Gå til innhold

Hva feiler det planten min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

IMG_3831.thumb.jpeg.3b20aa0ad5b2e56b750e441a8b04c96e.jpegIMG_3834.thumb.jpeg.6d59190a7cb53eaabadc6e1bbbab55f6.jpeg

Hjelp. Er det noen som vet? Fikk en den som avlegger av en bekjent. Den får vann og lys men den har det jo ikke bra 😭 Noen som vet hva den trenger?

Anonymkode: 046b3...ffd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan det være at den får for mye vann?

Anonymkode: f824c...480

Skrevet

Har den skadedyr? Tilfeldige brune flekker kan være det 

Anonymkode: e7a9d...602

Skrevet

Er det skadedyr eller jord jeg ser når jeg zoomer inn?

Kan du sjekke den for skadedyr? 

Anonymkode: eddba...ce5

Skrevet

Tror ikke den får for mye vann. Har latt den bli litt tørr for å se om det hjalp. Har ikke sett skadedyr, men får følge med. Hva slags skadedyr kan det være på planter inne?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det skadedyr eller jord jeg ser når jeg zoomer inn?

Kan du sjekke den for skadedyr? 

Det er jord. Ser ingen dyr eller bevegelse her 🤷‍♀️

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det er jord. Ser ingen dyr eller bevegelse her 🤷‍♀️

Da er det eventuelt at den har blitt solbrent. 

Skrevet

For mye vann, og muligens for kompakt jord

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva slags skadedyr kan det være på planter inne?

Det meste...

lus, ullus, trips. skjoldlys, spinnmidd... 

Skrevet

Får den direkte sol flere timer om dagen?

Skrevet

Fant dyr 😱 Bittesmå sorte. Satte den på trappa. Har mange planter men de andre er friske. Kan den behandles med noe? Takk for alle svar.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Fant dyr 😱 Bittesmå sorte. Satte den på trappa. Har mange planter men de andre er friske. Kan den behandles med noe? Takk for alle svar.

https://www.mestergronn.no/mg/blomstertips-pd/stelletips/insekter-og-skadedyr-pa-plantene.html

Lag miljøvennlig middel mot skadedyr

Det beste er å forsøke å unngå bruk av kjemiske sprøytemidler. Du kan starte med å lage et miljøvennlig insektmiddel av matolje og såpe:

• 2 ss vegetabilsk olje
  • 3 ss grønnsåpe
  • 2,5 dl vann

Ha det i en sprayflaske og pray så blandingen over hele planten. Er planten hardt angrepet kan du jenta rutinen etter 1-2 uker. Oljen vil legge seg som et kvelende lag over lus, midd og egg, mens såpen tørker dem ut. Skal du dusje grønnplanter med veldig skjøre blader, så vurdér å halvere doseringen av grønnsåpe i vannet.

Hvis alt håp er ute, kan du vurdere å kjøpe kjemiske midler. Men det bør være siste utvei.

Bytt jorda

I tillegg kan det være lurt å bytte jorda på planten. I mange tilfeller kan de ha lagt egg i jorda, og da kan det dukke opp nye skadedyr selv om du har blitt kvitt de på blader og stengler.

Skrevet

Tusen takk 😊 Dette skal jeg prøve.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

https://www.mestergronn.no/mg/blomstertips-pd/stelletips/insekter-og-skadedyr-pa-plantene.html

Lag miljøvennlig middel mot skadedyr

Det beste er å forsøke å unngå bruk av kjemiske sprøytemidler. Du kan starte med å lage et miljøvennlig insektmiddel av matolje og såpe:

• 2 ss vegetabilsk olje
  • 3 ss grønnsåpe
  • 2,5 dl vann

Ha det i en sprayflaske og pray så blandingen over hele planten. Er planten hardt angrepet kan du jenta rutinen etter 1-2 uker. Oljen vil legge seg som et kvelende lag over lus, midd og egg, mens såpen tørker dem ut. Skal du dusje grønnplanter med veldig skjøre blader, så vurdér å halvere doseringen av grønnsåpe i vannet.

Hvis alt håp er ute, kan du vurdere å kjøpe kjemiske midler. Men det bør være siste utvei.

Bytt jorda

I tillegg kan det være lurt å bytte jorda på planten. I mange tilfeller kan de ha lagt egg i jorda, og da kan det dukke opp nye skadedyr selv om du har blitt kvitt de på blader og stengler.

Skrevet

Jeg ville tatt avleggere av den, og kastet hele planten. Den ser ikke pen ut lenger, og jeg tror ikke de stygge bladene vil erstattes av pene, friske blad.

• Liker 1
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Det er antagelig trips. Det er et helvete. Hadde definitivt kastet denne og fulgt med på de andre... De sprer seg fort 

Anonymkode: e7a9d...602

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...