AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #1 Skrevet 29. august 2023 Når snudde det? De siste 5 kiloene sitter som limt fast enda (6 mnd siden fødsel), har ikke gått ned noe som helst de siste 2 mnd til tross for at jeg spiser sunnere enn før graviditeten og er mer aktiv. (Passer på å få i meg nok kalorier da jeg vet man ikke skal slanke seg når man ammer, spiser sunt og variert). Prøver å ikke stresse, men håper jo at kroppen skal slippe noen flere gram ved oppstart av fast føde…men trenger også forberede meg på å vente til ammeslutt før noe skjer. Erfaringer? Anonymkode: f0789...89e
snurk Skrevet 29. august 2023 #2 Skrevet 29. august 2023 Amming er jo ikke en magisk metode for å gå ned i vekt. Om det har stoppet opp så betyr det at du spiser like mange kalorier som du forbrenner. Ønsker du å gå mere ned i vekt så må du enten øke aktivitetsnivået eller spise færre kalorier. Dette med at man ikke skal slanke seg når man ammer er jo også ment som at man ikke skal gå på ekskluderende og strenge slankedietter. Så lenge man spiser sunt og variert er det ingenting i veien for å være i kaloriunderskudd. 5
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #3 Skrevet 29. august 2023 Hos meg løsnet det ikke før etter ammeslutt og konkrete tiltak. Men jeg har PCOS og det gjør det vanskelig å gå ned i vekt, mulig det spilte en rolle. Anonymkode: 2eca4...fd9 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #4 Skrevet 29. august 2023 Anbefaler deg å legge inn rutiner for regulering av nervesystemet! Det ble løsningen for mine siste fem kilo og jeg har siden fortsatt med daglige rutiner på dette, og har aldri igjen hatt vanskelig for å holde vekten stabil. Jeg har tidligere slitt med dette hele mitt liv, med kjempevanskelig for å gå ned i vekt og å holde vekten nede hvis jeg først klarte det, så det ble litt jojo-faktor. Nå er det HELT annerledes! Anonymkode: 45913...e8d 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #5 Skrevet 29. august 2023 snurk skrev (2 minutter siden): Amming er jo ikke en magisk metode for å gå ned i vekt. Om det har stoppet opp så betyr det at du spiser like mange kalorier som du forbrenner. Ønsker du å gå mere ned i vekt så må du enten øke aktivitetsnivået eller spise færre kalorier. Dette med at man ikke skal slanke seg når man ammer er jo også ment som at man ikke skal gå på ekskluderende og strenge slankedietter. Så lenge man spiser sunt og variert er det ingenting i veien for å være i kaloriunderskudd. Jeg må nok respektfullt være uenig med deg der. Jeg er garantert i kaloriunderskudd både med tanke på mat og aktivitet (både lege, PT, Helsesykepleier og mannen min er enige med meg der), men kroppen min nekter å slippe og jeg har skjønt det er normalt. Anonymkode: f0789...89e
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #6 Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Anbefaler deg å legge inn rutiner for regulering av nervesystemet! Det ble løsningen for mine siste fem kilo og jeg har siden fortsatt med daglige rutiner på dette, og har aldri igjen hatt vanskelig for å holde vekten stabil. Jeg har tidligere slitt med dette hele mitt liv, med kjempevanskelig for å gå ned i vekt og å holde vekten nede hvis jeg først klarte det, så det ble litt jojo-faktor. Nå er det HELT annerledes! Anonymkode: 45913...e8d Nervesystemet? Hvordan gjør du det? Anonymkode: f0789...89e 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #7 Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg må nok respektfullt være uenig med deg der. Jeg er garantert i kaloriunderskudd både med tanke på mat og aktivitet (både lege, PT, Helsesykepleier og mannen min er enige med meg der), men kroppen min nekter å slippe og jeg har skjønt det er normalt. Anonymkode: f0789...89e Du er i kaloriunderskudd men kroppen nekter å slippe vekt? Det er langt i fra normalt. Anonymkode: 58b0c...30e 5
snurk Skrevet 29. august 2023 #8 Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg må nok respektfullt være uenig med deg der. Jeg er garantert i kaloriunderskudd både med tanke på mat og aktivitet (både lege, PT, Helsesykepleier og mannen min er enige med meg der), men kroppen min nekter å slippe og jeg har skjønt det er normalt. Anonymkode: f0789...89e Men hvordan vet du at du garantert er i kaloriunderskudd? Det er jo ganske store variasjoner på hvor mye man forbrenner på amming (alt fra 100 til 500 kalorier om dagen). Ville forsøkt å gjort justeringer på kaloriunderskuddet for å se hvordan kroppen reagerer. 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #9 Skrevet 29. august 2023 Med første gikk jeg ned de siste kiloene etter at jeg ble ferdig med ammingen. Med andre begynte jeg å gå ned to måneder etter fødsel, sikkert da ammingen hadde etablert seg og hormonene var mer stabile...? Anonymkode: 180c1...e8f 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #10 Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du er i kaloriunderskudd men kroppen nekter å slippe vekt? Det er langt i fra normalt. Anonymkode: 58b0c...30e Helsepersonell (og Google) sier det er normalt i ammeperioden da kroppen ofte ønsker holde på et ekstra fettlaget til ammingen. Om du er uenig vil jeg gjerne høre hvorfor (fra et faglig perspektiv). snurk skrev (4 minutter siden): Men hvordan vet du at du garantert er i kaloriunderskudd? Det er jo ganske store variasjoner på hvor mye man forbrenner på amming (alt fra 100 til 500 kalorier om dagen). Ville forsøkt å gjort justeringer på kaloriunderskuddet for å se hvordan kroppen reagerer. Har tatt kroppsanalyse, har logget matinntak, bruker fitbit og brukt ammekalkulator som sier hva minsteantallet for kalorier burde være under amming. Jeg er frarådet av leger og andre helsepersonell å gå under dette da jeg av helsemessige grunner har et spisevindu på 8-9 timer (noe man egentlig ikke skal ha i ammeperioden, men jeg må) så jeg kommer ikke til å legge meg lavere da det kan være helseskadelig mtp miljøgifter i melken min. Men dette var heller ikke det jeg lurte på, så håper noen kan komme med sine erfaringer Anonymkode: f0789...89e 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #11 Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Helsepersonell (og Google) sier det er normalt i ammeperioden da kroppen ofte ønsker holde på et ekstra fettlaget til ammingen. Om du er uenig vil jeg gjerne høre hvorfor (fra et faglig perspektiv). Har tatt kroppsanalyse, har logget matinntak, bruker fitbit og brukt ammekalkulator som sier hva minsteantallet for kalorier burde være under amming. Jeg er frarådet av leger og andre helsepersonell å gå under dette da jeg av helsemessige grunner har et spisevindu på 8-9 timer (noe man egentlig ikke skal ha i ammeperioden, men jeg må) så jeg kommer ikke til å legge meg lavere da det kan være helseskadelig mtp miljøgifter i melken min. Men dette var heller ikke det jeg lurte på, så håper noen kan komme med sine erfaringer Anonymkode: f0789...89e Kommer det ikke miljøgifter i melken din uansett om du går ned i vekt? Har da ikke noe å si om du kaller det "slanking" eller ikke. Miljøgifter er lagret i fett, og om det er fett du er ute etter å bli kvitt så kommer det i melka uansett hvordan du går ned vekt. Jeg gikk ned i vekt som gravid, og var altså slankere rett etter fødsel enn før graviditeten. Gikk mye opp i vekt under ammingen for fikk "ulvehunger". Så av min erfaring går man opp i vekt av å amme. Og mtp miljøgifter så bør man ikke gå ned i vekt under amming har jeg fått beskjed om. Anonymkode: 75248...69f 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #12 Skrevet 29. august 2023 Her løsnet det gradvis mellom seks måneder og et år. To ting som skjedde: ulvehunger ble borte, så jeg klarte å kutte ned på søtt og ha et mer normalt kosthold. Men også: søvn ble mye bedre! Lite søvn og mye stresshormoner i kroppen motvirker vektnedgang, i alle fall i mitt tilfelle. Med begge barna gikk jeg ned de siste fem-ti kiloene mellom seks måneder og et år, uten å egentlig føle det som om jeg slanket meg aktivt. Anonymkode: 76fef...d66 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #13 Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Kommer det ikke miljøgifter i melken din uansett om du går ned i vekt? Har da ikke noe å si om du kaller det "slanking" eller ikke. Miljøgifter er lagret i fett, og om det er fett du er ute etter å bli kvitt så kommer det i melka uansett hvordan du går ned vekt. Jeg gikk ned i vekt som gravid, og var altså slankere rett etter fødsel enn før graviditeten. Gikk mye opp i vekt under ammingen for fikk "ulvehunger". Så av min erfaring går man opp i vekt av å amme. Og mtp miljøgifter så bør man ikke gå ned i vekt under amming har jeg fått beskjed om. Anonymkode: 75248...69f Jeg vet ikke hvordan det fungerer, derfor er jeg ute etter personlige erfaringer og ikke diskusjon om kaloriinntak og typiske «vanlige» forbrenningsråd som det har kommet over her. AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her løsnet det gradvis mellom seks måneder og et år. To ting som skjedde: ulvehunger ble borte, så jeg klarte å kutte ned på søtt og ha et mer normalt kosthold. Men også: søvn ble mye bedre! Lite søvn og mye stresshormoner i kroppen motvirker vektnedgang, i alle fall i mitt tilfelle. Med begge barna gikk jeg ned de siste fem-ti kiloene mellom seks måneder og et år, uten å egentlig føle det som om jeg slanket meg aktivt. Anonymkode: 76fef...d66 Takk for din erfaring her er hverken ulvehunger eller dårlig søvn en faktor (eller, får jo sjeldent mer enn 2-3 timer i strekk og sover ikke akkurat tungt, så kanskje likevel?) men kanskje stress? Føler meg ikke stressa, men var mye stress under graviditeten og fødsel. Anonymkode: f0789...89e
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #14 Skrevet 29. august 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Når snudde det? De siste 5 kiloene sitter som limt fast enda (6 mnd siden fødsel), har ikke gått ned noe som helst de siste 2 mnd til tross for at jeg spiser sunnere enn før graviditeten og er mer aktiv. (Passer på å få i meg nok kalorier da jeg vet man ikke skal slanke seg når man ammer, spiser sunt og variert). Prøver å ikke stresse, men håper jo at kroppen skal slippe noen flere gram ved oppstart av fast føde…men trenger også forberede meg på å vente til ammeslutt før noe skjer. Erfaringer? Anonymkode: f0789...89e Her har det begynt nå. Men har fortsatt 15 kg igjen, baby er 10 mnd Anonymkode: 8812e...24a
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #15 Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Her har det begynt nå. Men har fortsatt 15 kg igjen, baby er 10 mnd Anonymkode: 8812e...24a Takk for svar hvor stor nedgang ser du per mnd? Anonymkode: f0789...89e
snurk Skrevet 29. august 2023 #16 Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Helsepersonell (og Google) sier det er normalt i ammeperioden da kroppen ofte ønsker holde på et ekstra fettlaget til ammingen. Om du er uenig vil jeg gjerne høre hvorfor (fra et faglig perspektiv). Har tatt kroppsanalyse, har logget matinntak, bruker fitbit og brukt ammekalkulator som sier hva minsteantallet for kalorier burde være under amming. Jeg er frarådet av leger og andre helsepersonell å gå under dette da jeg av helsemessige grunner har et spisevindu på 8-9 timer (noe man egentlig ikke skal ha i ammeperioden, men jeg må) så jeg kommer ikke til å legge meg lavere da det kan være helseskadelig mtp miljøgifter i melken min. Men dette var heller ikke det jeg lurte på, så håper noen kan komme med sine erfaringer Anonymkode: Jeg har ammet to barn. Ammer stadig sistemann som er straks 3 år. Veier mindre enn jeg gjorde før jeg ble gravid. Var tilbake på startvekt ca 1 år etter fødsel. Har ikke erfaring med at hormoner eller amming har satt stopper for vektnedgangen.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #17 Skrevet 29. august 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Takk for svar hvor stor nedgang ser du per mnd? Anonymkode: f0789...89e Gått en kilo på 10 dager nå. Før det gikk det trått Anonymkode: 8812e...24a
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #18 Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): (Passer på å få i meg nok kalorier da jeg vet man ikke skal slanke seg når man ammer, spiser sunt og variert). Anonymkode: f0789...89e Altså dette blir for dumt. Du sier du spiser nok kalorier fordi du VET du ikke skal slanke deg, men er samtidig forvirret over manglende vektnedgang? Du må jo være i underskudd for å gå ned, uansett hva. Anonymkode: c68f2...aa3 5
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #19 Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Altså dette blir for dumt. Du sier du spiser nok kalorier fordi du VET du ikke skal slanke deg, men er samtidig forvirret over manglende vektnedgang? Du må jo være i underskudd for å gå ned, uansett hva. Anonymkode: c68f2...aa3 Hyggelige folk her på KG må jeg si. Jeg spiser minste antall kalorier for å opprettholde melk, det vil si at jeg IKKE spiser de 300-500 ekstra kaloriene som man forbrenner ved fullamming. Men jeg kjenner at svarene jeg får i denne tråden gjør meg lei meg, når alt jeg ville var å høre andres erfaringer. Føler meg dum og teit som i det hele tatt turte forhøre meg. Så nå trekker jeg meg ut, men vil gjerne minne dere som er så krasse på at det er lov å være kritiske og uenige uten å dure på med harde ord. Babytiden kan være en veldig sårbar periode, så det er lov å prøve å være litt hyggelig når man svarer. Takk for meg. Anonymkode: f0789...89e 3
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #20 Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Hyggelige folk her på KG må jeg si. Jeg spiser minste antall kalorier for å opprettholde melk, det vil si at jeg IKKE spiser de 300-500 ekstra kaloriene som man forbrenner ved fullamming. Men jeg kjenner at svarene jeg får i denne tråden gjør meg lei meg, når alt jeg ville var å høre andres erfaringer. Føler meg dum og teit som i det hele tatt turte forhøre meg. Så nå trekker jeg meg ut, men vil gjerne minne dere som er så krasse på at det er lov å være kritiske og uenige uten å dure på med harde ord. Babytiden kan være en veldig sårbar periode, så det er lov å prøve å være litt hyggelig når man svarer. Takk for meg. Anonymkode: f0789...89e Ikke bry deg om dem Enkelte har slik klokkertro på at kroppen er en kalkulator og at hormoner og alt mulig annet ikke spiller noen særlig rolle for vektnedgang. De tar feil. Anonymkode: 2eca4...fd9 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå