juve5 Skrevet 29. august 2023 #1 Skrevet 29. august 2023 (endret) Hei! Jeg har en baby på 9 uker som skriker når hun er sulten, trøtt, vil prate, kose eller så enkelt som at hun ligger på skuldra og kikker på en plante, går jeg for nærme planten skriker hun… føler meg ikke tatt seriøst på HS og legen sier det er kolikk. hun skrek fra første døgnet hun ble født. Pga dårlig ammeveiledning og jordmor som sa vi kunne gi flaske, fikk hun smaken på sult 9 timer etter fødsel. Siden da har det bare vært et evig styr med mating, søvn og nå alt annet. har vært hos kiropraktor(er) flere ganger, der er hun friskmeldt. sjekket for allergier, friskmeldt. Prøvd ulike strategier som : gå med ei flaske tilgjengelig til enhver tid og tilby hele tiden, men tar aldri flaska før hun setter i gang et voldsomt skrik. Hun går også greit oppi vekt. følger med på ethvert tegn til trøtthet og legger henne ved minste og største tegn til trøtthet. det er vanskelig å roe henne ned.. den siste uka har sykling med beina hennes roet henne og vi kan legge henne til å sove. byssing er nesten uaktuelt og hun hater å bli bært på med mindre hun har det kjempe bra eller er eventyrlysten. stryking på ryggen kan funke ved innsovning men igjen er bæring nesten umulig. hun hater vogn og bilstol sete. vi kommer oss såvidt ut døra med mindre vi planlegger 3 timer frem i tid. det innebærer: passe på at hun har sovet, skiftet bleie, aktivisert, så mate igjen og håpe at vi får henne i søvn - så kan vi kjøre. Samme regla gjelder på vei hjem. Problemet er bare at det tar så lang tid. Hvis vi sluntrer på tida blir det skrik. og hun sover veldig greit på natten. Men ikke på dagen. Jeg må ofte samsove med henne fra 06 til 13 på ettermiddagen før hun virker opplagt og vil smile eller pludre. Å rekke sykehustimer er nesten umulig. Måtte nylig betale 3000 i gebyr til sykehuset for at jeg ikke rakk sjekk av sting to ganger.. måtte stoppe langs veien å trøste skrikende baby som ville sove… hadde jeg latt henne skrike på vei til sykehuset hadde det vært skrikekur😕 råd ?? Erfaringer?? Er det bare temperamentet hennes? edit: hun kan skrike i 13 timer i strekk. Ofte har det vært mellom 4-8 timer selv om alle behov er dekt Endret 29. august 2023 av juve5
BobbySocks Skrevet 29. august 2023 #2 Skrevet 29. august 2023 Høres ikke uvanlig ut nei. Jeg ville faktisk latt henne skrike dersom det ikke var langt til sykehuset. Når man har flere barn lærer de kjapt å tilpasse seg, det er kun første ungen man kan dille så mye med. Kolikk er slitsomt, men det går over. 4
KristinF Skrevet 29. august 2023 #3 Skrevet 29. august 2023 Hva er i veien med å la henne skrike litt? Devver jo ikke av det akkurat
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #4 Skrevet 29. august 2023 Høres ut som en helt normal baby. 😄 Anonymkode: 7a9cd...ffa 1
juve5 Skrevet 29. august 2023 Forfatter #5 Skrevet 29. august 2023 TS lar jeg henne skrike, skriker hun så voldsomt at hun kan skrike i 13 timer…. Skrikingen varer ofte mellom 4-8 timer 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #6 Skrevet 29. august 2023 Vi hadde det helt likt her. Det er noe av det mest intense jeg noen gang har vært med på. Dette var med førstefødte og jeg fikk hekt sjokk. Vi var inn og ut av sykehuset siden han skrek sånn. Fikk prøvd mme med mindre melkeprotein som ikke virket, men så fikk vi prøve neocate som er helt fri for melkeprotein, to dager senere hadde vi fått en ny baby. Han var rundt 10 uker da han fikk den nye melken, alt annet måtte prøves først. Er nok pga kostnaden med melken. Stol på deg selv. Jeg blir helt dårlig av tanken på hvor vondt vår sønn må ha hatt det. Anonymkode: a11ae...31b 1 3
RockyRose Skrevet 29. august 2023 #7 Skrevet 29. august 2023 Eg forstår at skriking er slitsomt, men det er ikkje skrikekur om baby skrik i bil og det ikkje passar å stoppe der og då. Hugs det til neste gong! Tenkjer du at det er noko anna enn kolikk, sidan du føler du ikkje blir tatt seriøst? Nokon baby skrik mykje, nokon skrik heile tida. Nokon blir overvelda av lyd og lys, nokon er understimulerte eller overstimulerte. Det er vanskeleg å vete kvifor heilt til du plutseleg finn grunnen, eller at det går over. For det går over! ❤️ Pass på å avlaste kvarandre, prøv å få nok søvn på natta, og hugs alltid at babyen er trygg sjølv om ho ligg på golvet og hylskrik, medan du går ut for å ta deg ei pause! 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #8 Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi hadde det helt likt her. Det er noe av det mest intense jeg noen gang har vært med på. Dette var med førstefødte og jeg fikk hekt sjokk. Vi var inn og ut av sykehuset siden han skrek sånn. Fikk prøvd mme med mindre melkeprotein som ikke virket, men så fikk vi prøve neocate som er helt fri for melkeprotein, to dager senere hadde vi fått en ny baby. Han var rundt 10 uker da han fikk den nye melken, alt annet måtte prøves først. Er nok pga kostnaden med melken. Stol på deg selv. Jeg blir helt dårlig av tanken på hvor vondt vår sønn må ha hatt det. Anonymkode: a11ae...31b Beklager, så det var sjekket for allergier. Vår sønn ble ikke sjekket men de antok, å det stemte Anonymkode: a11ae...31b
BobbySocks Skrevet 29. august 2023 #9 Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi hadde det helt likt her. Det er noe av det mest intense jeg noen gang har vært med på. Dette var med førstefødte og jeg fikk hekt sjokk. Vi var inn og ut av sykehuset siden han skrek sånn. Fikk prøvd mme med mindre melkeprotein som ikke virket, men så fikk vi prøve neocate som er helt fri for melkeprotein, to dager senere hadde vi fått en ny baby. Han var rundt 10 uker da han fikk den nye melken, alt annet måtte prøves først. Er nok pga kostnaden med melken. Stol på deg selv. Jeg blir helt dårlig av tanken på hvor vondt vår sønn må ha hatt det. Anonymkode: a11ae...31b Vi har hatt to med kolikk, den ene med melkeallergi. Det var en ny baby når vi gikk over til melkefri MME. TS, du kan kjøpe en boks på apoteket (svindyrt) og prøve? Eller har dere tatt blodprøve for melkeallergi og? Min hadde skikkelig grønn skummende bæsj og utslett i tillegg, så vi var liksom ikke i tvil.
juve5 Skrevet 29. august 2023 Forfatter #10 Skrevet 29. august 2023 RockyRose skrev (4 minutter siden): Eg forstår at skriking er slitsomt, men det er ikkje skrikekur om baby skrik i bil og det ikkje passar å stoppe der og då. Hugs det til neste gong! Tenkjer du at det er noko anna enn kolikk, sidan du føler du ikkje blir tatt seriøst? Nokon baby skrik mykje, nokon skrik heile tida. Nokon blir overvelda av lyd og lys, nokon er understimulerte eller overstimulerte. Det er vanskeleg å vete kvifor heilt til du plutseleg finn grunnen, eller at det går over. For det går over! ❤️ Pass på å avlaste kvarandre, prøv å få nok søvn på natta, og hugs alltid at babyen er trygg sjølv om ho ligg på golvet og hylskrik, medan du går ut for å ta deg ei pause! TS Hører ikke andre babyer som skriker så voldsomt til tross for at behovene virker dekt. Et eksempel jeg har var at jeg besøkte ei venninne, og datteren min skriker så i en time og jeg har skiftet bleie, gitt mat, bysset, sjekket om hun er varm el kald. Venninnen min tar å bysser henne. Ingenting virker… så legger jeg henne på gulvet og da begynner hun å pludre å prate som om ingenting har skjedd🤷♀️ 1
juve5 Skrevet 29. august 2023 Forfatter #11 Skrevet 29. august 2023 BobbySocks skrev (2 minutter siden): Vi har hatt to med kolikk, den ene med melkeallergi. Det var en ny baby når vi gikk over til melkefri MME. TS, du kan kjøpe en boks på apoteket (svindyrt) og prøve? Eller har dere tatt blodprøve for melkeallergi og? Min hadde skikkelig grønn skummende bæsj og utslett i tillegg, så vi var liksom ikke i tvil. TS hun har normal avføring og fiser og raper normalt. To leger har sjekket henne men mener på at hun er frisk. hun skriker jo ofte knyttet til et behov. Jeg kan se henne gi tegn til fks trøtthet i god tid før skrikingen men det hjelper jo ikke uansett hvor mye jeg tilrettelegger og prøver ulike taktikker. 1
RockyRose Skrevet 29. august 2023 #12 Skrevet 29. august 2023 juve5 skrev (1 minutt siden): TS Hører ikke andre babyer som skriker så voldsomt til tross for at behovene virker dekt. Et eksempel jeg har var at jeg besøkte ei venninne, og datteren min skriker så i en time og jeg har skiftet bleie, gitt mat, bysset, sjekket om hun er varm el kald. Venninnen min tar å bysser henne. Ingenting virker… så legger jeg henne på gulvet og da begynner hun å pludre å prate som om ingenting har skjedd🤷♀️ Babyar er ulike. Ikkje samanlikne. Min baby søv dårleg på natta, så der er din enklare enn min. Ser du? Skrik babyen når ho ligg på golvet? Skrik ho "kun" ved behov, eller er det uansett heile tida? Min første småsutra berre og var lett å please, medan søstra hylskreik første sekund når ho gav uttrykk for behov. Ho hylte når ho var svalten dei første døgna på barsel så ho vart hes i stemma 😂 nokon seier berre ifrå og skal ha det fiksa med ein gong! 1
snurk Skrevet 29. august 2023 #13 Skrevet 29. august 2023 Jeg har to barn og synes ikke dette høres normalt ut. Eldstejenta mi skrek også mye i nyfødt-tiden men det gikk gradvis over fra rundt 8 uker. Når hun var 12 uker var hun en helt annen baby. Det høres fryktelig slitsomt ut og jeg synes det er synd at man bare skal avskrives av lege og helsesykepleier med "kolikk". Gir du d-dråper? Noen barn får vondt i magen av dråpene. Det du kan forsøke i samråd med lege er å gi paracetamol. Hvis hun plutselig ikke gråter mer så tyder det jo på at hun har vondt ett eller annet sted. 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #14 Skrevet 29. august 2023 Min eldste skrek og skrek, rett og slett veldig viljesterk (er voksen nå og fortsatt viljesterk). Yngste skrek og skrek og det viste seg å være medfødt migrene men det fulgte jo andre ting med som oppkast, litt sent utviklet ved fødsel etc. Anonymkode: 2c3fd...339 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #15 Skrevet 29. august 2023 Jeg har hatt to slike. Ene hadde evigvarende "kolikk". Senere påvist adhd med reguleringsvansker på mat og søvn som en del av det. Den andre hadde stille refluks. Måtte bæres non stop. Kunne ikke ligge flatt. Gråt og gråt. Tror dette er en del av barseltiden få snakket om. At for en del av oss en den helt jævli og det føles som man er på randen av psykose til slutt 🤪 Hold ut. Det BLIR bedre. Du kan ikke gjøre mer enn det dere allerede gjør. Men prøv allergivennlig mme om dere ikke har prøvd. For noen er det natt og dag. Babyen har jo vondt et sted. Fornøyde barn gråter ikke 13 timer i strekk. Anonymkode: 0d91a...b4a 1
juve5 Skrevet 29. august 2023 Forfatter #16 Skrevet 29. august 2023 (endret) RockyRose skrev (19 minutter siden): Babyar er ulike. Ikkje samanlikne. Min baby søv dårleg på natta, så der er din enklare enn min. Ser du? Skrik babyen når ho ligg på golvet? Skrik ho "kun" ved behov, eller er det uansett heile tida? Min første småsutra berre og var lett å please, medan søstra hylskreik første sekund når ho gav uttrykk for behov. Ho hylte når ho var svalten dei første døgna på barsel så ho vart hes i stemma 😂 nokon seier berre ifrå og skal ha det fiksa med ein gong! TS Ja… hun krever at ting skal fikses med engang. Jeg syns mating nesten er håpløst. Hun kan smatte og suge på fingrene sine og likevel nekte flaske. Tilbyr og tilbyr i opptil 20 minutter. Så skriker hun på 25 minutt og da tar hun flaske. Det er jo helt umulig å gå etter tegnene hun gir. Heller ikke å følge klokka virker. samme med søvn. Gjesper og sutrer, så jeg legger henne. Men så må hun nesten skrike i 30 minutter så er det greit å legge henne. Så kan hun våkne etter 20 min å skrike. Da er det mat hun vil ha, så kan hun skrike videre for da er hun mett og vil ha hjelp til å finne søvn… hahah Åå jeg blir nesten gal. Glad jeg får avlastning 😅 i tillegg må jeg gi avlasteren crash course i skrikingen hennes for det er vist bare jeg som hører hva hun skriker etter bortsett fra når hun skriker i flere timer. Da er jeg lost Endret 29. august 2023 av juve5 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #17 Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Høres ut som en helt normal baby. 😄 Anonymkode: 7a9cd...ffa Det er vel ikke helt normalt å skrike 13 timer i strekk. Ikke sikkert at det er noe fysisk galt med ungen nødvendigvis, men de fleste foreldre som gjør en innsats for å dekke ungens behov må ikke stå i så mange timer med hyling. Du er en supermamma, TS! Jeg kjenner andre med tilsvarende historier. Vet ikke om det er en trøst, men det gikk over av selv selv. Men det var noen tøffe måneder! Har blitt fine og veltilpassede unger, da. Anonymkode: 8997b...bd9 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #18 Skrevet 29. august 2023 Men babyen kan skrike til og fra sykehuset. Om det ikke er mange timer dit. Anonymkode: e8067...3d2
BobbySocks Skrevet 29. august 2023 #19 Skrevet 29. august 2023 Forsøkt å gi henne sukkervann? Sånn tilfelle det er magesmerter?
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #20 Skrevet 29. august 2023 Hadde sånn baby selv. Alle sa han var frisk. Fikk mange fantastiske råd og betryggende ord: "Babyer er sånn", "Åh, for noen gode lunger", "samsover dere?", "spill klassisk musikk". Vi prøvde oss frem selv. Vi bestemte oss for å prøve melkefri mme på apoteket. Etter en uke med melkefritt, fikk vi et helt nytt barn. Jeg delammet og sluttet også med alt av melk. Nå er ungen blitt 3 år, og vi har endelig fått legeerklæring på at han har melkeproteinallergi. Håper dere finner ut hvorfor barnet deres skriker sånn. Det er så fortvilende og ikke vite hva som er galt. ❤️ Anonymkode: 7b013...4bf 2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå