AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #1 Del Skrevet 29. august 2023 Hei jeg går til den lokale badstuen opp til 3-4 ganger i uka. sitter ofte en time før jeg drar hjem igjen. Alle sitter nakne i badstuen. Nå denne uka har badstuen endret regler. før var det faste dager for herrer og faste dager for damer. men nå har dette forsvunnet, så nå er det hvem som helst kan dukke opp uvhengig av kjønn. så til mitt spørsmål. jeg er helt ny til kjønnsnøytrale badstuer og lurer litt på om det finnes noen sjulte regler eller common sens jeg ikke vet om. f.eks. jeg pleier å gå fra dusjen og inn i badstuen naken, ikke tildekket og satt meg på badetøyet mitt så ikke skinka er rett på treverket. kan jeg gjøre dette nå, eller er den en uskreven regel at man skal dekke til visse deler av kroppen når badstuen er delt? er det f.eks en uskreven regel som sier at man skal ha på badetøy? eneste som står i garderoben er at fom x dato så forsvinner faste dager for menn og kvinner Anonymkode: bcf4e...81e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #2 Del Skrevet 29. august 2023 Tenker at om det ikke står noe, er det valgfritt. Jeg personlig hadde ikke sittet naken i en badstue med alle kjønn mindre det er personale som sirkulerer rundt i området. Har med trygghetsfølelse å gjøre. Anonymkode: fcf52...1c0 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #3 Del Skrevet 29. august 2023 Den eneste uskrevne regelen jeg vet om, er at man ikke skal sitte rett på treverket. Dette løser man med håndkle eller pesthemal. Anonymkode: fcf52...1c0 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 29. august 2023 #4 Del Skrevet 29. august 2023 Ville gjort der så enkelt som at jeg hadde badetøy på første gang. Så ser du hva som blir den gjengse oppfattelsen av hvordan man ter seg. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #5 Del Skrevet 29. august 2023 Naken i offentlig badstu? Troll? Anonymkode: 28d6d...b3f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 29. august 2023 #6 Del Skrevet 29. august 2023 (endret) Badstu er aller best uten klær, for da kan hele huden puste og svette fritt. Det står godt forklart her: https://thewell.no/artikkel2/den-nakne-sannhet/ The Well spa i Oslo praktiserer kjønnsblandet nakenhet i badstuer og det fungerer veldig fint. Der bruker ingen badetøy i badstuene(bortsett fra tirsdager), men man skal alltid ha et håndkle mellom hud og treverk, og man kan også dekke seg til med håndkle eller det som kalles peshtemal, om man vil. På The Well er det ingen regel om at enkelte kroppsdeler skal dekkes til, men man skal ta hensyn og ikke sprade rundt med ereksjoner og stikke rumpa opp i trynet til folk. TW ønsker også at folk bruker badekåpe når de går rundt i anlegget, men den henger du fra deg utenfor saunaer, bassenger og dusjer. For øvrig er det ingen forskjell i etikette om man har badetøy eller er naken. Siden det har vært vanlig å være naken i din lokale badstu, tenker jeg det er naturlig å fortsette med det. Dropp badetøyet, men dekk deg til med et håndkle om du er av den sjenerte typen. Forøvrig ingen grunn til å oppføre seg annerledes i badstua nå enn før den ble kjønnsnøytral, tenker jeg. Endret 29. august 2023 av aksase 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #7 Del Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Naken i offentlig badstu? Troll? Anonymkode: 28d6d...b3f I mange land er det helt normalt og vanlig. Anonymkode: b13c2...5f1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #8 Del Skrevet 29. august 2023 "Den lokale badstuen". Jeg lurer veldig på hva og hvor dette er. I Oslo er alle badstuer som ikke er tilknyttet treningssenter påbudt med badetøy. Har alltid syntes dette er rart da det er stikk i strid med selve konseptet badstu. Anonymkode: 13793...f62 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #9 Del Skrevet 29. august 2023 Et lite håndkle som dekker nedentil er vanlig. Anonymkode: 82627...39d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #10 Del Skrevet 29. august 2023 Fy faen nå får de faen meg slutte. Anonymkode: 5fa8d...c8a 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #11 Del Skrevet 29. august 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: Fy faen nå får de faen meg slutte. Anonymkode: 5fa8d...c8a Hæ? Har du ikke lyst til å vifte med tiss og tass foran en haug mennesker av ymse kjønn? Anonymkode: 8439a...011 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hohumpf Skrevet 10. september 2023 #12 Del Skrevet 10. september 2023 On 8/29/2023 at 1:23 PM, AnonymBruker said: I Oslo er alle badstuer som ikke er tilknyttet treningssenter påbudt med badetøy. Ikke korrekt, det finnes muligheter. Jeg var selv på kjønnsblandet felles nakenbadstu med nakenbad i fjorden to ganger denne uka i Oslo, skal til uken òg, og det tilbudet er ukentlig. Det er veldig bra at slikt kommer tilbake og ikke lenger bare er for naturistene på deres innebad og naturistleire, og på de to spaene The Well og Farris bad. On 8/29/2023 at 1:23 PM, AnonymBruker said: Har alltid syntes dette er rart da det er stikk i strid med selve konseptet badstu. Normen, og det beste, i badstu er at en er naken, ja, men sitt på et håndkle! I Norden begynte det nok i huler, hytter og enkle telt for noen tusen år siden. Vikingene tok med seg skikken hjem fra sine tokt østover. Det var bra for hygienen, lørdag – laugardag på norrønt – ble vaskedagen, og det var helt vanlig at kvinner og menn badet nakne sammen. Det finnes øyenvitneskildring fra badstubading på 1400-tallet. Kulturen overlevde bedre i Finland, de var nærmere knyttet til den ortodokse kirken som ikke slo ned på det å være naken sammen i badstua. Så, Finland og Øst-Europa en mye mer levende tradisjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #13 Del Skrevet 10. september 2023 AnonymBruker skrev (På 29.8.2023 den 11.47): Naken i offentlig badstu? Troll? Anonymkode: 28d6d...b3f Tradisjonelt er det det som er vanlig i Norge. Tildekking og kjønnsdeling hører 2000-tallet til. Det er en importert kultur som er kommet med globalisering, påvirking fra amerikansk media og innvandring. Anonymkode: 16078...4fb 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #14 Del Skrevet 19. september 2023 Er dette sant? Kan man møte på masse kliss nakne menn i badstuen med utstyret hengende rett ned? Og masse damer kliss nakne også .. Som en nudiststrand liksom inni badstua? Anonymkode: 36fb3...5f8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #15 Del Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (På 10.9.2023 den 22.05): Tradisjonelt er det det som er vanlig i Norge. Tildekking og kjønnsdeling hører 2000-tallet til. Det er en importert kultur som er kommet med globalisering, påvirking fra amerikansk media og innvandring. Anonymkode: 16078...4fb Og takk og lov for det. En av det bedre tingene som har kommet med utviklingen. Anonymkode: 5f9c9...bd7 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #16 Del Skrevet 19. september 2023 En naken mann i en felles badstue mangler i beste fall alt av sosiale antenner og folkeskikk, men er mest sannsynlig en pervo, blotter eller pedofil. Hadde vært på hue og ræva ut! Anonymkode: 23d28...5a6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #17 Del Skrevet 19. september 2023 Om du er komfortabel med å være naken, så er vel normen at man sitter på en håndduk. Jeg hadde følt meg så ukomfortabel, men hver sin lyst😊 Anonymkode: c89d9...38b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #18 Del Skrevet 29. september 2023 Jeg er finsk og vant med både saunaene hjemme (hvor alle er nakne og alle kjønn sitter i samme sauna uansett), på treningssenter, båtene i Oslofjorden og The Well. Felles for disse er at man skal ha noe mellom seg og treverket, et håndkle er godt nok. Hvis du ikke er komfortabel med å være naken er det ingen som kommer til å bry seg hvis du bruker badetøy da, du kan jo også bruke det første gang og se hva andre gjør (eller være sist inn og se hva andre gjør). Anonymkode: 4d6d8...9eb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #19 Del Skrevet 29. september 2023 Heldigvis liker jeg ikke badstu godt nok til at dette for mitt prippne og private hjerte er et tap. Men føler med dere andre som også har det slik. Er så vidt komfortabel med tanken på bikini på stranda eller å være naken med en ny mann i fremtiden. Aldri om jeg hadde vært naken sammen med tilfeldige folk. Anonymkode: ecbc8...601 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #20 Del Skrevet 29. september 2023 Jeg hadde aldri gått i felles badstue. Det er meget forstyrrende med menn som glor. Anonymkode: 07166...c49 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå