dukke opp.

Anonymkode: 61e5b...9e7

Skrevet

Velg pure natural 13% fett hos musti.

Gi katten 10-13 gram 3 ganger daglig.

Slik gjorde jeg med min store gutt. Han veide 7,3 kg. Svært overvektig. Nå er han 6 kg. Lubben enda, men myeeee mindre!

Anonymkode: 845c6...060

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Slanking skal vel ikke skje på egen hånd men i samarbeid med veterinær?

Anonymkode: 2868b...383

Kanskje om det handlet om en katt som er ekstremt overvektig og har vært det lenge. Her er det snakk om sesong-lubben, og såfremt katten er frisk ellers, så handler det bare om å justere ned maten. 

Anonymkode: e875a...0c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...